Seminaari
Oppien hallinta: Jaakob 2:17–18


Oppien hallinta: Jaakob 2:17–18

”Ilman tekoja usko on hyödytön”

Kuva
two young men sharing Book of Mormon

Edellisessä oppiaiheessa opit, että vanhurskailla teoillamme me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen. Tämä oppiaihe auttaa sinua opettelemaan ulkoa oppien hallinnan kohdan Jaak. 2:17–18 viitteen ja keskeisen ilmauksen, selittämään sitä koskevan opin ja soveltamaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita todellisen elämän tilanteissa.

Opettele ulkoa ja selitä

Kirjoita paperille Jaak. 2:17–18, Usko ilman tekoja on kuollut niin, että sanojen väliin jää hieman tilaa. Lausu pyhien kirjoitusten viite ja keskeinen ilmaus ääneen. Leikkaa sitten jokainen sana ja numero erilleen, sekoita ne ja pane ne takaisin järjestykseen. Lausu pyhien kirjoitusten viite ja ilmaus uudelleen. Jatka tätä, kunnes osaat lausua pyhien kirjoitusten viitteen ja keskeisen ilmauksen ulkomuistista ilman papereiden apua.

Kun luet jakeet Jaak. 2:17–18 , muistele edellisen oppiaiheen periaatetta siitä, että tosi usko Jeesukseen Kristukseen vaatii vanhurskaita tekoja.

  • Kuinka tämän totuuden voisi selittää tavalla, joka kannustaa jotakuta muuta toimimaan uskonsa mukaan?

Harjoittele soveltamista

1. Tee opiskelupäiväkirjaasi seuraava tehtävä:

Käy läpi seuraavat kolme hengellisen tiedon hankkimisen periaatetta. Kirjoita sitten kunkin periaatteen kohdalle sen merkitys omin sanoin yhden virkkeen tiivistelmänä. Jos siitä on apua, kertaa julkaisun Oppien hallinta – peruskirja (2022) luvusta ”Hengellisen tiedon hankkiminen” kappaleet 5–12.

  1. Toimi uskossa.

  2. Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta.

  3. Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla.

Uskonkäsitystemme mukaan toimiminen voi olla vaikeaa. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Se, mitä tiedämme, ei aina kuvastu siitä, mitä teemme” (”Uutterampi ja huolehtivampi kotona”, Liahona, marraskuu 2009, s. 17). Kun luet seuraavia esimerkkitilanteita, mieti syitä, joiden vuoksi emme ehkä aina toimi tuntemiemme evankeliumin periaatteiden mukaan.

  • Nuori nainen haluaa lukea pyhiä kirjoituksiaan joka päivä. Toisinaan hän menettää innostuksensa, kun hän ei ymmärrä lukemaansa tai käsitä sen merkitystä.

  • Nuori nainen maksoi kymmenykset lapsena uskollisesti. Nyt kun hän on vanhempi ja hänellä on vakituinen työpaikka, häneltä odotettu kymmenysten määrä on enemmän kuin koskaan, ja niitä on vaikeampi maksaa.

  • Nuori mies on oppinut Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan vuosien ajan. Hän uskoo, että Jeesus kärsi ihmiskunnan syntien tähden ja että hän voi saada syntinsä anteeksi. Hänellä on ollut aiemmin merkityksellinen kokemus parannuksesta. Hän huomaa kuitenkin, että joskus kuluu pitkiäkin aikoja ilman että hän ajattelisi parannuksen tekemistä.

2. Tee opiskelupäiväkirjaasi seuraava tehtävä:

Valitse yksi edellä mainituista tilanteista tai ajattele jotakin muuta evankeliumin periaatetta, johon uskot mutta jonka mukaan sinun on vaikea toimia. Kirjoita, kuinka sinä tai valitsemasi tilanteen henkilö voisitte hyödyntää hengellisen tiedon hankkimisen kolmea periaatetta tilanteen ratkaisemiseksi.

Jos haluat apua näiden periaatteiden soveltamiseen valitsemassasi tilanteessa, voisit vastata seuraaviin kysymyksiin.

Periaate 1: Toimi uskossa

  • Minkä evankeliumin periaatteen mukaan olet aiemmin toiminut uskossa?

  • Mitä sellaista opit Jeesuksesta Kristuksesta tuon kokemuksen perusteella, mikä voi auttaa sinua tässä tilanteessa?

Periaate 2: Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta

  • Kuinkahan taivaallinen Isä näkee tämän tilanteen? Millä tavoin Hän voisi auttaa?

  • Kuinka tämän periaatteen mukaan toimiminen voi johtaa siunauksiin nyt ja iankaikkisuudessa?

Periaate 3: Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla.

  • Kuinka jakeista Jaak. 2:17–18 voi olla apua tässä tilanteessa? Mitkä muut pyhien kirjoitusten kohdat tai yleiskonferenssipuheet voivat auttaa sinua paremmin ymmärtämään tämän periaatteen ja tuntemaan halua elää sen mukaan? (Ks. esim. Alma 32:27–28 .)

  • Usein on hyödyllistä keskustella näistä asioista luotettavan ystävän, perheenjäsenen tai kirkon johtohenkilön kanssa. Kenen kanssa Herra haluaisi sinun keskustelevan tästä tilanteesta?

Pohdi hetken aikaa, mitä olet oppinut tämän oppiaiheen aikana. Jos huomasit jonkin evankeliumin totuuden, jonka mukaan sinun on vaikea toimia, arvioi rehellisesti, aiotko toimia sen mukaan nyt. Ellet aio toimia sen mukaan nyt, ajattele tielläsi olevia esteitä ja sitä, kuinka Herra voisi auttaa sinua.