Tidligere udgaver
1: Udøv tro på Jesus Kristus


1

Udøv tro på Jesus Kristus

Overvej:Hvordan vil min tro på Jesus Kristus påvirke min selvhjulpenhed?

»Udøv tro på Jesus Kristus« (tilgængelig på srs.lds.org. Hvis du ikke har adgang til videoen, så læs manuskriptet på næste side).

Drøft:Hvad kan du gøre for at udøve tro på Jesus Kristus, og som vil hjælpe dig til at blive mere selvhjulpen?

Læs:Læs Lære og Pagter 104:15 (til højre).

Øv dig:Vælg en udtalelse herunder og læs den for dig selv. Tænk over, hvordan du kan anvende skriftstedet, når du prøver at være selvhjulpen. Tal med gruppen om dine overvejelser.

Skriftsteder om tro i praksis

Fordi Daniel ikke ville holde op med at bede, blev han smidt i løvekulen, men »Gud sendte sin engel; han lukkede løvernes gab … [og] han … havde [ikke] lidt nogen skade, fordi han havde stolet på sin Gud.« Daniel 6:23-24 (se også vers 17-22)

»›Alt er muligt for den, der tror‹ … han blev som død … Men Jesus tog hans hånd og fik ham til at rejse sig op.« Markus 9:23, 26-27 (se også vers 17-22, 24-25)

»Anråb for flokkene på jeres marker, for at de må forøges.« Alma 34:25

Herren gav Lehi Liahona, så den kunne lede hans familie, og »den virkede for dem i forhold til deres tro på Gud … [Når] de blev lade og glemte at udøve deres tro og flid … havde [de] ingen fremgang på deres rejse.« Alma 37:40-41

»Bring hele jeres tiende til forrådskammeret, så der kan være føde i mit hus. Sæt mig på en prøve, om ikke jeg åbner himlens vinduer for jer og udøser velsignelser uden mål over jer, siger Hærskarers Herre.« Malakias 3:10

Under en hungersnød bad profeten Elias en enke om at give ham hendes sidste mad. Profeten Elias lovede hende, at Herren på grund af hendes tro ville sørge for mad til hende, og maden slap aldrig op. Se 1 Kongebog 17

»Han … gav dig manna at spise [i 40 år] … for at lade dig vide, at mennesket ikke lever af brød alene, men af alt, hvad der udgår af Herrens mund.« 5 Mosebog 8:3

Øv dig:Skriv to måder, hvorpå du kan udøve tro på Jesus Kristus:

Forpligt dig:Tænk i løbet af ugen over resten af udtalelserne og skriftstederne ovenfor og forpligt dig til at gøre følgende: Sæt kryds i de små kasser, når du har udført hver opgave:

  • Øv dig hver dag i at udøve tro på Jesus Kristus.

  • Undervis din familie i dette princip.

Udøv tro på Jesus Kristus

Hvis du ikke har mulighed for at se videoen, så læs dette manuskript i stedet.

Billede
man in Bible-era clothing

ÆLDSTE BEDNAR: At handle er at udøve tro. Israelitterne bærer pagtens ark. De kommer til Jordanfloden. De bliver lovet, at de kan krydse den på tør grund. Hvornår deler vandet sig? Da deres fødder er våde. De går ud i floden – handling. Så følger kraften – vandet deler sig.

Vi tror ofte: »OK, jeg får denne fuldkomne forståelse, og så kan jeg forandre mig og blive til det, jeg gør.« Jeg vil hævde, at vi har nok til at gå i gang. Vi har en fornemmelse af den rigtige retning. Tro er et princip – princippet – om handling og kraft. Virkelig tro fokuserer på Herren Jesus Kristus og fører altid til handling.

(David A. Bednar, »What Must I Do?«, lederskabsvideo, 2014; David A. Bednar, se »Søg lærdom gennem tro«, tale til CES-lærere, 3. feb. 2006, lds.org/media-library)