Ytterligere hjelpemidler for lærerutvikling
Læringsopplevelse 13: Avgjøre hvordan en vil undervise: Utøve tro


Læringsopplevelse 13

Avgjøre hvordan en vil undervise: Utøve tro

Oversikt

Denne læringsopplevelsen dekker følgende begrep:

  • Ha tillit til Guds ords kraft

  • Utøve tro på Herren og på Ånden

  • Stole på dine elever

Nøkkelbegrep

Tre grunnleggende overbevisninger

I avsnittet “undervise” i Formålet med Seminar og Institutt står det: “Vi underviser elevene evangeliets læresetninger og prinsipper slik de finnes i Skriftene og profetenes ord. Disse læresetningene og prinsippene i evangeliet undervises slik at elevene forstår og blir oppbygget. Vi hjelper elevene å oppfylle sin rolle i læringsprosessen og forberede seg til å undervise andre om evangeliet” (Læring og undervisning i evangeliet: En håndbok for lærere og ledere i Seminar og Institutt [2012], x).

Dette avsnittet viser at handlingsmønsteret til en effektiv lærer gjenspeiler tre grunnleggende overbevisninger:

  1. Vi kan ha tillit til ordets kraft

  2. Vi kan utøve tro på Herren og på Ånden

  3. Vi kan stole på våre elever

I denne læringsopplevelsen vil du utforske nøkkelbegrep som er utviklet for å fordype din forståelse av og tro på hver av disse tre tingene.

Bilde
trebent krakk

Akkurat som de individuelle benene på en trebent krakk, er hver av de tre grunnleggende overbevisningene avgjørende. Lærere vil med større sannsynlighet lykkes når deres metoder er i samsvar med alle disse tre grunnleggende overbevisningene.

Bilde
tobent krakk

Men noen ganger samsvarer ikke metodene lærere anvender med det de egentlig tror i sitt hjerte. Akkurat som en trebent krakk ikke kan holde balansen når et ben er knekt eller mangler, sier håndboken Læring og undervisning i evangeliet at det ofte er en av de følgende tingene som mangler når lærere ikke lykkes:

  1. Tillit til ordets kraft

  2. Tro på Herren og på Ånden

  3. Tillit til elevene

Se på filmen “Tre grunnleggende overbevisninger” (01:47), som er tilgjengelig på churchofjesuschrist.org. I denne filmen snakker Chad Webb, som er administrator for Seminar og Institutt, om en gang han følte at hans måte å undervise på ikke samsvarte med hans grunnlegende overbevisninger. Merk deg det han besluttet å gjøre på grunn av denne opplevelsen.

Tillit til ordets kraft

Les de to avsnittene under overskriften “Tillit til ordets kraft” i del 4.1.3 på side 47-48 i håndboken Læring og undervisning i evangeliet. Les så følgende skriftsteder:

Gjør følgende mens du leser fra håndboken og Skriftene:

  • Legg merke til ord eller uttrykk som viser hvilke velsignelser Skriftene kan gi til ditt liv og elevenes liv.

  • Tenk på opplevelser du har hatt der Skriftene har vært til velsignelse i ditt eget eller andres liv. Vurder å skrive ned dine tanker og inntrykk.

I klasserom der lærere og elever har tillit til ordets kraft, har Skriftene en sentral rolle i undervisning og læring. Se på filmen “Læring som er fokusert på Skriften” (3:20), som er tilgjengelig på churchofjesuschrist.org. I denne filmen forklarer Bror Webb hvordan dette kan se ut i et klasserom og hvorfor det er viktig. Mens du ser på filmen, ha følgende spørsmål i tankene:

  • Hva ville du sett i et klasserom der Skriftene har en sentral rolle i undervisning og læring?

  • Hvorfor er det viktig for lærere å sette Skriftene sentralt i elevenes opplevelse i klasserommet?

Skriv ned dine svar på disse spørsmålene i en studiedagbok eller et annet sted der du kan henvise til dette og dele det med din etterutdanningsleder eller gruppe.

Tro på Herren og på Ånden

Les de to avsnittene under overskriften “Tro på Herren og på Ånden” i del 4.1.3 på side 48 i håndboken Læring og undervisning i evangeliet. Mens du leser, se etter hvordan det å utøve tro på Herren og på Ånden kan utgjøre en forskjell i livet til dine elever.

Se på filmen “Herren kjenner hvert behov” (0:45), som er tilgjengelig på churchofjesuschrist.org. Denne filmen vil hjelpe til med å fordype din forståelse av hvordan det å utøve tro på Herren og på Ånden kan velsigne både deg og dine elever. Mens du ser på filmen, ha følgende spørsmål i tankene:

  • På hvilke måter kan du som lærer vise din tro på Herren og på Ånden?

  • Hvordan vil din tillit til Herren og Ånden være en velsignelse for dine elever?

Skriv ned dine svar på disse spørsmålene i en studiedagbok eller et annet sted der du kan henvise til dette og dele det med din etterutdanningsleder eller gruppe.

Tillit til elevene

Les de første fire avsnittene under overskriften “Tillit til elevene” i del 4.1.3 på side 48 i håndboken Læring og undervisning i evangeliet. Mens du leser, se etter ord og begrep som viser hvorfor du kan stole på elevenes evne til å lære, undervise og anvender læresetninger og prinsipper i evangeliet.

Se på filmen “Forvent mer fra dine elever” (02:21), som er tilgjengelig på churchofjesuschrist.org. Denne filmen viser hvordan forventningene og tilliten en lærer hadde til elevene hjalp dem å “føle Åndens bevegelser” (Bonnie L. Oscarson, “Større forventninger” [Overføring for Seminar og Institutt, 5. Aug. 2014], churchofjesuschrist.org/broadcasts) og påvirket deres omvendelse. Mens du ser på filmen, ha følgende spørsmål i tankene:

  • Hvordan ville en klasse med en lærer som stoler på elevenes evne til å lære, undervise og leve evangeliet være annerledes enn en klasse der en lærer har lave forventninger eller lite tillit til elevene?

Skriv ned dine tanker om disse spørsmålene i en studiedagbok eller et annet sted der du kan henvise til dette og dele det med din etterutdanningsleder eller gruppe.

Oppsummering og anvendelse

Viktige prinsipper

For å undervise effektivt må dine undervisningsmetoder samsvare med følgende tre grunnleggende overbevisninger:

  1. Vi kan ha tillit til Guds ords kraft.

  2. Vi kan utøve tro på Herren og på Ånden.

  3. Vi kan stole på våre elever.

Fra tid til annen kan det være nyttig å spørre deg selv hvordan dine metoder og handlinger i klassen gjenspeiler en anvendelse av disse grunnleggende overbevisningene.

Bilde
Eldste Henry B. Eyring

“Jeg ber dere, for dere selv og for elevene, om å ha tro på at de vil ønske å lese [Mormons bok], ikke at dere må drive dem til å gjøre det, men at den vil trekke dem til seg” (Henry B. Eyring, “Mormons bok vil forandre ditt liv” [Kirkens skoleverks symposium om Mormons bok, 17. aug. 1990], 2, si.churchofjesuschrist.org).

“Derfor, hva?”

For å fullføre denne læringsopplevelsen, skriv ned noen av tingene du vil gjøre på grunn av de prinsippene du har lært i dag.