Seminaari
Hengellisen tiedon hankkiminen, osa 2


Hengellisen tiedon hankkiminen, osa 2

Käsitteiden ja kysymysten tarkasteleminen iankaikkisesta näkökulmasta

Kuva
Näkymä silmälasien läpi keskittyen temppeliin ja perheeseen

Yksi oppien hallinnan tavoitteista on auttaa sinua oppimaan ja soveltamaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita, jotta voisit tulla enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi. Tässä oppiaiheessa opit tarkastelemaan asioita iankaikkisesta näkökulmasta, jotta näkisit ne selkeämmin.

Kysymykset ja haasteet

Toisinaan kohtaamme haasteita tai koetuksia, jotka voivat koetella uskoamme. Presidentti Russell M. Nelson on kertonut, millaisen koetuksen hänen lapsenlapsensa vaimo koki.

Katso ”Anna Jumalan vallita” (aikakoodi 5.50–6.39) tai lue seuraava teksti:

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Jokin aika sitten yhden tyttärenpoikamme vaimolla oli hengellisesti vaikeaa. Käytän hänestä nimeä ”Jill”. Paastosta, rukouksista ja pappeuden siunauksista huolimatta Jillin isä oli kuolemaisillaan. Jill oli täynnä pelkoa siitä, että hän menettäisi sekä isänsä että todistuksensa.

Myöhään eräänä iltana vaimoni, sisar Wendy Nelson, kertoi minulle Jillin tilanteesta. Seuraavana aamuna Wendy tunsi innoitusta kertoa Jillille, että vastaukseni hänen hengelliseen kamppailuunsa oli yksi sana! Se sana oli likinäköinen.

(Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, Liahona, marraskuu 2020, s. 93)

Likinäköinen tarkoittaa lyhytnäköistä eli ihmistä, joka ei näe kauas.

  • Mitkä Jumalaa ja Hänen suunnitelmaansa koskevat totuudet olisivat voineet auttaa Jilliä, jotta hän ei olisi pelännyt niin paljon tulevia tapahtumia?

Ajattele jotakin haastetta tai kysymystä, joka sinulla on juuri nyt. Se voi olla sama, jota tarkastelit, kun opiskelit oppiaihetta ”Hengellisen tiedon hankkiminen, osa 1”.

  • Miksi haluat ja tarvitset apua tämän kysymyksen tai haasteen käsittelemisessä?

Muista, että sinulla on lupa kokea surua ja kipua. Myös Jeesus suri rakkaidensa vuoksi (ks. Joh. 11:32–36). Kun tarkastelemme olosuhteitamme iankaikkisesta näkökulmasta, Herra voi auttaa meitä käsittelemään näitä tunteita. Etsi tästä oppiaiheesta totuuksia, jotka voivat auttaa sinua toimimaan näin omien kysymystesi ja haasteidesi suhteen.

Hengellisen tiedon hankkimisen periaatteet

Kun koemme elämän haasteita tai eteemme tulee vastausta vaille jääviä kysymyksiä, seuraavat hengellisen tiedon hankkimisen periaatteet voivat auttaa meitä:

  1. Toimi uskossa.

  2. Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta.

  3. Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla.

Tässä oppiaiheessa keskitymme seuraavaan totuuteen: Kun tarkastelemme asioita iankaikkisesta näkökulmasta, Pyhä Henki voi auttaa meitä näkemään ne selkeämmin.

Tutki julkaisun Oppien hallinta – peruskirja luvun ”Hengellisen tiedon hankkiminen” kappaletta 8 ja ainakin yhtä seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista. Merkitse sanoja ja ilmauksia, jotka voisivat auttaa Jilliä tarkastelemaan koettelemuksiaan iankaikkisesta näkökulmasta.

1. Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä haluaisit lukemasi perusteella Jillin tietävän iankaikkisen näkökulman omaksumisesta?

  • Mitä sellaisia kokemuksia sinulla (tai muilla) on ollut iankaikkisen näkökulman omaksumisesta, joista voisit kertoa Jillille?

Kuinka tarkastella kysymyksiä tai huolenaiheita iankaikkisesta näkökulmasta

Kun meillä on kysymyksiä tai huolenaiheita, yksi tapa, joka voi auttaa meitä tarkastelemaan niitä iankaikkisesta näkökulmasta, on seuraava:

  1. Mieti, mitä oletuksia meillä voi olla, jotka saattavat johtaa siihen, että ymmärrämme väärin taivaallista Isää ja Hänen suunnitelmaansa.

  2. Pane merkille totuuksia, jotka koskevat taivaallista Isää ja Hänen suunnitelmaansa ja jotka oikaisevat näitä oletuksia.

  3. Muotoile kysymys uudelleen pohtimalla sitä iankaikkisesta näkökulmasta tai muokkaamalla kysymystä niin, että se heijastaa evankeliumin totuuksia.

Katso video ”Tarkastele kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta” (2.55), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org. Se kertoo siitä, kuinka nuori nainen nimeltä Lauren auttoi ystäväänsä tätä menetelmää käyttäen.

  • Mitä tämä video auttoi sinua oivaltamaan siitä, miten tarkastella käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta?

  • Miten Lauren käytti kolmea vaihetta, jotka kävimme äsken läpi?

Mieti, miten tämä sama menettelytapa voisi auttaa presidentti Nelsonin lapsenlapsen vaimoa Jilliä, jonka tilanteesta presidentti Nelson kertoi.

2. Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä sellaisia oletuksia Jillillä saattaa olla, jotka voivat johtaa epäilyksiin ja pelkoihin?

Usein tällaiset oletukset voivat aiheuttaa meille entistä enemmän surua ja tuskaa. Taivaallista Isää ja Hänen suunnitelmaansa koskevien totuuksien tarkasteleminen voi auttaa.

  • Mitä sellaisia totuuksia tiedät taivaallisesta Isästä ja Hänen suunnitelmastaan, jotka voisivat auttaa?

  • Millä eri tavoin voisit tarkastella Jillin tilanteessa olevan henkilön mahdollisia huolenaiheita iankaikkisesta näkökulmasta? (Voisit esimerkiksi esittää kysymyksiä, jotka tuovat esiin iankaikkisen näkökulman kuten: ”Kuinka voin tuntea Jumalan rakkautta kärsiessäni tästä kivuliaasta menetyksestä, vaikka tiedänkin, että iankaikkisuuden kannalta tämä tilanne on vain tilapäinen?” tai ”Kuinka voin panna uskoni Vapahtajaan ja luottaa siihen, että kohtaan läheiseni uudelleen?”)

Presidentti Nelson kertoi, miten Jilliä siunattiin, kun tämä koettelemuksensa myötä omaksui iankaikkisen näkökulman. Katso video ”Anna Jumalan vallita”, joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, (aikakoodi 6.58–8.24), tai lue alla oleva lausunto:

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Kun Jillin isä menehtyi, sana likinäköinen palasi jatkuvasti Jillin mieleen. Hän avasi sydämensä ymmärtämään entistä syvällisemmin, että likinäköinen tarkoittaa myös ’lyhytnäköistä’. Ja hänen ajattelutapansa alkoi muuttua. Sitten Jill sanoi: ”Sana likinäköinen sai minut pysähtymään, ajattelemaan ja parantumaan. Tämä sana täyttää minut nyt rauhalla. Se muistuttaa minua laajentamaan näkemystäni ja tavoittelemaan sitä, mikä on iankaikkista. Se muistuttaa minua siitä, että on olemassa jumalallinen suunnitelma ja että isäni elää yhä ja rakastaa minua ja huolehtii minusta. Sana likinäköinen on johdattanut minut Jumalan luo.”

Olen hyvin ylpeä kallisarvoisesta tyttärenpoikani vaimosta. Tänä sydäntä raastavana aikana elämässään rakas Jill oppii hyväksymään Jumalan tahdon isänsä kohdalla ja näkemään oman elämänsä iankaikkisesta näkökulmasta. Valitsemalla sen, että hän antaa Jumalan vallita, hän löytää rauhaa.

(Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, s. 93)

  • Miten Jilliä siunattiin, kun hän säilytti iankaikkisen näkökulman?

Pohdi haastetta tai kysymystä, jonka valitsit aiemmin tällä oppitunnilla. Tarkastele sitä opiskelupäiväkirjassasi noudattaen äsken oppimiasi kolmea vaihetta.

3. Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi, kuinka näiden vaiheiden noudattaminen auttoi sinua. Kirjoita muistiin myös kysymykset, joita sinulla kenties on edelleen kysymysten tai huolenaiheiden tarkastelemisesta iankaikkisesta näkökulmasta.

Valinnainen: Haluatko oppia lisää?

Miten iankaikkinen näkökulma voi auttaa minua, kun koen surua tai menetyksen?

Presidentti Russell M. Nelson on selittänyt, miten iankaikkisen näkökulman säilyttäminen auttoi häntä, kun hänen vaimonsa Dantzel menehtyi äkillisesti ja kun hänen tyttärensä Wendy menehtyi kamppailtuaan pitkään syövän kanssa:

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Vuonna 2005, oltuamme naimisissa miltei 60 vuotta, rakas Dantzelini kutsuttiin yllättäen kotiin. Jonkin aikaa suruni oli lähestulkoon lamauttavaa. Mutta pääsiäisen sanoma ja lupaus ylösnousemuksesta tukivat minua.

(Russell M. Nelson, ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 94)

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Me kaipaamme tytärtämme suuresti. Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin ansiosta me emme kuitenkaan ole huolissamme hänestä. Kun edelleenkin pidämme kunniassa Jumalan kanssa tekemämme liitot, me elämme odottaen sitä, kun olemme jälleen hänen kanssaan. Siihen asti me palvelemme Herraa täällä ja hän palvelee Herraa siellä – paratiisissa.

(Russell M. Nelson, ”Tule ja seuraa minua”, Liahona, toukokuu 2019, s. 88)

Miksi oletuksillamme on merkitystä?

Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on sanonut:

Kuva
Presidentti Dallin H. Oaks

Koska myöhempien aikojen pyhät – – tuntevat taivaallisen Isämme suunnitelman lapsiaan varten, me tiedämme, ettei tämä kuolevainen elämä ole yksinäytöksinen näytelmä tuntemattoman menneisyyden ja epävarman tulevaisuuden välissä. Tämä elämä on kuin kolminäytöksisen näytelmän toinen näytös. Sen tarkoituksen määrittelee se, mitä on ilmoitettu meidän hengellisestä olemassaolostamme ensimmäisessä näytöksessä sekä meidän iankaikkisesta päämäärästämme kolmannessa näytöksessä. Koska meillä on tieto tästä suunnitelmasta ja muista Jumalan ilmoittamista totuuksista, meillä on lähtökohtaisesti eri käsitykset kuin niillä, joilla ei ole samaa tietoa kuin meillä. Tästä seuraa se, että me päädymme eri päätelmiin monissa tärkeissä asioissa, joita toiset arvioivat vain kuolevaista elämää koskevien mielipiteidensä perusteella.

(Dallin H. Oaks, ”Sillä niin kuin hän mielessään laskee”, ilta johtavan auktoriteetin seurassa, 8. helmikuuta 2013, broadcasts.lds.org)

Kuinka voin muotoilla kysymykseni ja huolenaiheeni uudelleen, jotta voin tarkastella niitä iankaikkisesta näkökulmasta?

Veli Chad H Webb, seminaarien ja uskontoinstituuttien johtaja, on sanonut:

Kuva
Chad H Webb

Jos aloitamme iankaikkisesta näkökulmasta, pääsemme lopulta johtopäätöksiin, jotka heijastelevat iankaikkista totuutta. Mutta jos aloitamme maallisista oletuksista, päädymme todennäköisesti maallisiin johtopäätöksiin. Siksi meidän voi olla tarpeen muotoilla joitakin kysymyksiä uudelleen, koska emme yksinkertaisesti hyväksy niiden taustalla olevia lähtökohtia.

Teiltä on esimerkiksi todennäköisesti kysytty: ”Eikö kahden ihmisen, jotka rakastavat toisiaan, pitäisi voida mennä naimisiin?” Suuri osa maailmasta näyttää tarkastelevan asiaa siitä näkökulmasta, että vastaus on myöntävä. Ajatelkaa kuitenkin sitä, mitä tiedätte pelastussuunnitelmasta ja tarkoituksesta, jonka taivaallinen Isä on antanut avioliitolle. Pelastussuunnitelma tarjoaa iankaikkisen näkökulman ja evankeliumiin pohjautuvan lähtökohdan, joka muotoilee kysymyksen uudelleen. Voisitte pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: ”Miksi perhe on Jumalan säätämä?” tai ”Miksi Herra on asettanut miehen ja naisen välisen avioliiton?” Miettikää, mitä tiedätte taivaallisen Isän henkilapsista – mistä he tulevat ja mitä Hän haluaa heille nyt ja iankaikkisuudessa. Miettikää, miksi Hän on siunannut meitä voimalla sinetöidä perheitä temppelissä. Kuinka teidän ymmärryksenne näistä periaatteista muotoilee kysymyksen uudelleen ja sallii teidän tarkastella asiaa evankeliumin valossa?

(Chad H Webb, ”That They May Know How to Come unto Him and Be Saved”, Brigham Youngin yliopiston Havaijin kampuksen hartaustilaisuus, 22. maaliskuuta 2016, byuh.edu)