Kom dan en volg Mij
16–22 december. Kerstmis: “Ik verkondig u grote blijdschap”


‘16–22 december. Kerstmis: “Ik verkondig u grote blijdschap”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘16–22 december. Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2019

Afbeelding
kindje Jezus in de kribbe

Veilig in de stal, Dan Burr

16–22 december

Kerstmis

‘Ik verkondig u grote blijdschap’

Evangeliegesprekken zijn geestelijk krachtig als ze op Jezus Christus zijn gericht. Wanneer u deze week de geboorte en zending van Jezus Christus bestudeert, streef dan naar inspiratie van de Heilige Geest om te weten hoe u de Heiland het beste centraal in de klassikale bespreking kunt stellen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de mensen in de les hoe ze als individu of als gezin de geboorte van de Heiland vieren op een manier die hen dichter tot Hem brengt, of hoe ze dat vroeger hebben gedaan.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Mattheüs 1:18–25; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jezus Christus stemde er goedgunstig in toe op aarde geboren te worden.

  • Leg uit dat het woord goedgunstig in dit verband doelt op de welwillendheid om uit een machtspositie af te dalen (zie 1 Nephi 11:14–26). Kerstmis is een goed moment om stil te staan bij de goedgunstigheid van Christus en die te vieren – zijn welwillendheid om ‘zijn Vaders woonplaats boven’ te verlaten ‘om bij de mens te leven, voor de mens te sterven’. (‘Again We Meet around the Board’, Hymns, nr. 186.) Om dit onderwerp te bespreken vraagt u wat de mensen in de les deze week tijdens hun individuele en gezinsstudie hebben geleerd over wie Jezus Christus voor zijn geboorte was (zie Johannes 17:5; Mosiah 7:27; LV 76:12–14, 20–24; Mozes 4:2). Toon daarna de afbeelding van het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen terwijl de aanwezigen over de geboorte van Jezus lezen (zie Mattheüs 1:18–25; Lukas 1:26–38; 2:1–20). Welke gedachten en gevoelens komen bij ze op als ze de voorsterfelijke heerlijkheid van de Heiland met zijn nederige geboorte vergelijken?

  • De vraag die de engel aan Nephi in 1 Nephi 11:16 stelde, kan een goed beginpunt voor de bespreking zijn. U kunt hem in uw eigen woorden stellen. Schrijf bijvoorbeeld op het bord Wat is de goedgunstigheid van God? Vraag de deelnemers aan de les deze vraag te overwegen terwijl ze 1 Nephi 11:17–33 lezen. Vraag wat ze door deze verzen over de Heiland dachten. Kunt u afbeeldingen aan de klas tonen die gebeurtenissen uit het leven van de Heiland volgens Nephi’s beschrijving voorstellen? Ze kunnen de goedgunstigheid van de Heiland overdenken, terwijl ze een video over zijn geboorte bekijken, zoals ‘A Gift to the World’, ‘The Nativity’, ‘Infant Holy, Infant Lowly (Music Video)–Mormon Tabernacle Choir’, of ‘Hij is het geschenk’ (allemaal op LDS.org).

  • Muziek is een prachtige manier om de Geest in de klas uit te nodigen. U kunt eventueel kerstlofzangen door het Mormon Tabernacle Choir (zie mormontabernaclechoir.org) afspelen, iemand vragen een kerstlied te zingen, of klassikaal enkele lofzangen lezen of zingen (zie Lofzangen, nrs. 137–150). De mensen in de les kunnen in deze lofzangen en de bijhorende Schriftteksten op zinsneden letten die leiden tot een grotere dankbaarheid voor de Heiland en zijn bereidheid om naar de aarde te komen.

Lukas 4:16–21; Johannes 3:16

Jezus Christus vervulde zijn zending en wij kunnen daardoor het eeuwige leven beërven.

  • Vraag de mensen in uw klas Schriftteksten te zoeken die Christus’ zending samenvatten. Laat ze die aan de klas vertellen, zodat er een bespreking over de redenen voor Jezus’ geboorte ontstaat. (Het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen bevat voorbeelden.) Misschien kunnen de deelnemers aan de les die verzen in paren of groepjes opzoeken en lezen. Wat hebben ze uit de gelezen verzen over de zending van Christus geleerd? Wat leren we over zijn zending uit de titels die Hij in de Schriften krijgt? (Zie Gids bij de Schriften, ‘Jezus Christus’.)

  • De mensen in de les kunnen over de zending van de Heiland leren door De levende Christus: het getuigenis van de apostelen (Liahona, mei 2017, binnenzijde van de vooromslag) te lezen en te vertellen welke uitspraken verduidelijken waarom Hij naar de aarde was gekomen. Of ze kunnen de toespraak van president Gordon B. Hinckley in de ‘Bijkomende leermiddelen’ bestuderen en bespreken wat ze over de Heiland hebben geleerd. Hoe maken we deze kerstperiode tijd om ons ‘in alle rust […] in meditatie en overweging’ met de Heiland en zijn zending bezig te houden?

  • Gun de aanwezigen de tijd om bij hun getuigenis van Jezus Christus en zijn zending stil te staan. Willen ze een persoonlijke ervaring of verhaal uit het leven van de Heiland vertellen waardoor hun geloof of liefde voor Hem is toegenomen? Hoe heeft de studie van het Nieuwe Testament dit jaar aan een zinvollere kerstperiode bijgedragen? Om een terugblik te werpen op enkele verhalen in het Nieuwe Testament waar de mensen in uw les dit jaar over geleerd hebben, kunt u de video’s ‘For God So Loved the World’ of ‘To This End Was I Born’ (LDS.org) tonen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vertel de deelnemers aan uw les dat ze, als ze Openbaring 12–22 deze week lezen, dankbaarder kunnen worden voor de rol van de Heiland in het heilsplan en Kerstmis zinvoller kunnen beleven.

Afbeelding
Leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Kerstmis

De ware essentie van Kerstmis.

President Gordon B. Hinckley heeft gezegd:

‘Uiteindelijk [is] niets zo magnifiek, zo majestueus, zo magistraal als deze genadedaad van de Zoon van de Almachtige […] Hij [die] Zich verwaardigde om naar de aarde te komen en in Bethlehem te worden geboren. Hij is een smadelijke en pijnlijke dood gestorven om alle zoons en dochters van God door alle geslachten des tijds heen, allen kinderen des doods, de kans op eeuwig leven te bieden. Hij heeft voor ons gedaan wat wij niet voor onszelf konden doen. […]

‘Dit is het wonderlijke en ware verhaal van Kerstmis. De geboorte van Jezus in Bethlehem in Judea is het voorwoord. De driejarige bediening van de Meester is de voorrede. De schitterende kern van het verhaal is zijn offer, die volkomen onbaatzuchtige daad, de pijnlijke kruisdood op Golgotha, om de zonden van ieder van ons te verzoenen.

Afbeelding
Jezus knielt neer in de hof van Gethsémané

Gethsémané, J. Kirk Richards

‘Het nawoord is het wonder van de opstanding, die deze verzekering schenkt: “Zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden” (1 Korinthe 15:22).

‘We zouden geen Kerstmis hebben als er geen Pasen was geweest. Het kindje Jezus van Bethlehem zou slechts een baby zijn geweest zonder de verlossende Christus van Gethsémané en Golgotha, en het triomfale feit van de opstanding.

‘Ik geloof in de Heer Jezus Christus, de Zoon van de eeuwige, levende God. Hij is de grootste die ooit op deze aardbodem heeft rondgelopen. Niemand heeft een vergelijkbaar offer gebracht of een vergelijkbare zegen verleend. Hij is de Redder en de Verlosser van de wereld. Ik geloof in Hem. Ik verklaar ondubbelzinnig en zonder enig voorbehoud dat Hij goddelijk is. Ik heb hem lief. Ik bezig zijn naam in eerbied en bewondering. […]

‘Moge deze kerst voor u allen vrolijk zijn. Maar wat belangrijker is, ik wens u allen een tijd toe, al is het maar een uur, die u in alle rust zult doorbrengen in meditatie en overweging van het wonder en de majesteit van Hem, de Zoon van God. Wij hebben vreugde in deze tijd van het jaar, omdat Hij in de wereld is gekomen. ‘De innerlijke vrede die van Hem uitgaat, zijn oneindige liefde die we allemaal kunnen voelen, en een diepe, doorvoelde dankbaarheid voor wat Hij ons om niet heeft geschonken hoewel het Hem zoveel heeft gekost – die vormen in essentie de ware kerst.’ (‘The Wondrous and True Story of Christmas’, Ensign, december 2000, 4–5.)

Ons onderwijs verbeteren

Voorzie in tijd om uw cursisten aan het woord te laten. ‘Als de cursisten vertellen wat zij aan het bestuderen zijn, voelen zij niet enkel de Geest en versterken ze hun eigen getuigenis, maar moedigen zij ook hun klasgenoten aan de waarheid voor zichzelf te ontdekken. […] Reserveer elke les tijd om de aanwezigen aan het woord te laten – soms zult u merken dat deze besprekingen de kern van de les zijn.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland30.)