Det Gamle Testamente 2022
12.-18. september. Esajas 13-14; 24-30; 35: »Et stort og forunderligt værk«


»12.-18. september. Esajas 13-14; 24-30; 35: ›Et stort og forunderligt værk‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»12.-18. september. Esajas 13-14; 24-30; 35«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Joseph Smith ser vor himmelske Fader og Jesus Kristus i den hellige lund

Den hellige lund, af Brent Borup

12.-18. september

Esajas 13-14; 24-30;35

»Et stort og forunderligt værk«

Inden du kan hjælpe andre til at finde sandheder i Esajas, må du selv finde sandhederne først. Når du læser i denne uge, kan du overveje, hvilke sandheder du føler dig tilskyndet til at fremhæve i klassen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan opmuntre klassemedlemmerne til at fortælle, hvad de har lært af Esajas, ved at spørge dem, hvordan de ville svare en, der siger: »Esajas er bare for svær at forstå«. Hvad har hjulpet os med at finde betydningen af Esajas’ lærdomme? Hvilke skriftsteder har inspireret os?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Esajas 21-23; 25:6-8; 26:19; 28:16

Esajas’ skrifter leder os til Jesus Kristus.

  • Ligesom Nefi har medlemmerne i din klasse måske frydet sig ved Esajas’ vidnesbyrd om Jesus Kristus (se 2 Ne 11:2). Du kan bede dem om at dele et vers, de fandt under deres læsning i denne uge, der lærte dem noget om Frelseren. Du kan tilskynde klassemedlemmerne til at dele det, de lærer om Jesus Kristus af Esajas 24:21-23; 25:6-8; 26:19; 28:16 eller andre vers, du finder under dine studier. Hvorfor er disse sandheder værdifulde for os?

    Billede
    Jesus i rødt tøj

    Han kommer igen som konge og regent, af Mary R. Sauer

Esajas 1-5; 28:1-8; 29:7-10; 30:8-14

Frafald betyder at vende sig væk fra Herren og hans evangelium.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier foreslår at tænke over nogle af de metaforer, Esajas bruger til at beskrive konsekvenserne ved at vende sig væk fra Herren og afvise hans profeter. Tilskynd klassemedlemmerne til at fortælle, hvad de har lært. Eller du kan lade dem hver især gennemgå et af følgende skriftsteder: Esajas 24:1-5; 28:7-8; 29:7-10; 30:8-14. Alt efter, hvad de læser, kan de fuldføre denne sætning: »Hvis vi vender os væk fra Herren, er vi som …« Hvad kan vi gøre for at være trofaste mod Herren og undgå frafald? (Se »Yderligere ressourcer« for nogle forslag). Hvordan velsigner Herren dem, der forbliver trofaste mod ham?

  • Du kan begynde en drøftelse om de holdninger og den opførsel, der kan føre til frafald, ved at lade klassemedlemmerne lede i: Esajas 24:1-5; 28:1-8; 29:7-10; 30:8-14. Bed dem om at lede efter ting, som folk på Esajas’ tid tænkte og gjorde. Lav et advarselsskilt på tavlen, hvor der står Advarsel: Følgende holdninger og opførsel kan føre til frafald. Klassemedlemmerne kan skrive det, de finder i versene, op på tavlen. Giv dem mulighed for at dele, hvordan de beskytter sig selv eller deres familie mod frafald.

Esajas 29:13-24; 30:18-26; 35

Herren kan genoprette ting, der er gået tabt eller i stykker.

  • Her er et spørgsmål, du kan skrive på tavlen, der kan hjælpe klassemedlemmerne til at tænke over Esajas 29: Hvordan passer Esajas’ skrifter til evangeliets gengivelse i vores tid? Bed dem om at tænke over dette spørgsmål, mens de hver for sig læser Esajas 29:13-24. Hvis de har brug for hjælp, kan de også gennemgå skriftsteder som disse Nefis Anden Bog 27:6-26; Joseph Smith – Historie 1:17-19, 63-65. Når de har snakket om spørgsmålet på tavlen, kan de drøfte, hvorfor »underlig« og »sælsom« (Es 29:14) er gode ord for at beskrive evangeliets gengivelse. Hvad lærer vi om genoprettelsen af »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårsproklamation til verden«? (ChurchofJesusChrist.org).

  • Kapitel 30 og 35 i Esajas indeholder flere forskellige skriftsteder, der kan inspirere til større tro på Herrens magt til at velsigne dem, som vender sig til ham. Du kan hjælpe klassemedlemmerne med at opdage disse skriftsteder, ved at tilskynde dem til at studere enten Esajas 30:18-26 eller Esajas 35. Bed dem om at dele de ord eller sætninger, de finder, der kan få nogen til at vende sig til Herren for forløsning.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Forbliv tro mod Herren og hans kirke.

Præsident M Russel Ballard har givet følgende råd for at hjælpe os med at forblive trofaste mod Herren og hans kirke:

»Vi er til stadighed nødt til at omvende os ved at øge vores tro på Jesus Kristus og vores trofasthed mod hans evangelium livet igennem – ikke bare én gang, men jævnligt [se Alma 5:26]…

Herrens ord står i skrifterne og profeternes og apostlenes lærdomme. De giver os råd og vejledning, som – når de bliver fulgt – virker som en åndelig redningsvest og hjælper os til at vide, hvordan vi skal holde fast med begge hænder…

Udover at udvikle en vane med personligt skriftstudium må vi være ligesom Mosijas sønner og hengive os ›til megen bøn og faste‹ [Alma 17:3]« (»Bliv i båden og hold fast!«, Liahona, nov. 2014, s. 90-91).

Gør undervisningen bedre

Udtryk tillid til deltagernes evner. Nogle i din klasse er måske ikke sikre på deres evne til at lære om evangeliet. Forvis dem om, at når de stræber efter at lære, vil Helligånden undervise dem. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 29-30).