Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 8: Jeesus Kristus täytti kaiken vanhurskauden


Oppiaihe 8

Jeesus Kristus täytti kaiken vanhurskauden

Johdanto

Jeesus Kristus eli täydellisen elämän alistuessaan taivaallisen Isän tahtoon kaikessa. Meidän aikamme profeetat ovat todistaneet: ”Vaikka [Jeesus Kristus] oli synnitön, Hänet kastettiin kaiken vanhurskauden täyttämiseksi” (”Elävä Kristus – apostolien todistus”, Liahona, huhtikuu 2000, s. 2). Vapahtajan tavoin me täytämme vanhurskauden, kun alistumme ikuisen evankeliumin toimitusten ja liittojen ehtoihin. Tässä oppiaiheessa tutkitaan sitä, kuinka Vapahtaja alistui iankaikkisen evankeliumin ehtoihin ja kuinka me voimme noudattaa Hänen esimerkkiään.

Taustalukemista

  • Robert D. Hales, ”Kasteenliitto: Olla Jumalan valtakunnassa ja kuulua siihen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 6–9.

Opetusehdotuksia

Matt. 3:13–17; 2. Nefi 31:4–9

Jeesuksen Kristuksen kaste

Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavaa tilannetta:

Keskustellessanne uskonnosta ystävän kanssa puheeksi tulee kaste. Kun olette selittäneet, miksi meidät kastetaan, ystävänne kysyy: ”Ymmärrän, että meidät kastetaan, jotta puhdistuisimme synnistä. Mutta Jeesus oli täydellinen; Hänellä ei ollut mitään syntejä. Miksi Hänet siis kastettiin?”

Anna oppilaille hetki aikaa pohtia tätä kysymystä ja pyydä heitä sitten vastaamaan.

Keskusteltuanne jonkin aikaa pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 3:13–17 tai näytä video ”The Baptism of Jesus” [Jeesuksen kaste] (2:55) kokoelmasta The Life of Jesus Christ Bible Videos. (Lataa video ja katso se etukäteen ennen oppituntia.) Jos näytät videon, pyydä oppilaita seuraamaan tapahtumien kulkua omista pyhistä kirjoituksistaan.

Kysy videon jälkeen:

  • Minkä syyn Jeesus esitti omalle kasteelleen? (Voit kirjoittaa taululle seuraavan opinkohdan: Jeesus Kristus kastettiin kaiken vanhurskauden täyttämiseksi.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että Jeesus kastettiin, jotta ”täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon”? (Matt. 3:15.)

Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen antamalla heille aikaa tutkia pyhiä kirjoituksiaan. Voit halutessasi ehdottaa, että he kirjoittavat pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Matt. 3:15 marginaaliin viitteen 2. Nefi 31:4–9. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 31:5–6 ja panemaan merkille, mitä Nefi kysyi. Selitä riittävän ajan kuluttua, että Nefi vastasi tähän kysymykseen kohdassa 2. Nefi 31:7–9. Kehota yhtä oppilasta lukemaan nämä jakeet ääneen. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille tavat, joilla Vapahtaja täytti kaiken vanhurskauden menemällä kasteelle. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät löytämänsä asiat. Kun oppilaat kertovat, mitä he ovat löytäneet, kirjoita taululle seuraavat asiat:

Hän nöyrtyi Isän edessä.

Hän todisti Isälle olevansa kuuliainen Hänen käskyilleen.

Hän näytti ihmislapsille portin, josta he voivat mennä sisälle ja päästä selestiseen valtakuntaan.

Hän näytti meille esimerkkiä.

(Huom. Tämä toiminta antaa oppilaille tilaisuuden harjoitella pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyvää taitoa tehdä luetteloita, mikä auttaa heitä tunnistamaan pääasiat, joita pyhien kirjoitusten kirjoittaja halusi tähdentää.)

Muistuta oppilaita kysymyksestä, jonka Nefi esitti (ks. jae 6). Kysy sitten:

  • Kun pidätte mielessänne taululla olevat asiat, millä tavoin Jeesuksen Kristuksen kaste on esimerkkinä vanhurskaasta elämästä?

Kun oppilaat vastaavat, pidä huoli siitä, että he mainitsevat seuraavat ajatukset ja keskustelevat niistä (voit halutessasi korvata taululla olevat asiat näillä):

Vanhurskauteen kuuluu se, että mukautuu nöyrästi Isän tahtoon.

Vanhurskauteen kuuluu se, että lupaa Isälle noudattaa Hänen käskyjään.

Vanhurskauteen kuuluu se, että saa pelastuksen toimitukset.

Vanhurskauteen kuuluu se, että noudattaa Jeesuksen Kristuksen antamaa esimerkkiä.

Kysy luokalta:

  • Kuinka voimme toteuttaa Jeesuksen esimerkkiä vanhurskaudesta omassa elämässämme?

Todista luokkasi jäsenille siitä, että meidän tavoin Jeesustakin koskivat kaikki taivaallisen Isän suunnitelman ehdot ja olosuhteet. Hänen täydellinen elämänsä on esimerkki, jota meidän tulee pyrkiä seuraamaan.

2. Nefi 31:10–21

Seuratkaamme Vapahtajan esimerkkiä

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 31:10–12. Kysy luokalta:

  • Minkä kutsun Vapahtaja esitti meille kaikille jakeessa 10?

  • Mitä Jeesus käski meitä näiden jakeiden mukaan tekemään, jotta seuraisimme Häntä?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 31:16–17. Kysy sitten:

  • Mitä muuta meidän täytyy tehdä seurataksemme Vapahtajan esimerkkiä?

  • Mitä tarkoittaa, että kestää loppuun asti ja seuraa ”elävän Jumalan Pojan esimerkkiä”? (Jae 16.) (Voit halutessasi tähdentää sanaa tehkää jakeessa 17. Tähdennä myös seuraavaa periaatetta: Kun seuraamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä, voimme täyttää kaiken vanhurskauden, niin kuin Hän teki.)

Selitä oppilaille, että pyhien kirjoitusten kohdat, jotka he lukivat luvusta 2. Nefi 31, sisältävät ydinkohdat ikuisesta evankeliumista, jonka taivaallinen Isä asetti ennen maailman luomista.

Kehota oppilaita tarkastelemaan kohtaa Room. 6:3–6 ja panemaan merkille avainsanoja tai -ilmauksia, jotka vahvistavat sen, että Jeesuksen Kristuksen esimerkin seuraaminen edellyttää muutakin kuin vain kastetuksi tulemista. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät löytämänsä asiat.

Anna oppilaille kopio kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Robert D. Halesin seuraavista sanoista ja pyydä heitä lukemaan ne itsekseen. Kehota heitä pohtimaan, kuinka heidän oma kasteensa on vaikuttanut heidän elämäänsä.

Kuva
Vanhin Robert D. Hales

”Kun ymmärrämme kasteenliittomme ja Pyhän Hengen lahjan, se muuttaa elämämme ja saa aikaan sen, että olemme täysin uskollisia Jumalan valtakunnalle. Kun eteemme tulee kiusauksia ja jos me vain haluamme kuunnella, niin Pyhä Henki muistuttaa meille, että me olemme luvanneet muistaa Vapahtajamme ja pitää Jumalan käskyt. – –

Kun me seuraamme Jeesuksen esimerkkiä, mekin osoitamme haluavamme tehdä parannuksen ja olla kuuliaisia pitämällä taivaallisen Isämme käskyt. Me nöyrrymme särkynein sydämin ja murtunein mielin tunnustaessamme syntimme ja etsiessämme anteeksiantoa rikkomuksistamme (ks. 3. Nefi 9:20). Me teemme liiton, että olemme halukkaita ottamaan Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme ja aina muistamaan Hänet. – –

Rukoukseni on, että Hänen valtakuntansa jäseninä me kaikki ymmärtäisimme, että meidän kasteemme ja konfirmointimme ovat portti sisälle Hänen valtakuntaansa. Kun astumme sisälle, teemme liiton kuulua Hänen valtakuntaansa – ikuisesti!” (Ks. ”Kasteenliitto: Olla Jumalan valtakunnassa ja kuulua siihen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 7–9).

Kysy oppilailta:

  • Kuinka se, että teidät on kastettu, on auttanut teitä noudattamaan Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä kaiken vanhurskauden täyttämisestä?

Anna oppilaille hetki aikaa miettiä, kuinka hyvin he noudattavat niitä vanhurskauden mittapuita, joita Vapahtaja kasteessaan havainnollisti. Pyydä oppilaita pohtimaan, mitä he voisivat vielä tehdä osoittaakseen kuuliaisuutta taivaalliselle Isälle.

Oppilaan lukutehtävät