Seminar
1 Korinter 11


1 Korinter 11

Menn og kvinners unike og guddommelige roller

Bilde
En gruppe unge menn og unge kvinner i sirkel holder hverandre i hendene og smiler til hverandre for å oppmuntre hverandre.

Da han fortsatte å undervise og oppmuntre de hellige i Korint, forklarte Paulus at menn og kvinner er ment å arbeide sammen og støtte hverandre mens de følger Herren. Formålet med denne leksjonen er å hjelpe deg med å få en bedre forståelse av hvorfor menn og kvinner trenger hverandre for å oppnå de høyeste velsignelsene i vår himmelske Faders plan.

Kvinner og menns roller

Bilde
Et par sykler på tandemsykkel som morgentrim.

Vurder følgende spørsmål mens du ser på dette bildet av et tandemsykkelteam.

  • Hvilke ferdigheter eller evner må til for at dette teamet skal lykkes?

  • Hvordan kan forskjeller mellom individene styrke deres partnerskap og hjelpe dem med å bli mer forent?

Mens du studerer 1 Korinter 11, kan du grunne på hvordan menn og kvinner kan jobbe rettskaffent sammen som likeverdige partnere for å oppfylle sine guddommelig utnevnte roller og bli evig liv verdig.

I 1 Korinter 11:1–16, snakket Paulus om sosiale tradisjoner blant korinterne på den tiden som ikke var i tråd med Herrens syn på menn og kvinners guddommelige roller. Det er viktig at disse tradisjonene ikke forveksles med sannhetene Paulus underviste.

Gjennom apostelen Paulus åpenbarte Herren tidløse sannheter om menn og kvinners guddommelige roller i 1 Korinter 11:11–12.

Les 1 Korinter 11:11–12, og se etter sannheter du lærer om Gud, menn og kvinner.

Kvinner og menn i fullt partnerskap med Herren

I 1 Korinter 11:11 lærer vi at i vår himmelske Faders plan, er både menn og kvinner avgjørende.

1 Korinter 11:11 er et Kjenn lære-skriftsted. Vurder å markere Kjenn læren-skriftsteder på en slik måte at du lett kan finne dem igjen. Du vil øve deg på anvende dette skriftstedet fra Kjenn læren i neste leksjon.

Les følgende uttalelser fra familieerklæringen og fra medlemmer i De tolv apostlers quorum, og se etter hvordan både menn og kvinner er avgjørende for vår himmelske Faders plan.

I familieerklæringen leser vi:

Lykke i familien oppnås med størst sannsynlighet når den er grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger. Gode ekteskap og familier opprettes og opprettholdes når de bygger på prinsippene tro, bønn, omvendelse, tilgivelse, respekt, kjærlighet, medfølelse, arbeid og sunne aktiviteter. Etter guddommelig forordning skal fedre presidere over sin familie i kjærlighet og rettferdighet, og de er ansvarlige for å sørge for livets nødvendigheter og beskyttelse for sin familie. En mor er først og fremst ansvarlig for å ha omsorg for sine barn. I disse hellige ansvarsoppgaver er fedre og mødre forpliktet til å hjelpe hverandre som likeverdige partnere.

(“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org)

President M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Offisielt portrett av president M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum, 2004.

I vår himmelske Faders store prestedøms-begavede plan har menn det unike ansvar å forvalte prestedømmet, men de er ikke prestedømmet. Menn og kvinner har forskjellige, men like verdsatte roller. Akkurat som en kvinne ikke kan unnfange et barn uten en mann, så kan ikke en mann fullt ut utøve prestedømmets kraft for å etablere en evig familie uten en kvinne … I et evig perspektiv er både formeringsevne og prestedømskraft delt av mann og hustru.

(M. Russell Ballard, “Dette er min gjerning og min herlighet”, Liahona, mai 2013, 19.

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste David A. Bednar, De tolv apostlers quorum, offisielt portrett. 2020.

Den unike kombinasjonen av åndelige, fysiske, mentale og følelsesmessige egenskaper hos både menn og kvinner trengtes for å gjennomføre planen for lykke. “I Herren er hverken kvinnen noe uten mannen eller mannen noe uten kvinnen” (1 Korinter 11:11). Mannen og kvinnen er ment å lære av, styrke, velsigne og utfylle hverandre.

(David A. Bednar, “Vi tror at vi må være kyske”, Liahona, mai 2013, 41–42)

1. Svar på følgende spørsmål i studiedagboken din:

  • Hvorfor tror du at i vår himmelske Faders plan oppnår hans sønner og døtre evig liv sammen?

  • Hvordan viser dette vår himmelske Faders kjærlighet og respekt for både kvinner og menn?

  • Hvordan kan det å forstå disse sannhetene hjelpe deg når du står overfor motstridende syn på menn og kvinners roller og ansvar?

  • Hvordan kunne du anvende disse sannhetene om kvinner og menn i ditt liv (for eksempel hjemme, i kirken med andre unge menn eller unge kvinner, og når du forbereder deg til ditt fremtidige familieliv)?

Valgfritt: Ønsker du å lære mer?

Hva om folk jeg er glad i ikke gifter seg eller får barn?

Enkelte kan engste seg eller lure på hvordan vår himmelske Faders plan for både kvinner og menn kan oppfylles for de som ikke gifter seg eller får barn. Med stor medfølelse uttalte president Boyd K. Packer (1924–2015) i De tolv apostlers quorum disse beroligende ordene:

Bilde
Siste offisielle portrett av eldste Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, 2000. Gikk bort 3. juli 2015.

De som ikke gifter seg eller ikke har barn, blir ikke utelatt fra de evige velsignelsene de søker, men som i denne omgang er utenfor deres rekkevidde …

Deres hemmelige lengsel og tårevåte bønner vil gjøre inntrykk på både Faderen og Sønnen. Dere vil få en personlig forsikring fra dem om at deres liv vil bli fullstendig og at ingen velsignelse som er nødvendig, vil gå tapt for dere.

Som en Herrens tjener som handler i det embede jeg har blitt ordinert til, gir jeg dem som er i slike omstendigheter, et løfte om at det ikke vil være noe som er avgjørende for deres frelse og opphøyelse, som ikke i rett tid vil hvile over dere.

(Boyd K. Packer, “Vitnet”, Liahona, mai 2014, 95)

Hvorfor vil Satan at vi skal være adskilt som menn og kvinner?

President Jean B. Bingham, tidligere generalpresident i Hjelpeforeningen, underviste:

Bilde
Offisielt portrett av søster Jean B. Bingham. Fotografert i 2017.

Djevelen har vært ganske fremgangsrik i sitt mål om å adskille menn og kvinner i sitt forsøk på å erobre vår sjel. Lucifer vet at hvis han kan skade den enhet menn og kvinner føler, hvis han kan forvirre oss med hensyn til vår guddommelige verdi og de ansvarsoppgaver vi har i våre pakter, vil han lykkes med å ødelegge familier, som er evighetens grunnleggende enheter.

Satan bruker sammenligning som et redskap til å skape følelser av å være overlegen eller mindreverdig, og skjule den evige sannhet at mennenes og kvinnenes medfødte forskjeller er gitt av Gud og like verdsatt. Han har forsøkt å fornedre kvinners bidrag både til familien og i samfunnet, og dermed redusere deres oppløftende innflytelse til det gode. Målet hans har vært å fremme en maktkamp istedenfor å feire de unike bidragene fra menn og kvinner som utfyller hverandre og bidrar til enhet.

(Jean B. Bingham, “Forenet i gjennomføringen av Guds verk”, Liahona, mai 2020, 60–61)