Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 16: Vapahtaja sovitti koko ihmiskunnan synnit


Oppiaihe 16

Vapahtaja sovitti koko ihmiskunnan synnit

Johdanto

”[Jeesus Kristus] antoi henkensä sovittaakseen koko ihmiskunnan synnit. Hänen suuri lahjansa oli sijaistyö kaikkien niiden edestä, jotka koskaan eläisivät maan päällä.” (”Elävä Kristus – apostolien todistus”, Liahona, huhtikuu 2000, s. 2.) Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että ”sovitus on taivaallisen Isämme onnensuunnitelmassa se välttämätön osatekijä, jota ilman tuo suunnitelma ei olisi voinut toteutua” (”Hän elää, kunnia nimelleen!”,  Liahona, toukokuu 2010, s. 76). Tässä oppiaiheessa keskitytään Vapahtajan äärimmäiseen kärsimykseen, joka alkoi Getsemanessa ja huipentui ristillä. Oppiaiheessa kuvaillaan sitä, kuinka Jeesus Kristus voi sovituksensa avulla auttaa meitä voittamaan syntimme ja vahvistaa meitä päivittäisessä elämässämme.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Mark. 14:33–36; Luuk. 22:39–44; 2. Nefi 9:21

Jeesus Kristus kärsi vapaaehtoisesti sovituksen tuskat

Voit aloittaa oppitunnin kehottamalla oppilaita laulamaan laulun ”Oi Jeesuksen laupeus” (MAP-lauluja, 116) tai jonkin toisen Vapahtajasta kertovan laulun. Kysy sen jälkeen aloittaessasi oppiaiheen:

  • Millä tavalla laulun ”Oi Jeesuksen laupeus” (tai jonkin toisen Vapahtajasta kertovan laulun) laulaminen valmistaa teitä tutkimaan Jeesuksen Kristuksen sovitustyötä?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Mark. 14:33–36 ja panemaan merkille ilmauksia, jotka kuvailevat Vapahtajan kärsimystä Getsemanessa. Kirjoita taululle oppilaiden huomaamat ilmaukset.

  • Mitä nämä ilmaukset kertovat teille?

Kehota oppilaita tutkimaan kohtia Luuk. 22:39–44; 2. Nefi 9:21 ja Moosia 3:7 ja etsimään lisää tietoa Vapahtajan kärsimyksistä Hänen antaessaan sovitusuhrinsa. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä kohdat pyhiin kirjoituksiinsa rinnakkaisviittein.

  • Mitä tärkeitä totuuksia nämä kohdat opettavat kärsimyksestä, jonka Jeesus kesti meidän vuoksemme? (Vastauksiin tulisi sisältyä seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen kärsimys Getsemanessa sai Hänet vuotamaan verta jokaisesta huokosestaan.)

Tähdennä oppilaille, että Jeesuksen Kristuksen sovitukseen sisältyvät Hänen kärsimyksensä Getsemanessa ja ristillä meidän syntiemme tähden, Hänen verensä vuodattaminen, Hänen kuolemansa ristillä sekä Hänen ylösnousemuksensa haudasta. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Emme tiedä emmekä voi selittää eikä kukaan kuolevainen voi käsittää täysin Kristuksen Getsemanessa tekemän työn merkitystä.

Me tiedämme, että Hän hikoili suuria veripisaroita jokaisesta huokosestaan tyhjentäessään sen katkeran maljan, jonka Isä oli Hänelle antanut.

Me tiedämme, että Hän kärsi sekä ruumiissaan että hengessään enemmän kuin ihmisen on mahdollista kuolematta kärsiä. – –

Me tiedämme, että kun äärettömän taakan tuska ja vaiva sai Hänet vapisemaan, Hän kaatui voipuneena maahan ja toivoi, ettei Hänen tarvitsisi juoda katkeraa maljaa.” (”Getsemanen puhdistava voima”, Liahona, huhtikuu 2011, s. 16–17.)

  • Millaisia ajatuksia teillä on kärsimyksestä, jonka Jeesus Kristus kesti Getsemanessa ja ristillä?

Joh. 15:13; 1. Piet. 3:18; OL 19:15–19

Jeesus kärsi, jotta meidän ei tarvitsisi kärsiä samalla tavalla kuin Hän

Esitä seuraava kysymys:

  • Mistähän syystä Jeesus oli valmis kärsimään niin paljon meidän puolestamme?

Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen Joh. 15:13; 1. Piet. 3:18 ja OL 19:15–19 ja panemaan merkille, miksi Jeesus Kristus kärsi vapaaehtoisesti sovituksen tuskat. Riittävän ajan kuluttua pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat oppineet. Kun oppilaat vastaavat, voisit tehdä taululle yhteenvedon heidän vastauksistaan seuraavasti:

Osoittaakseen suuren rakkautensa meitä kohtaan

Estääkseen meitä joutumasta kokemaan kaiken syntiemme aiheuttaman kärsimyksen

Salliakseen meidän tehdä parannuksen synneistämme ja saada syntimme anteeksi

Tuodakseen kunniaa Isälle

Antaakseen meille mahdollisuuden palata Jumalan luokse

Tuodakseen meidät Jumalan luokse

Kun esität seuraavat kysymykset, anna oppilaille aikaa miettiä vastauksiaan ennen kuin pyydät heitä vastaamaan. (Muistuta oppilaita, että kun he oppivat pohtimaan pyhistä kirjoituksista löytämiään asioita, Henki ilmoittaa heille usein lisää totuuksia.)

  • Mitä nämä Jeesuksen Kristuksen kärsimyksen syyt kertovat teille Hänestä?

  • Mitä nämä syyt merkitsevät teille henkilökohtaisesti?

Tähdennä oppilaille, että sovituksen ansiosta Jeesuksesta Kristuksesta tuli meidän sijaisemme – Hän otti meidän paikkamme, Hän otti meidän taakkamme kantaakseen, Hän kärsi meidän syntiemme tähden. Apostoli Paavali ilmaisi asian näin: ”[Poikaan] Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, [Isä] Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden” (2. Kor. 5:21). Aivan kuin Herramme ja Vapahtajamme olisi esittänyt meille jokaiselle seuraavan tarjouksen: ”Tulkaa minun luokseni. Minä otan teidän syntinne ja annan teille vanhurskauteni.”

Todista, että koska Jeesus Kristus suoritti sovitustyön, me voimme saada syntimme anteeksi, jos teemme parannuksen. Koska Hän uhrautui meidän puolestamme, meille on valmistettu keino palata asumaan taivaallisen Isämme luokse ja elämään iankaikkisessa perheyksikössä. Jeesus Kristus alistui sovitukseen, koska Hän rakastaa suuresti taivaallista Isää ja meitä. Kannusta oppilaita pohtimaan, kuinka he voisivat tehokkaammin pyrkiä saamaan osakseen sovituksen siunaukset omaan elämäänsä ja nauttimaan niistä.

Alma 7:11–13

Jeesuksen Kristuksen sovitus suo meille Hänen armonsa eli voimansa, joka tekee kaiken mahdolliseksi.

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

”Kun tuska tuli täyteydessään, se oli paljon pahempaa kuin Hänkään ainutlaatuisessa älyssään oli milloinkaan osannut kuvitella! – –

Kaikkien kuolevaisuuden menneiden, senhetkisten ja tulevien syntien yhteinen taakka painoi tuota täydellistä, synnitöntä ja herkkää sielua! Kaikki meidän heikkoutemme ja sairautemme olivat myös jotenkin osa sovituksen hirveää laskuoppia. (Ks. Alma 7:11–12; Jes. 53:3–5; Matt. 8:17.) – –

Hänen kärsimyksensä – ikään kuin suunnaton kerrottuna äärettömällä sai Hänet myöhemmin huutamaan ristillä, koska Hän tunsi itsensä hyljätyksi (ks. Matt. 27:46).” (”Alistu halusta”, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 155. vuosikonferenssista, s. 67).

  • Mitä luulette vanhin Maxwellin tarkoittaneen ilmauksella ”sovituksen hirveä laskuoppi”?

  • Mitkä muut tekijät kuin meidän syntimme vanhin Maxwellin mukaan aiheuttivat osaltaan Vapahtajan kärsimyksen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 7:11–13. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muita kuolevaisuuteen kuuluvia asioita Vapahtaja joutui kärsimään. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he huomasivat, ja kirjoita heidän vastauksensa taululle. (Mahdollisia vastauksia: kipuja, ahdinkoja, koetuksia, sairauksia, heikkouksia ja kuoleman.) Keskustelkaa näiden kärsimysten tarkoituksesta ja siitä, kuinka Jeesus Kristus voi siunata meitä Pyhän Hengen välityksellä kokiessamme niitä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Vapahtaja on kärsinyt paitsi meidän heikkouksiemme vuoksi niin myös sen eriarvoisuuden, epäoikeudenmukaisuuden, niiden kipujen, tuskan ja emotionaalisten ongelmien vuoksi, jotka niin usein meitä vaivaavat. Te tai minä emme koskaan kuolevaisuuden taipaleellamme tule kokemaan mitään fyysistä kipua, mitään sielun tuskaa, mitään hengen kärsimystä, mitään vaivaa tai heikkoutta, jota Vapahtaja ei olisi ensin kokenut. Me saatamme hetken heikkoudessa huudahtaa: ’Kukaan ei ymmärrä. Kukaan ei tiedä.’ Kukaan ihminen ei kenties tiedäkään. Mutta Jumalan Poika tietää ja ymmärtää täysin, koska Hän tunsi ja kantoi kuormamme paljon ennen meitä. Ja koska Hän maksoi äärimmäisen hinnan ja kantoi tuon kuorman, Hänellä on täydellistä myötätuntoa ja Hän voi ojentaa meille armon käsivartensa niin monissa elämämme vaiheissa. Hän voi kurkottaa puoleemme, koskettaa elämäämme, auttaa – – ja vahvistaa meitä olemaan enemmän kuin koskaan voisimme olla ja auttaa meitä tekemään sellaista, mihin emme ikinä pystyisi luottaessamme vain omaan voimaamme.” (”Sovitus ja kuolevaisuuden taival”, Liahona, huhtikuu 2012, s. 19.)

Kysy oppilailta, kuinka he tiivistäisivät vanhin Bednarin opetukset muutamaan lauseeseen. Kysy sen jälkeen:

  • Millä tavoin sovituksen suomat siunaukset tarjoavat meille keinon palata taivaallisen Isän luo? (Kun oppilaat vastaavat, tähdennä, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme Pyhän Hengen välityksellä saada lohtua ja voimaa kestääksemme ”kaikenlaisia kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia” [Alma 7:11].)

Auta oppilaita ymmärtämään Vapahtajan kaiken mahdolliseksi tekevää voimaa eli armoa kehottamalla heitä tutkimaan yhtä seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista ja valmistautumaan kertomaan siitä, mitä he oppivat. (Voit kirjoittaa nämä pyhien kirjoitusten viitteet taululle.)

2. Kor. 12:7–10

Moosia 3:19

Moosia 24:10–15

Alma 31:24–25, 31–33, 38

Et. 12:27

Kysy riittävän ajan kuluttua:

  • Millä tavoin Jeesuksen Kristuksen sovitustyö vahvisti näissä pyhien kirjoitusten kohdissa mainittuja ihmisiä? Kuinka teitä tai jotakuta tuntemaanne henkilöä on vahvistettu samalla tavoin?

  • Miksi meidän on tärkeää ymmärtää, että voimme saada avuksemme Jeesuksen Kristuksen kaiken mahdolliseksi tekevän voiman?

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Meidän jokaisen on välttämätöntä vahvistaa ymmärrystämme Jeesuksen Kristuksen sovituksen merkityksestä, niin että siitä tulee järkkymätön perusta, jolle voimme rakentaa elämämme. – –

Kannustan tarmokkaasti teitä laatimaan oman tutkimissuunnitelmanne, jotta paremmin ymmärtäisitte ja arvostaisitte, mitä ainutlaatuisia, iankaikkisia ja äärettömiä seurauksia on sillä, että Jeesus Kristus täytti täydellisesti Jumalalta saamansa tehtävän Vapahtajanamme ja Lunastajanamme.” (”Hän elää, kunnia nimelleen!”, Liahona, toukokuu 2010, s. 77.)

Oppiaiheen lopussa kannusta oppilaita laatimaan henkilökohtainen suunnitelma Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa tutkimista varten.

Oppilaan lukutehtävät