Seminariet
Johannes 18:33–40; Lukas 23:8–11


Johannes 18:33–40; Lukas 23:8–11

Jesus förhörs och pryglas

Bild
Ecce Homo, av Antonio Ciseri

När Jesus hade gripits och falskt anklagats av de judiska ledarna ställdes han inför Pilatus, som kunde döma enligt den romerska lagen. Frälsaren underkastade sig ödmjukt romarna, pryglades grymt och dömdes till döden. Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig att lära dig mer om Frälsarens kärlek till alla och hans fullkomliga natur samt hur du kan följa hans exempel bättre.

Att känna sig illa behandlad

  • I vilka vanliga situationer kan en tonåring bli hånad, falskt anklagad eller illa behandlad?

  • Hur skulle en typisk tonåring reagera på en sådan behandling?

Herren kan vara med oss och hjälpa oss växa genom svåra upplevelser. Han kan hjälpa oss att hantera svårigheter och motstånd på kristuslika sätt. Tänk på dina egna personliga upplevelser av att bli hånad, falskt anklagad eller illa behandlad, och tänk också på hur du reagerade och varför.

När de sista händelserna i Jesu Kristi liv närmade sig blev han hånad, falskt anklagad och illa behandlad. När du studerar de sista händelserna i Frälsarens liv ska du söka efter karaktärsdrag som hjälpte honom att trofast uthärda och slutföra sitt uppdrag. Fundera också under bön på hur du kan följa hans exempel.

Jesus ställs inför rätta på falska grunder och döms till döden

När Jesus hade lidit i Getsemane trädgård greps han, och de judiska ledarna (Stora rådet) ställde honom inför rätta och dömde honom till döden. Men eftersom Israel var under romerskt styre kunde dödsdomen bara godkännas av romarna. Av den anledningen sände judarna Jesus till Pilatus, den romerske ledaren över Judéen, och anklagade honom för uppror mot det romerska styret för att han påstod sig vara ”judarnas kung” (se Mark. 15:2). Pilatus sände Jesus till Herodes Antipas, som var i Jerusalem för att fira påsk, i hopp om att Herodes skulle ställa honom inför rätta i Galileen, men Herodes skickade tillbaka Jesus till Pilatus.

Läs två eller fler av följande redogörelser som berättar om hur Jesus blev orättvist anklagad och slutligen dömd. När du läser ska du titta efter hur Jesus reagerade i var och en av de här situationerna. Kom ihåg att han hade kraften att befria sig från de här omständigheterna (se Matt. 26:52–54).

  1. Jesus förhörs av Stora rådet. Läs Matteus 26:57–68 eller titta på videon ”Jesus förhörs inför Kaifas, Petrus förnekar att han känner honom” [Jesus Is Tried by Caiaphas, Peter Denies Knowing Him] från tidskod 0:00 till 1:39. Den här videon finns på ChurchofJesusChrist.org.

  2. Jesus förhörs av Pilatus. Läs Johannes 18:33–40 eller titta på ”Jesus döms inför Pilatus” [Jesus Is Condemned Before Pilate] (3:19) på ChurchofJesusChrist.org för att se en skildring av rättegången inför Pilatus.

  3. Jesus förs inför Herodes. Läs Lukas 23:8–11.

  4. Jesus pryglas av romerska soldater och förhörs senare av Pilatus en andra gång. Läs Johannes 19:1–16 eller titta på ”Jesus gisslas och korsfästs” [Jesus Is Scourged and Crucified] från tidskod 0:00 till 2:03 som finns på ChurchofJesusChrist.org. Det kan vara bra att veta att man ofta pryglades med en piska med vassa föremål (stenar, metall- eller benbitar) som vävts in i flera av remmarna. Många människor överlevde inte prygel på grund av de allvarliga fysiska skadorna det orsakade.

1. Svara på följande fråga i din studiedagbok:

  • Hur reagerade Frälsaren i dessa situationer?

  • Varför tror du att Frälsaren reagerade på det sättet?

Jesu Kristi natur

Läs 1 Nephi 19:9 och följande citat och titta efter insikter om Frälsarens natur.

Äldste Robert D. Hales (1932–2017) i de tolv apostlarnas kvorum berättade följande:

Bild
Äldste Robert D. Hales

Hur vi ska reagera på ett kristuslikt sätt kan inte planeras i förväg och det finns ingen formel för det. Frälsaren reagerade olika i varje situation. När han ställdes inför den ogudaktige kung Herodes förblev han tyst. När han stod inför Pilatus bar han ett enkelt och kraftfullt vittnesbörd om sin gudomlighet och avsikt. …

En del människor tror felaktigt att vi, när vi reagerar med tystnad, saktmod, överseende och ödmjukt bär vittnesbörd, är passiva eller svaga. Men för att älska våra ovänner, välsigna dem som förbannar oss, göra gott mot dem som hatar oss och be för dem som illvilligt utnyttjar oss och förföljer oss (se Matt. 5:44) krävs det att vi har tro, styrka och framför allt kristligt mod.

(Robert D. Hales, ”Kristligt mod: Lärjungeskapets pris”, Liahona, nov. 2008, s. 72)

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste David A. Bednar

Begrunda också hur Mästaren blev anklagad och fördömd inför Pilatus för att korsfästas [se Matt. 27:2,11–26]. … Vi ser bevis på Frälsarens ödmjukhet i hans tyglade svar, stora självbehärskning och ovilja att utöva sin oändliga makt för egen vinning.

(David A. Bednar, ”Mild och ödmjuk i hjärtat”, Liahona, maj 2018, s. 33)

2. Svara på följande fråga i din studiedagbok:

  • Vad lärde du dig om Frälsaren av hans sätt att hantera dessa svåra omständigheter?

  • Hur visade Frälsarens handlingar hans ”kärleksfulla godhet … [mot] människobarnen”? (1 Ne. 19:9).

  • Hur kan vetskapen om att Jesus Kristus har dessa egenskaper hjälpa dig att älska och lita mer på honom?

Det är viktigt att observera att Frälsaren vid många tillfällen oförskräckt höll andra ansvariga för deras handlingar (se Mark. 11:15–17, Joh. 2:13–16, L&F 133:48–51). Som Jesu Kristi efterföljare strävar vi efter att bemöta hån, falska anklagelser eller dålig behandling med kärlek, mod och ödmjukhet. Men det betyder inte att vi ska tillåta andra att misshandla eller skada oss. ”Herren fördömer övergrepp av alla slag – såsom vanvård och fysiska, sexuella eller verbala övergrepp” (Brev från första presidentskapet, ”Hur man förhindrar och agerar vid övergrepp”, 26 mars 2018). Om du har utsatts för övergrepp är det viktigt att du omedelbart söker hjälp hos en vuxen du litar på.

3. Gör en av följande övningar i din studiedagbok:

  1. Tänk tillbaka på när du kände dig hånad, falskt anklagad eller illa behandlad. Sök vår himmelske Faders hjälp genom den Helige Anden för att få veta lämpliga kristuslika sätt att hantera den här situationen. Skriv ner vad du gjorde bra och hur du vill bli bättre.

  2. Skriv ner två exempel på tillfällen eller omständigheter då det har hjälpt eller kunnat vara till hjälp att minnas Kristi natur. Hur skulle ditt liv vara annorlunda om du konsekvent försökte utveckla kristuslika egenskaper?

  3. Välj en kristuslik egenskap som du skulle vilja utveckla mer fullständigt. Tänk på tillfällen i ditt liv då du kan öva på att använda den här egenskapen.

Valfritt: Vill du veta mer?

Johannes 18:36. Vad var det för rike som Jesus talade om?

Äldste D. Todd Christofferson har sagt:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

När Daniel uttydde den babyloniske kungen Nebukadnessars dröm och lät honom veta ”vad som ska ske i kommande dagar” [Dan. 2:28], förkunnade han att ”himlens Gud [ska] upprätta ett rike som aldrig i evighet ska gå under och vars makt inte ska överlämnas till något annat folk. Det ska krossa och göra slut på alla de andra rikena, men självt ska det bestå för evigt” [Dan. 2:44]. Kyrkan är detta profeterade sista dagarnas rike, som inte skapats av människan utan upprättats av himlens Gud och rullar fram likt en sten som ’[rivits] loss från berget, men inte av människohänder’, för att uppfylla jorden [Dan. 2:45; se även v. 35].

Dess bestämmelse är att upprätta Sion som förberedelse för Jesu Kristi återkomst och tusenåriga styre. Före den dagen är det inte ett rike i politisk bemärkelse. Som Frälsaren sa: ”Mitt rike är inte av den här världen” [Joh. 18:36; betoning tillagd]. Det är snarare en källa till hans myndighet på jorden, förvaltaren av hans heliga förbund, vårdaren av hans tempel, beskyddaren och förkunnaren av hans sanning, samlingsplatsen för det skingrade Israel och ett ”försvar och … en tillflykt undan stormen och undan vreden när den oblandad ska utgjutas över hela jorden” [Läran och förbunden 115:6].

(D. Todd Christofferson, ”Varför kyrkan?Liahona, nov. 2015, s. 111)