Seminarie
Johannes 8


Johannes 8

De overspelige vrouw wordt voor Christus gebracht

Afbeelding
Depiction of Jesus and the woman taken in adultery. They are both kneeling on the ground. For Mormon Channel use.

Terwijl Jezus in de tempel onderwijs gaf, brachten enkele Schriftgeleerden en farizeeën een vrouw bij Hem die overspel gepleegd had. Ze vroegen Hem of ze volgens de wet van Mozes gestenigd moest worden (zie Leviticus 20:10). Jezus’ reactie naar hen en naar de vrouw geeft je veel inzicht in zijn karakter en brengt de kracht van zijn barmhartigheid aan het licht.

Aandacht voor de cursisten. Schenk bij uw onderwijs aandacht aan de individuele behoeften van de cursisten. Sta niet toe dat uw lesplannen belangrijker worden dan de cursisten in de klas. Peil de betrokkenheid van de cursisten voortdurend en zoek naar manieren om de cursisten bij de les te betrekken.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten aan een moment denken waarop ze barmhartig voor iemand waren, of zelf op barmhartigheid hoopten.

Mogelijke leeractiviteiten

Eigenschappen van Jezus Christus

Laat de cursisten bij het binnenkomen de volgende vragen zien. De cursisten kunnen er baat bij hebben om met een klasgenoot of in kleine groepjes te werken voordat ze hun antwoorden met de klas bespreken.

  • Wanneer is iemand vriendelijk voor je geweest, ook al vond je dat je het niet verdiende?

  • Wat deed dat met je?

Jezus was de overspelige vrouw heel goedgezind, wat veel voor haar betekende.Lees Johannes 8:1–5 en ga na waarom dit een delicate situatie moet zijn geweest.

Toen Schriftgeleerden en farizeeën de vrouw bij Jezus brachten en vroegen of ze gestenigd moest worden, brachten ze Hem opzettelijk in een moeilijke situatie (zie Johannes 8:6). Als Jezus zei dat de vrouw niet gestenigd mocht worden, zou Hij ervan beschuldigd worden dat Hij de wet van Mozes veronachtzaamde (zie Exodus 20:14). Als Hij zei dat ze wel gestenigd moest worden, zou Hij tegen de heersende opvattingen van het volk en de Romeinse wet ingaan. Hij zou de vrouw dan evenmin barmhartigheid betonen, wat Jezus tijdens zijn bediening juist wel bij herhaling deed. (Zie New Testament Student Manual [2018], ChurchofJesusChrist.org.)

Als je de reactie van de Heiland in deze moeilijke situatie bestudeert, herken je verschillende eigenschappen waardoor je beter begrijpt wat voor iemand de Heiland is. Zoeken naar eigenschappen van de Heiland is een vaardigheid die je bij je studie van het Nieuwe Testament goed kunt gebruiken. Als je die eigenschappen begrijpt, kan je verlangen toenemen om nader tot Christus te komen.

Lees Johannes 8:6–11 en let op de eigenschappen van Jezus Christus die we in zijn omgang met de aanklagers en de vrouw terugzien.

Bekijk eventueel ‘Go and Sin No More’ (3:21), op ChurchofJesusChrist.org. Denk onder het kijken over de volgende vragen na:

Toon de volgende vragen, zodat de cursisten er zo nodig een blik op kunnen werpen.

  • Welke eigenschappen legde de Heiland aan de dag in zijn omgang met de mannen die de vrouw beschuldigden?

  • Welke eigenschappen legde de Heiland aan de dag in de manier waarop Hij de vrouw behandelde?

Maak de cursisten zo nodig duidelijk dat de Heiland weliswaar geduldig en barmhartig jegens de vrouw was, maar haar op dat moment geen vergeving schonk. (Zie het citaat van president Oaks in ‘Toelichting en achtergrondinformatie’.)

  • Welke zinsneden in de Schriften illustreren die eigenschappen?

U kunt de cursisten in de klas of in groepjes over hun bevindingen laten vertellen. Help de cursisten zo nodig eigenschappen van de Heiland te benoemen, zoals in een emotioneel beladen situatie geduldig zijn, de situatie goed inschatten en aanpakken, de vrouw barmhartigheid en liefde tonen enzovoort.

Markeer eventueel de zinsneden in Johannes 8:6–11 waaruit deze eigenschappen van Jezus blijken. De Heiland schonk de vrouw op dat moment geen vergeving van haar zonden, maar moedigde haar aan: ‘Ga heen en zondig niet meer’ ( Johannes 8:11).

Laat een cursist een voorbeeld geven van een zinsnede die een eigenschap van Jezus aangeeft, of doe dat als leerkracht zelf. Laat de cursisten desgewenst aan de hand van de volgende vragen nadenken over een eigenschap die ze willen ontwikkelen. Geef ze de tijd om over de vragen na te denken en ze in hun studiedagboek te beantwoorden.

  • Welke van deze eigenschappen zou je verder willen ontwikkelen? Waarom?

  • Hoe kun je de Heiland toestaan om deze eigenschap bij jou te helpen ontwikkelen of te versterken?

De barmhartigheid van de Heiland motiveert ons om te veranderen

Een van de goddelijke eigenschappen van Jezus Christus is dat Hij barmhartig is. ‘Barmhartigheid is het behandelen van iemand met meer mededogen dan wat hij of zij heeft verdiend.’ (Gospel Topics, ‘Mercy’, topics.ChurchofJesusChrist.org.)

Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft over de uitwerking van het mededogen en de barmhartigheid van de Heiland op de vrouw gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dale G. Renlund of the Quorum of the Twelve Apostles, January 2016.

Uiteraard keurde de Heiland overspel niet goed. Maar Hij veroordeelde de vrouw ook niet. Hij moedigde haar aan om zich te bekeren. Zijn mededogen en barmhartigheid motiveerden haar om zich te bekeren. In de Joseph Smith Translation staat in Johannes 8:11 het volgende over haar discipelschap: ‘En de vrouw verheerlijkte God vanaf dat uur, en geloofde in zijn naam.’

(Zie Dale G. Renlund, ‘Onze goede Herder’, Liahona, mei 2017, 30.)

  • Wat voor uitwerking had de barmhartigheid van de Heiland op de vrouw?

  • Waarom zou zijn barmhartigheid een dergelijke uitwerking kunnen hebben?

  • Hoe beïnvloedt de kennis dat onze hemelse Vader en Jezus Christus graag barmhartig zijn je gevoelens voor Hen?

Hoewel de Heiland zonde niet goedkeurt, is Hij wel vergevensgezind. Hij wil je graag motiveren om je te bekeren en te blijven proberen een beter mens te worden.

Sommige cursisten hebben misschien baat bij een bespreking over de aansporing van de Heiland om het te blijven proberen als we fouten maken. Gebruik in dat geval eventueel het citaat van ouderling Lynn G. Robbins in ‘Toelichting en achtergrondinformatie’.

Geef de cursisten even de tijd om na te denken over wat ze hebben geleerd. Daardoor voelen ze zich meer met de Heiland verbonden en dringt ook zijn barmhartigheid beter tot ze door. Zet de onderstaande (of andere) vragen eventueel op het bord en laat de cursisten die in hun dagboek beantwoorden.

  • Wat heb je vandaag over de Heiland geleerd dat je motiveert om je te bekeren en te blijven proberen zoals Hij te worden?

  • Wat zou de Heiland willen dat je doet of verandert in je streven om meer op Hem te gaan lijken?

Geef tot slot uw getuigenis en gevoelens weer over het mededogen en de barmhartigheid van de Heiland.

Toelichting en achtergrondinformatie

Hoe is de barmhartigheid van de Heiland ons tot zegen?

Ouderling Lynn G. Robbins van de Zeventig heeft het volgende gezegd over het verlangen van de Heiland dat we het blijven proberen als we fouten maken:

Afbeelding
Former Official Portrait of Elder Lynn G. Robbins. Photographed March 2017. Replaced October 2019 (with Telescope ID: 2298123)

We zijn dankbaar voor tweede kansen als we fouten – de missers van onze hersens – maken. Maar we staan sprakeloos vanwege de tweede kansen die de Heiland ons door zijn genade geeft om onze zonden – de missers van ons hart – te overwinnen.

Niemand staat meer aan onze kant dan de Heiland. […] We hebben talloze tweede kansen nodig in onze dagelijkse strijd met de natuurlijke mens om te worden zoals Hij. Zo moeten we onze lusten beteugelen, geduld en vergeving leren, luiheid overwinnen en passieve zonden uitbannen om er een paar te noemen. […]

Ik ben eeuwig dankbaar voor de goedertierenheid, het geduld en de lankmoedigheid van onze hemelse Ouders en de Heiland. Zij geven ons talloze tweede kansen op onze reis terug naar hun tegenwoordigheid.

(Lynn G. Robbins, ‘Tot zeventig maal zeven maal’, Liahona, mei 2018, 22–23.)

Hoe kan ik leren barmhartiger te zijn, zoals de Heiland?

President Dieter F. Uchtdorf, toen lid van het Eerste Presidium, heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

In een wereld vol beschuldigingen en onvriendelijkheid is het makkelijk om stenen te zoeken en te gooien. Maar laten we eerst denken aan de woorden van Hem die onze Meester en ons Voorbeeld is: ‘Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen […] werpen’ [Johannes 8:7].

Broeders en zusters, laten we onze stenen neerleggen.

Laten we aardig zijn.

Laten we vergeven.

Laten we vreedzaam met elkaar praten.

Laat ons hart vol zijn van Gods liefde.

‘Laten wij […] goeddoen aan allen’ [Galaten 6:10].

(Dieter F. Uchtdorf, ‘De barmhartigen krijgen barmhartigheid’, Liahona, mei 2012, 76.)

Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Wie Christus volgen, hebben goedertierenheid lief. Wie goedertierenheid liefhebben, hebben geen waardeoordeel; ze leggen mededogen aan de dag voor anderen, in het bijzonder voor wie minder fortuinlijk zijn; ze zijn hoffelijk, vriendelijk en eerbaar. Deze mensen behandelen iedereen met liefde en begrip, ongeacht kenmerken zoals etniciteit, geslacht, geloofsovertuiging, seksuele geaardheid, sociaal-economische status, en verschillen qua stam, clan of land. Christelijke liefde overstijgt dat alles.

(Zie Dale G. Renlund, ‘Recht doen, goedertierenheid liefhebben en ootmoedig met God wandelen’, Liahona, november 2020, 111.)

Hoe gaf de Heiland blijk van barmhartigheid zonder onrechtschapen gedrag te gedogen?

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

De Heer rechtvaardigde de zonde van de vrouw uiteraard niet. Hij zei haar alleen maar dat Hij haar niet veroordeelde – Hij velde op dat ogenblik geen laatste oordeel over haar. […] De overspelige vrouw kreeg de tijd om zich te bekeren, tijd die ze niet gekregen zou hebben van de mensen die haar wilden stenigen.

(Dallin H. Oaks, ‘“Judge Not” and Judging’, Ensign, augustus 1999, 8.)

Aanvullende leeractiviteiten

Johannes 8:12 .‘Ik ben het Licht der wereld’

Lees eventueel Johannes 8:12 en bespreek de titel en rol van de Heiland als ‘het Licht der wereld’.

Het volgende citaat komt wellicht ook van pas. President Dallin H. Oaks heeft drie manieren genoemd waarop Jezus Christus ‘het Licht der wereld’ is:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Jezus Christus is het licht van de wereld, omdat Hij de bron van het licht is dat ‘uitgaat van de tegenwoordigheid van God om de uitgestrektheid van de ruimte te vervullen’ [ Leer en Verbonden 88:12 ]. […]

Jezus Christus is eveneens het licht van de wereld omdat zijn voorbeeld en zijn leringen het pad verlichten dat wij moeten gaan om in de tegenwoordigheid van onze Vader in de hemel terug te keren. […]

Jezus Christus is ook het licht van de wereld omdat zijn macht ons overreedt om goed te doen.

(Dallin H. Oaks, ‘The Light and Life of the World’, Ensign, november 1987, 63–64.)

De Bijbelvideo ‘Jesus Declares: I Am the Light of the World; the Truth Shall Make You Free’ (4:26) kan gebruikt worden om vers 12–59 toe te lichten.

Johannes 8:13, 17–18, 25–29 . De relatie van Jezus met zijn Vader

Jezus Christus heeft zijn relatie met zijn Vader duidelijk uiteengezet, onder meer dat Hij en zijn Vader afzonderlijke Personen zijn. Laat de cursisten Johannes 8:13, 17–18, 25–29 lezen en letten op woorden en zinsneden waaruit de relatie van de Heiland met zijn Vader blijkt.

Johannes 8:30–36 . ‘De waarheid zal u vrijmaken’

Jezus wendde Zich tot hen die ‘in Hem geloofden’ en sprak over waarheid die ons vrijmaakt. Laat de cursisten vers 31–33 lezen en nagaan waardoor ze de waarheid kunnen leren kennen. Een van de titels van de Heiland is ‘de Waarheid’ (zie Johannes 14:6). Laat de cursisten ‘de waarheid’ in Johannes 8:31–36 door de naam van de Heiland vervangen.

Ze kunnen ook bespreken hoe zonde tot slavernij leidt en hoe Jezus Christus tot vrijheid leidt. Betrek daar eventueel ook 2 Nephi 2:27 bij.