Seminar
Romerne 8:18–39 


Romerne 8:18–39

“Guds kjærlighet, som er i Kristus” 

Bilde
kvinne som sitter alene

Har du noen gang vært fristet i frustrerende, urettferdige, eller vanskelige situasjoner til å lure på om Gud bryr seg om deg? Paulus’ brev til de hellige i Roma, hvorav enkelte led fryktelige prøvelser, omfatter et betryggende budskap til alle som lider. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å føle håp og lindring gjennom vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet når du står overfor prøvelser og usikkerhet. 

Hvilken medisin ville du ha skrevet ut?

Tenk på hva en lege kunne foreslå mot følgende sykdommer:

  • Magesyke

  • Brukken tå

  • Migrene

  • En forkjølelse

Svar på følgende spørsmål:

  • Hvilke konkrete råd kan gis for hver av disse sykdommene?

  • Hvilke generelle råd kan bidra til å behandle alle disse sykdommene?

Selvsagt er ikke alle prøvelser av en fysisk natur. Mange lider gjennom psykiske, følelsesmessige og åndelige prøvelser. Vår Frelser vet hvordan han kan hjelpe og styrke hver enkelt av oss, uavhengig av hva vi strever med. Mens hver enkelt persons prøvelser er unike, har Gud undervist oss evige sannheter som kan hjelpe og trøste oss i enhver vanskelig situasjon. Lag en kort liste over prøvelser som du eller personer du er glad i, gjerne vil ha hjelp med i studiedagboken din.

  • Hva vet du allerede om vår himmelske Fader, Jesus Kristus, og frelsesplanen som hjelper deg med disse prøvelsene? Hvordan har denne kunnskapen hjulpet deg?

Selv om vitnesbyrdet ditt ikke minimaliserer realiteten, smerten eller vanskelighetene knyttet til prøvelsene du og dine kjære opplever, kan det gi håp, lindring, og et evig perspektiv mens disse prøvelsene pågår.

Bare noen få år etter at Paulus sendte sitt brev til romerne, led de hellige i Roma under fryktelige forfølgelser. Les Romerne 8:18, 24–25, 28, 31–39, og marker hvert uttrykk som du tror kunne hjelpe eller trøste noen, uavhengig av hvilke konkrete prøvelser de står overfor.

1. Gjør følgende i studiedagboken din:

  • Skriv ned et uttrykk fra disse versene som gjorde inntrykk på deg. Hvorfor valgte du dette uttrykket?

  • Merk deg hvordan det å vite sannhetene som undervises i dette uttrykket, kan hjelpe deg og dine kjære med noen av deres konkrete prøvelser.

  • Lær gjerne uttrykket du valgte utenat. Du kan også opprette en daglig påminnelse om dette uttrykket på en elektronisk enhet, eller skrive det ned og plassere det på et sted hvor du vil se det hver dag i de kommende dagene.

Vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet

Ett av uttrykkene du kan ha markert i disse versene underviser sannheten at“[ingenting kan] skille oss fra Guds kjærlighet” (Romerne 8:39).

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil at du skal vite at de elsker deg. De viser den kjærligheten gjennom både handlinger og ord.

  • I henhold til Romerne 8:32, hva gjorde vår himmelske Fader for å vise at han elsker deg?

Les Kjenn læren-skriftstedet i Johannes 3:16, og merk deg hva Frelseren underviste om vår himmelske Faders grunn til å sende sin Sønn til jorden. Du kan gjerne bruke krysshenvisninger eller koble dette skriftstedet til Romerne 8:32.

Frelserens villighet til å sone for våre synder er også bevis på hans kjærlighet til oss (se Romerne 8:34–35; Lære og pakter 34:1–3).

  • Når har du følt vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet i ditt liv? Hvordan har deres kjærlighet hjulpet deg gjennom prøvelser?

Skriv i studiedagboken din hva du har lært i dag om vår himmelske Fader og Jesus Kristus som du vil huske. Du kan også skrive en hilsen og gi den til et familiemedlem eller en venn som kan ha nytte av noe av det du lærte eller følte i dag.

Valgfritt: Ønsker du å lære mer?

Hva betyr det at lidelsene vi opplever på jorden, “ikke er for noe å regne mot den herlighet som skal åpenbares på oss”? (Romerne 8:18)

Søster Linda S. Reeves, tidligere annenrådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, sa:

Bilde
Offisielt portrett av Linda S. Reeves, oppholdt på generalkonferansen i april 2012 som annenrådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, oktober 2012. Avløst Generalkonferansen april 2017

Søstre, jeg vet ikke hvorfor vi har så mange prøvelser, men det er min personlige oppfatning at belønningen er så stor, så evig og evigvarende, så gledelig og utenfor vår fatteevne at på den dagen vi mottar vår lønn, vil vi kanskje si til vår barmhjertige, kjærlige Fader: “Var det alt som var nødvendig?” Jeg tror at hvis vi daglig kunne minnes og forstå dybden av den kjærlighet vår himmelske Fader og vår Frelser har til oss, ville vi være villige til å gjøre hva som helst for å komme tilbake i deres nærhet igjen, evig omgitt av deres kjærlighet. Hvilken rolle spiller det vi led her … hvis disse prøvelsene til slutt er nettopp det som gjør oss kvalifisert til evig liv og opphøyelse i Guds rike sammen med vår Fader og Frelseren?

(Linda S. Reeves, “Verdig til våre lovede velsignelser”, Liahona, nov. 2015, 11)

Hvordan kan våre prøvelser “samvirke til [vårt] gode”? (Romerne 8:28)

Eldste James B. Martino i De sytti sa:

Bilde
Offisielt portrett av eldste James B. Martino. Fotografert mars 2017.

Vår himmelske Fader, som elsker oss fullkomment, tillater at vi får erfaringer som lar oss utvikle de trekk og egenskaper vi trenger for å bli mer og mer lik Kristus. Våre prøvelser kommer i mange former, men alle vil hjelpe oss å bli mer lik Frelseren hvis vi lærer å se det gode som følger av hver erfaring. Når vi forstår denne læren, føler vi en sterkere forvissning om vår Faders kjærlighet. I dette liv får vi kanskje aldri vite hvorfor vi opplever det vi gjør, men vi kan ha tillit til at vi kan vokse av erfaringen.

(James B. Martino, “Alle ting samvirker til det gode”, Liahona, mai 2010, 101)

Hva betyr det at ingenting kan “skille oss fra Guds kjærlighet”? (Romerne 8:39)

President Thomas S. Monson (1927–2018) sa:

Bilde
Offisielt portrett av president Thomas S. Monson, 2008.

Deres himmelske Fader elsker dere – hver og en av dere. Denne kjærligheten forandrer seg aldri. Den blir ikke påvirket av deres utseende, av deres eiendeler eller av hvor mye penger dere har på kontoen. Den forandres ikke av deres talenter og evner. Den bare er der. Den er der for dere når dere er triste eller glade, motløse eller håpefulle. Guds kjærlighet er der for dere om dere føler at dere fortjener kjærlighet eller ikke. Den er rett og slett alltid der.

(Thomas S. Monson, “Vi går aldri alene”, Liahona, nov. 2013, 124)

Siden Gud er så kjærlig, vil han frelse alle uansett hvilke valg de tar?

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum underviste følgende om Guds kjærlighet:

Bilde
Portrett av eldste D. Todd Christofferson. Fotografert i mars 2020.

[Guds] kjærlighet beskrives derimot som “den store og vidunderlige kjærlighet”, “fullkommen kjærlighet”, “forløsende kjærlighet” og “evigvarende kjærlighet”. Dette er bedre ord fordi ordet ubetinget kan formidle feilaktige inntrykk om guddommelig kjærlighet, som at Gud tolererer og unnskylder alt vi gjør fordi hans kjærlighet er ubetinget, eller at Gud ikke stiller noen krav til oss fordi hans kjærlighet er ubetinget, eller at alle blir frelst i Guds himmelrike fordi hans kjærlighet er ubetinget. Guds kjærlighet er uendelig og vil vare evig, men hva det betyr for hver enkelt av oss, er avhengig av hvordan vi reagerer på hans kjærlighet.

(D. Todd Christofferson, “Da blir dere i min kjærlighet”, Liahona, nov. 2016, 48)