Bibliotek
La Jesus Kristus stå sentralt i ditt liv


“La Jesus Kristus stå sentralt i ditt liv”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
familie i Afrika rundt et bord leser Skriftene sammen

Søk svar på dine spørsmål

La Jesus Kristus stå sentralt i ditt liv

Tro på Jesus Kristus er avgjørende for vår streben etter svar på livets mest utfordrende spørsmål. Vi ser ofte på tro som en sterk overbevisning. Men tro er mer enn overbevisning. Den innebærer tillit, selvtillit og lojalitet. Når vi har vanskelige spørsmål eller bekymringer, kan vi alltid vende oss til Jesus Kristus. Vår tro vil vokse når vi lytter til hans ord, følger hans læresetninger og streber etter å elske andre slik han elsket.

President Russell M. Nelson underviste at “fred kan komme til [din] sjel når [du] utvikler tro på Fredsfyrsten.”1 Her er noen ting som er verdt å huske:

  • Jesus Kristus er den sikre grunnvoll for vår tro. I vårt daglige liv setter vi vår lit til mange mennesker og institusjoner. Disse omfatter familiemedlemmer, venner, myndigheter og arbeidsgivere. Men Jesus Kristus er den eneste personen vi fullt ut kan stole på med vårt håp om fred og frelse. Kirken ble opprettet for å bringe folk til ham. Du kan stole fullt og fast på Jesus Kristus, selv når du strever med andre aspekter av din tro.

  • Jesus Kristus har fullkommen empati. Våre største prøvelser kan bringe oss nærmere Frelseren. Ingen andre enn Kristus kan fullt ut leve seg inn i det vi strever med. Han gråt sammen med dem han tjente. Han opplevde ensomhet, sjelekvaler og til og med tilbaketrekningen av sin Faders nærhet. Du kan vende deg til ham og finne forståelse og medfølelse.

  • Guds frelsesplan gir perspektiv. Mange av spørsmålene våre ser annerledes ut når vi ser dem i lys av vår himmelske Faders plan. “På grunn av vår kunnskap om denne planen,” underviste president Dallin H. Oaks, “begynner vi med andre antagelser enn dem som ikke deler vår kunnskap. Som følge av dette trekker vi forskjellige konklusjoner om mange viktige temaer.”2 Å granske våre spørsmål i lys av frelsesplanen kan hjelpe oss å se våre bekymringer med et evig perspektiv.

  • Det er primære og sekundære spørsmål. Noen ganger har vi spørsmål eller bekymringer knyttet til historiske hendelser, Kirkens læresetninger og fremgangsmåter eller menneskelige feiltrinn. Å finne fred med slike spørsmål fortjener vår ærlige innsats. Men det er viktig å skille grunnleggende sannheter i evangeliet fra ting som ikke er like viktige. Joseph Smith underviste at “alt annet … er bare supplement” til sannhetene rundt Frelserens frelsende misjon.3

  • Velg tro. Å oppnå åndelig kunnskap krever at “vi vandrer i tro, ikke i beskuelse.”4 Hvis vi venter til vi har håndgripelig bevis på åndelige ting, vil vi aldri begynne prosessen med å utvikle tro på Jesus Kristus. Eldste Dale G. Renlund underviste: “For at troen skal vokse, må man velge å ha tro. Man må ønske å ha tro. Man må handle i tro.”5

  • Hold fast i det du vet. Når du føler deg usikker på din tro, “hold fast på det [du] allerede vet”, rådet eldste Jeffrey R. Holland, “og stå sterkt til ytterligere kunnskap kommer.”6 Stol på dine tidligere åndelige opplevelser. De er tegn på at Gud belønner din tro på Jesus Kristus med åndelig visshet.

Viktige skriftsteder: Romerne 8:35, 37–39; 2 Nephi 4:34–35; Mosiah 4:9; Helaman 5:12