Seminaari
Efesolaiskirje 6:10–24


Efesolaiskirje 6:10–24

”Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus”

Kuva
Nuori mies pukeutuneena Uuden testamentin aikaiseen taisteluvarustukseen, johon kuuluu miekka ja kilpi.

Me olemme sodassa, jossa taistellaan ihmiskunnan sieluista. Taivaallinen Isä innoitti Paavalia opettamaan, kuinka voimme selviytyä Saatanan hyökkäyksistä. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua ymmärtämään, mitä Jumala on antanut varjellakseen sinua maailman pahuudelta, arvioimaan nykyistä hengellistä valmistautumistasi ja laatimaan suunnitelma hengellisen suojasi parantamiseksi.

Saatanan taktiikat ovat aggressiivisia

  • Mitkä mahtavat olla suurimpia eroja sen välillä, mitä sinä koet teini-ikäisenä ja mitä vanhempasi kokivat ollessaan sinun ikäisiäsi?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Robert D. Halesin (1932–2017) seuraava lausunto ja pane merkille yksi ero, jonka hän nosti esiin:

Kuva
Virallinen muotokuva vanhin Robert D. Halesista, kahdentoista apostolin koorumin jäsenestä, vuonna 2003

Teidän isänne ja isoisänne eivät kohdanneet koskaan niitä kiusauksia, joita te kohtaatte säännöllisesti. Te elätte viimeisiä aikoja. Jos isänne halusi joutua hankaluuksiin, hänen piti etsiä niitä. Vaan ei enää! Nykyään kiusaukset löytävät teidät! Muistattehan sen! Saatana haluaa saada teidät, ja ”synti vaanii ovella” [Moos. 5:23]. Kuinka vastustatte hänen hyökkäystaktiikkaansa?

(Robert D. Hales, ”Seisokaa lujina pyhissä paikoissa”, Liahona, toukokuu 2013, s. 48)

  • Millä eri tavoilla nykyään kiusaus löytää meidät sen sijaan että meidän olisi etsittävä sitä?

Pohdi seuraavia kysymyksiä ja kirjoita vastauksesi opiskelupäiväkirjaasi.

  • Millä tavoin Saatana yrittää houkutella sinua henkilökohtaisesti?

  • Mitä teet tavoitellaksesi Herran apua, jotta voit vastustaa Saatanan kiusauksia? Mitä olet tehnyt hyvin? Mitä sinun voi olla tarpeen parantaa?

Kun tutkit tätä oppiaihetta, etsi Pyhän Hengen johdatusta, jotta tiedät, kuinka voit tavoitella ja saada elämässäsi täydellisemmin Vapahtajan varjelusta Saatanan hyökkäyksiltä.

Herran varjelus

Lue Ef. 6:10–13 ja pane merkille, mitä vastaan Paavali sanoi pyhien taistelevan hänen aikanaan.

  • Mitä yhtäläisyyksiä huomaat sen välillä, mitä vastaan efesolaiset pyhät taistelivat omana aikanaan ja mitä vastaan me taistelemme nykyään?

  • Miksi taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat, että olemme suojassa pahalta? Mitä tämä halu opettaa meille Heistä?

  • Mitä Paavali kehotti efesolaisia tekemään, jotta he pystyisivät vastustamaan tätä pahuutta?

Jakeista Ef. 6:10–13 me opimme, että jos puemme yllemme Jumalan taisteluvarustuksen, me pystymme vastustamaan pahaa.

Jumalan taisteluvarustus on kielikuva eli vertauskuva suojasta, jota taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tarjoavat meille. Taistelussa, jota käymme, Jumalan taisteluvarustus on suunniteltu erityisesti sinua ja elämäsi vaaroja silmällä pitäen. Jotta voisit ymmärtää tätä jumalallista suojaa, voisit jäljentää seuraavan kuvan opiskelupäiväkirjaasi tai tulostaa sen. Kirjoita kaavioon vastauksesi seuraavaan tehtävään:

Kuva
Muinaisen sotilaan haarniska ja kilpi kuvaavat Jumalan taisteluvarustusta. Haarniskan eri osia selittää teksti. Perustuu jakeisiin OL 27:15–18. ”15 Ja nyt, ylentäkää sydämenne ja riemuitkaa ja vyöttäkää kupeenne ja ottakaa yllenne koko minun taisteluvarustukseni, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään kaiken tehtyänne pystyssä pysyen. 16 Seiskää siis kupeet totuudella vyötettyinä, yllänne vanhurskauden rintahaarniska, jaloissanne jalkineina valmistautuminen rauhan evankeliumissa, jonka minä olen lähettänyt enkelini antamaan teille; 17 ottakaa uskon kilpi, jolla te voitte sammuttaa kaikki jumalattomien palavat nuolet; 18 ja ottakaa pelastuksen kypärä ja minun Henkeni miekka – Henkeni, jonka minä vuodatan teidän päällenne – sekä sanani, jonka minä ilmoitan teille, ja olkaa yhtä mieltä kaikesta, mitä pyydätte minulta, ja olkaa uskollisia, kunnes minä tulen, niin teidät temmataan ylös, niin että tekin olette siellä, missä minä olen. Aamen.”

Lue Ef. 6:14–18 ja pane merkille Jumalan taisteluvarustuksen eri osat tai katso video ”The Armor of God” [Jumalan taisteluvarustus] (2.01), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org. Kirjoita kaavioosi, mitä kukin taisteluvarustuksen osa kuvaa. Voi olla hyödyllistä tietää, että ”sitokaa jalkineiksenne” (Ef. 6:15) tarkoittaa suojaavien jalkineiden käyttämistä.

Syvennä ymmärrystäsi Jumalan taisteluvarustuksen eri osista tekemällä seuraava tehtävä.

1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin ainakin yhden Kristuksen taisteluvarustuksen osan suhteen. Jos tarvitset apua, alla on esimerkki siitä, mitä ”vyöksenne totuus” (Ef. 6:14) tarkoittaa. Valitse tätä tehtävää varten jokin muu taisteluvarustuksen osa.

  1. Minkä hengellisen käsitteen Paavali liitti taisteluvarustuksen tähän osaan?

  2. Mitä tämä taisteluvarustuksen suojelema ruumiinosa voisi kuvata hengellisesti?

  3. Kuinka me puemme yllemme tämän Herran taisteluvarustuksen osan, jotta saisimme Hänen varjeluksensa pahaa vastaan?

Ilmauksen ”vyöksenne totuus” (Ef. 6:14) osalta edellä oleviin kysymyksiin voisi vastata seuraavasti: 1) totuus, 2) se kuvaa siveyttämme tai moraalista puhtauttamme ja 3) me voimme oppia taivaallisesta Isästä ja Hänen pelastussuunnitelmastaan totuuksia, jotka voivat kannustaa meitä pysymään moraalisesti puhtaina.

Pukeutuminen Vapahtajan taisteluvarustukseen

Paavali ja Vapahtaja tähdensivät Jumalan taisteluvarustukseen pukeutumista (ks. Ef. 6:11, 13; OL 27:15).

2. Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä vaaroja näet siinä, että käyttää vain osaa Herran taisteluvarustuksesta? Mistähän syystä taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat sinun olevan täysin suojassa?

  • Mitä aiot tehdä joka päivä pukeaksesi yllesi yhä täydellisemmin Jumalan taisteluvarustuksen suojaamaan kiusauksilta, joita kohtaat?

  • Kuinka se, että käännyt taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen puoleen saadaksesi apua tällä tavoin, osoittaa rakkautesi Heitä kohtaan ja luottamuksesi Heihin?

Valinnainen: Haluatko oppia lisää?

Mikä on niiden ruumiinosien merkitys, joita Vapahtajan taisteluvarustus suojelee?

Presidentti Harold B. Lee (1899–1973) sanoi:

Kuva
Valokuva presidentti Harold B. Leestä, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentti.

Meillä on ne neljä ruumiinosaa, joiden apostoli Paavali sanoi olevan kaikkein haavoittuvimpia pimeyden voimille. Kupeet, kuvaten hyveellisyyttä, siveyttä. Sydän, kuvaten meidän käytöstämme. Meidän jalkamme, meidän tavoitteemme ja päämäärämme elämässä, ja lopuksi meidän päämme, meidän ajatuksemme.

(Harold B. Lee, ”Feet Shod with the Preparation of the Gospel of Peace2, Brigham Young University Speeches of the Year, 9. marraskuuta 1955, s. 2)

Mitä voin tehdä pukeakseni ylleni Jumalan taisteluvarustuksen?

Vanhin Neal A. Maxwell (1926–2004) kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Viimeinen virallinen valokuva vanhin Neal A. Maxwellista, 1992.

Luonnollisen ihmisen pois riisuminen tekee mahdolliseksi pukea yllemme Jumalan taisteluvarustuksen, joka ei istu kunnolla sitä ennen! (Ks. Ef. 6:11, 13.)

(Ks. Neal A. Maxwell, ”Kyntäkää toivossa”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 73)

Presidentti M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Virallinen valokuva presidentti M. Russell Ballardista, kahdentoista apostolin koorumin presidentistä, 2004.

En ajattele tätä hengellistä taisteluvarustusta niinkään yhtenäisenä, vartalonmukaisena metallikappaleena vaan pikemminkin rengaspaitana. Rengaspaita on tehty tusinoista pikkuruisista teräspalasista, jotka on kiinnitetty yhteen, jotta paita joustaisi paremmin käyttäjän yllä suojasta tinkimättä. Sanon omasta kokemuksestani, ettei ole yhtä ainoaa suurta ja erinomaista asiaa, jonka voimme tehdä varustautuaksemme hengellisesti. Todellinen hengellinen voima piilee lukuisissa pienissä teoissa, jotka kudotaan yhteen hengellisen voiman kankaaksi, joka varjelee ja suojelee kaikelta pahalta.

(M. Russell Ballard, ”Be Strong in the Lord”, Ensign, heinäkuu 2004, s. 8)

Kuinka temppeligarmentit liittyvät Jumalan taisteluvarustukseen?

Vanhin Carlos E. Asay (1926–1999) seitsemänkymmenen johtokunnasta selitti:

Kuva
Valokuva Carlos E. Asaysta

On olemassa kuitenkin toisenkinlainen haarniska, jota kannattaa ajatella. Se on erityinen alusvaatekerta, jota sanotaan temppeligarmentiksi eli pyhän pappeuden garmentiksi ja jota oman temppeliendaumentin saaneet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet käyttävät. Tällä päivällä ja yöllä pidettävällä garmentilla on kolme tärkeää tarkoitusta: se muistuttaa Jumalan kanssa Hänen huoneessaan tehdyistä pyhistä liitoista, se suojaa ja peittää ruumista ja se on vertauskuva vaatetuksen ja elämän säädyllisyydestä, jonka tulisi olla luonteenomaista kaikille Kristuksen nöyrille seuraajille.

(Ks. Carlos E. Asay, ”Temppeli-ihokas: ’sisäisen sitoutumisen ulkoinen ilmaus’”, Liahona, syyskuu 1999, s. 35)