Seminaari
Oppien hallinta: 1. Korinttilaiskirje 15:20–22


Oppien hallinta: 1. Korinttilaiskirje 15:20–22

”Kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi”

Kuva
Öljyvärimaalaus Mariasta, joka näkee ylösnousseen Kristuksen. Taustalla on hauta, ja Maria on pukeutunut ruskeaan, selin katsojaan päin. Kristus näkyy jäljet käsissään, yllään valkoinen viitta.

Edellisessä oppiaiheessa opit, että Vapahtajan ylösnousemuksen ansiosta kaikki taivaallisen Isän lapset nousevat kuolleista (ks. 1. Kor. 15:20–22). Tämä oppiaihe auttaa sinua opettelemaan ulkoa oppien hallinnan kohdan 1. Kor. 15:20–22 viitteen ja keskeisen ilmauksen, selittämään ylösnousemusta koskevan opin ja soveltamaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita todellisen elämän tilanteessa.

Opettele ulkoa ja selitä

Presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) opetti: ”Kaikista ihmissuvun historian tapahtumista mikään ei ole niin merkittävä kuin Jumalan Pojan ylösnousemus” (”Tyhjän haudan todistus”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 60).

1. Tee opiskelupäiväkirjaasi seuraava tehtävä:

Käytä jakeiden 1. Kor. 15:20–22 totuuksia kuten sitä, että Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen ansiosta jokainen nousee kuolleista, selittäessäsi, miksi Vapahtajan ylösnousemus on merkittävin tapahtuma ihmiskunnan historiassa. Kerro myös, miksi sillä on merkitystä sinulle henkilökohtaisesti.

Käytä hetki siihen, että painat mieleesi kohdan 1. Kor. 15:20–22 viitteen ja keskeisen ilmauksen. Seuraavat vaiheet ovat yksi tapa tehdä niin.

  1. Kirjoita paperin yläreunaan pyhien kirjoitusten viite ja keskeinen ilmaus:

    1. Kor. 15:20–22: ”Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi.”

  2. Taita paperisi yläreuna niin, ettet näe, mitä kirjoitit. Kirjoita sitten ulkomuistista mahdollisimman paljon tästä pyhien kirjoitusten viitteestä ja keskeisestä ilmauksesta.

  3. Avaa paperin yläosa, tarkista teksti ja korjaa mahdolliset virheet.

  4. Toista tätä, kunnes pystyt kirjoittamaan pyhien kirjoitusten viitteen ja keskeisen ilmauksen täydellisesti ulkomuistista.

Harjoittele soveltamista

Aadamin ja Eevan lankeemuksen vuoksi jokainen taivaallisen Isän lapsi, joka kokee kuolevaisuuden maan päällä, kuolee (ks. 1. Kor. 15:21–22). Kun koemme jonkun läheisemme kuoleman, tunnemme ymmärrettävästi surua. Vaikka nämä kokemukset ovat jokaisen kohdalla erilaisia, Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuuksien ymmärtäminen ja soveltaminen käytäntöön voi auttaa tuossa surussa.

Vanhin S. Mark Palmer seitsemänkymmenen koorumista on kuvaillut sitä, kuinka hänen vanhempansa kokivat tyttärensä kuoleman, ennen kuin he saivat tietää Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Katso video ”Our Sorrow Shall Be Turned into Joy” [Tuskamme muuttuu iloksi] (aikakoodi 3.27–4.26), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, tai lue seuraava lausunto.

Kuva
Entinen virallinen valokuva vanhin S. Mark Palmerista. Vaihdettu maaliskuussa 2017.

Isäni ja äitini olivat lampaiden kasvattajia Uudessa-Seelannissa. He nauttivat elämästään. Kun he olivat nuori aviopari, heitä siunattiin kolmella pienellä tytöllä. Nuorin näistä oli nimeltään Ann. Eräänä päivänä, kun he olivat viettämässä lomapäivää yhdessä järvellä, puolitoistavuotias Ann tepasteli syrjemmälle. Kun häntä oli useiden minuuttien ajan etsitty epätoivoisesti, hänet löydettiin vedestä kuolleena.

Tämä painajainen aiheutti sanoin kuvaamatonta surua. Isä kirjoitti vuosia myöhemmin, että osa naurusta katosi heidän elämästään ikiajoiksi. Se myös herätti kaipauksen saada vastauksia elämän tärkeimpiin kysymyksiin: Mitä tapahtuu kallisarvoiselle Annillemme? Näemmekö me häntä enää koskaan? Kuinka perheemme voi enää koskaan olla onnellinen?

(S. Mark Palmer, ”Tuskamme muuttuu iloksi”, Liahona, toukokuu 2021, s. 88–89)

  • Milloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette kokeneet samanlaisia tunteita kuin vanhin Palmerin vanhemmat rakkaan ihmisen menetyksen jälkeen?

  • Kuinkahan tietämättömyys taivaallisen Isän pelastussuunnitelmasta saattaa tehdä näistä tilanteista vieläkin haastavampia?

Hengellisen tiedon hankkimisen periaatteet voivat auttaa meitä kestämään uskollisesti vaikeita tilanteita kuten se, jonka Palmerin perhe koki. Kuvittele, että olet yksi Annin vanhemman sisaren ystävistä ja että nyt Annin poismenon jälkeen tämä kamppailee kysymysten ja haasteiden kanssa. Tunnet innoitusta kirjoittaa hänelle kirjeen antaaksesi rohkaisua ja tukea. Vaihtoehtoisesti voit kirjoittaa kirjeen ja antaa sen jollekulle tuntemallesi henkilölle, joka hyötyisi siitä.

Valmistaudu kirjoittamaan tämä kirje lukemalla julkaisun Oppien hallinta – peruskirja (2018) luvusta ”Hengellisen tiedon hankkiminen” kappaleet 5–8, 11. Etsi ja merkitse sanoja, ilmauksia, pyhien kirjoitusten kohtia tai totuuksia, joiden tunnet olevan hyödyllisiä sille henkilölle, jolle kirjoitat.

  • Kuinka se, että yrität nähdä henkilön, jolle kirjoitat, samalla tavalla kuin taivaallinen Isä, voi muuttaa sitä, mitä kirjoitat hänelle?

2. Tee opiskelupäiväkirjaasi seuraava tehtävä:

Kirjoita kirje Annin sisarelle tai jollekulle valitsemallesi henkilölle. Sisällytä kirjeeseen oivalluksia hengellisen tiedon hankkimisen kolmesta periaatteesta.

Voisit kirjoittaessasi miettiä seuraavia ajatuksia.

Toimi uskossa

  • Millaista toimiminen uskossa Jeesukseen Kristukseen mahtaisi olla hänen tilanteessaan?

  • Kuinka se, että toimii uskossa Kristukseen, voi auttaa meitä kestämään menetyksiä?

  • Millainen kokemus sinulla tai jollakulla tuntemallasi henkilöllä on ollut siitä, että toimiminen uskossa Jeesukseen Kristukseen on auttanut selviytymään samanlaisesta haasteesta?

Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta

  • Mitkä totuudet taivaallisesta Isästä ja Hänen suunnitelmastaan voisivat olla lohdullisia sen henkilön tilanteessa, jolle kirjoitat? Miksi?

  • Kuinkahan iankaikkinen näkökulma auttaisi häntä tietämään, kuinka toimia omassa tilanteessaan?

Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla

  • Mitkä lauseet jakeista 1. Kor. 15:20–22 olisivat hänelle avuksi? Miksi?

  • Mitkä muut jumalallisesti asetetut tiedon lähteet auttaisivat häntä vahvistamaan uskoa Jeesukseen Kristukseen?

Voisit päättää kirjeesi lausumalla todistuksesi.