Institutet
Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen: Vår himmelske Faders plan och vår gudomliga potential


”Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen: Vår himmelske Faders plan och vår gudomliga potential”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen

Vår himmelske Faders plan och vår gudomliga potential

Bild
en man betraktar bergen

Profeten Joseph Smith förkunnade. ”Den stora frälsningsplanen är ett ämne som bör uppta hela vår uppmärksamhet och betraktas som en av himlens främsta gåvor till människorna” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 206). Genom uppenbarelser och syner fick Joseph Smith kunskap om Guds plan för sina barn på sätt som skulle förändra livet för miljoner människor runtom i världen. Den här lektionen kan hjälpa dig bättre förstå vem du är och vad din gudomliga potential är.

Del 1

Hur har återställda sanningar om Guds frälsningsplan påverkat mitt liv?

Föreställ dig hur det var att vara nyomvänd till Herrens återställda kyrka på Joseph Smiths tid. Ditt perspektiv på vår himmelske Faders plan skulle ha varit ofullständigt. Om du hade vuxit upp som kristen hade du kanske trott att: 1) Gud, Jesus och den Helige anden är en Gud, utan kropp, lemmar eller lidelser; 2) människor inte existerade innan det här livet och att de skapades av Gud av ingenting, och 3) Gud inte går att förstå och är mystisk – uppfattningen att människorna är hans barn är endast en metafor.

Genom uppenbarelse fick Joseph Smith och de tidiga heliga kunskap om vår himmelske Faders natur och hans gudomliga frälsningsplan. Föreställ dig hur det måste ha känts när de fick kunskap om en del av de återställda sanningar vi i dag värderar så högt om vår himmelske Faders plan.

En stor del av Josephs kunskap om frälsningsplanen kom genom hans arbete med Mormons bok och hans inspirerade översättning av Gamla och Nya testamentet. När profeten Joseph Smith översatte Första Moseboken år 1830, fick han veta att Mose togs till ett högt berg och fick se omfattningen av Guds skapelser. Den uppenbarelsen känner vi nu till som första kapitlet i Moses bok i Den kostbara pärlan. Herren sa till Mose att han var en Guds son. Gud undervisade också om en viktig sanning som återfinns i Mose 1 om avsikterna med hans verk.

Bild
Bubbelnebulosan
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mose 1:37–39.

Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum sa följande angående odödlighet och evigt liv:

Bild
Äldste Robert D. Hales

Det eviga livets gåva är värt alla ansträngningar att studera, lära och tillämpa frälsningsplanen. Hela människosläktet kommer att uppstå och förlänas odödlighet. Men för att uppnå evigt liv – det liv som Gud lever – är det värt att efterleva frälsningsplanen av hela vårt hjärta, sinne, kraft och styrka. (Robert D. Hales, ”Frälsningsplanen: En helig skatt av vägledande kunskap”, Liahona, okt. 2015, s. 33)

Lägg märke till att äldste Hales definierar evigt liv som ”det liv som Gud lever”. Fundera över vad det innebär för dig att vår himmelske Faders verk är att föra dig tillbaka till hans närhet så att du kan ha glädjen av odödlighet och evigt liv.

I en uppenbarelse som mottogs den 6 maj 1833 upptecknade Joseph: ”Även människan var i begynnelsen hos Gud” (L&F 93:29). Josephs översättning av Abrahams bok, som utgavs år 1842, gav djupare insikter i vårt förjordiska liv och våra möjligheter i livet efter detta.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Abraham 3:22–26.

Bild
Jesus undervisar änglar
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur tror du kunskapen om vårt förjordiska liv och syftet med vår dödlighet påverkade de tidiga heliga? Hur påverkar den här kunskapen dina tankar, beslut och handlingar i dag?

Del 2

Vilka lärdomar om Guds natur återställdes till profeten Joseph Smith?

Bild
Joseph i lunden, av Archie D. Shaw

År 1844, bara några månader innan sin död, talade Joseph Smith vid vad som skulle bli hans sista konferens. Hans vän King Follett hade nyligen dött i en olycka och familjen hade bett Joseph att hålla tal vid begravningen. Joseph undervisade djärvt om Guds natur och vår potential att bli som han. I vad som skulle komma att bli känt som King Follett-predikan, förkunnade Joseph:

Bild
profeten Joseph Smith

Endast ett litet fåtal människor i världen förstår Guds natur på rätt sätt. … Om människor inte förstår Guds natur, förstår de inte sig själva. …

Gud själv var en gång i tiden som vi är nu och är en upphöjd människa och sitter på tronen där uppe i himlen! … Om ni skulle se honom i dag, skulle ni se honom till formen lik en människa – … som ni. …

När vi förstår Guds natur och vet hur vi ska komma till honom, börjar han uppenbara himlarna för oss och berätta allt om dem. …

Gud själv, som befann sig mitt ibland andar och härlighet, insåg det lämpliga i att instifta lagar, då han var intelligentare, varigenom återstoden kunde ha tillfälle att gå framåt liksom han själv. Det förhållande vi har till Gud gör det möjligt för oss att gå framåt i kunskap. …

Här är alltså evigt liv – att känna den ende vise och sanne Guden. Ni måste själva lära er hur ni ska bli Gudar och bli konungar och präster [och drottningar och prästinnor] åt Gud … genom att gå från en låg grad till en högre och från något smått till något stort, från nåd till nåd, från upphöjelse till upphöjelse. (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 39, 40, 41, 208220)

Obs: Hela King Follett-predikan återfinns i ”Classics in Mormon Thought: The King Follett Sermon”, Ensign, apr. 1971, s. 12–17.

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

I allt detta är det Guds avsikt att vi, hans barn, ska få uppleva den yttersta glädjen, vara hos honom för evigt och bli sådana som han är. (D. Todd Christofferson, ”Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag”, Liahona, maj 2011, s. 97)

Bild
ikon, anteckna

Anteckna som förberedelse för lektionen

Besvara följande frågor i din dagbok eller i utrymmet här: Vilka sanningar hittade du i Joseph Smiths King Follett-predikan? Hur påverkar de här sanningarna ditt sätt att se på dig själv, människorna omkring dig och din relation till Gud?

Del 3

Hur kan jag få evigt liv i det celestiala riket?

Föreställ dig igen att du levde som tidig omvänd till den återställda kyrkan. Du skulle högst troligen, tillsammans med de flesta kristna på den tiden, ha trott att när en människa dog, hamnade han eller hon antingen i himlen eller i helvetet. Många människor på Joseph Smiths tid bekände sig som kongregationalister eller universalister. Om man hade en ”kongregationalistisk” syn trodde man att bara ett litet antal människor skulle ta sig till himlen. Om man hade en ”universalistisk” syn trodde man sannolikt att Gud skulle utkräva straff för syndare men att alla människor slutligen skulle komma till himlen.

Bild
John Johnsons hem

I februari 1832 fick Joseph Smith och Sidney Rigdon en syn som hjälpte oss att bättre förstå livet efter döden. De två männen arbetade på Joseph Smiths översättning av Nya testamentet på övre våningen i John Johnsons hem och hade stannat upp för att begrunda Johannes 5:29, som handlar om de rättfärdigas uppståndelse och de orättfärdigas uppståndelse. Flera män befann sig i rummet med Joseph och Sidney när de två männen upplevde synen och beskrev vad de såg. Den här synen, som återfinns i Läran och förbunden 76, hjälper oss att bättre förstå vår himmelske Faders plan. Markera gärna sanningar i det här kapitlet som vidgar vår kunskap om livet efter detta och som uppenbarar vår himmelske Faders önskan att välsigna alla sina barn:

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs delar av synen så som den upptecknats i Läran och förbunden 76:12, 20, 40–42, 50–54, 58, 62, 65, 69–71, 74–76, 79, 81–82, 86, 89–92, 111.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur föreställer du dig att den uppenbarade kunskapen i kapitel 76 skulle ha påverkat dig om du hade varit nyomvänd i den tidiga kyrkan? Vad kan vi lära oss om vår himmelske Fader och Jesus Kristus av den här synen?