Läran och förbunden 2021
Du undervisar i Jesu Kristi kyrka


”Du undervisar i Jesu Kristi kyrka”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”Du undervisar i Jesu Kristi kyrka”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
Jesus sitter med apostlarna

Du undervisar i Jesu Kristi kyrka

Du har kallats av Gud att älska och undervisa hans barn på Frälsarens sätt. Du avskildes till det här ämbetet genom hans heliga prästadömes myndighet. Även om du inte är en erfaren lärare kommer vår himmelske Fader att ge dig den Helige Andens inflytande och kraft som hjälper dig göra bra ifrån dig när du lever värdigt, ber dagligen och studerar skrifterna (se 2 Ne. 33:1).

De som anförtrotts dig är vår himmelske Faders barn och han vet vad de behöver och hur du bäst kan nå dem. Genom den Helige Anden vägleder Gud dig under dina förberedelser och medan du undervisar. Han uppenbarar för dig vad du ska säga och vad du ska göra (se 2 Ne. 32:5).

Huvudsyftet med undervisning av och lärande i evangeliet är att förändra liv. Ditt syfte som lärare är att hjälpa dem du undervisar att göra allt de kan för att bli mer omvända till Jesu Kristi evangelium – en ansträngning som sträcker sig långt utanför lektionstiden. Be dem du undervisar att delta aktivt i sitt eget lärande av Jesu Kristi principer och lärosatser, och att handla efter det de lär sig. Uppmuntra dem att låta sina personliga studier och studier med familjen utanför klassrummet bli den primära källan till deras lärande i evangeliet. När de handlar i tro genom att studera som enskilda och som familjer bjuder de in Anden i sina liv, och det är Anden som åstadkommer sann omvändelse. Allt du gör som lärare ska inriktas mot detta heliga mål.

Undervisa endast om läran i Jesu Kristi återupprättade evangelium så som den framställs i skrifterna och i de nutida profeternas ord. Den rena läran – eviga, oföränderliga sanningar som undervisas av Gud och hans tjänare – inbjuder Anden och har kraften att förändra liv.

Ämbetet att undervisa är ett heligt förtroende, och det är normalt att ibland känna sig överväldigad. Men kom ihåg att din himmelske Fader kallade dig, och han överger dig aldrig. Det här är Herrens arbete, och när du tjänar ”av allt [ditt] hjärta, all [din] förmåga, allt [ditt] förstånd och all [din] styrka” (L&F 4:2) ökar han din kapacitet, dina gåvor och dina talanger, och ditt tjänande blir till välsignelse för dem du undervisar.