Seminar
Evaluer din læring 1


Evaluer din læring 1

Matteus 1–2; Lukas 1–2; Johannes 1

Bilde
A ward in the Philippines come to church on bikes, walking and on motorcycles. They walk into the meetinghouse and attend their classes and sacrament meeting. People speak, teachers teach, they sing, they learn and then they leave the building to go home.

Dette er den første av flere periodiske evalueringsleksjoner som du vil delta i gjennom ditt studium av Det nye testamente. Disse leksjonene skal hjelpe deg med å evaluere dine mål, din læring og personlige vekst.

Hensikten med evalueringsleksjonene

Bilde
A person’s hand planting seeds into the dirt of a garden.

Tegn et enkelt bilde av en plante på ulike stadier i utviklingen. Bildet som vises kan være en hjelp. Vurder mens du tegner hvordan du ville svare på følgende spørsmål. Når du er ferdig med bildet, skriver du ned ditt svar på spørsmålet på samme papirark.

  • Hvordan ligner din åndelige utvikling på en plantes vekst?

President M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, forklarte noen handlinger vi kan iverksette for å øke vår åndelige vekst og fokusere på våre evige mål:

Bilde
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

I årenes løp har jeg sett at de som oppnår mest i denne verden, er de som har en visjon for livet, med delmål som holder dem fokusert på sin visjon og taktiske planer for å oppnå dem. Å vite hvor du skal og hvordan du forventer å komme dit kan gi livet mål, mening og tilfredsstillelse …

Å vende tilbake til Guds nærhet og å motta de evige velsignelsene som kommer av å inngå og holde pakter, er de viktigste målene vi kan sette oss …

Jeg har funnet ut at for å holde fokus på å vende tilbake og å motta de lovede velsignelsene må jeg jevnlig ta meg tid til å spørre meg selv: “Hvordan ligger jeg an?”

Det er omtrent som å ha et personlig intervju med deg selv. Og hvis det høres uvanlig ut, tenk etter: Hvem i denne verden kjenner deg bedre enn du kjenner deg selv? Du kjenner dine tanker, dine private handlinger, dine ønsker og dine drømmer, mål og planer. Og du vet bedre enn noen hvordan du utvikler deg på veien til å vende tilbake og motta.

(M. Russell Ballard, “Vende tilbake og motta”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 62–64)

  • Hva lærte du fra president Ballard om periodisk måling av åndelig vekst?

For å hjelpe deg med å måle veksten din regelmessig vil noen av leksjonene dine fungere som læringsevalueringer. Disse leksjonene kan ses på som en mulighet til å grunne på og feire hva du har lært og forbedret. De kan også være en mulighet til å identifisere ting du fremdeles trenger å lære eller måter du kan forbedre deg på.

Komme til Jesus Kristus og bli hans disippel

En av hovedhensiktene med Seminar er å hjelpe deg med å komme mer fullstendig til Jesus Kristus og være hans disippel eller etterfølger. Å høre Frelserens ord gjennom skriftstudiene våre og personlig åpenbaring er en viktig del av å følge Jesus Kristus.

Bruk noen minutter på å evaluere ditt personlige skriftstudium og din innsats for å motta personlig åpenbaring. Skriv dine tanker i studiedagboken. Her er noen spørsmål som kan hjelpe deg å evaluere:

  • Hvordan går det med ditt personlige skriftstudium? Hvilke forbedringer har du oppnådd i din evne til å studere og bruke Herrens ord i ditt liv? Kan du nevne et aspekt av ditt skriftstudium som har vært vanskelig eller som ikke har fungert, og som du ønsker å forbedre?

  • Hvordan har du følt at Den hellige ånd har undervist eller tilskyndet deg i år? Hvilke spørsmål har du om å motta personlig åpenbaring? Hva kan du gjøre for å finne flere muligheter til å føle Åndens røst?

Vis hva du lærer

Velg å gjøre én av følgende aktiviteter, eller begge, for å vise hva du har lært om Jesus Kristus og hans roller fra ditt studium av Matteus 12 , Lukas 12 og Johannes 1 . Du kan se gjennom studiedagboken din for å minne deg på sannhetene du har lært.

Alternativ A: En kreasjon som inviterer andre til å “se der [er] Guds lam”

I Johannes 1 leser vi døperen Johannes’ oppfordring til sine etterfølgere om å “se der [er] Guds lam” ( Johannes 1:36). En annen betydning av ordet se er å betrakte, legge merke til eller vie spesiell oppmerksomhet til noe eller noen.

I denne aktiviteten lager du noe som kan hjelpe folk til å “se der [er] Guds lam”, eller stoppe opp og reflektere over ham og hvilke roller han har i vårt liv. Begynn ved å tenke på Kristi egenskaper, roller, og navn som du har lært om. Finn skriftstedene der du lærte disse sannhetene om Jesus Kristus. Vurder å bruke et skriftsted som et tema for det du skaper. I denne aktiviteten kan du utføre ett av følgende prosjekter:

  • Lag en kunstnerisk fremvisning av en av Kristi egenskaper, roller, navn eller titler som har spesielt stor verdi for deg, og gi en forklaring på det du laget.

  • Skriv om en personlig opplevelse som hjalp deg å utdype din forståelse av Frelseren.

  • Be klassekamerater, venner eller familiemedlemmer om å dele ting de har merket seg om Kristus. Bruk tankene deres i det du lager. Noen eksempler kan være en dagbokoppføring, et kunstnerisk uttrykk eller en redigert video av det de delte.

Alternativ B: En presentasjon av Jesus Kristus

Lag en liste med tre av Frelserens titler som du ville bruke for å presentere Jesus Kristus til noen du kjenner. Identifiser og fremsi skriftstedene og der du fant dem. Ta med en kort forklaring av hva hver tittel betyr, og hvordan en persons liv kunne være annerledes hvis vedkommende kjente til betydningen av disse titlene.

Inkluder en beretning fra Skriftene eller personlig opplevelse der Frelseren viser hver tittel du valgte. For eksempel kunne du angi tittelen “Emmanuel”, som betyr “Gud med oss” ( Matteus 1:23). Du kan bruke eksempler fra ditt eget eller andres liv der Frelseren var “med” deg eller dem.

Denne aktiviteten kan utføres som et kunstnerisk uttrykk (slik som en tegning, et maleri eller en skulptur) eller ganske enkelt skriftlig. Se gjerne etter måter du kan fortsette å finne titler på Frelseren på mens du studerer Det nye testamente i år.

1. Del en forklaring av det du har laget. Forklar hva du gjorde og hvorfor. Du kan også sende et bilde til læreren eller klassen per e-post, eller dele en video med dem neste gang dere kommer sammen.