Seminar
2 Korinter 5


2 Korinter 5

“Forlikelsens tjeneste”

Bilde
Jesus embraces the man who was born blind when the man finds him again after Jesus healed him.

Har du noen gang følt deg langt borte fra Gud? Har andre du kjenner, noen gang følt det samme? Paulus minnet de hellige i Korint på den barmhjertighet Jesus Kristus viste dem. Paulus lærte folket at de var adskilt fra Gud ved synd. Heldigvis kunne de gjennom Kristi forsoning bringes tilbake til et fordelaktig forhold til Gud og motta Kristi rettferdighet (se 2 Korinter 5:16–21). Denne leksjonen kan hjelpe deg å komme nærmere Gud og bli den han ønsker at du skal bli.

Oppmuntre elevene til å komme forberedt til klassen. Når elevene kommer forberedt til klassen, innbyr de Den hellige ånd til å undervise dem og er bedre i stand til å hjelpe andre elever.

Elevforberedelse: Be elevene om å tenke på tilfeller da de har følt seg nær Gud, og tilfeller da de har følt seg langt borte fra ham, og komme til klassen forberedt på å benytte seg av disse erfaringene.

Mulige læringsaktiviteter

Ditt forhold til Gud

Gjennomgå følgende situasjonsbeskrivelser. Tenk på hvordan din personlige situasjon er lik eller forskjellig fra disse situasjonsbeskrivelsene.

Vis følgende situasjonsbeskrivelser, eller be elevene lage sine egne situasjonsbeskrivelser som omfatter situasjoner der en ungdom kan føle seg langt borte fra Gud.

Alternativt kan du innlede leksjonen med aktiviteten “Motta Kristi rettferdighet” under “Videre læringsaktiviteter” på slutten av leksjonen. Denne aktiviteten inneholder historien om Jean Valjean fra Les Misérables som blir forlikt med Gud.

  1. Jamilah er en flittig Jesu Kristi disippel. Mange venner ser på henne som et eksempel. Men når hun gjør feil, er hun bekymret for om hun vil være i stand til å vende tilbake til vår himmelske Fader en dag.

  2. Anders har noen vaner som han vet ikke er gode, og det er vanskelig for ham å forestille seg hvordan han kan bli tilgitt og forandre seg. Han lurer på om han noen gang vil kunne føle seg nær Gud, og han er ikke sikker på om det er verdt innsatsen. Han ønsker ikke å snakke med foreldrene eller biskopen om problemene sine.

Be elevene om å tenke på sin forberedelse til klassen mens de gjør følgende aktivitet.

Tenk på ditt eget forhold til vår himmelske Fader. Beskriv din egen livssituasjon og ditt forhold til ham, i studiedagboken din. Du kan ta med når du føler deg nær ham, og når du føler deg langt borte, og dine ønsker om å ha et godt forhold til ham i fremtiden.

Mens du studerer, se etter sannheter som kan hjelpe deg å forstå velsignelsene ved å komme nærmere Gud og hvordan du kan komme nærmere ham.

Forlik

I 2 Korinter 5 skrev Paulus at mens vi lever på jorden, “stønner” vi og føler vi oss “tynget”, og lengter etter å vende tilbake til vår Fader i himmelen (se 2 Korinter 5:1–5). Tenk på tilfeller i livet da du har følt noe som ligner det Paulus beskrev.

Les 2 Korinter 5:17–20 , og se etter sannheter du kan anvende i ditt liv når du føler deg langt borte fra Gud. Merk at i disse versene betyr forlikte og forlikelse å bli bragt tilbake til enhet og velvilje hos Gud etter å ha blitt adskilt fra ham.

Vis følgende spørsmål, slik at elevene kan se dem mens de studerer.

  • Hvilke ord og uttrykk i disse versene ( 2 Korinter 5:17–20) beskriver best hva Frelseren gjorde for deg?

  • Hva er vår himmelske Faders rolle i å hjelpe deg å vende tilbake til ham? (Se 2 Korinter 5:18–19 .)

  • Hvilke velsignelser mottar vi når vi streber etter å leve “i Kristus”? ( 2 Korinter 5:17.)

Én sannhet som undervises i 1 Korinter 5:17–20 , er at vi kan bli forlikt med Gud og bli nye skapninger gjennom Jesu Kristi forsoning.

Paulus underviste også om hvorfor vi er i stand til å bli nye skapninger og hva dette betyr.

Les 2 Korinter 5:21 , og se etter henvisninger til vår himmelske Fader, Jesus Kristus og deg.

Be elevene fortelle om det de fant ut. Forklar om nødvendig at “han” i vers 21 sikter til vår himmelske Fader, mens “ham” sikter til Jesus Kristus.

  • Hva lærte du av dette verset?

Hjelp elevene å forstå dette verset. Vurder å gjennomgå følgende avsnitt sammen med elevene, og tenk på hvordan du kan hjelpe elevene å forstå dette prinsippet. Vær forberedt på å dele disse tankene med egne ord.

I 2 Korinter 5:21 lærer Paulus oss at selv om Jesus aldri var skyldig i å begå en synd, påtok han seg byrden, vekten og konsekvensene av våre synder i Getsemane og på korset på Golgata. Når vi oppriktig søker å bli tilgitt og gjort til en “ny skapning”, godtar vi Jesu Kristi tilbud om at hvis vi vil ha tro på ham og omvende oss fra våre synder, vil han påta seg våre synder, og vi kan motta hans rettferdighet. På denne måten vil vi bli gjort rene, akkurat som han er ren (se også Kolosserne 2:13–14 ; 1 Peter 2:24).

Sørg for å hjelpe elevene å forstå at prosessen med å bli ren som Jesus Kristus krever livslang innsats.

  • Hvordan hjelper læresetningene i 2 Korinter 5:21 deg med å forstå hvorfor vi er i stand til å bli nye skapninger i Kristus og hva det faktisk betyr?

  • Hvilke tanker og følelser kan Guds syndfrie Sønn ha opplevd da han villig påtok seg dine synder, slik at du kunne bli forsonet med Gud og forandre deg? (Les gjerne Jesaja 49:16 og Lære og pakter 19:18 før du svarer på dette spørsmålet.)

Gi elevene et eksempel fra vår tid på hvordan vi kan bli forlikt med Gud. Vurder å fortelle om en personlig erfaring. Alternativt kan du vise en video som følgende.

For å se et eksempel fra vår tid på at noen blir forlikt med Gud og blir “en ny skapning” gjennom Jesu Kristi forsoning, kan du se “Jeg vet hans nåde er der når jeg faller” (6:24). Denne videoen finnes på ChurchofJesusChrist.org.

Grunn på hvordan du, eller noen du kjenner, har opplevd den helbredelse og forlikelse som Frelseren tilbyr gjennom sin forsoning.

Vurder å be elevene om å dele tanker eller følelser de har (minn dem på å ikke dele noe som er for personlig eller privat). Hvis de deler en opplevelse, kan du stille oppfølgingsspørsmål som “Hva lærte denne opplevelsen deg om Jesus Kristus og hans forsoning?” eller “Hva gjorde vedkommende som gjorde det mulig for ham eller henne å bli forlikt med Gud? Hvorfor tror du disse handlingene utgjorde en forskjell?

Å grunne på evangeliets prinsipper kan hjelpe oss å forstå og føle deres betydning bedre. Les på nytt beskrivelsen av din nåværende livssituasjon og ditt forhold til Gud som du skrev i begynnelsen av leksjonen. Bruk deretter noen minutter til å grunne på følgende spørsmål:

Vis følgende tanker som elevene kan grunne på. Legg gjerne til personlige ideer eller be elevene om å dele sine tanker om ting de kan grunne på basert på det de har lært i denne leksjonen.

  • Hvordan kan det se ut og føles å bli forlikt med Gud for evig?

  • På hvilke måter ønsker du å bli ny gjennom Jesu Kristi forsoning?

  • Hvilke erfaringer har du hatt i ditt liv som viser hvor villig Jesus Kristus er til å hjelpe deg med å forandre deg?

  • Hvordan var det nyttig å grunne?

  • Hva har du lært i denne leksjonen om vår himmelske Fader og Jesu Kristi følelser for og ønsker for deg?

Lære, føle og gjøre

Skriv i studiedagboken din det du har lært og følt i dag, som var mest meningsfylt for deg, og hvorfor. Skriv ned det du føler deg inspirert til å gjøre, som kan hjelpe deg å bli forlikt med Gud og bli “en ny skapning” i Kristus. Hvilke forandringer kan du forvente å se i deg selv (om et år, to år eller fem år) som en som virkelig har blitt forandret i Kristus?

Be elever som føler godt for det, om å dele sine tanker og følelser med klassen. Vurder også å uttrykke dine egne følelser.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvordan kan det hjelpe meg å etterleve Kristi evangelium og bli “en ny skapning” i ham?

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Økt tro og omvendelse vil hjelpe oss å inngå pakter med Gud og holde dem, og på den måten forsterke vårt ønske om å følge Jesus og skape en ekte, åndelig forvandling i oss – med andre ord, forvandle oss til en ny skapning, som undervist av apostelen Paulus i hans brev til korinterne ( 2 Korinter 5:17). Denne forvandlingen vil føre til et lykkeligere, mer produktivt og sunt liv og hjelpe oss å bevare et evig perspektiv.

(Ulisses Soares: “Hvordan kan jeg forstå?Ensign eller Liahona, mai 2019, 6)

2 Korinter 5:17–21 . Hvordan kan jeg bedre forstå hva Paulus underviste i disse versene?

Følgende forklaring kan hjelpe deg å forstå noen ord og uttrykk i disse versene:

Å bli “en ny skapning” betyr at “vårt hjerte, vårt åsyn, og vår natur vil forvandles til å bli mer lik Frelseren.” (Benjamin M. Z. Tai, “Mormons boks kraft i omvendelse”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 47).

Å “ikke tilregne dem deres overtredelser” betyr at på grunn av det Kristus gjorde for oss, blir våre synder ikke regnet mot oss når vi blir forlikt med Gud.

Videre læringsaktiviteter

2 Korinter 5:14–21 . Utveksling av våre synder mot Kristi rettferdighet

Hvis elevene trenger hjelp til å forstå Paulus’ læresetninger i 2 Korinter 5:14–21 , kan de se “God hyrde, Guds lam” (15:18) fra tidskode 10:30 til 12:10 eller “Forsoningen – vårt største håp” (20:21) fra tidskode 3:36 til 6:30, som begge er tilgjengelige på ChurchofJesusChrist.org. Be elevene om å finne likheter mellom disse historiene og 2 Korinter 5:14–21 . Disse beretningene kan hjelpe dem å forstå hvordan Jesus Kristus påtok seg våre synder, slik at vi kunne få anledning til å motta hans rettferdighet.

2 Korinter 5:14–21 . Motta Kristi rettferdighet

Vurder å se “Forløsning” (15:21) fra tidskode 6:48 til 8:43, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, der eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum beskriver en historie fra boken Les Misérables. Be elevene overveie hvordan biskop Bienvenu, som reddet Jean Valjean slik at han kunne bli bedre, ligner på Frelseren og hvordan vi er som Jean Valjean. Be dem om å studere 2 Korinter 5:14–21 og se hvordan historien eldste Christofferson forteller ligner på det Paulus lærer oss om å bli nye skapninger i Kristus og akseptere hans rettferdighet.

2 Korinter 5:1–5 . Den gave det er å motta “Ånden som pant”.

Elevene kan ha nytte av å drøfte Den hellige ånds gave. Be dem om å lese 2 Korinter 5:1–5 . Innby dem så til bedre å forstå uttrykket “Åndens oppriktige” ved å lese Veiledning til Skriftene, “ Oppriktig ”.

Deretter kan de studere 2 Korinter 1:19–22 ; 5:5 ; Efeserne 1:13–14 ; og følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap:

Bilde
Official Portrait of President Henry B. Eyring taken March 2018.

Hvis dere har følt Den hellige ånds innflytelse i dag, kan dere se på det som et tegn på at forsoningen er i virksomhet i deres liv.

(Henry B. Eyring, “Gifts of the Spirit for Hard Times”, Ensign, juni 2007, 23)

Be elevene om å svare på spørsmål som: “Hvordan påvirker Den hellige ånd din tillit til Frelserens forsoning og løftet om evig liv?” og “Hvordan gir erfaringer nå med Den hellige ånd oss en forståelse av hvordan det vil være å nyte evig liv sammen med vår himmelske Fader?”