Tidligere utgaver
1: Utøv tro på Jesus Kristus


1

Utøv tro på Jesus Kristus

Tenk etter:Hvordan påvirker min tro på Jesus Kristus min selvhjulpenhet?

“Exercise Faith in Jesus Christ” (tilgjengelig på srs.lds.org. Hvis du ikke har tilgang til videoen, kan du lese manuset på neste side.)

Drøft:Hva kan du gjøre for å utøve tro på Jesus Kristus, som vil hjelpe deg å bli mer selvhjulpen?

Les:Les Lære og pakter 104:15 (til høyre).

Øv:Velg én uttalelse nedenfor, og les den for deg selv. Tenk på hvordan skriftstedet gjelder deg idet du søker selvhjulpenhet. Del dine tanker med gruppen.

Skriftsteder om tro i handling

På grunn av at Daniel ikke ville slutte å be, ble han kastet i en løvehule, men “Gud sendte sin engel og lukket løvenes gap… [og det] fantes… ingen skade på ham, fordi han hadde trodd på sin Gud.” Daniel 6:22–23 (Se også vers 16–21)

“Alt er mulig for den som tror… Han lå som livløs… Men Jesus grep ham ved hånden og reiste ham opp, og han stod opp.” Markus 9:23, 26–27 (Se også vers 17–22, 24–25)

“Rop for hjordene på deres marker at de må forøkes.” Alma 34:25

Herren ga Lehi Liahona for å veilede familien hans, og “den tjente dem i forhold til deres tro på Gud… [Når] de var dovne og glemte å utøve sin tro og flid… [da hadde de] ingen fremgang på reisen.” Alma 37:40–41

“Bær hele tienden inn i forrådshuset… Prøv meg på denne måten… om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål.” Malaki 3:10

Under en hungersnød ba Elias en enke om å gi ham sitt siste måltid. Elias lovet at på grunn av hennes tro, ville Herren gi henne mat, og maten hennes gikk aldri tom. Se 1 Kongebok 17

“Han gav deg manna å ete [i 40 år]… fordi han ville la deg vite at mennesket ikke lever av brød alene, men at mennesket lever av hvert ord som går ut av Herrens munn.” 5 Mosebok 8:3

Øv:Skriv ned to konkrete måter å utøve tro på Jesus Kristus:

Bestem deg:Grunn på resten av uttalelsene og skriftstedene ovenfor i løpet av uken, og bestem deg for å gjøre følgende. Merk av i boksene når du fullfører hver oppgave:

  • Øv på å utøve tro på Jesus Kristus hver dag.

  • Undervis familien din i dette prinsippet.

Utøv tro på Jesus Kristus

Hvis dere ikke er i stand til å se videoen, kan dere lese dette manuskriptet isteden.

Bilde
mann i klær fra Bibelens tid

ELDSTE BEDNAR: Å handle er utøvelse av tro. Israels barn bærer paktens ark. De kommer til elven Jordan. De har blitt lovet at de skal gå over på tørt land. Når deler vannet seg? Når føttene deres er våte. De går ut i elven – de handler. Kraft følger – vannet deler seg.

Vi tror ofte: “Jeg kommer til å få en fullkommen forståelse, og da skal jeg overføre den til det jeg gjør.” Jeg hevder at vi har nok til å komme i gang. Vi har en følelse av riktig retning. Tro er et prinsipp – det store prinsipp for handling og kraft. Virkelig tro fokuserer på Herren Jesus Kristus og fører alltid til handling.

(David A. Bednar, “Hva må jeg gjøre?” [Lederskapsvideo 2014]; David A. Bednar, “Søk lærdom ved tro” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 3. feb. 2006], lds.org/media-library)