Vanha testamentti 2022
4.–10. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 2–7: ”Israelissa on profeetta”


”4.–10. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 2–7: ’Israelissa on profeetta’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Vanha testamentti 2022, 2021

”4.–10. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 2–7”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2022

Kuva
Elisa näyttämässä palvelijalle tulisia vaunuja

Kuva Elisasta näyttämässä palvelijalleen tulisia vaunuja, © Review & Herald Publishing / goodsalt.com-sivuston luvalla

4.–10. heinäkuuta

2. kuninkaiden kirja 2–7

”Israelissa on profeetta”

Kun valmistaudut opettamaan, lue 2. Kun. 2–7 tavoitellen innoitusta omaan elämääsi. Kuuntele sitten saadaksesi innoitusta sanomista, jotka siunaavat luokkasi jäseniä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Joskus luokan jäsenet tarvitsevat aikaa käydä lyhyesti läpi lukemansa luvut, ennen kuin he osaavat kertoa oivalluksia pyhien kirjoitusten henkilökohtaisen tutkimisensa pohjalta. Pyri antamaan muutama minuutti aikaa tähän oppitunnin alussa. Pyydä sitten luokan jäseniä kertomaan jotakin, mitä he ovat oppineet.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

2. Kun. 2–6

Jumala voi tehdä ihmeitä meidän elämässämme.

  • Kun keskustelette ihmeistä, joista kerrotaan luvuissa 2. Kun. 2–6, saattaisi olla hyödyllistä pyytää luokan jäseniä määrittelemään sana ihme. Voisit lukea tämän presidentti Howard W. Hunterin esittämän näkemyksen: ”[Ihmeet] ovat [Jumalan voiman] ilmauksia, joita me emme kykene selittämään tai täysin ymmärtämään. – – Nämä merkit ja ihmeet ilmenivät parhaiten Jeesuksen Kristuksen, itse Jumalan Pojan, elämässä ja palvelutyössä. Mutta niin hätkähdyttäviä ja ihmeellisiä kuin Kristuksen monet ihmeet olivatkin, ne olivat vain heijastusta niistä suuremmista ihmeteoista, joita Hänen Isänsä oli tehnyt ennen Häntä ja tekee jatkuvasti kaikkialla ympärillämme. – – Ihmeitä on aina paljon, jos vain meillä on silmät nähdä ja korvat kuulla.” (Ks. ”Ihmeitä tekevä Jumala”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 13–14.) Kuinka nämä näkemykset auttavat meitä näkemään Jumalan käden vaikutuksen elämässämme?

  • Voisit pyytää luokan jäseniä mainitsemaan ihmeitä, joita kuvaillaan luvuissa 2. Kun. 2–6. Mitä opimme Herrasta näiden ihmeiden pohjalta? Luokan jäsenet saattavat haluta kertoa ihmeistä – isoista tai pienistä – joita he tai heidän perheensä ovat kokeneet. Kuinka voimme huomata paremmin Jumalan ihmeet elämässämme – myös ne, jotka eroavat siitä, mitä toivoimme?

  • Luokan jäsenistä voi olla innoittavaa verrata Elisan tekemiä ihmeitä niihin, joita Jeesus Kristus teki (ks. 2. Kun. 4:8–37 ja Luuk. 7:11–16; 2. Kun. 4:42–44 ja Joh. 6:1–13; 2. Kun. 5:1–15 ja Luuk. 17:11–19). Mitä nämä ihmeet opettavat meille Vapahtajasta ja Hänen profeetoistaan?

2. Kun. 5:1–19

Jos olemme nöyriä ja kuuliaisia, Jeesus Kristus voi parantaa meidät.

  • Yksi asia, jonka voimme oppia Naamanin spitaalin parantumisesta, on nöyryyden tärkeys. Voisit keskustelun aluksi kirjoittaa taululle Naamanin ylpeys ja Naamanin nöyryys. Luokan jäsenet voisivat tutkia jakeita 2. Kun. 5:1–19 ja kirjoittaa taululle lauseita, jotka havainnollistavat Naamanin ylpeyttä tai nöyryyttä. Millä tavoin me olemme joskus Naamanin kaltaisia? Millä tavoin me olemme joskus hänen palvelijoidensa kaltaisia? Kuinka me olemme oppineet tietämään sen, mitä Naaman oppi?

  • Toinen asia, jonka voimme oppia tämän kertomuksen pohjalta, on se, miten arvokasta on olla kuuliainen Jumalalle pienissä asioissa. Voisit aloittaa lukemalla 2. Kun. 5:9–12 ja pyytää luokan jäseniä miettimään, miksi Naaman ”kääntyi vihoissaan takaisin ja lähti pois” (jae 12). Miksi me toisinaan haluaisimme mieluummin tehdä ”jonkin vaikean tehtävän”, jota Jumala pyytää meiltä, kuin yksinkertaisia asioita (jae 13)? Miten arvokasta on tehdä näitä yksinkertaisia asioita?

2. Kun. 6:8–23

”Meillä on puolellamme enemmän väkeä kuin heillä.”

  • Meillä kaikilla on hetkiä, jolloin tunnemme olevamme yksin tai peloissamme. Mieti, kuinka keskustelu jakeiden 2. Kun. 6:8–23 kertomuksesta voisi auttaa luokan jäseniä, joista tuntuu tältä. Voisit aloittaa yksinkertaisesti kysymällä luokan jäseniltä, mikä näissä jakeissa tekee heihin vaikutuksen. He voisivat myös kertoa kokemuksista, jolloin Herra on avannut heidän silmänsä (ks. jae 17) ja auttanut heitä näkemään, etteivät he olleetkaan yksin (ks. myös ”Lisäaineistoa”). Kuinka voimme auttaa toisiamme olemaan pelkäämättä (ks. jae 16)?

Kuva
lisäaineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

”Avaamme hengelliset silmämme.”

Viitaten kertomukseen jakeissa 2. Kun. 6:8–23 vanhin Ronald A. Rasband sanoi:

”Meille saatetaan lähettää tulisia vaunuja karkottamaan pelkomme ja voittamaan demonimme tai sitten ei, mutta opetus on selkeä. Herra on kanssamme, tietoinen meistä ja siunaa meitä tavoilla, joilla vain Hän voi sen tehdä. Rukous voi kutsua alas voimaa ja ilmoitusta, joita tarvitsemme keskittääksemme ajatuksemme Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitusuhriinsa. Herra tiesi, että toisinaan me tuntisimme pelkoa. Niin on käynyt minulle, ja niin on käynyt teillekin. – – Tässä kirkossa voimme olla lukumäärältämme vähäisiä siinä suhteessa, kuinka maailma laskee vaikutusvallan, mutta kun avaamme hengelliset silmämme, ’meillä on puolellamme enemmän väkeä kuin heillä’ [2. Kun. 6:16].” (”Älkää olko huolissanne”, Liahona, marraskuu 2018, s. 18–19.)

Näin kehitymme opettamisessa

Ohjaa oppilaita pyhien kirjoitusten puoleen. Aina kun voit, kannusta luokan jäseniä kääntymään pyhien kirjoitusten ja elävien profeettojen sanojen puoleen, jotta he saavat johdatusta, vastauksia kysymyksiin ja tukea. Jumalan sana on suurin totuuden lähde. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 21.)