Seminarie
Lukas 2:1–14


Lukas 2:1–14

‘Heden [is] voor u […] de Zaligmaker geboren’

Afbeelding
Nativity scene depicting Mary holding the infant Jesus Christ. Joseph is sitting next to Mary. A group of shepherds are gathered around Mary and Joseph. The shepherds are kneeling before the infant Christ.

Jozef en Maria reisden naar Bethlehem, waar Jezus werd geboren. Een engel kondigde de herders vlakbij Bethlehem de geboorte van de Heiland aan (zie Lukas 2:9–12), ‘en plotseling was er […] een menigte van de hemelse legermacht, die God loofde en zei: Eer zij aan God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in mensen een welbehagen’ (Lukas 2:13–14). In deze les neem je de gebeurtenissen rondom de geboorte van de Heiland door. Je maakt ook kennis met de leer in de Schrifttekst kerkleerbeheersing Lukas 2:10–12. Je verdiept je in de rol van Jezus Christus als je Heiland en waar Hij je van redt, zodat je, net als de engelen, God ook voor de gave van zijn Zoon kunt eren en loven.

Lessen kerkleerbeheersing. Voor elke Schrifttekst kerkleerbeheersing worden twee lessen uitgetrokken: een inleidende les over de kerninformatie in de tekst in de context van het tekstblok, en een les die de cursisten aanmoedigt om de leer uit te leggen, de kerngedachte en tekstverwijzing uit het hoofd te leren, en de beginselen van geestelijke kennis verkrijgen toe te passen. Dit is een les over de kerninhoud.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten zo mogelijk ‘Waarom we een Heiland nodig hebben – een kerstboodschap over onze Heiland Jezus Christus’ (2:15) bekijken, op ChurchofJesusChrist.org. Laat ze zich bij het kijken afvragen waarom zij een Heiland nodig hebben.

Mogelijke leeractiviteiten

Christus’ geboorte

Neem een kerststalletje of afbeelding van Jezus Christus’ geboorte mee.

  • Wat spreekt je in het kerstverhaal het meest aan?

  • Waarom spreekt dat je aan?

De cursisten kunnen de volgende verzen individueel, in tweetallen of in groepjes lezen, of meelezen terwijl één verteller ze voorleest.

Lees Lukas 2:1–14 en let op de details die je aanspreken of op nieuwe details die je misschien niet eerder in het kerstverhaal hebt opgemerkt.

  • Welke details heb je in het kerstverhaal opgemerkt die je aanspreken?

Als de cursisten een kerststalletje of afbeelding van Jezus Christus’ geboorte hebben gezien, laat ze dan aangeven wat daarin stond, maar niet in Lukas 2:1–14 staat opgetekend. Wijs er in het bijzonder op dat de ster en de wijzen niet in Lukas’ verhaal van de geboorte van Jezus Christus’ voorkomen, omdat die gebeurtenissen enkele jaren na de geboorte van de Heiland plaatsvonden (zie Mattheüs 2:1–12) .

Lees Lukas 2:10–12 nogmaals en let op hoe de engel Jezus’ geboorte aankondigde.

Lukas 2:10–12 is een Schrifttekst kerkleerbeheersing. In deze les bestuderen de cursisten de Schrifttekst kerkleerbeheersing in context. In de volgende les gaan de cursisten de leer in deze Schrifttekst uitleggen, de kerngedachte en tekstverwijzing uit het hoofd te leren, en de beginselen van geestelijke kennis verkrijgen toepassen.

  • Wat was de eerste titel die de engel voor Jezus Christus gebruikte toen hij Jezus’ geboorte aankondigde?

  • Waarom is het veelzeggend dat van alle titels van Jezus Christus de engel deze gebruikte om zijn geboorte aan te kondigen?

In de oorspronkelijke Griekse vertaling van de Bijbel betekent het woord dat voor Zaligmaker of Heiland wordt gebruikt ook bevrijder of behouder.

Deze tekst maakt onder meer duidelijk dat Jezus Christus de Zaligmaker of Heiland van de wereld is.

We hebben een Heiland nodig

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende gezegd:

Afbeelding
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Een tijdje geleden vroeg iemand die al vele jaren lid van de kerk is me: ‘Waarom heb ik Jezus Christus nodig? Ik onderhoud de geboden; ik ben een goed mens. Waarom heb ik een Heiland nodig?’ Ik moet zeggen dat ik geschokt was dat dit lid het meest fundamentele onderdeel van onze leer, dit essentiële element van het heilsplan, niet begreep.

(D. Todd Christofferson, ‘Waarom we Jezus Christus nodig hebben’, Liahona, december 2020, 14.)

Hoe zou jij met jouw eigen gedachten en gevoelens reageren als je ouderling Christofferson was?

We kunnen onze behoefte aan een Heiland gaan inzien door de Schriften en de woorden van de profeten te bestuderen (zie Jakob 7:11).

Als u de cursisten leert met (kruis)verwijzingen te werken, kunnen ze hun studie verdiepen, leerstellige verbanden tussen verschillende teksten leggen en hun Schriftuurlijke kennis vergroten. Vraag de cursisten eventueel hoe ze er bij hun studie gebruik van hebben gemaakt, en daar baat bij hebben gehad.

Een Schriftstudievaardigheid die je begrip van leerstellingen en beginselen ten goede komt, is met verwijzingen in je Schriften werken. Je maakt een verwijzing aan met een link in de app Evangeliebibliotheek of door een tekstverwijzing bij een verwante Schrifttekst te noteren. Als je de teksten naar elkaar laat verwijzen, heet het een kruisverwijzing.

Bestudeer drie of vier van de volgende Schriftteksten om de vragen ‘Waarom heb ik een Heiland nodig?’en ‘Waar verlost Hij mij van?’ te beantwoorden. Je kunt een verwijzing naar deze teksten maken door ze in de app Evangeliebibliotheek met een link aan Lukas 2:10–12 te koppelen, of door Lukas 2:10–12 bij de bestudeerde verzen te noteren.

Zet eventueel de vragen ‘Waarom heb ik een Heiland nodig?’ en ‘Waar verlost Hij mij van?’ op het bord. Het is niet nodig om alle volgende tekstverwijzingen te gebruiken of te tonen. Afhankelijk van de vaardigheid van de cursisten, kan de volgende opzoekactiviteit in koppels of kleine groepjes worden gedaan zonder de tekstverwijzingen te krijgen.

Vraag enkele cursisten vervolgens wat ze hebben opgeschreven, of laat twee koppels hun bevindingen aan elkaar vertellen. Zorg ervoor dat de cursisten begrijpen dat Jezus Christus ons van onze zonden verlost als we ons bekeren, en van de lichamelijke dood dankzij een universele opstanding. De Heiland kan ons ook troosten en steunen in onze moeilijkheden.

  • Welke Schriftteksten heb je gekozen?

  • Hoe helpen deze Schriftteksten je om de vragen ‘Waarom heb ik een Heiland nodig?’en ‘Waar verlost Hij mij van?’ te beantwoorden?

Afhankelijk van de beschikbare tijd, en van de vraag of de cursisten nog meer doordrongen moeten worden van de noodzaak tot een Heiland, kunt u de volgende video vertonen. Sommigen hebben de video misschien al bij hun voorbereiding op deze les bekeken. Vraag de cursisten eventueel hoe de Heiland ze persoonlijk heeft gezegend.

Bekijk de video ‘Waarom we een Heiland nodig hebben – een kerstboodschap over onze Heiland Jezus Christus’ (2:15) en let op waarom we een Heiland nodig hebben. Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org.

Ouderling Christofferson heeft getuigd van enkele zegeningen die we dankzij Jezus Christus ontvangen:

Afbeelding
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Dankzij de verzoening van Jezus Christus kunnen we van verkeerde keuzes herstellen. Dankzij de verzoening van Jezus Christus worden de gevolgen van andermans zonden en fouten voor ons, en alle andere onrecht, rechtgezet. Om geheeld en geheiligd te worden, hebben we een Heiland nodig.

(D. Todd Christofferson, ‘Waarom we Jezus Christus nodig hebben’, Liahona, december 2020, 16.)

In Lukas 2:10 verklaarde de engel: ‘Ik verkondig u grote blijdschap.’

Answer at least one of the following questions:

  • Hoe heb je ‘grote blijdschap’ in je Heiland, Jezus Christus, gevonden?

  • Hoe kunnen we onze blijdschap in de Heiland vergroten?

Vraag enkele bereidwillige cursisten om te getuigen hoeveel vreugde ze dankzij de Heiland, Jezus Christus, in de verlossing vinden. U kunt zelf ook getuigen.

Toelichting en achtergrondinformatie

Waarom gingen Maria en Jozef naar Bethlehem om zich te laten inschrijven?

Keizer Augustus was een bekwame en energieke Romeinse heerser. Zijn bestuur – van 31 v.C. tot 14 n.C. – werd door orde en wetsgetrouwheid gekenmerkt. De genoemde ‘inschrijving’ in Lukas 2:2 was eigenlijk een volkstelling met het oog op toekomstige belastingdoeleinden. Voor die inschrijving moest de belastingplichtige de gevraagde gegevens persoonlijk aanleveren. Omdat Jozef en Maria beiden van koning David afstamden, moesten ze de reis naar Bethlehem, de vroegere woonplaats van koning David, maken. […] Profeten vanouds hadden getuigd dat de Messias in Bethlehem, in het land Jeruzalem, geboren zou worden (zie Micha 5:1 ; Alma 7:10).Bethlehem lag zo’n 135–145 kilometer ten zuiden van Nazareth, een tocht te voet van minstens vier tot vijf dagen, wellicht langer gezien Maria’s toestand.

(New Testament Student Manual [2014], 143)

Aanvullende leeractiviteiten

‘De Heiland is geboren’

Vertoon desgewenst ‘De Heiland is geboren – kerstvideo’ (2:00), op ChurchofJesusChrist.org. Laat de cursisten opletten wat de aankondiging van de geboorte van de Heiland voor ieder van ons betekent. Laat ze vervolgens vertellen wat ze geleerd en gevoeld hebben.

Blijdschap vinden in de Heiland

Vertoon de korte film Het Christuskind: een kerstverhaal (17:57), op ChurchofJesusChrist.org. Laat eventueel de volgende segmenten zien. Laat de cursisten na elk segment bespreken hoe de betrokkenen hun blijdschap over de geboorte van de Heiland toonden.

Maria en Jozef: tijdcode 0:00 tot 8:56

De herders en engelen: tijdcode 8:56 tot 11:30

De wijzen: tijdcode 11:30 tot 12:42; en 13:44 tot 17:15

‘Juich, wereld, juich!’

Zing eventueel de lofzang ‘Juich, wereld, juich!’ (Lofzangen, nr. 138.) De cursisten hebben wellicht ook baat bij een bespreking van het volgende beginsel: Omdat Jezus Christus mijn Heiland is, kan ik blijdschap ervaren. Ze kunnen bespreken hoe Jezus Christus de bron van vreugde is en hoe ze blijdschap hebben ervaren omdat Hij hun Heiland is.

Lukas 2:10 . ‘Ik verkondig u grote blijdschap’

In Lukas 2:10 verklaarde de engel: ‘Ik verkondig u grote blijdschap.’ Maak een verwijzing van dit vers naar de aankondiging van de Heiland door een engel aan koning Benjamin in Mosiah 3:3–5 .