Lisäaineistoa lasten opettamiseen
Liite B: Alkeisyhdistys – Valmista lapsia kulkemaan Jumalan liittopolulla koko elämänsä ajan


”Liite B: Alkeisyhdistys – Valmista lapsia kulkemaan Jumalan liittopolulla koko elämänsä ajan”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2023

”Liite B”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024

Liite B

Alkeisyhdistys – Valmista lapsia kulkemaan Jumalan liittopolulla koko elämänsä ajan

Niinä kuukausina, jolloin on viisi sunnuntaita, Alkeisyhdistyksen opettajia kannustetaan korvaamaan viidennelle sunnuntaille suunniteltu Tule ja seuraa minua -oppimisehdotus yhdellä tai useammalla näistä oppimistoiminnoista.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin periaatteet ja toimitukset

Kristuksen oppi opettaa meille, kuinka palata Jumalan luo.

Kun Jeesus Kristus ilmestyi ihmisille Amerikan mantereella, Hän opetti heille oppiaan. Hän sanoi, että me voimme päästä Jumalan valtakuntaan, jos meillä on uskoa, teemme parannuksen, meidät kastetaan, otamme vastaan Pyhän Hengen ja kestämme loppuun asti (ks. 3. Nefi 11:31–40; OL 20:29). Seuraavat toiminnat voivat auttaa sinua opettamaan lapsille, että nämä periaatteet ja toimitukset auttavat meitä pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa koko elämämme ajan.

Lisää tietoa Kristuksen opista on luvussa 2. Nefi 31.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna lapsille kuvia, jotka esittävät uskoa Jeesukseen Kristukseen, parannusta, kastetta ja konfirmointia (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 1, 111, 103 ja 105). Lue neljäs uskonkappale tai toista se lasten kanssa ja pyydä heitä nostamaan kuvaa, kun siinä kuvattu periaate tai toimitus mainitaan. Auta lapsia ymmärtämään, kuinka kukin näistä periaatteista ja toimituksista auttaa meitä tulemaan enemmän taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi.

  • Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, että usko, parannus, kaste ja konfirmointi eivät ole kertaluonteisia tapahtumia vaan vaikuttavat hengelliseen kasvuumme koko elämämme ajan? Voisit esimerkiksi näyttää heille kuvaa siemenestä ja suuresta puusta. (Tai voisit piirtää ne taululle.) Auta heitä miettimään asioita, jotka auttavat siementä kasvamaan suureksi puuksi, kuten vesi, multa ja auringonvalo. Auta heitä näkemään, että nämä ovat kuin niitä asioita, joita teemme päästäksemme lähemmäksi Jumalaa läpi elämämme – vahvistamme uskoamme Jeesukseen Kristukseen, teemme parannusta joka päivä, elämme kasteenliittomme lupausten mukaan ja kuuntelemme Pyhää Henkeä.

  • Kerro lapsille kertomus sähikäisestä vanhin Dale G. Renlundin puheesta ”Kuinka parannuksen tekeminen voi auttaa minua tuntemaan itseni onnelliseksi?” (Liahona, joulukuu 2017, s. 70–71; ks. myös video ”Repentance: A Joyful Choice” [Parannus: Iloinen valinta], Gospel Library).

    Kehota lapsia eri kohdissa kertomusta miettimään, miltä vanhin Renlundista on mahtanut tuntua. Miksi me tunnemme iloa, kun teemme parannuksen? Kerro lapsille siitä ilosta ja rakkaudesta, jota olet tuntenut, kun olet pyytänyt taivaallista Isää antamaan sinulle anteeksi.

Kaste

Jeesus Kristus antoi minulle esimerkin, kun Hänet kastettiin.

Vaikka Jeesus oli synnitön, Hänet kastettiin, jotta Hän olisi täydellinen esimerkki kuuliaisuudesta taivaalliselle Isälle (ks. 2. Nefi 31:6–10).

Lisää tietoa kasteesta on jakeessa OL 20:37, ks. myös Gospel Topics, ”Baptism” [Kaste], Gospel Library.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Vapahtajan kasteesta ja jonkun toisen henkilön kasteesta (tai ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 35 ja joko nro 103 tai nro 104). Pyydä lapsia kertomaan, mikä näiden kahden kuvan välillä on erilaista ja mikä on samaa. Lukekaa yhdessä Matt. 3:13–17 tai ”Luku 10: Jeesus kastetaan” julkaisusta Uuden testamentin kertomuksia, tai katsokaa sitä vastaava video Gospel Library -sovelluksessa.

    Anna lasten osoittaa kuvista asioita, jotka mainitaan luetussa kohdassa tai videolla. Kerro lapsille rakkaudestasi Vapahtajaa kohtaan ja halustasi seurata Häntä.

  • Kuunnelkaa tai laulakaa jokin kasteesta kertova laulu, kuten ”Kun Jeesus Kristus kastettiin” (Lasten Valkeus, syyskuu 1997, s. 5). Mitä tämä laulu opettaa meille kasteesta? Lue 2. Nefi 31:9–10 ja kehota lapsia kuuntelemaan, miksi Jeesus Kristus kastettiin. Kehota heitä piirtämään kuva itsestään kastepäivänään.

Minä voin päättää tehdä liiton Jumalan kanssa ja mennä kasteelle.

Valmistautuminen kasteeseen tarkoittaa paljon muutakin kuin valmistautumista itse tapahtumaan. Se tarkoittaa valmistautumista tekemään liitto ja sitten pitämään sen liiton lupaukset koko elämän ajan. Pohdi, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään liiton, jonka he tekevät taivaallisen Isän kanssa, kun heidät kastetaan. Siihen sisältyvät Hänen heille antamansa lupaukset sekä lupaukset, joita he antavat Hänelle.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä, että liitto on lupaus henkilön ja taivaallisen Isän välillä. Kun pyrimme pitämään Jumalalle antamamme lupaukset, Jumala lupaa siunata meitä. Kirjoita taululle Minun lupaukseni Jumalalle ja Jumalan lupaukset minulle. Lukekaa yhdessä Moosia 18:10, 13 ja OL 20:37. Auta lapsia laatimaan sopivien otsikoiden alle luettelo lupauksista, joita he löytävät (ks. myös Dallin H. Oaks, ”Sinun kasteenliittosi”, Ystävä, helmikuu 2021, s. 2–3). Kerro, kuinka taivaallinen Isä on siunannut sinua, kun pyrit pitämään kasteenliittosi.

  • Näytä lapsille kuvia asioista, joita Jeesus Kristus teki ollessaan maan päällä (ks. esimerkkejä julkaisusta Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 33–49). Anna lasten kertoa, mitä Jeesus tekee kussakin kuvassa. Lue Moosia 18:8–10, 13 ja kehota lapsia kuuntelemaan, mitä he lupaavat tehdä, kun heidät kastetaan (ks. myös ”Kasteenliitto”, Liahona, helmikuu 2019, s. Y3). Kuinka nämä lupaukset vaikuttavat tekoihimme joka päivä? Kehota lapsia piirtämään kuva siitä, kun he auttavat jotakuta niin kuin Jeesus auttaisi. Tai voisit tehdä lapsille yksinkertaisen rintamerkin, jossa on Vapahtajan nimi.

    Kuva
    Poikaa kastetaan

    Kun meidät kastetaan, me annamme lupauksia Jumalalle ja Hän antaa lupauksia meille.

Konfirmointi

Kun minut konfirmoidaan, minusta tulee Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseneksi tuleminen tuo monia siunauksia, kuten lapsille mahdollisuuksia osallistua aktiivisesti Jumalan työhön.

Lisää tietoa konfirmoinnista ja Pyhän Hengen lahjasta on Gary E. Stevensonin puheessa ”Kuinka Pyhä Henki auttaa sinua?”, Liahona, toukokuu 2017, s. 117–120. Katso myös Gospel Topics, ”Holy Ghost” [Pyhä Henki], Gospel Library.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä jotakuta, joka on hiljattain kastettu ja konfirmoitu, tulemaan luokkaan ja kertomaan, millaista oli tulla konfirmoiduksi. Mitä tälle henkilölle merkitsee se, että hänestä on tullut Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen? Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat pitää kasteenliittonsa kirkon jäseninä (kuten palvelemalla muita, kutsumalla muita oppimaan lisää Jeesuksesta, rukoilemalla kokouksissa jne.). Kerro, kuinka näiden asioiden tekeminen on auttanut sinua tuntemaan iloa siitä, että olet Kristuksen kirkon jäsen.

  • Näytä kuvaa ihmisistä Mormonin vesien luona (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 76) ja pyydä lapsia kuvailemaan, mitä he näkevät kuvassa. Käy läpi kertomus Almasta ja hänen kansastaan, joka kastettiin siellä (ks. Moosia 18:1–17; ”Luku 15: Alma opettaa ja kastaa”, Mormonin kirjan kertomuksia, tai sitä vastaava video Gospel Library -sovelluksessa).

    Käy läpi Moosia 18:8–9 ja kehota lapsia tekemään liikkeitä, jotka auttavat heitä muistamaan, mitä ihmiset olivat halukkaita tekemään Kristuksen kirkon jäseninä. Kerro kokemuksesta, jolloin olet nähnyt kirkon jäsenten palvelevan näillä tavoilla.

Kun minut konfirmoidaan, minä saan Pyhän Hengen lahjan.

Kun meidät kastetaan ja konfirmoidaan, taivaallinen Isä lupaa, että Hänen Henkensä voi aina olla meidän kanssamme (ks. OL 20:77). Tätä Jumalan antamaa suurenmoista lahjaa nimitetään Pyhän Hengen lahjaksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue OL 33:15 ja pyydä lapsia kuuntelemaan, minkä erityisen lahjan taivaallinen Isä antaa meille, kun meidät kastetaan ja konfirmoidaan. Auta heitä oppimaan lisää siitä, kuinka Pyhän Hengen lahja auttaa heitä, tarkastelemalla heidän kanssaan jakeita Joh. 14:26; Gal. 5:22–23; 2. Nefi 32:5 ja 3. Nefi 27:20. Voisit myös käydä läpi artikkelin ”Pyhä Henki on…” (Liahona, kesäkuu 2019, s. Y12–Y13).

  • Pyydä ennen oppituntia yhden tai useamman lapsen vanhempia kertomaan, kuinka heitä on siunattu, koska heillä on Pyhän Hengen lahja. Kuinka Hän auttaa heitä? Millä tavoin he kuulevat Hänen äänensä?

  • Laulakaa yhdessä jokin Pyhästä Hengestä kertova laulu, kuten ”Pyhä Henki” (Lasten laulukirja, s. 56). Auta lapsia ymmärtämään, mitä laulu opettaa meille siitä, kuinka Pyhä Henki voi auttaa meitä.

Pyhä Henki voi puhua minulle monin tavoin.

Lapset, jotka pystyvät tunnistamaan Hengen äänen, ovat valmiita saamaan henkilökohtaista ilmoitusta opastamaan heitä koko heidän elämänsä ajan. Opeta heille, että on monia tapoja, joilla Pyhä Henki voi puhua meille.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia miettimään eri tapoja, joilla voisimme olla yhteydessä kaukana asuvaan ystävään, kuten kirjeen kirjoittaminen, sähköpostiviestin lähettäminen tai puhelimessa puhuminen. Opeta heille, että taivaallinen Isä voi puhua meille Pyhän Hengen kautta. Käytä presidentti Dallin H. Oaksin puhetta ”Kuinka taivaallinen Isä puhuu meille?” (Liahona, maaliskuu 2020, s. Y2–Y3) auttaaksesi lapsia ymmärtämään, millä eri tavoilla Pyhä Henki voi puhua mielellemme ja sydämellemme.

  • Kerro kokemuksesta, jolloin Pyhä Henki on kertonut sinulle jotakin joko mielessäsi olevien ajatusten tai sydämessäsi olevan tunteen kautta (ks. OL 6:22–23; 8:2–3; ks. myös Henry B. Eyring, ”Avaa sydämesi Pyhälle Hengelle”, Liahona, elokuu 2019, s. Y2–Y3). Todista lapsille, että Pyhä Henki voi auttaa heitä samalla tavoin.

  • Auta lapsia miettimään tilanteita, jolloin he ovat saattaneet tuntea Hengen vaikutusta – esimerkiksi kun he ovat laulaneet jonkin Vapahtajasta kertovan laulun tai kun he ovat tehneet jotakin ystävällistä muiden hyväksi. Auta heitä tunnistamaan niitä hengellisiä tunteita, joita Pyhä Henki tuo tullessaan. Mistähän syystä Pyhä Henki antaa meille näitä tunteita? Auta lapsia miettimään, mitä meidän pitää tehdä kuullaksemme Pyhän Hengen puhuvan meille. Puhukaa siitä, mitä teette kuullaksenne Hengen selkeämmin.

Sakramentti

Kun nautin sakramentin, muistan Vapahtajan uhrin ja uudistan liittoni.

Vapahtaja antoi meille sakramentin auttaakseen meitä muistamaan Hänen uhrinsa meidän puolestamme ja uudistamaan liittomme. Tämän viikoittaisen toimituksen ansiosta me voimme edelleen nauttia kasteemme siunauksista läpi elämämme.

Lisää tietoa on jakeissa Matt. 26:26–30; 3. Nefi 18:1–12 ja OL 20:77, 79.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia värittämään kuva ”Jeesus asetti nefiläisille sakramentin”, joka on tehtäväkirjassa Pyhien kirjoitusten kertomuksia, tehtäväkirja: Mormonin kirja, 2020, s. 26. Pyydä heitä osoittamaan, mitä kuvan ihmiset miettivät. Lue lapsille osia jakeista 3. Nefi 18:1–12 tai ”Luku 45: Jeesus Kristus opettaa sakramentista ja rukouksesta”, Mormonin kirjan kertomuksia, tai katsokaa sitä vastaava video sivustolla ChurchofJesusChrist.org. Mitä voimme tehdä muistaaksemme Jeesuksen Kristuksen sakramentin aikana?

  • Pyydä lapsia kertomaan sinulle asioita, joita heidän pitää aina muistaa tehdä, kuten solmia kengännauhat tai pestä kädet ennen kuin käyvät syömään. Miksi on tärkeää muistaa nämä asiat? Lue lapsille Moroni 4:3 ja kehota heitä kuuntelemaan, mitä me lupaamme muistaa aina, kun nautimme sakramentin. Miksi on tärkeää muistaa Jeesus Kristus? Auta lapsia ymmärtämään, kuinka sakramentin leipä ja vesi auttavat meitä muistamaan, mitä Jeesus on tehnyt meidän hyväksemme (ks. Moroni 4:3; 5:2).

  • Kirjoita taululle ”Minä lupaan…”. Lue lapsille sakramenttirukoukset (ks. OL 20:77, 79). Kun he kuulevat lupauksen, jonka annamme Jumalalle, pysähdy ja auta heitä täydentämään taululla oleva virke kuulemallaan lupauksella. Auta heitä ymmärtämään, että kun nautimme sakramentin, me annamme samat lupaukset kuin kasteessa.

  • Mitä tarkoittaa se, että otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen? Auta lapsia vastaamaan tähän kysymykseen kertomalla esimerkki jostakin, mihin me kirjoitamme nimemme. Miksi me laitamme nimemme näihin tavaroihin tai asioihin? Miksi Jeesus Kristus haluaisi laittaa nimensä meidän päällemme? Voisit kertoa tämän presidentti Russell M. Nelsonin selityksen: ”Vapahtajan nimen päällemme ottamiseen sisältyy se, että julistamme ja todistamme muille – teoillamme ja sanoillamme – että Jeesus on Kristus” (”Kirkon oikea nimi”, Liahona, marraskuu 2018, s. 88).

Pappeuden voima, valtuus ja avaimet

Jumala siunaa lapsiaan pappeuden voiman avulla.

Kaikki Jumalan lapset – naiset ja miehet, nuoret ja vanhat – saavat Jumalan voimaa, kun he pitävät Hänen kanssaan tekemänsä liitot. Me solmimme nämä liitot, kun saamme pappeuden toimituksia kuten kasteen (ks. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 3.5, Evankeliumiaiheinen kirjasto). Lisää tietoa on seuraavissa: Russell M. Nelson, ”Hengellisiä aarteita”, Liahona, marraskuu 2019, s. 76–79; ”Pappeuden periaatteet”, Yleiskäsikirja, luku 3.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia huomaamaan, mitä siunauksia he saavat pappeuden ansiosta. Voisit antaa heille ideoita näyttämällä videon ”Pappeuden siunaukset” (Evankeliumiaiheinen kirjasto).

  • Voisit kirjoittaa nämä siunaukset taululle. Miksi nämä siunaukset ovat tärkeitä meille? Todista, että nämä siunaukset tulevat meille Jeesuksen Kristuksen ja Hänen pappeutensa voiman ansiosta.

  • Kirjoita taululle seuraavat otsikot: Jumalan voima sekä Ihmisille maan päällä annettu Jumalan voima ja valtuus. Pyydä lapsia asettamaan ensimmäisen otsikon alle kuvia, jotka auttavat meitä ymmärtämään, kuinka Jumala on käyttänyt voimaansa siunatakseen meitä, kuten luomalla maailman, ohjaamalla ja johdattamalla meitä, näyttämällä meille, että Hän rakastaa meitä ja tuntee meidät, sekä kuulemalla rukouksemme ja vastaamalla niihin (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 3, 68, 90111). Pyydä heitä asettamaan toisen otsikon alle kuvia, jotka auttavat meitä ymmärtämään, kuinka kelvolliset miehet maan päällä käyttävät Jumalan voimaa ja valtuutta siunatakseen meitä, kuten siunaamalla sairaita, kastamalla, konfirmoimalla, antamalla sakramentin ja sinetöimällä perheitä (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 46, 104, 105, 107120). Kerro, miksi olet kiitollinen pappeudesta ja sen tuomista siunauksista.

  • Yksi tärkeimpiä tapoja, joilla saamme Jumalan voiman siunauksia elämäämme, on pappeuden toimitusten kautta (ks. OL 84:20). Voisit auttaa lapsia oppimaan tämän totuuden kirjoittamalla taululle seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat: 3. Nefi 11:21–26, 33 (kaste); Moroni 2 (konfirmointi); Moroni 4–5 (sakramentti). Lapset voisivat kukin valita yhden näistä kohdista ja mainita, mitä toimitusta siinä kuvaillaan. Kehota lapsia kertomaan, kuinka heitä on henkilökohtaisesti siunattu, kun he ovat saaneet pappeuden toimituksia.

  • Auta lapsia ymmärtämään, että he saavat voimaa Jumalalta, kun heidät kastetaan ja he pitävät kasteenliittonsa lupaukset. Kysy lapsilta, kuinka tämä voima voisi auttaa heitä.

Jumalan työtä johdetaan pappeuden avaimilla, ja sitä toteutetaan pappeuden valtuudella.

Kelvolliset miespuoliset kirkon jäsenet voidaan asettaa johonkin pappeuden virkaan. Lisäksi aina kun henkilö erotetaan johonkin tehtävään tai hänelle annetaan tehtävä auttaa Jumalan työssä, hän voi käyttää delegoitua pappeuden valtuutta. Kaikkea pappeuden valtuuden käyttöä kirkossa johtavat henkilöt, joilla on pappeuden avaimet, kuten vaarnanjohtaja, piispa ja koorumien johtajat. Pappeuden avaimet ovat valtuus johtaa pappeuden käyttämistä Herran työn tekemiseksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa Mark. 3:14–15 ja näytä heille kuvaa jakeissa kuvatusta tapahtumasta (esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 38). Kysy lapsilta, ovatko he koskaan nähneet, kun joku on asetettu johonkin pappeusvirkaan tai erotettu kirkon tehtävään (tai kerro heille kokemuksista, joita sinulla on ollut). Millä tavoin se muistuttaa sitä, miten Vapahtaja toimi apostoliensa kanssa? Auta lapsia kirjoittamaan taululle luettelo pappeusviroista tai tehtävistä, joita voidaan antaa kirkon jäsenille, kuten opettaja tai johtohenkilö jossakin järjestössä. Voisit kirjoittaa kunkin viran tai tehtävän viereen, mitä jollakulla, jolla on tuo virka tai tehtävä, on valtuus tehdä. Kerro lapsille, kuinka se, että joku on erottanut sinut tehtävään pappeuden avainten alaisuudessa, on auttanut sinua palvelemaan.

  • Kehota lapsia miettimään jotakin, mihin tarvitaan avain, kuten autoon tai oveen. Mitä tapahtuu, jos avainta ei ole? Lukekaa yhdessä OL 65:2, ja lausu todistuksesi siitä, miten tärkeää on, että maan päällä on pappeuden avaimet. Voisitte myös katsoa videon ”Where Are the Keys?” [Missä ovat avaimet?] (Gospel Library) ja panna merkille, mitä vanhin Stevenson opettaa pappeuden avaimista.

  • Pyydä seurakunnasta sellaista henkilöä, jolla on avaimet, tulemaan luokkaan ja kertomaan lapsille, mitä pappeuden avainten hallussa pitäminen tarkoittaa. Pyydä häntä kuvailemaan vastuitaan. Mitä osia Herran työstä hän johtaa? Kuinka Vapahtaja auttaa häntä?

Temppeli ja onnensuunnitelma

Temppeli on Herran huone.

Temppelit ovat osa taivaallisen Isän suunnitelmaa Hänen lapsilleen. Temppeleissä me solmimme pyhiä liittoja Hänen kanssaan, meille annetaan pappeuden voimaa, me saamme ilmoitusta, me suoritamme toimituksia edesmenneiden esivanhempiemme puolesta ja meidät sinetöidään perheeseemme iankaikkisuudeksi. Kaikki tämä on mahdollista Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovitusuhrinsa ansiosta.

Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään Herran huoneen pyhyyden ja valmistautumaan olemaan kelvollisia osallistumaan temppelitoimituksiin? Voisit käydä läpi nämä lähdeaineistot: OL 97:15–17; Russell M. Nelson, ”Päätössanat”, Liahona, marraskuu 2019, s. 120–122; ”Why Latter-day Saints Build Temples”, temples.ChurchofJesusChrist.org.

Kuva
Nuoria temppelin ulkopuolella

Temppelit ovat osa taivaallisen Isän suunnitelmaa Hänen lapsilleen.

Mahdollisia toimintoja

  • Ota esille yksi tai useampia kuvia temppeleistä. Kysy lapsilta, mikä tekee temppelistä erityisen paikan. Tuo esiin, että jokaisessa temppelissä on tämä kaiverrus: ”Herralle pyhitetty – Herran huone”. Kysy lapsilta, mitä ”Herralle pyhitetty” mahtaa tarkoittaa. Miksi temppeliä kutsutaan Herran huoneeksi? Mitä tämä opettaa meille temppelistä? Jos joku lapsista on ollut temppelissä, hän voisi myös kertoa, miltä hänestä tuntui, kun hän oli siellä. Jos olet itse ollut temppelissä, kerro, miten olet tuntenut Herran läsnäolon siellä, ja puhu siitä, miksi temppeli on sinulle pyhä paikka.

  • Lukekaa yhdessä OL 97:15–17. Pyydä lapsia panemaan merkille, mitä Herra odottaa niiltä, jotka astuvat Hänen pyhään huoneeseensa. Miksi meidän pitää olla kelvollisia pääsemään Hänen huoneeseensa? Puhu tämän keskustelun kuluessa lapsille temppelisuosituksista ja siitä, kuinka sellaisen voi saada. Voisit pyytää piispakunnan jäsentä kertomaan heille, millainen temppelisuosituspuhuttelu on ja mitä kysymyksiä siinä esitetään.

Temppelissä me solmimme liittoja Jumalan kanssa.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Jeesus Kristus kutsuu meitä kulkemaan liittopolkua takaisin kotiin taivaallisten vanhempiemme luo ja olemaan rakkaittemme kanssa” (”Tule ja seuraa minua”, Liahona, toukokuu 2019, s. 91). Auta lapsia ymmärtämään, että liittopolkuun sisältyy kaste, konfirmointi sekä temppeliendaumentti ja sinetöiminen.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia auttamaan sinua kertaamaan liitto, jonka teemme Jumalan kanssa, kun meidät kastetaan, ja jonka uudistamme, kun nautimme sakramentin (ks. Moosia 18:10; OL 20:77, 79). Näytä kuvaa temppelistä ja selitä, että taivaallisella Isällä on enemmän siunauksia, joita Hän haluaa antaa meille temppelissä.

  • Piirrä portti, joka johtaa polulle. Kysy lapsilta, miksi heidän mielestään on hyödyllistä, että heillä on polku, jota pitkin kulkea. Lukekaa yhdessä 2. Nefi 31:17–20, jossa Nefi vertaa kasteenliittoa porttiin ja kehottaa meitä jatkamaan kulkemista polulla kasteen jälkeen. Kasteen jälkeen on vielä lisää solmittavia liittoja, kuten temppelissä tehdyt liitot. Selitä, että presidentti Nelson on nimittänyt tätä polkua ”liittopoluksi”.

Temppelissä meidät voidaan kastaa ja konfirmoida kuolleiden esivanhempiemme puolesta.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ansiosta kaikki Jumalan lapset voivat palata asumaan Hänen luokseen, vaikka he kuolisivat tuntematta evankeliumia. Temppelissä meidät voidaan kastaa ja konfirmoida Jeesuksen Kristuksen kirkon jäseniksi heidän puolestaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro tilanteesta, jolloin joku teki hyväksesi jotakin, mitä et olisi voinut tehdä itse. Kehota lapsia kertomaan samanlaisista kokemuksista. Selitä, että kun menemme temppeliin, me voimme saada pyhiä toimituksia kuten kasteen sellaisten puolesta, jotka ovat kuolleet. Millä tavoin me olemme Jeesuksen kaltaisia, kun teemme työtä kuolleiden puolesta? Mitä sellaista Hän on tehnyt meidän puolestamme, mitä emme pysty itse tekemään?

  • Kutsu yksi tai useampi nuori, jotka on kastettu esivanhempiensa puolesta, kertomaan kokemuksestaan. Kysy heiltä, millaista oli olla temppelissä. Kannusta heitä kertomaan, miltä heistä tuntui tehdä tätä työtä esivanhempiensa hyväksi.

  • Piirrä taululle puu, jossa on juuret ja oksat. Pyydä lapsia miettimään, kuinka perhe ja suku on kuin puu. Kirjoita juurten kohdalle Esivanhemmat, oksien kohdalle Jälkeläiset ja puun runkoon Sinä. Lukekaa yhdessä tämä virke jakeesta OL 128:18: ”Sillä me emme voi päästä täydellisyyteen ilman heitä [esivanhempiamme]; eivätkä he voi päästä täydellisyyteen ilman meitä.” Esitä seuraavanlaisia kysymyksiä: ”Miksi me tarvitsemme esivanhempiamme? Miksi jälkeläisemme tarvitsevat meitä? Kuinka vanhempamme, isovanhempamme ja muut esivanhempamme ovat auttaneet meitä?” Kehota lapsia etsimään jakeesta OL 128:18 ilmaus, joka kuvaa sitä, kuinka me voimme auttaa esivanhempiamme.

  • Voisit toimia kunkin lapsen vanhempien kanssa, jotta he löytäisivät jonkun esivanhemman nimen, jonka lapsi voi viedä temppeliin (ks. FamilySearch.org).