Oppi ja liitot 2021
20.–26. joulukuuta. Joulu: Jumalan jumalallisen Pojan verraton lahja


”20.–26. joulukuuta. Joulu: Jumalan jumalallisen Pojan verraton lahja”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Oppi ja liitot 2021, 2020

”20.–26. joulukuuta. Joulu”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2021

Kuva
taideteos, Maria ja Jeesus-lapsi

Kristuksen syntymä, kuparia ja umbraa, J. Kirk Richards

20.–26. joulukuuta

Joulu

Jumalan jumalallisen Pojan verraton lahja

Muista, että luokan jäsenten tärkein ja tehokkain evankeliumin oppiminen tapahtuu heidän kotonaan. Kun valmistaudut opettamaan, mieti, kuinka pyhäkoululuokkasi voi vahvistaa heidän henkilökohtaista opiskeluaan ja perheen opiskelua.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kuinka asiakirjan ”Elävä Kristus” (churchofjesuschrist.org) tutkiminen tällä viikolla on siunannut luokkasi jäseniä? Voisit lukea nämä Apuyhdistyksen ylijohtajan Jean B. Binghamin sanat ja pyytää luokan jäseniä sitten puhumaan mahdollisista samanlaisista kokemuksista, joita heillä on ollut: ”Kun olen tutkinut Jeesuksen Kristuksen elämää ja opetuksia keskittyneemmin ja sitoutuen opettelemaan ulkoa julistuksen ’Elävä Kristus’, kiitollisuuteni ja rakkauteni Vapahtajaamme kohtaan ovat lisääntyneet. Tuon innoitetun julistuksen jokainen virke sisältää saarnan ja on lisännyt ymmärrystäni Hänen jumalallisista rooleistaan ja palvelutehtävästään maan päällä. Se, mitä olen oppinut ja tuntenut tänä tutkimisen ja mietiskelyn aikana, vahvistaa, että Jeesus todellakin ’on maailman valkeus, elämä ja toivo’.” (”Jotta teidän ilonne tulisi täydelliseksi”, Liahona, marraskuu 2017, s. 85.)

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

”Kenelläkään muulla ei ole ollut niin syvällistä vaikutusta.”

  • Luokan jäsenet voisivat lukea asiakirjasta ”Elävä Kristus” ensimmäisen kappaleen ja kertoa ajatuksiaan siitä, miksi Jeesuksen Kristuksen vaikutus on ollut syvällisempi kuin kenenkään muun. Mitkä muut lauseet asiakirjassa ”Elävä Kristus” tukevat tätä väitettä? Kehota luokan jäseniä kertomaan, kuinka Hän on vaikuttanut heihin henkilökohtaisesti. Video ”Why We Need a Savior” [Miksi tarvitsemme Vapahtajaa] (churchofjesuschrist.org) voi täydentää keskusteluanne.

  • Onko luokan jäsenten tarvinnut koskaan selittää jollekulle toiseen kulttuuriin kuuluvalle, miksi me vietämme joulua? Kenties he voisivat kertoa kokemuksistaan. Tai voisit pyytää luokan jäseniä kuvittelemaan, että tämän kysymyksen esittää heille joku, joka ei tunne kristinuskoa. Kuinka voisimme vastata tähän kysymykseen? Kannusta luokan jäseniä tarkastelemaan tämä kysymys mielessään asiakirjaa ”Elävä Kristus” ja kehota muutamia kertomaan ajatuksiaan. Lisäksi voisitte yhdessä lukea Luuk. 2:10–14 tai laulaa jonkin kirkon laulun, joka ilmentää joulun iloa (kuten ”Riemuitse, maa”, MAP-lauluja, 125), ja puhua siitä, miksi Kristuksen syntymä tuo ”suuren ilon”. Kuinka me voimme tehdä Kuninkaallemme tien sydämeemme?

    Kuva
    Jeesus Kristus

    Maailman valo, Howard Lyon

”Jumalalle kiitos Hänen jumalallisen Poikansa vertaansa vailla olevasta lahjasta.”

  • Asiakirjassa ”Elävä Kristus” apostolit esittävät Vapahtajan olevan ”lahja” taivaalliselta Isältämme. Jotta voit auttaa luokan jäseniä oppimaan lisää tästä lahjasta, voisit kirjoittaa tauluun Jeesuksen Kristuksen ansiosta Jumala antaa meille lahjana… ja kehottaa luokan jäseniä ehdottamaan, miten tämän virkkeen voisi täydentää sen pohjalta, mitä he lukivat asiakirjasta ”Elävä Kristus” ja presidentti Russell M. Nelsonin lausunnosta kohdasta ”Lisäaineistoa”. Kuinka me saamme näitä lahjoja? Voisit kehottaa luokan jäseniä valitsemaan yhden näistä lahjoista ja pyrkimään saamaan sen lahjan täydemmin.

Kuva
lisäaineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Vapahtajan antamia lahjoja.

Puhuessaan joulun aikaan presidentti Russell M. Nelson mainitsi neljä lahjaa, jotka Vapahtaja antaa kaikille, jotka ovat halukkaita vastaanottamaan ne:

”Ensimmäiseksi, Hän antoi teille ja minulle rajattoman kyvyn rakastaa. Siihen kuuluu kyky rakastaa niitäkin, jotka eivät ole rakastettavia, ja niitä, jotka eivät rakasta teitä vaan parhaillaan vainoavat teitä ja käyttävät teitä häpeällisesti hyväkseen.

Vapahtajan avulla voimme oppia rakastamaan niin kuin Hän on rakastanut. – –

Toinen lahja, jonka Vapahtaja teille tarjoaa, on kyky antaa anteeksi. Hänen äärettömän sovituksensa kautta te voitte antaa anteeksi niille, jotka ovat loukanneet teitä ja jotka eivät ehkä koskaan myönnä julmuuttaan teitä kohtaan. – –

Kolmas lahja Vapahtajalta on parannus. Tätä lahjaa ei aina ymmärretä hyvin. – – Parannus on loistokas lahja. Se on tapahtumasarja, jota ei pidä milloinkaan pelätä. Se on saamamme lahja, joka meidän tulee ottaa vastaan ilolla – jopa avosylin – ja käyttää sitä päivästä päivään, kun pyrimme tulemaan enemmän Vapahtajamme kaltaisiksi. – –

Neljäs lahja Vapahtajaltamme on oikeastaan lupaus – lupaus ikuisesta elämästä. – – Iankaikkinen elämä on sellaista ja sen tasoista elämää, jota taivaallinen Isä ja Hänen rakas Poikansa elävät. Kun Isä tarjoaa meille ikuisen elämän, Hän itse asiassa sanoo: ’Jos te päätätte seurata Poikaani – jos halunne on todella tulla enemmän Hänen kaltaisikseen – niin aikanaan saatte elää niin kuin me elämme ja johtaa maailmoja ja valtakuntia niin kuin me teemme.’

Nämä neljä ainutlaatuista lahjaa tuovat meille jatkuvasti lisää iloa, kun otamme ne vastaan. Ne ovat mahdollisia sen vuoksi, että Jehova alensi itsensä ja tuli maan päälle Jeesus-lapsena.” (”Neljä lahjaa, jotka Jeesus Kristus teille antaa”, ensimmäisen presidenttikunnan jouluhartaus, 2. joulukuuta 2018, broadcasts.churchofjesuschrist.org.)

Näin kehitymme opettamisessa

Valmistaudu hengellisesti. ”Voimallinen evankeliumin opettaminen tarkoittaa paitsi oppiaiheen valmistamista myös sitä, että valmistaudumme itse. – – Tehokas evankeliumin opettaja – ennen kuin hän ajattelee, miten käyttää oppitunnin ajan – keskittyy täyttämään sydämensä Pyhällä Hengellä.” (Evankeliumin opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 12.)