Seminar
Kjenn læren: Vurdering 1


Kjenn læren: Vurdering 1

Matteus 5:14–16 til og med Johannes 17:3

I første halvdel av dette kurset studerte elevene 11 Kjenn læren-skriftsteder fra Matteus, Lukas og Johannes. Denne vurderingen har som hensikt å evaluere elevenes evne til å finne disse skriftstedene og bruke dem i virkelige situasjoner. Den vil også vurdere deres forståelse av prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap.

Kjenn læren for Det nye testamente: Vurdering 1

Kjenn læren-henvisninger

For spørsmål 1–3, skriv bokstaven for den tilsvarende henvisningen i det tomme feltet ved siden av hvert uttrykk. Vennligst ikke bruk Skriftene til denne delen av vurderingen.

1. ____ “Uten at en blir født av vann og Ånd, kan han ikke komme inn i Guds rike”.

a. Matteus 11:28–30

2. ____ Jesus Kristus befalte, ta del i nadverden “til minne om meg”.

b. Lukas 2:10–12

3. ____ “Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!”

c. Lukas 22:19–20

d. Johannes 3:5

e. Johannes 3:16

Skriftstedets nøkkeluttrykk

For spørsmål 4–6, fyll ut de manglende ordene i Kjenn læren-nøkkeluttrykkene. Vennligst ikke bruk Skriftene til denne delen av vurderingen.

4. Jesus sa: “Jeg vil ________ deg _____ til himlenes _____” ( Matteus 16:15–19).5. “I dag er det __________ dere en __________, som er __________, Herren – i Davids by” ( Lukas 2:10–12).6. “For en __________ har ikke __________ og ________ slik dere ser at jeg har” ( Lukas 24:36–39).

Du kan bruke Skriftene til resten av vurderingen.

For spørsmål 7–9, finn ett eller flere Kjenn læren-skriftsteder som kan hjelpe noen i følgende situasjoner.

7. Du er sammen med misjonærene når noen spør om de virkelig trenger å bli døpt, eller om de ganske enkelt kan ta imot Jesus Kristus i sitt hjerte.

8. I Søndagsskolen spør et medlem av menigheten hvordan de kan vite at læren som undervises i Kirken er fra Gud.

9. Noen forbereder en leksjon til familiens hjemmeaften om hvordan vi kan bli bedre Jesu Kristi disipler.

I spørsmål 10–11, vis din kunnskap om og evne til å bruke prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap.

10. Hvordan vil du forklare følgende tre prinsipper for å tilegne seg åndelig kunnskap til en som ikke kjenner til dem?

  • Handle i tro.

  • Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv.

  • Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder.

11. Du har en venn som har strevd med å tro at vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker henne og ønsker et forhold til henne. Svar på følgende spørsmål:

  • Hva ville du spesielt oppfordre henne til å gjøre for å handle i tro?

  • Hvordan kan du hjelpe henne med å se sin situasjon i et evig perspektiv?

  • Kjenn læren-skriftsteder er eksempler på guddommelig utpekte kilder. Hvilke Kjenn læren-skriftsteder kan du dele med henne? Hvorfor?

12. Hvilket av de 11 Kjenn læren-skriftstedene du har studert så langt, har påvirket deg mest? Hva lærer dette skriftstedet deg om vår himmelske Fader og Jesus Kristus?