Seminar
Kjenn læren: Efeserne 2:19–20


Kjenn læren: Efeserne 2:19–20

Kirken er grunnlagt på Jesus Kristus og hans apostler og profeter

Bilde
All the members of the First Presidency and the Quorum of the Twelve Apostles are seated or standing with the Christus Statue and statues of the Original Twelve at the Visitors’ Center in Rome, Italy. Front Left to Right: Dieter F. Uchtdorf, Jeffrey R. Holland, M. Russell Ballard, Dallin H. Oaks, Russell M. Nelson, Henry B. Eyring, David A. Bednar, Quentin L. Cook, D. Todd Christofferson, Gary E. Stevenson, Ronald A. Rasband, Neil L. Andersen, Dale G. Renlund, Gerrit W. Gong, Ulisses Soares

I ditt studium av Efeserne 2, lærte du at Jesu Kristi Kirke er bygget på en grunnvoll av apostler og profeter, og at Jesus Kristus er den viktigste hjørnestenen. Denne leksjonen er ment å skulle øke din mestring av disse læresetningene når du lærer utenat henvisningen og nøkkeluttrykket til Efeserne 2:19–20, forklarer læren og anvender læresetningen og prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap i en reell situasjon.

Elevforberedelse: Vurder å dele anvendelsesaktiviteten fra denne leksjonen med elevene, og be dem grunne på hvordan de kan bruke prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap til å hjelpe sin venn.

Mulige læringsaktiviteter

Denne Kjenn læren-leksjonen er lagt opp til å bli undervist etter “Efeserne 2”, som er kontekstleksjonen for Kjenn læren-skriftstedet Efeserne 2:19–20 . Hvis denne Kjenn læren-leksjonen må flyttes til en annen uke, må du sørge for å gjennomføre den tilhørende kontekstleksjonen også i løpet av samme uke.

Lær utenat og forklar

Bilde
Line drawing of a meetinghouse.

For å hjelpe deg med å lære denne Kjenn læren-henvisningen og nøkkeluttrykket utenat, kan du skrive følgende minst tre ganger i studiedagboken: “Efeserne 2:19–20. Kirken er “bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv.”

Du kan skrive setningen på en måte som også illustrerer denne sannheten. Du kan for eksempel tegne et rektangel rundt uttrykket for å symbolisere en grunnvoll, og tegne en kirke på toppen av den. Hvis du tegnet et eksempel på denne grunnvollen til forrige leksjon, kan du også skrive nøkkeluttrykket på eller i nærheten av tegningen.

Det kan være effektivt å vise symbolet på Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og spørre elevene hvordan det er forbundet med Efeserne 2:19–20 . Du kan gjerne vise videoen “Åpne himmelen for hjelp” fra tidskode 4:09 til 5:08, der president Russell M. Nelson beskriver symbolet. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
Global Visual Library Low-Fidelity Symbol Knockout

Gi elevene anledning til å forklare følgende læresetning som undervises i Efeserne 2:19–20 : Kirken er “bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv.” Følgende aktivitet er ett forslag. Elevene kan gjøre disse tre trinnene hver for seg eller sammen to og to.

A. Les Efeserne 2:19–20 , og grunn på budskapet det inneholder.

B. Tenk på et spørsmål noen kan ha om profeter og apostler som Efeserne 2:19–20 kan bidra til å svare på. Noen eksempler kan være: “Hvorfor har din kirke profeter og apostler?” “Hva lærer Skriftene oss om profeter og apostler?” eller “Hvilken relasjon er det mellom Frelseren og profeter og apostler?” Skriv ned spørsmålet ditt.

C. Bruk Efeserne 2:19–20 til å skrive hva du ville sagt for å besvare spørsmålet.

Istedenfor å be elevene skrive svarene sine på trinn C, kan du be dem gå sammen to og to og svare på hverandres spørsmål. Lytt til svarene deres, og evaluer hvor god forståelse elevene har. Gjennomgå om nødvendig Efeserne 2:19–20 med elevene og nødvendig materiell fra leksjonen “Efeserne 2”.

Anvendelsesaktivitet

Under følgende aktivitet evaluerer du elevenes kunnskap om prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap, og hjelper dem etter behov.

Følgende aktivitet kan hjelpe deg med å repetere prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap. Sett hvert uttrykk sammen med det riktige prinsippet for å tilegne seg åndelig kunnskap. Ved behov kan du bruke avsnitt 5–12 under “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren (2022) som en hjelp.  

1. Oppriktige sannhetssøkere skulle imidlertid passe seg for upålitelige informasjonskilder. 

2. Hvis vi er trofaste mot den sannhet og det lys vi allerede har mottatt, vil vi motta mer.

3. Når vi holder oss forankret i vår tillit til vår himmelske Fader og hans frelsesplan, kan vi se sakene klarere. 

a. Handle i tro.

b. Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv.

c. Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder.

Be noen elever om å dele et av parene de satte sammen og forklare hvorfor det bestemte uttrykket de valgte, kan hjelpe dem å tilegne seg åndelig kunnskap.

Forestill deg at din nære venn Ester føler en indre konflikt. Hun har et vitnesbyrd om profeter og apostler, men hun er imot en av Kirkens nåværende læresetninger. Hun har faktisk sterke følelser mot den. Hun ber deg om hjelp til å vite hva hun skal gjøre. Akkurat da vet du ikke hva du skal si, men du bestemmer deg for å følge prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap, som du har brukt i Seminar, for å forberede deg til å hjelpe vennen din.

Bruk følgende oversikt til å grunne på dine egne tanker og følelser om profeter og apostler, og hvordan du kan hjelpe Ester.

Skriv gjerne følgende informasjon på tavlen eller forbered spørsmålene på et ark som elevene kan bruke.

Hvordan har jeg lært å stole på og følge apostler og profeter?

Hvordan kan jeg hjelpe min venn?

Hva har jeg erfart når jeg har handlet i tro på Jesus Kristus for å følge hans apostler og profeter? Hvilken erfaring kan være nyttig å dele med Ester?

Hvilke spørsmål kan jeg stille Ester for å hjelpe henne med å overveie hvordan Herren kanskje ønsker at hun skal handle i tro?

Hva vet jeg allerede om vår himmelske Fader, hans plan, og hvordan han omgås sine barn, som kan hjelpe Ester i denne situasjonen?

Hvilke spørsmål kan du stille Ester for å hjelpe henne å se problemet hun har med et evig perspektiv?

Hvilke guddommelig utpekte kilder har hjulpet meg å stole på apostler og profeter? Hvordan har de hjulpet meg?

Hvilke guddommelig utpekte kilder vil jeg anbefale Ester å vende seg til?

Hvis elevene trenger hjelp med spørsmål for å hjelpe Ester med å se sitt problem med et evig perspektiv, kan du vurdere å bruke følgende eksempler:

  • Hva vet du allerede om profeter og apostlers rolle i vår himmelske Faders frelsesplan?

  • Hvilke bekymringer har du med hensyn til denne konkrete læresetningen? Hvilke prinsipper i Jesu Kristi evangelium kan hjelpe deg å forstå den bedre?

  • Hvordan kan beslutningen om å følge profetene og apostlene, eller ikke følge dem, påvirke deg over tid? Hvordan kan dette påvirke ditt forhold til din himmelske Fader?

Hvis elevene trenger hjelp til å anbefale guddommelig utpekte kilder som Ester kan studere, kan du vurdere å be dem lese Lære og pakter 21:4–6 og 1 Nephi 2:11, 16, 19 . De kan også bes om å lese hva president Henry B. Eyring sa om å følge råd fra profeter og apostler i sin tale “Finn sikkerhet i råd” (Lys over Norge, juli 1997, 25), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Be elevene rollespille hva de kan si til Ester sammen med en partner eller i en liten gruppe. Elevene kan også tegne en tegneserie med fyrstikkmennesker og snakkebobler.

Vurder å stille oppfølgingsspørsmål som: “På hvilke måter føler du deg trygg på å bruke prinsippene for å tilegne deg kunnskap for å hjelpe andre? Hvorfor?” “På hvilke områder ønsker du mer hjelp eller øvelse?”

Ros elevene for hvordan de bruker prinsipper for å tilegne seg åndelig kunnskap, og hvordan de blir bedre.

Vurder å dele en personlig erfaring eller et vitnesbyrd for å oppmuntre elevene.

Kjenn læren – repetisjon

Bruk en aktivitet som følgende for å gjennomgå dette Kjenn læren-skriftstedet i en kommende leksjon.

Tegn på tavlen et enkelt omriss av en kirkebygning med et rektangel under kirken for å symbolisere grunnvollen. I dette rektangelet skriver du følgende: Efeserne _:19–20: Kirken er “bygd opp på __________ og __________ __________, og __________ er Kristus Jesus selv.” Be elevene fylle ut det som mangler. Avslutt denne repetisjonen ved å be elevene fremsi henvisningen og nøkkeluttrykket flere ganger, og viske ut noen ord hver gang.

Videre læringsaktivitet

Alternativ situasjonsbeskrivelse

Bruk gjerne følgende situasjonsbeskrivelse som et alternativ til den i leksjonen.

Forestill deg at din nære venn Ester og familien hennes fortsatt tror på Jesus Kristus og Bibelen, men vurderer å forlate Kirken fordi de ikke er enige i noe av det profeten og apostlene for tiden underviser. Hun ber deg om hjelp til å vite hva hun skal gjøre.