Nya testamentet 2023
3–9 april. Påsk: ”Du död, var är din seger?”


”3–9 april. Påsk: ’Du död, var är din seger?’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”3–9 april. Påsk”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Trädgårdsgraven

3–9 april

Påsk

”Du död, var är din seger?”

Fundera på hur samtalet i klassen på påsksöndagen kan bygga upp tro på Jesus Kristus och hans försoning när du förbereder dig för att undervisa den här veckan.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Fråga klassdeltagarna hur de skulle svara på frågor som ”Vad är Jesu Kristi försoning?” och ”Hur kan jag få välsignelserna av Kristi försoning?” Uppmana dem att dela med sig av skriftställen de kan ha läst den här veckan som hjälper till att besvara dessa frågor.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Jesus Kristus befriar oss från synd och död, stärker oss i våra svagheter och tröstar oss i våra prövningar.

  • Förstår dina klassdeltagare att Jesus tröstar oss i våra prövningar och stärker oss i våra svagheter, och att han befriar oss från synd och död? Ett sätt att hjälpa dem upptäcka de här principerna kan vara att skriva de här orden på tavlan: Synd, Död, Prövningar, Svagheter. Be var och en av klassdeltagarna att läsa ett av skriftställena i listan i ”Övriga resurser” och fundera på hur Frälsaren hjälper oss övervinna eller uthärda de här sakerna. Klassdeltagarna kan sedan skriva ner vad de lär sig av de här skriftställena under varje rubrik och bära sitt vittnesbörd om Frälsaren och hans försoning.

    Bild
    Jesus på korset

    Korsfästelse, av Louise Parker

  • Ett enkelt åskådningsexempel kan illustrera skillnaden mellan att bli renad från synd och att bli fullkomnad: Skriv de första raderna i Moroni 10:32 på tavlan, men gör några stavfel eller grammatiska fel. Be sedan en klassdeltagare att sudda ut (men inte rätta) felen. Löste det problemet? Vad lär vi oss av det här skriftstället och det här åskådningsexemplet om hur Frälsarens försoning kan påverka oss? Det här citatet av president Dieter F. Uchtdorf kan också vara till hjälp: ”Om frälsning bara innebar att vi suddar bort våra misstag och synder, så skulle frälsningen, hur underbar den än är, inte uppfylla Faderns föresats för oss. Han siktar mycket högre. Han vill att hans söner och döttrar ska bli som han” (”Nådens gåva”, Liahona, maj 2015, s. 108).

  • Berättelser och liknelser kan hjälpa oss att bättre förstå Kristi försoning. Dela gärna med dig av en berättelse eller en analogi från något av generalkonferenstalen i ”Övriga resurser”. Eller så kan ni tillsammans se ”Händels Messias: Fängelse för skuldsatta” [Handel’s Messiah: Debtor’s Prison] (video), ChurchofJesusChrist.org och samtala om hur Jesu Kristi försoning befriar oss från våra fängelser. Klassdeltagarna kan sedan dela med sig av sina tankar om och känslor för Frälsaren och hans försoning för oss.

Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:1–29; 1 Korintierbrevet 15:3–8, 55–58

Vittnen i Nya testamentet bar vittnesbörd om att Jesus Kristus övervann döden.

  • Gå gärna igenom skrifternas redogörelse för den första påsken – Jesu Kristi uppståndelse. Du kan be en klassdeltagare återge berättelsen med egna ord (se Johannes 20:1–17). Du kan också visa en Bibelvideo, som till exempel ”Han har uppstått” [He Is Risen] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Kanske kan dina klassdeltagare få en djupare förståelse för hur viktiga de som vittnar om Jesu Kristi uppståndelse är, om de tänker sig att de är jurister eller nyhetsreportrar som undersöker påståendet att Kristus uppstod. Be dem hitta personer i skrifterna som kan vara vittnen (se Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; 1 Korintierbrevet 15:3–8, 55–58). De kan till och med skriva en kort sammanfattning av vad de här människorna kanske skulle säga när de vittnar i rätten eller intervjuas i ett nyhetsinslag.

  • Ett sätt att fördjupa vår uppskattning för Frälsarens uppståndelse är att fundera på hur vi skulle förklara vad vi tror på för andra. Hur skulle klassdeltagarna bära sina vittnesbörd om Jesus Kristus i följande situationer: en familjemedlem har diagnostiserats med en allvarlig sjukdom, en vän har förlorat en närstående, en granne frågar varför du firar påsk. Uppmuntra dem att vända sig till skrifterna (till exempel de skriftställen som nämns i ”Övriga resurser”) när de planerar sina svar. Be några av dem att delge sina tankar.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Skriftställen om Frälsarens försoning och uppståndelse.

Tal om Frälsarens försoning och uppståndelse.

Förbättra vår undervisning

Var ett redskap för Anden. ”Din funktion som lärare är inte att hålla en imponerande lektion, utan att hjälpa andra känna inflytandet från den Helige Anden, vilken är den sanne läraren” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 10).