Seminar
Matteus 13:3–8, 18–23


Matteus 13:3–8, 18–23

Lignelsen om såmannen

Bilde
Tomato seedlings growing in the soil

Jesus fortalte en lignelse om en mann som sådde frø. Disse frøene falt på forskjellige typer grunn, noe som ga forskjellige resultater. På samme måte mottas Guds ord på forskjellige måter av dem som hører det. Denne leksjonen vil forberede hjertet ditt for å motta og nære Guds ord.

Bruk gjenstander og bilder Gjenstander og bilder kan hjelpe elevene å visualisere personer, steder, hendelser, ting og symboler i Skriftene. I stedet for å bare snakke om gjenstander i Skriftene, kan du be elevene tegne dem.

Elevforberedelse: Be elevene grunne på dette spørsmålet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: “Hvorfor er vårt hjerte noen ganger mottagelig for sannhet, mens vi andre ganger fristes til å sette oss imot?” (“20.–26. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ‘Den som har ører, han høre’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023).

Mulige læringsaktiviteter

Forbered deg til å høre Guds ord

Vurder å innlede leksjonen ved å be noen elever fortelle hva de har svart på spørsmålet de ble oppfordret til å grunne på som forberedelse til leksjonen.

Ta deg tid til å tenke over hvor villig du er til å motta Guds ord. Bruk denne skalaen med hver av de følgende uttalelsene:

Ofte – Av og til – Sjelden

Vis uttalelsene eller les dem sakte, slik at elevene får tid til å tenke over hvor mottagelige de selv er for Guds ord. Elevene skal grunne på svarene sine i stillhet, ikke svare i klassen.

Jeg studerer Skriftene for å lære og vokse.

Jeg prøver å legge merke til Åndens innflytelse i mitt liv og følge veiledningen jeg får.

Jeg lytter til og adlyder råd Herren gir gjennom sine profeter og apostler.

Jeg søker å styrke mitt personlige vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium.

Nå som du har sett nærmere på din holdning til Guds ord, er du klar til å studere lignelsen om såmannen. I denne lignelsen beskrev Herren noen potensielle problemer som kan hindre at frø vokser, slår rot og bærer frukt. Som med alle lignelsene sine brukte Herren velkjente elementer for å undervise om åndelige ting.

Bruk det følgende mønsteret i fire trinn for å studere lignelsen om såmannen. Uansett hvordan du svarte på uttalelsene ovenfor, er denne leksjonen beregnet på å hjelpe deg å forberede hjertet ditt til å motta velsignelsene Herren ønsker å gi deg. Når du studerer, kan du se etter måter å få en meningsfylt opplevelse med Guds ord på.

Hvis dette mønsteret ble presentert i den forrige leksjonen, kan du be elevene huske hvert av trinnene og skrive dem på tavlen.

  1. Finn viktige detaljer.

  2. Gjør åndelige sammenligninger.

  3. Oppdag viktige lærdommer.

  4. Bestem deg for personlig anvendelse.

Finn viktige detaljer

I den følgende aktiviteten kan elevene jobbe i par. Én elev i hvert par kan lese de første versene, mens den andre påpeker viktige detaljer. Etterpå kan hver av dem tegne et bilde i studiedagboken sin. Elevene kan så bytte roller og gjenta prosessen for de neste versene.

En måte å visualisere viktige detaljer på er å tegne hver del av lignelsen. Del en side i studiedagboken din inn i fire deler. Les versene, og lag en enkel tegning av det som beskrives.

  1. Matteus 13:3–4

  2. Matteus 13:5–6

  3. Matteus 13:7

  4. Matteus 13:8

Hvis elevene trenger hjelp for å forstå hva de skal tegne, kan du gi eksempler som følgende:

Bilde
Drawings of a bird with a seed, the sun shining on a plant, thorns growing around a plant, a wheat plant.

Gjør åndelige sammenligninger

Les Jesu forklaringer av lignelsen i de følgende versene. Skriv ned sammenligningene han gjør, ved siden av tegningene dine.

Elevene kan arbeide enkeltvis, i par eller i små grupper. Hvis de arbeider i grupper, deler du versene blant gruppemedlemmene og ber elevene fortelle gruppen sin hva de finner.

  1. Matteus 13:19

  2. Matteus 13:20–21

  3. Matteus 13:22

  4. Matteus 13:23

Oppdag viktige lærdommer

For å oppdage viktige lærdommer kan det være nyttig å stille spørsmål som gjør at Den hellige ånd kan undervise deg personlig. I tillegg til følgende spørsmål kan du tenke på andre du kan stille.

  • Hva kan Frelseren ønske at jeg skal lære av denne lignelsen?

  • Hvorfor ønsker Frelseren at jeg skal vite hvordan mitt hjerte er?

Du kan også forestille deg hvordan denne lignelsen kan være relevant for det virkelige liv. Prøv for eksempel å forestille deg hvordan handlingene til en person med et hjerte som er som steingrunn eller torner, kan være forskjellige fra handlingene til en person med et hjerte som er som god jord. Når du tenker over disse handlingene, kan du skrive noen av dem ved siden av hver av tegningene dine.

Du kan be elevene gi noen eksempler på handlinger som de har skrevet ned. Hvis elevene har vanskelig for å finne eksempler, kan scenariene i delen “Videre læringsaktiviteter” være nyttige.

  • Hvilke forslag kan du gi noen med et hjerte som er hardt, som steingrunn eller som torner?

Bestem deg for personlig anvendelse

Tenk på tilstanden til ditt eget hjerte og hvilken av de fire typene grunn som best beskriver deg. Hvis den åndelige tilstanden til hjertet ditt ikke er slik du ønsker den skal være, skal du vite at du kan forandre deg.

Basert på det du har lært i dag kan du ta deg tid til å grunne på hva du kan gjøre for å forbedre tilstanden til hjertet ditt.

  • Hva vil du gjøre for å innby Guds ord inn i hjertet ditt?

  • Hva vil du gjøre for å forbedre tilstanden til hjertet ditt?

  • Hvilke hindringer vil du be Herren hjelpe deg å overvinne?

Gi elevene mulighet til å dele det de har lært i dag om Herren og hans ønske om at hans ord skal vokse i vårt hjerte.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap holdt en tale på generalkonferansen om lignelsen om såmannen. De følgende spørsmålene er besvart ved hjelp av hans forklaringer.

Hva er frø som “falt … ved veien”? (se Matteus 13:4, 19)

Bilde
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Frøene som “falt ved veien” ( Markus 4:4) [har] ikke nådd menneskelig jord de kan vokse i. De er som læresetninger som faller på et hjerte som er forherdet eller uforberedt.

(Dallin H. Oaks, “Lignelsen om såmannenEnsign eller Liahona, mai 2015, 32)

Hva kan føre til at hjertet til noen er “steingrunn”? (se Matteus 13:5, 20–21)

Bilde
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Unge mennesker, … dere [skal] få et konkret eksempel. Hvis nadverdens symboler blir utdelt, og dere sender tekstmeldinger eller hvisker eller spiller videospill eller gjør noe annet som hindrer dere i å innta viktig åndelig føde, kapper dere av deres åndelige røtter og beveger dere mot steingrunn.

(Dallin H. Oaks, “Lignelsen om såmannen”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 33)

Hvordan kan vi gjenkjenne “tornene” i livet? (se Matteus 13:7, 22)

Bilde
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Vi overgir oss til “livets lyst” [ Lukas 8:14 ] (1) når vi er avhengige, noe som svekker Guds dyrebare gave handlefrihet, (2) når vi blir forledet av trivielle distraksjoner som trekker oss bort fra det som er av evig betydning, og (3) når vi har en kravmentalitet som hemmer den personlige vekst som er nødvendig for å kvalifisere oss til vår evige fremtid.

Vi blir overvunnet av verdens “bekymringer” [ Lukas 8:14 ] når vi er lammet av fremtidsfrykt, noe som hindrer oss i å gå frem i tro og stole på Gud og hans løfter.

(Dallin H. Oaks, “Lignelsen om såmannen”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 34)

Hva kreves det for at “god jord” skal gi frukt? (se Matteus 13:8, 23).

Bilde
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Vi har frøet som er evangeliets ord. Det er opp til hver enkelt av oss å prioritere og gjøre de tingene som gjør vår jord god og vår avling rik. Vi må søke å bli fast forankret og omvendt til Jesu Kristi evangelium (se Kolosserne 2:6–7). Vi oppnår denne omvendelsen til evangeliet ved å be, ved å lese Skriftene, ved å utføre tjeneste og ved regelmessig deltagelse i nadverden for alltid å ha hans Ånd hos oss.

(Dallin H. Oaks, “Lignelsen om såmannen”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 35)

Videre læringsaktiviteter

Undersøk jordsmonnet før du planter

Del elevene i små grupper, og gi hver gruppe en liten beholder fylt med en type jordsmonn som er beskrevet i lignelsen om såmannen. Be elevene undersøke jordsmonnet og drøfte hva de kan gjøre for å gjøre det ideelt for å plante et frø. Du kan be elevene studere lignelsen for å finne ut hvilken type jordsmonn som kan representere åndelighet, og drøfte med gruppen hva de kan lære av det.

Se og hør lignelsen om såmannen

Vurder å vise videoen “Parable of the Sower” [Lignelsen om såmannen] (4:36) fra tidskode 0:00 til 0:55 og be elevene beskrive viktige detaljer. Elevene kan deretter se videoen fra tidskode 3:00 til 4:36 og finne åndelige forbindelser på grunnlag av Jesu forklaringer. Det kan være nyttig å sette videoen på pause etter hver detalj for å gi elevene mulighet til å drøfte det de lærer.

Bilde
Drawings of a bird with a seed, the sun shining on a plant, thorns growing around a plant, a wheat plant.

Lignelsen i det virkelige liv

Vurder å bruke de følgende scenariene for å hjelpe elevene å identifisere forskjellige typer jordsmonn eller tilstander i hjertet. Elevene kan komme med forslag for å hjelpe personen i hvert scenario å komme nærmere Frelseren og la Guds ord vokse i hjertet sitt.

Stian ble gjort kjent med det gjenopprettede evangeliet av vennene sine og ble døpt kort tid etter. Men noen måneder etter at han sluttet seg til Kirken, begynte noen å gjøre narr av ham på grunn av hans nye tro. Stian følte at han ikke taklet den negative oppmerksomheten fra andre.

Julie gjør det godt på universitetet, er med i et skuespill og liker jobben sin. På grunn av ansvaret på universitetet og jobben har Julie valgt å droppe aktiviteter i Kirken og har ikke meldt seg på Seminar i år. Hun ønsker virkelig å fokusere på utdannelsen og karrieren sin.

Gjøre sammenligninger ved hjelp av Mormons bok

Be elevene lese Almas sammenligning av Guds ord med et frø (se Alma 32:26–43). De kan også studere Lehis drøm om livets tre og sammenligne hver gruppe som beskrives i synet, med de forskjellige typene jordsmonn i lignelsen om såmannen (se 1 Nephi 8:19–34). Elevene kan fortelle hvordan disse beretningene i Mormons bok styrker deres forståelse av Frelserens lærdommer i lignelsen om såmannen.