Kom og følg mig
16.-22. december. Jul: ›En stor glæde‹


»16.-22. december. Jul: ›En stor glæde‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»16.-22. december. Jul«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
jesusbarnet i en krybbe

Tryg i en stald, af Dan Burr

16.-22. december

Jul

»En stor glæde«

Drøftelser om evangeliet er åndeligt kraftfulde, når de er fokuseret på Jesus Kristus. Søg inspiration fra Helligånden, når du denne uge studerer om Jesu Kristi fødsel og mission, for at vide, hvordan du bedst kan fokusere klassens drøftelse på Jesus Kristus.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed klassemedlemmerne om at fortælle, hvad de gør eller tidligere har gjort personligt eller som familie for at fejre Frelserens fødsel på en måde, der bringer dem tættere på ham.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 1:18-25; Lukas 1:26-38; 2:1-20

Jesus Kristus steg ned for at blive født på jorden.

  • At stige ned vil sige at villigt afgive en høj position eller værdighed (se 1 Ne 11:14-26). Jul er et godt tidspunkt at tænke over og fejre, at Kristus steg ned – hans villighed til at følge hans »Faders plan … for os at frelse« (»Igen vi står ved Herrens bord«, Salmer og sange, nr. 110). For at indlede en drøftelse af dette emne kan du spørge klassemedlemmerne om, hvad de lærte i deres personlige studie og familiestudium denne uge om, hvem Jesus Kristus var, inden han blev født (se Joh 17:5; Mosi 7:27; L&P 76:12-14, 20-24; Moses 4:2). Du kan så vise billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, når de læser om Frelserens fødsel (se Matt 1:18-25; Luk 1:26-38; 2:1-20). Hvilke tanker og følelser får de, når de sammenligner Frelserens førjordiske herlighed med hans ydmyge fødsel?

  • Et spørgsmål, som det englen stillede Nefi i 1 Nefi 11:16, kunne være en god måde, hvorpå klassen kunne indlede en samtale, men du kan omformulere det. Du kan eventuelt skrive Hvad er Guds vilje? på tavlen og bede dem om at tænke over dette spørgsmål, mens de læser 1 Nefi 11:17-33. Bed dem om at dele de tanker, de får om Frelseren af disse vers. Hvilke billeder kan du vise, der skildrer scener af Frelserens liv, som beskrevet af Nefi? De kan også overveje Frelserens nedstigning, når de ser en video om hans fødsel, såsom »Han er gaven« (findes på LDS.org.).

  • Musik er en vidunderlig måde at indbyde Ånden i klassen på. Overvej at bede en om at fremføre en julesang eller at læse eller synge nogle få salmer sammen som klasse (se salmer og sange, nr. 49, 124-138). De kan se efter vendinger i disse salmer og i de skriftsteder, der står opført ved salmerne, der øger deres taknemmelighed for Frelseren og hans villighed til at komme til jorden.

Lukas 4:16-21; Johannes 3:16

Jesus Kristus opfyldte sin mission, hvilket gjorde det muligt for os at arve evigt liv.

  • For at hjælpe dem til at tale om, hvorfor Jesus Kristus blev født, kan du bede dem om at finde og dele skriftsteder, der sammenfatter hans mission (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier for eksempler). De kan se efter og læse vers som par eller i små grupper. Hvad lærer de om Kristi mission i de vers, de har fundet? Hvad lærer vi om hans mission af nogle af de titler, han får i skrifterne? (Se Guide til skrifterne, »Jesus Kristus«).

  • De kan lære om Frelserens mission ved at læse »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (Liahona, maj 2017, på indersiden af omslaget) og nævne de vendinger, de finder, der forklarer, hvorfor han kom til jorden. Eller de kan gennemgå budskabet af præsident Gordon B. Hinckley i »Yderligere ressourcer« og tale om det, de lærer om Frelseren. Hvordan kan vi gøre julen til en tid med »stille meditation og overvejelse af« Frelseren og hans mission?

  • Giv dem tid til at reflektere over deres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans mission. Kunne de fortælle om personlige oplevelser eller historier fra Frelserens liv, der øger deres tro på eller kærlighed til ham? Hvordan har studium af Det Nye Testamente dette år bidraget til en mere meningsfuld juletid?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Foreslå klassen, at når de studerer Johannes’ Åbenbaring 12-22 den kommende uge, kan deres påskønnelse af Frelserens rolle i frelsesplanen blive større og det kan give julen en større betydning for dem.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Jul

Indbegrebet af jul.

Præsident Gordon B. Hinckley sagde:

»Til syvende og sidst … vil intet være så vidunderligt, så majestætisk, så fantastisk som den nådegerning, hvor den Almægtiges Søn … ham, der havde indvilget i at komme ned til jorden som et spædbarn født i Betlehem, gav sit liv i fornedrelse og smerte, så alle Guds sønner og døtre til alle tider, der alle skal dø, kan opstå og leve evigt. Han udrettede noget for os, som vi ikke selv kunne gøre …

Dette er den forunderlige og sande beretning om julen. Jesu fødsel i Betlehem i Judæa er forordet. Mesterens treårige tjenestegerning er prologen. Det storslåede hovedindhold i historien er hans offer, den fuldstændig uselviske handling at lide en smertefuld død på korset på Golgata for at sone for alle menneskers synder.

Billede
Jesus knæler i Getsemane have

Getsemane, af J. Kirk Richards

Efterskriften er opstandelsens mirakel, der giver os vished om, at ›ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus‹ (1 Kor 15:22).

Der ville ikke være nogen jul, hvis der ikke havde været nogen påske. Jesusbarnet fra Betlehem ville blot være et barn som alle andre, hvis det ikke havde været for den forløsende Kristus i Getsemane have og på Golgata og opstandelsens triumferende realitet.

Jeg tror på Herren Jesus Kristus, den evige og levende Guds Søn. Ingen anden så stor har vandret på denne jord. Ingen anden har ydet et offer, der tåler sammenligning med hans, eller skænket en velsignelse, der kan måle sig med hans. Han er verdens Frelser og Forløser. Jeg tror på ham. Jeg forkynder hans guddommelighed uden tøven eller forbehold. Jeg elsker ham. Jeg siger hans navn med ærbødighed og forundring …

Må enhver af jer få en glædelig jul. Men hvad der er endnu vigtigere, så håber jeg, at enhver af jer må tage sig tid, måske blot en time, til stille meditation og overvejelse af denne Guds Søns storhed og majestæt. Vores glæde ved denne højtid skyldes, at han kom til verden. Den fred, der stammer fra ham, hans uendelige kærlighed, som enhver af os kan føle, og en overvældende taknemlighed for det, som han frit skænker os, men som kostede ham så dyrt - alt det er indbegrebet af julen (»Den forunderlige og sande beretning om julen«, Liahona, dec. 2000, s. 4, 6).

Gør undervisningen bedre

Sørg for tid til at dele med hinanden. »Når eleverne fortæller om det, de lærer, mærker de ikke kun Ånden og styrker deres vidnesbyrd, men de tilskynder også andre i klassen til selv at finde sandheder. Afse tid i hver lektion til, at eleverne fortæller – i nogle tilfælde opdager du måske, at disse drøftelser er lektionen« (Undervisning på Frelserens måde,  s. 30).