Seminar
1 Korinter 6


1 Korinter 6

“Deres legeme er et tempel for Den hellige ånd”

Bilde
Paraguay. En ung kvinne og to unge menn på tempelområdet ved Asuncion Paraguay tempel.

Det kan noen ganger føles som om utbredt umoralsk adferd og seksuell synd er problemer som er unike for vår tid. I brevet Paulus skrev for nesten 2000 år siden, underviste han om disse samme syndene og advarte om dem. Paulus’ kraftfulle lære styrket og korrigerte de hellige i Korint, og ledet dem tilbake til paktens sti. Denne leksjonen skal hjelpe deg med å få en bedre forståelse for betydningen av din fysiske kropp og betydningen av å holde seg seksuelt ren.

Seksuell renhet

Les følgende uttalelser om seksuell renhet. Vurder hver uttalelse på en skala fra 1 til 5 (1 = helt uenig, 2 = uenig, 3 = nøytral, 4 = enig, 5 = helt enig).

  • Vi lever i en verden der folk har ulike oppfatninger om hvilke seksuelle holdninger og handlinger som er akseptable.

  • Jeg forstår Herrens norm for seksuell renhet (også kjent som kyskhetsloven).

  • Jeg har et ønske om å etterleve Herrens norm for seksuell renhet.

  • Jeg erkjenner hvordan Herrens norm for seksuell renhet velsigner mitt liv.

  • Jeg har spørsmål om Herrens norm for seksuell renhet.

Skriv gjerne i studiedagboken din hva du vet og tror om Herrens norm for seksuell renhet, i tillegg til andre spørsmål du måtte ha om emnet. Mens du studerer denne leksjonen, kan du søke vår himmelske Faders veiledning ved Den hellige ånd. Arbeid med flid å gjenkjenne og lære sannheter som kan hjelpe deg bedre å forstå og ønske å leve Herrens norm for seksuell renhet, og som vil bidra til å svare på spørsmål og bekymringer du måtte ha.

Paulus underviser i Herrens kyskhetslov

Byen Korint var en stor, velstående og allsidig by der seksuell synd var utbredt. Paulus listet hor (seksuelle forhold utenfor ekteskap), utroskap og homoseksualitet som noen av syndene som var vanlige blant korinterne (se 1 Korinter 6:9–10).

Les Paulus’ læresetninger i 1 Korinter 6:18–20, og vurder å markere ord eller uttrykk som inneholder Guds lære om seksuell renhet og menneskekroppens hellige natur.

1 Korinter 6:19–20 er et Kjenn læren-skriftsted. Vurder å markere Kjenn læren-skriftsteder på en slik måte at du lett kan finne dem igjen. Du vil lære mer om dette Kjenn læren-skriftstedet i neste leksjon.

  • Hvilke sannheter føler du at Herren ønsker du skal forstå fra disse versene? Hvorfor tror du Herren vil at vi skal forstå disse sannhetene?

  • Hvordan kan disse sannhetene påvirke ditt syn på Herrens kyskhetslov?

Én sannhet vi lærer fra disse versene er at vår kropp er et Guds tempel, der Ånden kan dvele.

1. Utfør følgende aktivitet i studiedagboken din:

Lag en enkel tegning av en person som står ved siden av et tempel på midten av en side i studiedagboken din. Rundt tegningen lister du opp likheter mellom en fysisk kropp og et tempel. Finn årsaker til at denne sammenligningen kan hjelpe deg med å forstå kyskhetsloven. Følgende spørsmål kan hjelpe deg med å foreta denne sammenligningen.

  • Hvordan kan det å se vår kropp som et tempel, virke inn på hvordan vi behandler den?

  • Hvordan kan denne analogien med våre kropper som templer virke inn på våre tanker og handlinger med hensyn til seksuell renhet?

  • Hvilke sannheter om Den hellige ånd er viktige å forstå i dette skriftstedet? Hvorfor?

  • Hva er noen årsaker til at du tror det er verdt anstrengelsene å ha Den hellige ånd hos deg?

Hva om noen ikke adlyder kyskhetsloven? Mens han underviste korinterne, påpekte Paulus at enkelte av de korintiske medlemmene hadde syndet seksuelt i fortiden (se 1 Korinter 6:9–11). Men da de omvendte seg og ble døpt, ble de renset gjennom Jesu Kristi forsoning.

Les 1 Korinter 6:11, og vurder å markere ord eller uttrykk som Paulus brukte for å hjelpe korinterne med å forstå den rensende kraften i Jesu Kristi forsoning, som er tilgjengelig for alle.

  • Hvorfor er det avgjørende å vite at Jesus Kristus kan rense oss fra seksuell synd?

Husk at “ofre for seksuelle overgrep ikke er skyldige i synd, og trenger ikke omvende seg. Hvis du har vært offer for overgrep, skal du vite at du er uskyldig og at Gud elsker deg. Snakk med foreldrene dine eller en annen voksen du har tillit til, og søk straks råd hos biskopen. De kan støtte deg åndelig og hjelpe deg å få den beskyttelse og hjelp du trenger” (“Seksuell renhet”, Til styrke for ungdom [hefte, 2011], 36–37).

Les 1 Korinter 6:19–20 igjen, og se etter hva Paulus også underviste om Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Hva tror du Paulus mente da han sa at “dere tilhører ikke lenger dere selv”, og at “dere er dyrt kjøpt”?

  • Hvordan virker Frelserens offer inn på hvordan du tenker på og behandler din fysiske kropp?

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum understreket forholdet mellom kyskhet og Jesu Kristi sonoffer.

Bilde
Offisielt portrett av eldste Jeffrey R. Holland. Fotografert i januar 2018.

Legemet er en vesentlig del av sjelen. Denne tydelige og meget viktige siste dagers hellige lære understreker hvorfor seksuell synd er så alvorlig … Ved å utnytte en annens kropp – som er ensbetydende med å utnytte hans eller hennes sjel – vanhelliger man Kristi forsoning, som frelste denne sjelen, og som muliggjør den gave som evig liv er …

Vær så snill å aldri si: “Hvem tar skade av det? Hvorfor ikke litt frihet? Jeg kan begå litt overtredelse nå og omvende meg senere.” Vær så snill å ikke være så tåpelig og så grusom. Du kan ikke ustraffet “korsfeste Kristus på nytt” [se Hebreerne 6:6]. “Fly hor” [1 Korinter 6:18], utroper Paulus, og flykt unna “noe lignende” [Lære og pakter 59:6, uthevelse tilføyd] tilføyer Lære og pakter. Hvorfor? Jo, for det første på grunn av den ubeskrivelige lidelse både på kropp og ånd som verdens Frelser gjennomgikk så vi kunne slippe [se spesielt Lære og pakter 19:15-20]. Vi skylder ham noe for det. Vi skylder ham virkelig alt.”

(Jeffrey R. Holland, “Personlig renhet”, Liahona, jan. 1999, 89).

2. Svar på følgende spørsmål i studiedagboken din:

  • Hva kan det å vite at Frelseren blødende led for deg, hjelpe deg til å forstå om ham? Hvordan kan det å erkjenne dette øke ditt ønske om og din evne til å adlyde ham?

Slik Paulus henvendte seg til de hellige i Korint, har Herrens tjenere i vår tid gitt relevante råd om Herrens norm for seksuell renhet og den kraft Frelseren har til å tilgi og rense oss. Les “Seksuell renhet”, Til styrke for ungdom (hefte, 2011), 35–37, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org eller i Evangeliebibliotek-appen, og se etter sannheter som kan styrke deg og besvare dine spørsmål.

For ytterligere informasjon om kyskhetsloven og for eksempler på ungdom som etterlever den i våre dager, kan du se videoen “Jeg velger å være ren” (4:19) eller “Kyskhet: Hva er grensene” (3:59) tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

3. Svar på følgende spørsmål i studiedagboken din:

  • Hvilke prinsipper lærte du fra 1 Korinter 6 og ordene fra vår tids profeter som hjalp deg bedre å forstå Herrens norm for seksuell renhet?

  • Hvis du har spørsmål eller bekymringer om seksuell renhet som ikke ble besvart i denne leksjonen, hvor kan du da søke?

Bruk litt tid på å grunne på eventuelle tilskyndelser fra Den hellige ånd om hvilke handlinger Herren kanskje vil at du skal gjøre, på grunn av dine erfaringer i dag.

Valgfritt: Ønsker du å lære mer?

1 Korinter 6:19. Hvorfor er det viktig at jeg ser min kropp som “et tempel for Den hellige ånd”?

President Russell M. Nelson underviste hvordan det å se vår kropp som et Guds tempel kan virke inn på vårt liv.

Bilde
Offisielt portrett av president Russell M. Nelson, tatt i januar 2018

Når kroppen er en så viktig del av Guds evige plan, er det ikke rart at apostelen Paulus beskrev den som et “Guds tempel” [1 Korinter 3:16; se også 6:19]. Hver gang dere ser i speilet, se kroppen som deres tempel. Denne sannheten – fornyet med takknemlighet hver dag – kan positivt påvirke deres avgjørelser om hvordan dere skal ta vare på kroppen og hvordan dere vil bruke den.

Russell M. Nelson, “Avgjørelser for evigheten”, Liahona, nov. 2013, 107.

Hvordan frister Satan oss til å misbruke vår kropp?

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste oss om Satans forpurring og kroppens betydning:

Bilde
Eldste David A. Bednar, De tolv apostlers quorum, offisielt portrett. 2020.

Fordi et fysisk legeme er så sentralt i Faderens plan for lykke og vår åndelige utvikling, søker Lucifer å forpurre vår fremgang ved å friste oss til å bruke vårt legeme på uriktig måte.

Å bryte kyskhetsloven er en alvorlig synd og et misbruk av vårt fysiske tabernakel. For dem som kjenner og forstår frelsesplanen, er besudling av legemet en form for opprør (se Mosiah 2:36–37; [Lære og pakter] 64:34–35) og fornektelse av vår sanne identitet som Guds sønner og døtre. Når vi ser utover dødeligheten og inn i evigheten, er det lett å se at de falske forholdene som fremmes av motstanderen, er midlertidige og tomme.

(David A. Bednar, “Vi tror at vi må være kyske”, Liahona, mai 2013, 43)

Susan W. Tanner, tidligere Unge kvinners generalpresident, snakket om noen måter motstanderen frister oss til å misbruke vårt fysiske legeme på.

Bilde
Tidligere offisielt portrett av Susan W. Tanner, Unge kvinners generalpresident, 2003. Utgitt i april 2008.

[Satan] frister mange til å besudle den fine gaven legemet er, ved ukyskhet, uanstendighet, nytelsessyke og henfallenhet. Han forleder noen til å forakte kroppen sin, andre frister han til å dyrke kroppen sin. I begge tilfeller forleder han verden til å betrakte den utelukkende som en gjenstand. I lys av så mange sataniske usannheter om legemet, vil jeg heve min røst i dag til forsvar for legemets hellige natur. Jeg vitner om at legemet er en gave som må behandles med takknemlighet og respekt.

(Susan W. Tanner, “Legemets hellighet”, Liahona, nov. 2005, 13)