Nya testamentet 2023
8–14 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ”Vad är det då jag saknar?”


”8–14 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ’Vad är det då jag saknar?’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”8–14 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
arbetare i en vingård

8–14 maj

Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18

”Vad är det då jag saknar?”

När du förbereder dig för att undervisa kan du i en anda av bön fundera på hur du kan hjälpa klassdeltagarna att dela med sig av vad de lärt sig eller känt under sina egna studier.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Det kan vara bra att då och då diskutera klassdeltagarnas övergripande erfarenheter av hemcentrerat evangelielärande. Vilka framgångsrika upplevelser kan de berätta om? Vilka hinder eller utmaningar ställs de inför? Vilka råd kan de ge varandra?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 19:3–9

Äktenskapet mellan man och kvinna är en nödvändig del av Guds eviga plan.

Matteus 20:1–16

Alla kan få det eviga livets välsignelser, oavsett när de tar emot evangeliet.

  • Vad skulle hjälpa dina klassdeltagare att tillämpa principerna i liknelsen om vingårdsarbetarna? Du kan be några klassdeltagare att förbereda en dramatisering av liknelsen som de kan uppföra för klassen. Efter presentationen kan de som spelade vingårdsarbetarna berätta hur de kände för den lön de fick och varför. Vad säger den här liknelsen om himmelriket? Vilka ytterligare insikter får vi om den här liknelsen av äldste Jeffrey R. Hollands tal ”Arbetarna i vingården” (Liahona, maj 2012, s. 31–33)?

Matteus 19:16–22; Markus 10:17–27

Frälsaren leder oss närmare honom om vi ber om hans hjälp.

  • Hur kan klassdeltagarna identifiera och tillämpa principerna i berättelsen om den rike unge mannen? Ett sätt kan vara att be dem läsa Markus 10:17–27 och fundera på om de någonsin har känt sig som den rike unge mannen. Vad har hjälpt oss att följa Frälsarens råd även när det har varit svårt? Klassdeltagarna är kanske villiga att dela med sig av upplevelser då de frågade sig: ”Vad är det då jag saknar?” (Matteus 19:20) och fick en personlig maning att förbättra sig. För att hjälpa klassdeltagare som kan bli avskräckta av att fokusera på vad de saknar, kan du dela med dig av citatet i ”Övriga resurser”.

  • Klassdeltagarna kan ha läst ett konferenstal om dessa verser, så som föreslås i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Låt dem berätta om insikter de fick.

Bild
ödmjuk man och farisé

Den botfärdige tullindrivaren och den självrättfärdige farisén i templet, av Frank Adams

Lukas 18:9–14

Vi bör lita till Guds nåd, inte till vår egen rättfärdighet.

  • Frälsarens liknelse som jämförde en farisés bön med en tullindrivares, kan hjälpa dig belysa den inställning Herren ber sina efterföljare att ha. För att hjälpa klassdeltagarna tillämpa den här liknelsen i vår tid, kan du be dem omformulera fariséns bön på ett sätt som använder moderna detaljer men uttrycker samma inställning. De kan göra samma sak med tullindrivarens bön och sedan berätta vad de skrev. Hur relaterar vers 15–17 och 18–24 till det Frälsaren undervisade om i den här liknelsen? Du kan också läsa eller visa följande citat angående de här verserna av äldste Dale G. Renlund: ”Budskapet till oss är tydligt: En syndare som omvänder sig dras närmare Gud än en självgod person som dömer syndaren” (”Vår gode herde”, Liahona, maj 2017, s. 31).

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Låt oss inte vara nöjda med var vi är eller vara modfällda.

Äldste D. Todd Christofferson har sagt:

”Om vi uppriktigt frågar: ’Vad är det då jag saknar?’ överlåter [Gud] inte åt oss att gissa, utan svarar oss kärleksfullt för vår glädjes skull. Och han ger oss hopp.

Det är en påfrestande strävan, och det skulle kännas fruktansvärt överväldigande om vi var ensamma i vår strävan efter helighet. Den underbara sanningen är att vi inte är ensamma. Vi har Guds oändliga kärlek, Kristi nåd, den Helige Andens tröst och vägledning, och gemenskap och uppmuntran från de andra medlemmarna i Kristi kropp. Låt oss inte vara nöjda med var vi är, men låt oss inte heller inte vara modfällda” (”Det livgivande brödet som har kommit ner från himlen”, Liahona, nov. 2017, s. 39).

Förbättra vår undervisning

Gud behöver dina unika talanger och förmågor. ”Du kan välsigna Guds barn genom att hämta inspiration från din kärlek för andra, de gåvor Gud har gett dig och dina upplevelser i livet. När du tjänar trofast och söker Guds hjälp stärker han dig och du växer i din förmåga att undervisa evangeliet på Frälsarens sätt” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 5).