Seminariet
Matteus 20:1–16


Matteus 20:1–16

Liknelsen om vingårdsarbetarnas lön

Bild
Men and women working in a vineyard picking grapes. Outtakes include the Lord of the vineyard, hiring workers to work in the vineyard, people picking grapes, being paid for their labors and also some pictures of the surrounding countryside/landscape and people working on the film

Petrus frågade ”Vi har lämnat allt och följt dig. Vad kommer vi att få?” (Matt. 19:27.) Frälsaren svarade med att berätta liknelsen om vingårdsarbetarnas lön. Den här liknelsen lär att alla de som väljer att viga sina liv åt honom får ta emot den utlovade lönen, oavsett när de började vandra på förbundsstigen. Den här lektionen kan hjälpa dig att känna hopp om att få ta emot de välsignelser som Jesus Kristus erbjuder oss genom sin försoning.

Visualisering av svåra skriftställen. Det kan vara lättare för eleverna att förstå vissa svåra skriftställen om de kan spela upp dem eller på något annat sätt visualisera dem. Genom att göra det kan de bättre förstå händelser, människor och detaljer i skrifterna.

Elevens förberedelse: Be eleverna att göra en lista över välsignelser som de har fått av Herren eftersom de har undervisats om evangeliet som unga. Alternativt kan de göra en lista över möjligheter som man kanske missar om man inte undervisas om evangeliet förrän senare i livet. Be eleverna att fundera över vad de kan lära sig av listan de skrev.

Förslag på övningar

I stället för att använda scenariot nedan kan du använda den här aktiviteten och anpassa den efter varje klass behov och storlek.

Be några frivilliga elever att ställa sig upp och hålla sina skrifter eller en annan bok med båda händerna och hålla ut armarna rakt framför sig i två minuter. Utlova en belöning (till exempel en godisbit) om de kan stå kvar i den ställningen hela tiden. Var trettionde sekund ber du några andra elever att ställa sig i samma ställning, men utlova inte någon specifik belöning. När det bara är trettio sekunder kvar av de två minuterna ber du resten av eleverna att ställa sig i samma ställning. När de två minuterna har gått säger du åt alla eleverna att de kan ta ner armarna. Ge alla som deltog hela belöningen som du utlovade till de första och börja med de som var sist med att delta.

Fråga eleverna hur de upplevde övningen. Om de första eleverna klagar på att det var orättvist, fråga varför de känner så.

Föreställ er följande situation:

Marisol gick nyligen med i kyrkan tillsammans med sin mor, mormor och morfar. Inte långt efter det gick hennes morfar bort. Marisol undrar om hennes morfar får ta emot samma välsignelser som hon, trots att han tog till sig evangeliet mycket senare i livet.

  • Vad skulle du säga till Marisol?

Frälsaren lärde sina apostlar en liknelse som visar hans omsorg om alla som väljer att följa honom. Under hela den här lektionen kan du be om den Helige Andens inspiration när du letar efter sanningar som hjälper dig att bättre förstå vad Frälsaren önskar för oss.

Arbetarna i vingården

Du kan göra en uppställning på tavlan med utrymmen för att fylla i följande uppgifter om de olika grupperna av arbetare: starttid, utlovad lön, arbetade timmar och erhållen lön. Be eleverna fylla i uppställningen.

När du studerar den här liknelsen är det bra att veta att en normal arbetsdag på Nya testamentets tid troligtvis varade runt tolv timmar och började tidigt på morgonen och slutade på kvällen. Ordet denar i de här verserna kommer från det romerska myntet denarius som vanligtvis användes för att betala en arbetare för en hel dags arbete.

Läs Matteus 20:1–7 och titta efter hur vingårdens herre lejde arbetarna.Du kan titta på videon ”Arbetarna i vingården” [Laborers in the Vineyard] från tidkod 0:00 till 1:33, som finns på ChurchofJesusChrist.org.

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har gett följande förklaring:

Bild
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

På Frälsarens tid kunde inte en vanlig man och hans familj göra mycket mer än leva av det som de tjänade den dagen. Om man inte arbetade eller brukade jorden eller fiskade eller sålde något, hade man troligen inget att äta.

(Jeffrey R. Holland, ”Arbetarna i vingården”, Liahona, maj 2012, s. 31.)

Hjälp eleverna att analysera liknelsen från de olika arbetargruppernas perspektiv.

  • Vilka tror du att vingårdens herre och arbetarna representerar?

  • Hur tror du det skulle ha känts att vara en av de första arbetarna som lejdes för dagen?

  • Vad tror du att arbetarna som väntade på att lejas tänkte och kände allteftersom dagen fortled?

Läs Matteus 20:8–16 och titta efter hur dagen slutade för alla arbetarna.Du kan titta på videon ”Arbetarna i vingården” [Laborers in the Vineyard] från tidkod 1:34 till 3:00 som finns på ChurchofJesusChrist.org.

Det kan vara till hjälp att veta att i den här liknelsen kan detta att lejas av vingårdens herre symbolisera att ingå förbund med vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Lönen kan symbolisera det eviga livets välsignelser.

Ställ några av eller alla följande frågor (eller andra frågor) för att hjälpa eleverna att känna igen de gudomliga egenskaper som vingårdens herre uppvisar.

  • Hur skulle du känna gentemot vingårdens herre om du var en av de första som lejdes? Hur skulle du känna om du var en av de sista?

  • På vilka sätt visade vingårdens herre alla arbetarna kärlek och omsorg?

  • När du förstår att vingårdens herre kan representera vår himmelske Fader eller Jesus Kristus, vilka gudomliga egenskaper ser du då i honom?

  • Vad kan vi lära oss av den här liknelsen?

Herrens nåd

Äldste Jeffrey R. Holland delade med sig av viktiga sanningar som vi kan lära oss om Herren i den här liknelsen. Du kan titta på videon ”Arbetarna i vingården” från tidkod 10:02 till 11:42 som finns på JesuKristiKyrka.org, eller läsa följande text.

Bild
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Den här liknelsen – liksom alla liknelser – handlar egentligen inte om arbetare eller löner, lika lite som andra liknelser handlar om får och getter. Det är en berättelse om Guds godhet, hans tålamod och önskan att förlåta samt om Herren Jesu Kristi försoning. Det är en berättelse om frikostighet och medkänsla. Det är en berättelse om nåd. Den betonar det jag hörde för många år sedan om att det Gud tycker bäst om i sitt gudaskap är glädjen att vara barmhärtig, särskilt mot dem som inte förväntar sig det och ofta känner att de inte förtjänar det.

Jag vet inte vilka i denna väldiga publik i dag som kan behöva höra det budskap om förlåtelse som ingår i den här liknelsen. Men hur sen du än tror att du är, hur många tillfällen du än tycker att du missat, hur många misstag du än känner att du har gjort, eller talanger du än tycker att du inte har, eller hur långt ifrån ditt hem och din familj och Gud du än känner att du kommit, vittnar jag om att du inte hamnat utom räckhåll för den gudomliga kärleken. Det är omöjligt för dig att sjunka så lågt att Kristi försonings oändliga ljus inte kan nå dig.

(Jeffrey R. Holland, ”Arbetarna i vingården”, Liahona, maj 2012, s. 32–33.)

  • Tänk på vad äldste Holland lärde som du redan vet är sant om vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Hur fick du veta att det är sant?

  • Vad får du för andra tankar och känslor om vår himmelske Fader och Jesus Kristus av det du har lärt dig i dag?

  • Hur kan det du har lärt dig påverka ditt liv i vardagen?

Vittna om Jesu Kristi nåd och hans önskan att välsigna alla som kommer till honom. Berätta gärna om en personlig upplevelse eller be eleverna att på ett lämpligt sätt berätta hur de har upplevt hans nåd.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Vad är syftet med att arbeta i Herrens vingård?

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet har sagt:

Bild
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Mästarens belöning i den yttersta domen … kommer [inte] att grunda sig på hur länge vi har arbetat i vingården. Vi får inte vår himmelska belöning genom att stämpla med stämpelur. Vad som är viktigt är att vårt arbete på Herrens arbetsplats har fått oss att bli något. För några av oss tar detta längre tid än för andra. Det som är viktigt till sist är vad vi har blivit genom vårt arbete.

(Dallin H. Oaks, ”Uppmaningen att bli något”, Liahona, nov. 2000, s. 42.)

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Jag [vittnar] om den förnyande kraften i Guds kärlek och om hans mirakulösa nåd. Han är angelägen om den tro du slutligen uppnår, inte hur dags på dagen du kom fram till den.

Så om du har ingått förbund, håll dem. Om du inte har ingått dem, gör det. Om du har ingått dem och brutit dem, omvänd dig och återställ dem. Det är aldrig för sent så länge som vingårdens Herre säger att det finns tid. … Dröj inte. Det börjar bli sent.

(Jeffrey R. Holland, ”Arbetarna i vingården”, Liahona, maj 2012, s. 33.)

Kompletterande övningar

Äldste Hollands tal ”Arbetarna i vingården”

Beroende på elevernas behov kan du använda äldste Hollands tal ”Arbetarna i vingården” (Liahona, maj 2012, s. 31–33) för att undervisa om följande:

  • att övervinna avundsjuka och missunnsamhet (se stycke 2–8 i talet eller tidskod 0:23–7:08 i videon)

  • att lägga tidigare besvikelser bakom oss och gå vidare i tro (se stycke 9–11 eller tidskod 7:08–9:57).

Lukas 18:1–8, 35–43 . Liknelsen om den orättfärdige domaren och helandet av en blind tiggare

Du kan undervisa om de här två berättelserna samtidigt eller vid olika tillfällen. Båda illustrerar principen att om vi är uppriktiga och ihärdiga i våra dagliga böner till vår himmelske Fader och när vi utövar tro på Jesus Kristus får vi ta emot deras nåd.

I liknelsen om den orättfärdige domaren (se Luk. 18:1–8) bestämde sig en domare som egentligen var likgiltig inför en viss änka att hjälpa henne eftersom hon tröttade ut honom med sina vädjanden. Frälsaren lärde ut den här liknelsen för att betona att Gud med säkerhet kommer att höra och svara ”sina utvalda som ropar till honom dag och natt” ( Luk. 18:7).

Hur illustrerades samma sanning i den blinde tiggarens liv när han ropade efter Herrens hjälp (se Luk. 18:35–43)?

  • På vilka sätt skulle ni ha hjälp av att leva efter den här principen i vardagen?

  • Hur har vår himmelske Fader visat sin vilja att svara er, även när de svaren inte kommer vid den tidpunkt eller på det sätt som vi hoppades att de skulle?