Seminarie
1 Korinthe 1–4


1 Korinthe 1–4

Jezus Christus: ons vaste fundament

Afbeelding
Temple of Apollo, Corinth, built about 600 B.C. This would have been one of the most imposing structures in Corinth in Paul’s day. Temples and shrines housing images of pagan deities were prevalent throughout the Greco-Roman world, and members of the Church in cities like Corinth would have encountered them daily. Paul noted that before the saints in Corinth had converted, they had been carried away unto these dumb [voiceless] idols, even as [they] were led (1 Cor. 12:2).

Denk eens aan de negatieve gevolgen van onenigheid, hoogmoed, valse leringen en onzedelijkheid in de wereld van vandaag. De leden van de vroegchristelijke kerk in Korinthe hadden met dezelfde problemen te maken. Tijdens zijn derde zendingsreis schreef Paulus vanuit Efeze aan de heiligen in Korinthe om hen te bemoedigen en ze eraan te herinneren dat ze op Jezus Christus moesten vertrouwen. In deze les leer je hoe we de problemen van de wereld kunnen overwinnen door ons leven op het fundament van Jezus Christus te bouwen. 

Getuigen van de ware leer. Zoek naar gelegenheden om van de ware leer te getuigen. Als u van de ware leer getuigt, zal de Geest de waarheid van de leer bevestigen in het hart van diegenen die u onderwijst.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten aan enkele familieleden of vrienden vragen hoe zij met moeilijkheden omgaan doordat ze hun leven op het fundament van Jezus Christus hebben gebouwd.

Mogelijke leeractiviteiten

Trouw blijven in moeilijke omstandigheden

Stel je voor dat een goede vriend of vriendin in een andere stad je het volgende bericht stuurt:

‘Ik vind het echt moeilijk dat er overal om mij heen negatieve invloeden zijn. Er zijn hier zoveel mensen die zich niet aan de geboden houden, en sommigen hebben ook nog eens kritiek op de kerk. Ik weet van anderen die in dergelijke situaties hun getuigenis zijn kwijtgeraakt en ik wil niet dat het met mij ook gebeurt. Wat kan ik doen?’

  • Wat zou je tegen je vriend of vriendin zeggen?

  • Welke negatieve en schadelijke invloeden merk jij in jouw woonplaats op?

  • Op welke manier maken deze invloeden het soms moeilijk om trouw te blijven aan de Heiland?

Vraag je bij het bestuderen van deze les af hoe trouw jij bent wanneer je met wereldse of negatieve invloeden te maken hebt. Vraag de Heilige Geest om je te laten zien hoe je je fundament op Jezus Christus kunt versterken, en zoek naar waarheden die je kunnen helpen om problemen en moeilijkheden te overwinnen.Tijdens zijn tweede zendingsreis predikte de apostel Paulus bijna twee jaar lang het evangelie in Korinthe (zie Handelingen 18:1–18) en stichtte hij daar een kerkgemeente. (Bekijk Bijbelkaart 13, ‘ De zendingsreizen van de apostel Paulus ’, om te zien waar Korinthe ligt.) Korinthe was een welvarend handelscentrum en de hoofdstad van de Romeinse provincie Achaje. Veel inwoners van Korinthe vereerden afgoden en leidden een onzedelijk leven. Sommigen waren ruziezoekers en zaaiden verdeeldheid. In die omgeving hadden veel leden van de kerk moeite om trouw te blijven aan het evangelie van de Heiland. Toen Paulus aan de heiligen in Korinthe schreef om ze met hun moeilijkheden te helpen, sprak hij over het fundament dat hij voor hen had gelegd.

Lees 1 Korinthe 2:1–5 en 1 Korinthe 3:10–11 en let op zinsneden die dat fundament omschrijven.

  • Wat denk je dat het betekent om je fundament op Jezus Christus te bouwen?

In het Boek van Mormon spoort Helaman zijn zoons aan om op het fundament van Jezus Christus te bouwen. Lees Helaman 5:12 en ga na welke zegeningen Helaman hun beloofde.

  • Met welke waarheden uit deze verzen zou je je vriend of vriendin kunnen helpen?

Een waarheid die we uit deze Schriftteksten kunnen leren, is dat als we het fundament van ons leven op Jezus Christus bouwen, we de invloed van Satan en de moeilijkheden van de wereld kunnen overwinnen.

  • Wat weet je, voel je of geloof je over de Heiland waardoor je Hem als je fundament wilt?

Help de cursisten om dit beginsel echt te begrijpen en de waarheid en het belang ervan te voelen. De volgende activiteit is één manier om dat te doen. De cursisten kunnen de activiteit klassikaal op het bord doen, of u kunt de instructies weergeven en de cursisten de activiteit in hun studiedagboek laten doen.

  • Maak een eenvoudige tekening van een huis of gebouw met een stevig fundament. Schrijf om het huis heen enkele moeilijkheden of negatieve invloeden waarmee je te maken hebt.

  • Schrijf in of om het fundament heen dingen die je kunt doen om je leven op de Heiland te bouwen.

Laat de cursisten eventueel hun antwoorden op de twee voorgaande activiteiten op het bord schrijven.

  • Beantwoord de volgende vraag: Hoe hebben deze dingen je geholpen of zouden ze je kunnen helpen wanneer je met moeilijkheden of negatieve invloeden te maken krijgt?

De volgende activiteiten helpen de cursisten meer onderricht van Paulus met betrekking tot verdeeldheid en onenigheid te bestuderen, en welke gevaren het oplevert als je de wijsheid van de wereld volgt in plaats van de wijsheid van God. Bekijk wat de cursisten nodig hebben en hoeveel tijd er beschikbaar is, en beslis op basis daarvan om deze activiteit klassikaal of individueel te laten doen. De cursisten zouden een van de activiteiten kunnen kiezen en die zelfstandig of in een klein groepje doen. U kunt ook een van de activiteiten klassikaal laten doen.

In zijn brief aan de Korinthiërs ging Paulus op verschillende kwesties in, en schreef hij over de kracht van de Heiland en zijn evangelie waarmee de Korinthiërs hun moeilijkheden zouden kunnen overwinnen (zie 1 Korinthe 1:23–24). De volgende activiteiten gaan over twee van deze kwesties. Bekijk de volgende opties en kies er een die je op dit moment het liefst bestudeert.

Optie A: Verdeeldheid en onenigheid

De heiligen in Korinthe worstelden onder meer met onenigheid. Er was verdeeldheid ontstaan omdat zij onder meer geloofden dat hun status binnen de kerk werd bepaald door de status van de persoon die hen had gedoopt (zie 1 Korinthe 1:12).

Schrijf naast je tekening van het huis manieren waarop je kunt omgaan met verdeeldheid of onenigheid in je wijk, familie of gemeenschap.

Let erop dat de voorbeelden die de cursisten geven geen aanleiding geven tot boosheid of onenigheid in de klas. Als er toch onenigheid ontstaat, spoor de cursisten dan aan om begripvol en liefdevol naar elkaar toe te zijn, zodat de Geest aanwezig blijft.

  • Noem enkele gevolgen van verdeeldheid en onenigheid.

Lees 1 Korinthe 1:10–13 en 1 Korinthe 3:3–9 en ga na hoe Paulus de mensen probeerde te helpen op het fundament van Jezus Christus te bouwen.

  • Wat heb je in deze verzen gelezen dat mensen kan helpen om verdeeldheid en onenigheid te overwinnen?

  • Hoe zou het komen dat je meer eenheid voelt met de mensen om je heen en minder geneigd bent tot onenigheid als je je leven op Jezus Christus bouwt?

Optie B: De wijsheid van de wereld

Veel inwoners van Korinthe hechtten veel waarde aan wereldse wijsheid. De boodschap van een gekruisigde Messias klonk veel Joden en heidenen maar vreemd in de oren. In de Romeinse wereld symboliseerde de straf van kruisiging schande en een totale nederlaag. Het idee dat iemand vrijwillig voor anderen zou lijden, was voor de Grieken ‘een dwaasheid’ ( 1 Korinthe 1:23). Voor de Joden was een Messias die aan het kruis stierf ‘een struikelblok’ ( 1 Korinthe 1:23) omdat ze verwachtten dat de Messias hun vijanden zou verslaan.

Lees 1 Korinthe 1:17–25 en ga na hoe Paulus op deze houdingen reageerde.

Schrijf bij je tekening van het huis manieren waarop de wijsheid van de wereld invloed kan hebben op je getuigenis van Jezus Christus en zijn evangelie.

  • Hoe zou het komen dat ook vandaag mensen Jezus Christus en zijn verzoening niet begrijpen of waarderen?

  • Welke veranderingen kunnen er plaatsvinden wanneer iemand de kracht van de Heiland in zijn of haar leven gaat ondervinden? (Zie 1 Korinthe 1:24 .)

  • Hoe kan het fundament van Jezus Christus en zijn evangelie je helpen als je met moeilijke wereldse ideeën te maken hebt?

Ons leven op Jezus Christus bouwen

Neem even de tijd om over je eigen leven na te denken. In welke opzichten heb je je fundament op Jezus Christus gebouwd? In welke opzichten kun je dat nog meer gaan doen? Hoe zou dat je kunnen helpen als je met moeilijkheden en negatieve invloeden te maken krijgt? Overweeg om je gedachten en doelen in je studiedagboek te schrijven.

Vraag de cursisten eventueel om in de klas over hun bevindingen te vertellen. Geef ook uw eigen inzichten en getuigenis.

Toelichting en achtergrondinformatie

Waarom zou ik mijn fundament op Jezus Christus bouwen?

Ouderling Chi Hong (Sam) Wong van de Zeventig heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Chi Hong (Sam) Wong. Photographed in March 2017.

Als we op Jezus Christus als fundament bouwen, kunnen wij niet vallen! Als we getrouw tot het einde toe volharden, zal God ons helpen om ons leven op zijn rots te bouwen, en zullen de poorten van de hel ons niet overweldigen (zie Leer en Verbonden 10:69). We mogen dan niet in staat zijn om alles wat komen gaat te veranderen, maar we kunnen wél kiezen hoe we ons erop voorbereiden.

(Chi Hong [Sam] Wong, ‘Zij vermogen niets, wij kunnen niet vallen’, Liahona, mei 2021, 98.)

Aanvullende leeractiviteiten

‘O, vast als een rotssteen’

Voordat u de les begint, kunt u eventueel samen met de cursisten ‘O, vast als een rotssteen’ (Lofzangen, nr. 53) zingen. Laat de cursisten tijdens hun studie van deze les nadenken over het belang van een sterk fundament.

Optie C: Oordelen en hoogmoed

Hier volgt een extra studieoptie voor de laatste activiteit van de les.

In 1 Korinthe 4:1–3 lijkt het erop dat sommige Korinthische kerkleden kritiek hadden op de prestaties van Paulus als zendeling en kerkleider, of daar in ieder geval geen hoge dunk van hadden. Misschien trokken zij zijn oordeel in twijfel of dachten zij dat iemand anders het beter zou hebben gedaan.

Schrijf naast je tekening van het huis manieren waarop jij misschien geneigd bent om kritiek te hebben op jouw leiders.

Lees 1 Korinthe 4:1–7 en maak een lijst met woorden of zinsneden als geheugensteuntje voor jou of iemand anders om niet hoogmoedig te zijn of om anderen niet te veroordelen.

Welke woorden of zinsneden hebben je het meest geholpen?

Waarom is het belangrijk om in gedachten te houden dat de Heer de gedachten en overwegingen van ons hart kent? (Zie 1 Korinthe 4:5 .)

Hoe kan het je helpen om je fundament op Jezus Christus te bouwen als jij of iemand anders naar hoogmoed neigt of een verkeerd oordeel over anderen velt?

Eensgezind zijn door Jezus Christus

Aan de hand van de volgende video kunt u laten zien hoe we ondanks de enorme verscheidenheid aan rassen en culturen in de kerk eensgezind kunnen zijn door Jezus Christus te volgen. Dat kan de cursisten ook helpen met het beantwoorden van de volgende vraag: Hoe kun je een grotere verbondenheid met de mensen om je heen voelen door je leven op Jezus Christus en zijn evangelie te bouwen?

Het zwakke van de wereld

Lees eventueel 1 Korinthe 1:26–27 met de cursisten en stel vragen als de volgende:

  • Waarom kiest God mensen die door de wereld als dwaas en zwak worden beschouwd om zijn evangelie te verkondigen?

  • Waarom is het bouwen van een stevig fundament op Jezus Christus essentieel om het evangelie te kunnen uitdragen?

Vraag de cursisten naar ervaringen tijdens hun zending of van familieleden die op zending zijn geweest waarin de Heer door hen werkte om anderen tot Christus te leiden.