Seminaari
Matteus 6:19–34


Matteus 6:19–34

”Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa”

Kuva
Christ teaches that all things shall be added unto those who seek the kingdom of God.

Vuorisaarnassa Jeesus Kristus opetti opetuslapsilleen, että näiden tulee ”etsiä [rakentaa] ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa” (Matt. 6:33). Tässä oppiaiheessa sinulla on tilaisuus pohtia ja kertoa, miten tärkeää on asettaa Jumala ensimmäiselle sijalle elämässä.

Lue seuraavat tosielämän esimerkit:

  • Nuori mies Yhdysvaltain Kaliforniassa on lahjakas surffaaja, mutta seminaari osuu samaan ajankohtaan kuin lukion surffaustiimin harjoitukset.

  • Nuori nainen Brasiliassa on kutsuttu kunniavieraaksi ystävänsä 15-vuotissyntymäpäiväjuhlaan, mutta hänen pitäisi käyttää omien tasovaatimustensa vastaista mekkoa.

  • Nuori mies Uudessa-Seelannissa on lahjakas rugbynpelaaja, jonka on arvioitu saavan tarjouksen ammattilaiseksi ryhtymisestä, mutta hän on sen ikäinen, että olisi hänen aikansa palvella kokoaikaisessa lähetystyössä.

Nämä ovat esimerkkejä tilanteista, joissa nuoret voivat tehdä valinnan asettaa Jumalan ensimmäiselle sijalle elämässään, vaikka se ei ole helppoa.

  • Mitä kysymyksiä tai huolenaiheita nuorilla näissä tilanteissa voi olla Jumalan asettamisesta etusijalle elämässään?

  • Mitä kysymyksiä tai huolenaiheita sinulla ja ystävilläsi saattaa olla Jumalan asettamisesta etusijalle elämässänne?

Kun tutkit tätä oppiaihetta, pyydä Herraa auttamaan sinua käsittelemään huolenaiheita ja ymmärtämään, miten tärkeää on asettaa Hänet ensimmäiselle sijalle.Tutki jompaakumpaa seuraavista jaeryhmistä. Tavoittele Pyhän Hengen johdatusta avuksi, jotta löydät ja ymmärrät totuuksia, joita Vapahtaja opetti ja jotka voisivat auttaa sinua asettamaan Jumalan ensimmäiselle sijalle elämässäsi.

Oppilaat voivat valita, kumpaa jaeryhmää he tutkivat, tai heille voidaan antaa tutkittavaksi vaihtoehto A tai vaihtoehto B. Voi olla hyödyllistä laittaa seuraavat vaihtoehdot näkyville taululle.

Vaihtoehto A: Matt. 6:19–24. Näissä jakeissa Vapahtaja käytti sanaa aarteet viittaamaan asioihin, joita arvostamme suuresti, ja sanaa silmä kuvaamaan näkemystämme tai keskittymistämme elämässä. Joseph Smithin raamatunkäännös selventää sitä, mitä Herra on opettanut jakeessa 22 : ”Jos silmämääränäsi on Jumalan kirkkaus, koko ruumiisi on täynnä valoa” (JSR Matt. 6:22 [ pyhien kirjoitusten liitteissä ]; ks. myös OL 88:67). Voi myös olla hyödyllistä huomauttaa, että sana mammona viittaa maailmallisuuteen tai rikkauksiin.

Vaihtoehto B: Matt. 6:25–34. Joseph Smithin raamatunkäännös näistä jakeista selventää, että Herra puhui apostoleilleen näiden vastuusta: ”Menkää maailmaan – – opettaen ihmisiä” (JSR Matt. 6:25–26 [pyhien kirjoitusten liitteissä]). Herran ohje koski nimenomaan kahtatoista apostolia kyseisenä aikana, mutta Hänen opettamansa periaate koskee myös meitä. Huomaa esimerkit siitä, miten Jumala pitää huolta luomakunnastaan, myös meistä. Kiinnitä tutkiessasi erityistä huomiota jakeeseen 33 : Joseph Smithin raamatunkäännös tästä jakeesta alkaa näin: ”Älkää sen vuoksi etsikö sitä, mikä on tästä maailmasta, vaan pyrkikää ensiksi rakentamaan Jumalan valtakuntaa” (JSR Matt. 6:38 [pyhien kirjoitusten liitteissä]).

  • Kun luit Vapahtajan sanat ja tavoittelit Pyhän Hengen johdatusta, mitä sinulle merkityksellistä huomasit? Miksi se on merkityksellistä?

Vapahtaja opetti näissä jakeissa tosi periaatteita, kuten sen, että me emme voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa (eli maailmallisuutta) ja että jos pyrimme ennen kaikkea rakentamaan Jumalan valtakuntaa, niin Hän siunaa meitä sillä, mitä Hän tietää meidän tarvitsevan.

  • Mitä sellaista tiedät taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta, mikä voi kannustaa sinua asettamaan Heidät ensimmäiselle sijalle elämässäsi?

Mikäli mahdollista, katso jokin seuraavista videoista, joissa nuoret asettavat Jumalan etusijalle. Videot vastaavat oppitunnin alussa kuvattuja tilanteita. (Kaikki videot ovat sivustolla churchofjesuschrist.org.)

Ei harmita” (5.38): nuori mies, joka harrasti surffaamista.

Virtuous Young Women” [Hyveellisiä nuoria naisia] (3.50): nuori nainen, jota pyydettiin käyttämään siveetöntä mekkoa.

Sinun aikasi lähteä lähetystyöhön” (3.31): nuori mies, joka pelasi rugbyä.

2. Complete the following activity in your study journal.

  • Mistä pidit videossa? Mitä opit Jumalan asettamisesta etusijalle?

  • Milloin olet asettanut Jumalan ensimmäiselle sijalle elämässäsi?

  • Mitä siunauksia olet huomannut päätöksesi seurauksena?

Pohdi hetki sitä, miten Vapahtajan opetukset Jumalan asettamisesta ensimmäiselle sijalle elämässä koskevat sinua. Tavoittele edelleen Pyhän Hengen johdatusta, kun suoritat tämän oppiaiheen loppuun.

Kuvittele, että vaarnasi tai piirisi johtokunta pyytää koorumiasi tai luokkaasi kuvaamaan videon, joka kannustaa alueesi nuoria asettamaan Jumalan ensimmäiselle sijalle elämässään. Vaarnan johtokunta aikoo esittää videon nuorten tapahtumassa.

2. Tee opiskelupäiväkirjaasi seuraava tehtävä.

Laadi yksityiskohtainen luonnos videotasi varten. (Sinun ei tarvitse kuvata videota. Riittää, että laadit suunnitelman.) Sisällytä luonnokseen seuraavat asiat:

  • Ainakin yksi totuus, jonka Vapahtaja on opettanut luvussa Matt. 6 , ja selitys siitä, miten se voi auttaa nuoria asettamaan Jumalan ensimmäiselle sijalle elämässään.

  • Nykypäivän esimerkki henkilöstä, joka asettaa Jumalan ensimmäiselle sijalle elämässään. Tämä esimerkki voi olla henkilökohtainen kokemus tai jonkun tuntemasi henkilön kokemus. Kirjoita yksinkertainen yhteenveto esimerkistä.

Sisällytä luonnokseen myös ainakin yksi seuraavista:

  • kirkon johtohenkilön lausuma

  • kuvia tai havaintovälineitä, joita käyttäisit videossa, ja selostus siitä, milloin käyttäisit niitä

  • henkilökohtainen todistuksesi.

Voisit kertoa videota koskevasta suunnitelmastasi perheenjäsenille ja ystäville. Hyvä aika tähän voi olla silloin, kun keskustelet tästä aiheesta perheesi kanssa Tule ja seuraa minua -opiskelunne yhteydessä.

Jos siihen on mahdollisuus, voisit kuvata videon ja näyttää sen muille.

Lähetä luonnoksesi valitsemalla Lähetä tehtävä -painike tai Lähetys-välilehti.