Palvelulähetyssaarnaaja
1. Kokemuksesi lähetyssaarnaajana


”1. Kokemuksesi lähetyssaarnaajana”, Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi – palvelulähetyssaarnaajan tasovaatimukset, 2022

”1. Kokemuksesi lähetyssaarnaajana”, Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi – palvelulähetyssaarnaajan tasovaatimukset

Kuva
Kristus ja kalastajia, J. Kirk Richards

1

Kokemuksesi lähetyssaarnaajana

1.0

Johdanto

Lähetystyösi ei oikeastaan alkanut sinä päivänä, kun sinut erotettiin tehtävään. Se ei pääty sinä päivänä, kun sinut vapautetaan. Palvelulähetystyö on jotakin enemmän kuin se, että aamulla pukeutuu työasuun ja sitten päivän päätteeksi riisuu sen pois.

Palvelulähetystyökokemuksesi osoittaa, että olet sitoutunut Jeesukseen Kristukseen ja että haluat palvella muita Hänen nimessään. Kasteestasi alkaen olet ollut liittopolulla, joka johtaa iankaikkiseen onneen, iloon ja rauhaan. Lähetystyökokemuksesi voi muuttaa sinua, ja sinun tulee ottaa nuo muutokset osaksi koko loppuelämääsi.

Iankaikkisesta näkökulmasta katsottuna lähetystyösi on enemmän kuin valintaruutu, joka merkitään suoritetuksi. Se on keino auttaa sinua matkallasi tulemaan Jeesuksen Kristuksen elinikäiseksi opetuslapseksi. Presidentti Marion G. Romney on sanonut: ”Palveleminen ei ole taakka, jota pitää kestää täällä maan päällä, jotta voisi ansaita oikeuden asua selestisessä valtakunnassa. Palveleminen on juuri se kude, josta kudotaan korotettu elämä selestisessä valtakunnassa.” (Ks. ”Omavaraisuuden selestinen luonne”, Valkeus, huhtikuu 1983, s. 184.)

Herra on sanonut: ”Ja nyt, jos teillä on halu palvella Jumalaa, teidät on kutsuttu työhön” (OL 4:3). Olipa sinut alun perin kutsuttu palvelulähetyssaarnaajaksi, siirretty palvelulähetyssaarnaajaksi tai palautettu palvelulähetyssaarnaajan tehtävään, sinulla on etuoikeus omistaa tämä aika elämässäsi Herran palvelemiseen palvelemalla muita Hänen nimessään. Tässä tehtävässä sinulla on tilaisuuksia palvella tavoilla, jotka siunaavat muita ihmisiä, omaa elämääsi, perhettäsi, kirkkoa ja organisaatioita, joissa palvelet.

Jokainen meistä lähetetään maan päälle erilaisin kyvyin ja lahjoin. Ainutlaatuisilla kyvyilläsi ja lahjoillasi sinä voit antaa merkityksellisen panoksen Jumalan työhön maan päällä. Uskollinen palvelemisesi lähetyssaarnaajana on otollinen uhri Herralle.

Nauti lähetystyökokemuksestasi rakastaessasi Jumalaa ja rakastaessasi lähimmäistäsi. Tämä on aikaa riemuita ja kokea kestävää onnea ja rauhaa Jeesuksen Kristuksen avulla.

1.1

Kuuliaisuus

Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapset ovat kuuliaisia. Vapahtaja on opettanut: ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni” (Joh. 14:15). Käskyjen pitäminen tarkoittaa sitä, että teet auliisti ja uskollisesti sen, mitä Herra pyytää, koska rakastat Häntä. Kuuliaisuus tarkoittaa myös sitä, että pidät käskyt ”iloiten” (ks. Kol. 1:12) ja ”riemullisin ja vilpittömin mielin” (Ap. t. 2:46).

Jeesus Kristus on esimerkki täydellisestä kuuliaisuudesta. Hän teki kaikessa Isän tahdon. Seuraa Häntä tekemällä parhaasi pitääksesi kaikki Hänen käskynsä ja elääksesi palvelulähetyssaarnaajan tasovaatimusten mukaisesti. Kuuliaisuus ja uskollisuus tarkoittavat myös sitä, että pyrit oppimaan, kasvamaan ja kehittymään. Korjaa virheet nopeasti. Osoita, että olet uskollinen ja kuuliainen, ottamalla henkilökohtainen vastuu teoistasi.

Sinua siunataan, kun noudatat käskyjä ja lähetyssaarnaajan tasovaatimuksia sekä käytät hyvää arvostelukykyä. Ymmärräthän kuitenkin, että silloinkin kun pidät käskyt, saatat kokea vaikeuksia, sairautta tai haasteita (ks. Joh. 16:33). Vapahtaja koki kaikkea tätä (ks. Alma 7:11–12; OL 122:8). Hän lupaa: ”En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne” (Joh. 14:18).

Jumala rakastaa sinua. Päätä pitää käskyt, koska rakastat Jumalaa. Älä yritä tehdä sopimuksia Herran kanssa äläkä pidä kuuliaisuuttasi erityisten siunausten saamisen vastikkeena.

1.2

Tahdonvapaus

Tahdonvapaus eli kyky valita ja toimia omasta puolestaan on yksi Jumalan suurimmista lahjoista lapsilleen. Iankaikkinen edistymisemme riippuu siitä, kuinka käytämme tätä lahjaa. Meidän on valittava, seuraammeko Jeesusta Kristusta ja Hänen opetuksiaan. Tahdonvapaus sallii sinun oppia, edistyä ja seurata Vapahtajaa. Sen myötä me olemme ”vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän kaikkien ihmisten suuren välimiehen kautta” (2. Nefi 2:27).

Sinä olet vastuussa tekemistäsi päätöksistä. Olet Jumalan lapsi, jolla on suuri voima. Sinulla on kyky valita vanhurskaus ja onni, olivatpa olosuhteesi millaiset tahansa.

Sinulla on myös velvollisuus kehittää Jumalan sinulle antamia kykyjä ja lahjoja. Lähetystyösi on aikaa oppia olemaan Hänelle tilivelvollinen siitä, mitä teet kyvyilläsi ja kuinka käytät aikaasi. Älä tuhlaa aikaa olemalla laiska. Ole valmis tekemään ahkerasti työtä. Päätä olla johdonmukainen ja luotettava ja tee paljon hyvää omasta vapaasta tahdostasi.

1.3

Palvelulähetystyön tarkoitus

Vapahtajan palvelutyö ilmentää kahta tärkeintä käskyä: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi” ja ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37, 39). Me ilmaisemme rakkautemme lähimmäisiämme kohtaan, kun palvelemme heitä. Palvellessamme muita me osoitamme myös rakkautemme Jumalaa kohtaan: ”Kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa” (Moosia 2:17).

Ensimmäinen presidenttikunta on esittänyt palvelulähetystyön tarkoituksen opastaakseen sinua pyhässä palvelukutsussasi:

”Meidän tarkoituksemme on auttaa muita tulemaan Kristuksen luo palvelemalla heitä, kuten Vapahtaja palvelisi. Me palvelemme vapaaehtoisina hyväntekeväisyysjärjestöissä, kirkon toiminnoissa ja yhteiskunnassa. Me palvelemme yksilöä Hänen nimessään, aivan kuten Hän palveli osoittaen rakastavaa hyväntahtoisuuttaan.”

Muista, että se, kuinka palvelet Vapahtajaa, on tärkeämpää kuin se, missä palvelet tai mitä teet. Presidentti Russell M. Nelson on julistanut: ”Palveltuani koko elinikäni tässä kirkossa olen oppinut, ettei oikeastaan ole väliä, missä kukin palvelee. Herra välittää siitä, kuinka kukin palvelee.” (”Palvelemista Jumalan voimalla ja valtuudella”, Liahona, toukokuu 2018, s. 68.) Palvelemisesi on Mestaria varten, ja sinut kutsutaan palvelemaan kuten Hän!

1.4

Lähetystyön tavoitteet

Ensimmäinen presidenttikunta on myös esittänyt seuraavat palvelulähetystyön tavoitteet:

  • Tarjota kaikille halukkaille nuorille naisille ja nuorille miehille tilaisuus palvella Herraa ja vahvistaa todistusta Hänestä.

  • Auttaa jokaista palvelulähetyssaarnaajaa valmistautumaan elinikäiseen palvelemiseen.

  • Antaa tarpeellista ja arvokasta palvelemista Herralle palvelemalla kirkossa ja yhteiskunnan organisaatioissa.

Kun palvelet uskollisesti Vapahtajaa Hänen nimessään ja Hänen tavallaan sekä lähetystyösi aikana että sen jälkeen, sinussa kehittyy Kristuksen kaltaisia piirteitä. Nämä piirteet tai ominaisuudet auttavat sinua saavuttamaan tavoitteitasi lähetyssaarnaajana.

Sinulla on mahdollisuus kehittää uusia hengellisiä, sosiaalisia, fyysisiä ja älyllisiä taitoja, jotka siunaavat sinua ja vaikuttavat sinuun kaikilla elämäsi osa-alueilla.

1.5

Tasovaatimukset elämää varten

Jumala kutsuu sinua omistautumaan Hänelle koko elämäsi ajan. Lähetyssaarnaajan tasovaatimukset kuten henkilökohtainen opiskelu, tavoitteiden asettaminen ja tekniikan vanhurskas käyttäminen siunaavat sinua lähetystyössä ja koko loppuelämäsi ajan.

Anna pyhissä kirjoituksissa olevista käskyistä ja näistä lähetyssaarnaajan tasovaatimuksista tulla elinikäisiä ohjaavia periaatteita. Kun noudatat Jumalan käskyjä ja tasovaatimuksia, Hän ohjaa, siunaa ja opastaa sinua koko elämäsi ajan.