Det Nye Testamente 2023
12.-18. juni. Lukas 22; Johannes 18: »Dog, ske ikke min vilje, men din«


»12.-18. juni. Lukas 22; Johannes 18: ›Dog, ske ikke min vilje, men din‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»12.-18. juni. Lukas 22; Johannes 18«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Kristus og disciple i Getsemane

Getsemane have, af Derek Hegsted

12.-18. juni

Lukas 22; Johannes 18

»Dog, ske ikke min vilje, men din«

Overvej, hvordan du vil invitere Ånden ind i klassen, når du diskuterer de hellige begivenheder i disse kapitler. Søg bønsomt måder at hjælpe klassen med at styrke deres kærlighed til Herren og deres tro på ham.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed flere fra klassen om at fortælle, hvad de har følt under deres læsning denne uge, og hvilke vers der har hjulpet dem til at have det sådan.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lukas 22:39-46

Vi bliver mere kristuslignende, når vi vælger at underkaste vores vilje Faderens.

  • Frelserens eksempel på at underkaste sig Faderens vilje kan hjælpe klassens medlemmer til at gøre det samme. Du kan indlede en samtale ved at bede klassen om at fortælle om oplevelser, hvor de har underkastet sig noget, de vidste, at Gud ønskede, at de skulle gøre. Bed dem om at fortælle, hvordan de vidste, hvad Gud ønskede, at de skulle gøre, og hvordan de blev velsignet for at underkaste sig hans vilje. Bed klassen om at læse Lukas 22:39-46 og tale om, hvorfor Frelseren var villig til at underkaste sig sin Faders vilje. Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel?

  • Ud over Frelserens underkastelse for Gud i Lukas 22:42, hvilke andre eksempler er der så på hans underkastelse i Lukas 22 og Johannes 18? Hvordan underkastede Frelseren sig sin Faders vilje igennem sit liv? Hvad kan vi gøre for at blive mere som ham? Ældste Neal A. Maxwells udtalelse i »Yderligere ressourcer« kan måske inspirere klassen til at tænke over, hvordan de kan underkaste sig Guds vilje.

Lukas 22:39-46

Jesus Kristus udførte en altomfattende forsoning for os.

  • Lukas 22:39-46 beskriver, hvad der skete i Getsemane. Du kan få klassen til at forstå den personlige betydningen af denne hellige begivenhed ved at skrive spørgsmål som Hvad skete der i Getsemane? og Hvorfor er det vigtigt for mig? på tavlen. Klassen kan finde svar i Lukas 22:39-46; Alma 7:11-13; Lære og Pagter 19:16-19. De kunne også finde svar i præsident Tad R. Callisters tale »Jesu Kristi forsoning« (Liahona, maj 2019, s. 85-87).

  • I Mormons Bog kalder Jakob Jesu Kristi forsoning »en altomfattende forsoning« (2 Ne 9:7). For at hjælpe klassens medlemmer til at forstå, hvad dette betyder, kan du dele præsident Russel M. Nelsons lærdomme i »Yderligere ressourcer« og bede dem om at skrive lister over, hvordan påvirkningen af Frelserens offer kan betragtes som altomfattende. De kan også læse følgende skriftsteder og tilføje til deres liste: Hebræerne 10:10, Alma 34:10-14, Lære og Pagter 76:24 og Moses 1:33. Hvordan kan vi vise vores taknemlighed for det, som Frelseren har gjort for os?

Billede
Peter ser væk fra Jesus

Peters fornægtelse, af Carl Heinrich Bloch

Lukas 22:54-62

Vi kan være trofaste mod Jesus Kristus på trods af vores frygt og svagheder.

  • Du kan hjælpe klassen med at forestille sig begivenhederne i Lukas 22:54–62 ved at vise et billede som eksempelvis Peters fornægtelse (ChurchofJesusChrist.org). Klassen kan også fortælle, hvad de lærer af Peters oplevelser, der inspirerer dem til at være trofaste mod Jesus Kristus.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Underkast vores vilje til Faderens.

Ældste Neal A. Maxwell har sagt: »Når I lader Gud bestemme frem for at følge jeres egen vilje, så giver I ham blot det eneste, som I i virkeligheden kan give ham, det eneste som I magter at give. Vent ikke for længe med at finde alteret eller med at begynde at lægge jeres gave i form af jeres vilje på det!« (»At erindre, hvor barmhjertig Herren har været«, Liahona, maj 2004, s. 46).

Den altomfattende forsoning.

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»[Jesu Kristi] forsoning er uendelig – uden ende. Forsoningen var også altomfattende i og med, at hele menneskeheden ville blive frelst fra en evigtvarende død. Den var altomfattende med hensyn til hans umådelige lidelse. Den var uendelig i tid og satte en stopper for den hidtil herskende praksis med ofringer af dyr. Den var uendelig i omfang – den skulle udføres én gang for alle. Og forsoningens nåde rækker ikke blot ud til et uendeligt antal mennesker, men også til et uendeligt antal verdener skabt af ham. Den var uendelig ud over enhver menneskelig målestok eller jordisk fatteevne.

Jesus var den eneste, som kunne tilbyde en sådan uendelig forsoning, eftersom han blev født af en dødelig mor og en udødelig Fader. På grund af denne enestående fødselsret var Jesus et uendeligt væsen« (se »Forsoningen«, Stjernen, jan. 1997, s. 33).

Gør undervisningen bedre

Bliv Åndens ydmyge redskab. »Jeres formål som lærer er ikke at komme med en imponerende præsentation, men hellere at hjælpe andre til at modtage påvirkning fra Helligånden, som er den sande lærer« (Undervisning på Frelserens måde, s. 10).