Kom og følg mig
29. april-5. maj. Johannes 7-10: ›Jeg er den gode hyrde‹


»29. april-5. maj. Johannes 7-10: ›Jeg er den gode hyrde‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»29. april-5. maj. Johannes 7-10«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Kristus og kvinden, der var blevet grebet i ægteskabsbrud

Han der er uden synd, af Liz Lemon Swindle

29. april-5. maj

Johannes 7-10

»Jeg er den gode hyrde«

Du og dine klassemedlemmer vil få indsigt, når I læser Johannes 7-10 denne uge. Husk, at forslagene i dette oplæg kun bør supplere snarere end at erstatte den inspiration, du modtager ved at studere skrifterne.

Nedskriv dine indtryk

Billede
Deleikon

Del med hinanden

Mind klassemedlemmerne om vigtigheden af at gøre deres hjem til centrum for at lære om evangeliet. Hvilke skriftsteder fra Johannes 7-10 drøftede de med deres familie i løbet af ugen? Hvilke budskaber var nyttigst for dem?

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 7-10

Jesus Kristus er verdens Frelser.

  • I Johannes 7-10 kom Frelseren med adskillige erklæringer, der kan hjælpe klassemedlemmerne til bedre at forstå hans mission og komme ham nærmere. Overvej at bede dem at læse de følgende skriftsteder og fortælle, hvad de lærer om Frelserens guddommelige mission. Hvordan opfylder Kristus disse roller i vores liv?

Billede
Jesus Kristus

Verdens lys, af Howard Lyon

Johannes 7:14-17

Når vi efterlever Jesu Kristi lære, vil vi komme til at vide, at den er sand.

  • Klassemedlemmerne kan få en bedre forståelse af, hvordan efterlevelse af en befaling opbygger et vidnesbyrd, hvis de sammenligner dette mønster med processen af at lære en færdighed gennem personlig erfaring. Du kan for eksempel bede en, der ved, hvordan man jonglerer eller spiller et instrument, om at forklare, hvordan de udviklede denne evne. Hvordan lærte det at øve sig på egen hånd dem mere end blot at iagttage en anden person udføre evnen? Drøft som klasse, hvordan indsatsen i at lære en færdighed kan sammenlignes med det åndelig mønster, som Frelseren beskrev i Johannes 7:14-17. Hvilken oplevelse kan de fortælle om dette mønster for at opnå åndelig kundskab?

  • Hvordan kan du illustrere de sandheder, der bliver belært om i Johannes 7:14-17? En idé kan være at bede dem om at fortælle om oplevelser, hvor de har fået et vidnesbyrd om en evangelisk sandhed ved at efterleve den. Beretningen, som søster Bonnie L. Oscarson har fortalt, som findes i »Yderligere ressourcer«, kan også være et godt eksempel. Giv dem tid til at tænke på et evangelisk princip, som de gerne vil have et stærkere vidnesbyrd om, og tilskynd dem så til at sætte specifikke mål for at efterleve det princip mere fuldt ud.

Johannes 8:18-19, 26-29.

Når vi lærer Jesus Kristus at kende, lærer vi også Faderen at kende.

  • Ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Nogle i dagens verden har desværre en sørgelig misopfattelse af [Gud, vor evige Fader] … Mange nutidige mennesker [siger], at de ville føle sig trygge i Jesu arme, men de er utrygge ved at tænke på det strenge møde med Gud« (»Guds storhed«, Liahona, nov. 2003, s. 71). Hvad lærer Frelserens ord i Johannes 3:3 os om forholdet mellem ham og hans Fader? Når I har læst og drøftet disse vers, kan de på tavlen skrive det, som Jesus gjorde, sagde eller lærte os. Hvad lærer vi om Gud Faderen af dette?

Johannes 8:1-11

Frelserens nåde gives til alle, der omvender sig.

  • Til dem, der føler sig fordømt på grund af deres synder, vil historien om Frelseren, der giver nåde og tilgivelse til kvinden, der blev taget i at begå ægteskabsbrud, kunne være en kilde til opmuntring. Eller hvis de føler sig fristet til at dømme andre på grund af deres synder, vil historien virke som en advarsel. Du kan bede dem om at læse Johannes 8:1-11 og se efter svar på spørgsmål som de følgende: Hvad lærer denne historie os om Frelserens nåde? Hvordan kan modtagelse af hans nåde hjælpe os, når vi føler os fristet til at dømme andre? (se Alma 29:9-10).

  • For at hjælpe dem til at finde personlig relevans i Johannes 8:1-11, så overvej at dele klassen op i tre grupper – en, der fokuserer på farisæernes ord og handlinger, en, der fokuserer på Frelserens ord og handlinger og en, der fokuserer på kvindens ord og handlinger. Bed hver gruppe om at lave en liste over de åndelige sandheder, de lærer af at læse hver del af beretningen.

  • Til tider er vi ikke klar over, hvordan vi dømmer andre. Denne aktivitet kan hjælpe dem til at overvinde denne tendens: Bed klassen om at lave en liste over, hvordan vi dømmer folk (på deres udseende, deres opførsel, deres baggrund osv.). Giv dem et stykke papir, der er formet som en sten, og bed dem om at vælge en måde at dømme andre på, som de føler sig skyldig i, og skrive det på papirstenen. Hvad lærer vi af Frelserens ord til farisæerne i Johannes 8:1-11? Bed klassen om at skrive noget, som vil minde dem om ikke at dømme, på den anden side af papiret (måske en vending fra Joh 8).

Billede
Læreikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed klassemedlemmerne om at tænke på en situation, hvor de tabte noget, der var meget værdifuldt for dem. I skriftstederne til næste uges lektion vil de lære om, hvad vor himmelske Fader og Jesus Kristus føler for dem, der er tabt.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Johannes 7-10

Efterlevelse af et princip hjælper os til at få et vidnesbyrd om det.

Søster Bonnie L. Oscarson har sagt:

»Frelseren har sagt: ›Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud, eller om jeg taler af mig selv‹ (Joh 7:17). Sommetider prøver vi at gøre det omvendt. Vi kan fx gribe det således an: Jeg vil med glæde efterleve tiendeloven, men først er jeg nødt til at vide, om den er sand. Måske beder vi endda om at få et vidnesbyrd om tiendeloven og håber, at Herren vil velsigne os med dette vidnesbyrd, før vi nogensinde har udfyldt en tiendeseddel. Sådan virker det ikke! Herren forventer, at vi udøver tro. Vi må konsekvent betale en fuld og ærlig tiende for at få et vidnesbyrd om tiende …

Jeg vil give et eksempel på, hvordan det hjælper os at blive omvendt til et princip, når vi efterlever det … Mine forældre og lærere i Kirken havde indprentet mig værdien af at behandle mit legeme med respekt, bevare et klart sind og frem for alt at lære at stole på Herrens befalinger. Jeg besluttede mig for at undgå situationer, hvor jeg vidste, der ville være alkohol, og at holde mig væk fra tobak og stoffer. Det betød, at jeg ofte ikke var med til fester, og jeg var sjældent på date. Brug af stoffer blev mere og mere almindeligt blandt de unge, og farerne var ikke så velkendte, som de er i dag. Mange af mine jævnaldrende fik senere varige skader på grund af stoffer, der ændrede sindet, eller også blev de fanget i alvorlig afhængighed. Jeg var taknemlig for at have lært at efterleve visdomsordet i mit hjem, og jeg fik et stort vidnesbyrd om dette evangeliske princip, da jeg udøvede tro og efterlevede det. Den gode følelse, jeg fik ved at efterleve et sandt evangelisk princip, var Helligåndens bekræftelse på, at princippet var sandt« (»Omvend jer«, Liahona, nov. 2013, s. 77).

Gør undervisningen bedre

Lev værdigt til Åndens vejledning. Når du efterlever evangeliet, er du værdige til at have Ånden hos dig, som er den bedste lærer. Når du søger vejledning, vil Helligånden give dig tanker og indtryk om, hvordan du kan imødekomme behovene hos dem, du underviser (se Undervisning på Frelserens måde, s. 5).