Seminar
Matteus 6:19–34


Matteus 6:19–34

“Søk først Guds rike”

Bilde
Christ teaches that all things shall be added unto those who seek the kingdom of God.

Som en del av Bergprekenen forklarte Jesus Kristus sine disipler at de måtte “[søke] … først Guds rike” (Matteus 6:33). I denne leksjonen vil du ha muligheten til å grunne på og dele hva det betyr å sette Gud først i ditt liv.

Les følgende scenarioer fra sanne hendelser:

  • En ung mann i California i USA er en talentfull surfer, men Seminar er planlagt samtidig som treningen for skolens surfeteam.

  • En ung kvinne i Brasil blir invitert som æresgjest i venninnens 15-årsfeiring, men blir bedt om å ha på seg en kjole som ikke svarer til normene hennes.

  • En ung mann i New Zealand er en talentfull rugbyspiller som sannsynligvis vil motta et tilbud om å spille profesjonelt, men som også er i en alder hvor han kan tjene en heltidsmisjon.

Dette er eksempler på situasjoner hvor ungdom kan velge å sette Gud først i sitt liv, selv om det ikke vil være enkelt.

  • Hvilke spørsmål eller bekymringer kan unge i slike situasjoner ha om å sette Gud først i sitt liv?

  • Hvilke spørsmål eller bekymringer kan du og dine venner ha om å sette Gud først i deres liv?

Mens du studerer denne leksjonen, kan du be Herren om å hjelpe deg med å takle dine bekymringer og føle betydningen av å sette ham først.Studer én av følgende grupper med vers. Søk Den hellige ånds veiledning for å hjelpe deg med å finne og forstå sannheter Frelseren forklarte som kan hjelpe deg med å sette Gud først i ditt liv.

Elevene kan velge hvilken gruppe med vers de vil studere, eller de kan bli tildelt Alternativ A eller Alternativ B. Det kan være nyttig å vise følgende alternativer på tavlen.

Alternativ A: Matteus 6:19–24. I disse versene brukte Frelseren ordet skatter for å beskrive noe vi verdsetter høyt, og øye for å symbolisere vårt syn eller fokus i livet. Joseph Smiths oversettelse tydeliggjør hva Herren underviste i vers 22 , “Er ditt øye derfor ene og alene rettet mot Guds ære, , vil hele ditt legeme bli fullt av lys.” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 6:22 [i Joseph Smiths oversettelse , Tillegg]; se også Lære og pakter 88:67). Det kan også være nyttig å merke seg at ordet mammon viser til verdslighet eller rikdom.

Alternativ B: Matteus 6:25–34. Joseph Smiths oversettelse av disse versene tydeliggjør at Herren talte til sine apostler om deres ansvar for å “gå … ut i verden … og undervise menneskene” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 6:25–26 [i Joseph Smiths oversettelse Tillegg]). Herrens instruksjon var konkret for de tolv apostlene på den tiden, men prinsippet han forklarte, gjelder også for oss. Merk deg eksemplene på hvordan Gud tar vare på sitt skaperverk, inkludert oss. Mens du studerer, kan du vie spesiell oppmerksomhet til vers 33: Joseph Smiths oversettelse av dette verset begynner slik, “Derfor, søk ikke denne verdens ting, men søk først å bygge opp Guds rike” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 6:38 [i Joseph Smiths oversettelse Tillegg]).

  • Mens du leste Frelserens ord og ba om veiledning fra Den hellige ånd, hva fant du som var betydningsfullt for deg? Hvorfor var det betydningsfullt?

Herren underviste sanne prinsipper i disse versene, inkludert at vi kan ikke tjene både Gud og mammon (eller verdslighet) og at hvis vi først søker å bygge opp Guds rike, vil han velsigne oss med det han vet vi trenger.

  • Hva vet du om vår himmelske Fader og Jesus Kristus som ville motivere deg til å sette dem først i ditt liv?

Hvis mulig se en av følgende videoer av unge mennesker som setter Gud først. Videoene passer til situasjonene på begynnelsen av leksjonen. (Alle videoene er tilgjengelige på Churchof JesusChrist.org.) (Kun på engelsk.)

No Regrets” (5:38): Den unge mannen som surfet.

Virtuous Young Women” (3:50): Den unge kvinnen som ble bedt om å ha på en usømmelig kjole. (Kun på engelsk.)

Your Day for a Mission” (3:31): Den unge mannen som spilte rugby. (Kun på engelsk.)

2. Complete the following activity in your study journal.

  • Hva likte du med videoen? Hva lærte du om å sette Gud først?

  • Når har du satt Gud først i livet ditt?

  • Hvilke velsignelser så du som et resultat av din avgjørelse?

Bruk litt tid til å tenke på hvordan Frelserens lære om å sette Gud først i ditt liv gjelder for deg. Fortsett å søke inspirasjon fra Den hellige ånd mens du fullfører denne leksjonen.

Forestill deg at ditt stavs- eller distriktspresidenskapt ba ditt quorum eller din klasse om å lage en video for å hjelpe ungdom i ditt område til å føle seg motivert til å sette Gud først i sitt liv. Presidenten planlegger å vise videoen ved en ungdomstilstelning.

2. Utfør følgende aktivitet i studiedagboken din.

Lag et detaljert utkast for videoen din. (Du trenger ikke å spille inn en video, du trenger bare å lage et utkast). Inkluder følgende i utkastet ditt:

  • Minst én sannhet Frelseren forklarte i Matteus 6 og en forklaring om hvordan den kan hjelpe ungdom med å sette Gud først i sitt liv.

  • Et eksempel fra vår tid på noen som setter Gud først i sitt liv. Dette eksempelet kan være en personlig erfaring eller for noen du kjenner. Skriv et enkelt sammendrag av eksempelet.

Ta også med ett eller flere av følgende i utkastet ditt:

  • En uttalelse fra en av Kirkens ledere

  • Bilder eller illustrasjoner du kan inkludere og når du vil inkludere dem

  • Ditt personlige vitnesbyrd

Du kan gjerne dele din plan for en video med familie og venner. Et godt tidspunkt for å gjøre dette kan være når du drøfter dette emnet med familien din under ditt studium av Kom, følg meg.

Hvis du har mulighet til det, kan du vurdere å lage videoen din og dele den med andre.

Velg Start oppgave-knappen eller Innsending-fanen for å laste opp utkastet ditt.