Gamla testamentet 2022
11–17 juli. 2 Kungaboken 17–25: ”Hiskia förtröstade på HERREN, Israels Gud”


”11–17 juli. 2 Kungaboken 17–25: ’Hiskia förtröstade på HERREN, Israels Gud’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Gamla testamentet 2022 (2021)

”11–17 juli. 2 Kungaboken 17–25”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2022

Bild
människor som lämnar ödelagd stad

Fångarnas flykt, av James Tissot och andra

11–17 juli

2 Kungaboken 17–25

”Hiskia förtröstade på HERREN, Israels Gud”

Gå igenom de intryck du skrev ner under dina personliga studier av 2 Kungaboken 17–25 den här veckan. Vilka verser i de här kapitlen känner du är mest meningsfulla för dina klassdeltagare?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

När klassdeltagarna berättar vad de lär sig av sina skriftstudier hemma kan andra klassdeltagare bli inspirerade att studera skrifterna under veckan. Du kan inleda lektionen med att be klassdeltagarna besvara en fråga som den här: ”Vad har den Helige Anden lärt er när ni har läst veckans kapitel?”

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

2 Kungaboken 18:28–36; 19:1–7, 14–19

Vi kan hålla oss trofasta mot Herren när vår tro sätts på prov.

  • Sanningarna i 2 Kungaboken 18–19 kan hjälpa oss veta vad vi ska göra när vår tro sätts på prov. Hur ska du hjälpa klassdeltagarna upptäcka de här sanningarna? Du kan uppmana klassdeltagarna att nämna ett antal anledningar till att de tror på Gud och hans plan. Sedan kan de söka i 2 Kungaboken 18:28–35 efter anledningar som assyrierna gav folket i Jerusalem att inte lita på Herren. Hur försöker Satan få oss att tvivla på vår tro i dag? Klassdeltagarna kan sedan söka i 2 Kungaboken 19:1–7, 14–19 efter vad vi kan lära oss av Hiskia om vad vi ska göra när vår tro sätts på prov. Hur hjälper Herren oss övervinna sådant som utmanar vår tro? Vilka andra förslag har klassdeltagarna på hur de kan förnya sin tro och lita på Herren?

  • Uppmana gärna en klassdeltagare att komma till lektionen förberedd att sammanfatta kommunikationen mellan assyrierna och Hiskias ämbetsmän nära Jerusalems mur (se 2 Kung. 18:17–36). Innan hon eller han återger berättelsen ber du klassdeltagarna föreställa sig att de är invånare i Jerusalem som lyssnar till den här konversationen. Vilka tankar eller känslor kan de tänkas få? Vad kan de tänkas göra? Ge gärna klassdeltagarna delar av äldste David A. Bednars tal ”Därför stillade de sin fruktan” (Liahona, maj 2015, s. 46–49) och be dem titta efter sådant som kan stötta dem i deras stunder av rädsla eller tvivel. Hur har vår tro på Jesus Kristus varit ett stöd för oss i svåra stunder?

2 Kungaboken 22:8–2023

Skrifterna kan vända hjärtat till Herren.

  • En diskussion om kraften i Guds ord i kung Josias och hans folks liv kan inspirera klassdeltagarna att söka samma kraft i sina egna liv. Du kan inleda diskussionen genom att be klassdeltagarna föreställa sig hur deras liv skulle kunna vara annorlunda om de inte hade skrifterna. Sedan kan de söka i 2 Kungaboken 22:8–11; 23:1–6, 21, 24 för att få veta hur Josia och hans folk förändrades när de hörde Guds ord ur skrifter som nyligen hade återupptäckts i templet. Hur har skrifterna hjälpt oss komma närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

  • De dramatiska förändringar som Guds ord frambringade i Josia och många människor i hans rike kan inspirera dina klassdeltagare att vilja göra liknande förändringar i sina egna liv. När ni har diskuterat de här förändringarna (se 2 Kung. 23:1–6, 21, 24) kan klassdeltagarna berätta om upplevelser de har haft av hur ett skriftställe eller en skriftberättelse gjort skillnad i deras liv. De kan kanske prata om varför de var mottagliga för det budskapet i skrifterna vid den tidpunkten i sina liv. Kommentaren i ”Övriga resurser” kan bidra till er diskussion.

    Bild
    familj som studerar skrifterna

    Skrifterna kan vända våra hjärtan till Herren.

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

Återupptäck skrifterna

President Spencer W. Kimball sa:

”Jag är övertygad om att var och en av oss någon gång i vårt liv måste upptäcka skrifterna för egen räkning – och inte bara upptäcka dem en gång, utan återupptäcka dem gång på gång. …

Jag känner starkt att vi var och en måste återvända till skrifterna som kung Josia gjorde och låta dem verka inom oss och tvinga på oss en osviklig beslutsamhet att tjäna Herren. …

Jag märker att när jag blir försumlig i mitt förhållande till gudomen, och när det verkar som om inget gudomligt öra hör och ingen gudomlig röst talar, då är jag långt, långt borta. Om jag då fördjupar mig i skrifterna krymper avståndet och andligheten kommer tillbaka. Jag märker att jag känner större kärlek till dem jag måste älska av allt mitt hjärta, själ, sinne och styrka, och när jag älskar dem mer finner jag det lättare att följa deras råd” (Kyrkans presidenters lärdomar: Spencer W. Kimball [2006], s. 64, 65, 68–69).

Förbättra vår undervisning

Använd studiehjälpmedel. Ett sätt att hjälpa klassdeltagarna förstå skrifterna är att uppmärksamma dem på resurser som Handledning för skriftstudier och uppsatser om evangelieämnen (JesuKristiKyrka.org). De kan också hitta nyttig information i avsnitten ”Att tänka på” i Kom och följ mig – för enskilda och familjer.