Kom og følg mig
30. september-13. oktober. Efeserne: ›For at udruste de hellige‹


»30. september-13. oktober. Efeserne: ›For at udruste de hellige‹, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»30. september-13. oktober. Efeserne«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
en familie ser på billeder

30. september-13. oktober.

Efeserne

»For at udruste de hellige«

Tanker og indtryk om, hvad og hvordan du skal undervise, vil komme, når du bønsomt studerer Efeserne, nylige generalkonferencetaler, dette oplæg og Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at bede klassens medlemmer om at skrive en sammenfatning i én sætning om noget, de lærte i deres studie denne uge, og derpå sætte deres sammenfatning op på tavlen. Udvælg tilfældigt nogle få sammenfatninger og bed dem, der skrev den, om at fortælle om deres tanker.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Efeserne 2:19-22; 4:4-8, 11-16

Profeter og apostle – og os alle – styrker og forener Kirken.

  • Kan du og klassen bygge noget sammen for at illustrere, hvordan Kirken er »bygget på apostlenes og profeternes grundvold«, og hvordan Frelseren er »hovedhjørnesten«? (Ef 2:20). De kan eventuelt sætte navne på klodser eller plastikkrus og samle dem til et tårn eller en pyramide, hvor Jesus Kristus og apostle og profeter danner bunden. Du kan så demonstrere, hvad der ville ske, hvis Kristus eller apostlene og profeterne blev fjernet. Hvorfor er hovedhjørnestenen en god metafor for Jesus Kristus og hans rolle i Kirken? (Se en beskrivelse af en hovedhjørnesten i »Yderligere ressourcer«). De kan i Efeserne 2:19-22, 4:11-16 se efter velsignelser, vi modtager på grund af apostle, profeter og andre kirkeledere. Hvad kan vi gøre for at bygge vores liv på deres lærdomme?

    Billede
    et tempels hjørnesten

    Jesus Kristus er Kirkens hjørnesten.

  • For at vise, hvordan en lære kan blive misforstået, hvis der ikke er kontinuerlig vejledning fra profeter og apostle, kan I lege en leg, hvor du fortæller en kort historie til et klassemedlem, uden at nogen andre hører den. Derpå skal den person gentage historien for en anden og så videre, indtil historien har været gennem flere personer. Lad så den sidste person, der hører historien fortælle resten af klassen, hvad han eller hun hørte. Var der nogen detaljer, der havde ændret sig? Hvad ville der være sket, hvis læreren kunne have rettet fejlene undervejs? Hvad lærer denne aktivitet os om, hvorfor Kristi kirke skal være »bygget på apostlenes og profeternes grundvold«?

  • Hvis de har lyttet til en generalkonferencetale siden sidst i mødtes, så bed dem om at fortælle, hvordan det, der blev belært om under konferencen, er med til at opfylde formålene udtrykt i Efeserne 4:11-16.

  • Du kan give dem et øjeblik til at lave en liste over nogle af de »kald« eller opgaver, de er blevet kaldet til at udføre i Kirken (se Ef 4:1) – for eksempel en hjemme- eller besøgslærer, forælder, en Kristi discipel osv. De kan så udveksle lister med andre, læse Efeserne 4:4-8, 11-16 og fortælle, hvordan de kaldelser og opgaver på deres liste er med til at opbygge Kristi legeme. Hvordan kan vi arbejde sammen om at blive forenet i »én Herre, én tro, én dåb«?

Efeserne 5:22-6:4

At følge Frelserens eksempel kan styrke familieforhold.

  • Selvom efeserne levede på en tid, hvor hustruer ikke blev behandlet som ligeværdige med deres mænd, indeholder dette brev stadig nogle værdifulde råd til ægtepar i dag. Du kan skrive spørgsmål som følgende på tavlen og bede dem om at tale om dem i grupper, når de læser Efeserne 5:22-23: Hvordan viste Kristus sin kærlighed til Kirken? Hvad kan vi gøre for at følge hans eksempel på, hvordan vi skal behandle vores ægtefælle? Du kan bede dem om at fortælle om eksempler, som de har set på ægtefæller, der opfører sig kristuslignende overfor hinanden. Hvordan kan vi anvende disse principper i andre familieforhold?

  • Selvom Paulus’ råd om at »ær[e s]in far og [s]in mor« (Ef 6:2) var henvendt til børn, kan det gælde for os alle, uanset alder eller familiesituation. Tilskynd klassemedlemmer til at tænke på, hvordan de kan anvende Paulus’ råd i Efeserne 6:1-3 i deres egne omstændigheder. Hvordan kan vi for eksempel ære vores forældre, selv hvis deres valg ikke stemmer overens med Jesu Kristi lærdomme? Du kan eventuelt give dem nogle få minutter til at nedskrive, hvad de kan gøre bedre for at ære deres forældre.

  • Hvis der i din klasse er forældre – eller fremtidige forældre – til små børn, kan de få gavn af at tale om Efeserne 6:4. Hvad vil det sige at opdrage børn »med Herrens tugt og formaning«? Måske kan de, der har ældre børn, fortælle, hvad det betyder for dem, og hvordan de har forsøgt at anvende dette råd i deres familie.

Efeserne 6:10-18

Guds rustning vil være med til at beskytte os mod det onde.

  • Hvad vil inspirere dem til at prøve at iføre sig Guds fulde rustning hver dag? Du kan forberede en aktivitet, hvor de sætter dele af rustningen sammen med de principper eller dyder, de repræsenterer i Efeserne 6:14-17. Hvordan kan hver rustningsdel beskytte os mod ugudelighed? (Få hjælp i »Yderligere ressourcer«). Hvordan har deltagerne iført sig denne rustning? Som et led i denne drøftelse kan du dele præsident N. Eldon Tanners forklaring i »Yderligere ressourcer«. Hvad kan vi gøre for at finde og styrke alle svagheder i vores rustning?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere dem til at læse Filipperne og Kolossenserne kan du fortælle dem, at en af trosartiklerne er baseret på et vers, der findes i et af disse breve. Kan de finde det i deres studie den kommende uge?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Efeserne

Hvad er en hovedhjørnesten?

Hovedhjørnestenen er den første sten, der lægges i et fundament. Den fungerer som referencepunkt til opmåling og placering af de andre sten, som skal tilpasses hovedhjørnestenen. Da hovedhjørnestenen bærer vægten af resten af bygningen, skal den være solid, stabil og pålidelig.

Guds rustning.

Lænderne ombundet med sandhed:Denne del af rustningen er som et bælte spændt om lænden.

Brynje:En brynje beskytter hjertet og andre vitale organer.

Sko på fødderne:Dette henviser til beskyttelse af en soldats fødder.

Skjold:Er skjold kan beskytte næsten alle dele af kroppen mod forskellige slags angreb.

Hjelm:En hjelm beskytter hovedet.

Sværd:Et sværd giver os mulighed for at handle mod fjenden.

»Undersøg din rustning.«

Præsident N. Eldon Tanner, forhenværende rådgiver i Det Første Præsidentskab, indbød medlemmer af Kirken til at undersøge styrken af deres personlige rustning ved at tænke over deres indsats for at efterleve evangeliet. Han forklarede derpå:

»Hvis vores rustning er svag, findes der et ubeskyttet sted, som kan findes, et sted som er sårbart i tilfælde af angreb. Har vi sådanne steder, da vil vi blive skadet eller ødelagt af Satan, som vil vedblive at søge, til han finder vores svagheder.

Undersøg din rustning. Findes der et ubeskyttet sted? Beslut dig nu til at tilføje den del, som mangler Det har ingen betydning, hvor gammel eller mangelfuld din rustning er, for husk altid, at du har det i din magt at foretage de nødvendige justeringer for at fuldstændiggøre din rustning.

Ved hjælp af omvendelsens store princip er det muligt for dig at omvende dig; begynd nu at iføre dig Guds fulde rustning gennem studium, bøn og en beslutning om at tjene Gud og holde hans bud« (se »Ifør jer Guds fulde rustning«, Den Danske Stjerne, okt. 1979, s. 75).

Gør undervisningen bedre

Stræb efter kristuslignende kærlighed. Din omgang med dem, du underviser, bør være motiveret af kærlighed. Du og de vil blive velsignet, når du beder om at udvikle kristuslignende kærlighed og stræber efter at udvise den (se Undervisning på Frelserens måde, s. 6; Moro 7:48).