Lære og Pagter 2021
9.-15. august. Lære og Pagter 88: »Grundlæg … et Guds hus«


»9.-15. august. Lære og Pagter 88: ›Grundlæg … et Guds hus‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»9.-15. august. Lære og Pagter 88«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
værelse med stole og bænke

9.-15. august

Lære og Pagter 88

»Grundlæg … et Guds hus«

Som lærer i evangeliet har du et ansvar for at hjælpe din klasse til at »undervise hinanden i rigets lære« og »visdomsord« (L&P 88:77, 118). Udover at dele det, du er inspireret til at undervise i fra Lære og Pagter 88, så tilskynd klassens medlemmer til at undervise hinanden om det, de har lært.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Nogle gange kan et billede foranledige, at der fortælles. Du kan vise et billede af en olivengren (eller tegne en på tavlen) og bede klassemedlemmerne om at dele vers fra Lære og Pagter 88, der hjælper dem til at forstå, hvorfor Joseph Smith kaldte denne åbenbaring for »›olivenbladet‹ … Herrens budskab til os om fred« (afsnitsindledning).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 88:6-50

Lys og lov kommer fra Jesus Kristus.

  • For at hjælpe din klasse til at forstå Lære og Pagter 88:6-50 kan du skrive lys og lov på tavlen og dele klassen op i to grupper. En gruppe kan gennemgå Lære og Pagter 88:6-13, 40-50 og se efter det, de lærer om Jesus Kristus fra henvisningen til lys i disse vers. Den anden gruppe kan søge i vers 13-26, 34-42 og se efter, hvad de lærer om vigtigheden af at følge hans lov. Hvad lærer sandheder om lys og lov i afsnit 88 os om Frelseren? Hvordan inspirerer de os til at blive mere som ham?

Lære og Pagter 88:62-76, 119-126

Vi kan blive renset ved Jesu Kristi forsoning.

  • Herrens befaling om at »helliggøre jer« forekommer to gange i afsnit 88 (v. 68, 74). Hvis du føler dig inspireret til at tale om, hvad det betyder, kan I begynde med sammen at finde definitioner af ordet helliggøre eller gennemgå nogle af skriftstederne nævnt under »Helliggørelse« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Du kan også bede klassen om at læse Lære og Pagter 88:62-76, 119-126 og tale om spørgsmål som disse med en makker: Hvordan bliver vi helliggjort? Hvilke løfter fra Herren finder vi i disse vers? Hvorfor ønsker Herren, at vi skal være rene? De kan muligvis også finde svar på disse spørgsmål i præsident Dallin H. Oaks’ tale: »Renset ved omvendelse« (Liahona, maj 2019, s. 91-94; se også »Yderligere ressourcer«).

Lære og Pagter 88:77-78, 118-126

Herren ønsker, at vi stræber efter at lære ved studium og tro.

  • Det råd, Herren gav som hjælp til at grundlægge »profeternes skole« i Kirtland (v. 137), kan hjælpe din klasse i deres indsats for at »undervise hinanden i rigets lære« (v. 77). I kan måske udforske vers 77-78 og 118-126 og tale om, hvordan I kan gøre jeres klasse til et »undervisningens hus« (v. 119). Klassemedlemmerne kan skrive nogle »klasseregler« eller principper baseret på de vers, der vil vejlede jeres læring i klassen. Du kan også bede dem om at fortælle, hvordan de forsøger at anvende disse principper, når de stræber »efter at lære« (v. 118).

    Billede
    børn studerer skrifterne

    Vores hjem kan være et sted med åndelig læring.

Lære og Pagter 88:119

Templet er Guds hus.

  • Hæng om muligt et billede at det nærmeste tempel på tavlen, og bed klassen om at skrive ord fra vers 119, der er brugt til at beskrive Herrens hus, ved siden af det. Bed dem om at fortælle om oplevelser, der viser, hvordan templet svarer til hver beskrivelse. I kan også tale om, hvordan dette vers kan vejlede os.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Renset ved omvendelse.

Præsident Dallin H. Oaks har sagt:

»Omvendelse begynder med vor Frelser, og den er en glæde, ikke en byrde …

For at blive renset ved omvendelse må vi forsage vores synder og bekende dem for Herren og hans jordiske dommer, hvor det er påkrævet (se L&P 58:43). Alma forklarede, at vi må ›frembring[e] retfærdigheds gerninger‹ (Alma 5:35). Alt dette er en del af den opfordring, der hyppigt forekommer i skrifterne om at komme til Kristus.

Vi har brug for at nyde nadveren hver sabbatsdag. I den ordinance indgår vi pagter og får velsignelser, der hjælper os til at overvinde alle de handlinger og ønsker, der blokerer os fra den fuldkommenhed, vor Frelser opfordrer os til at opnå (se Matt 5:48; 3 Ne 12:48). Når vi ›fornægter [os] selv al gudløshed og elsker Gud af al [vores] kraft, sind og styrke,‹ da kan vi ›blive fuldkomne i Kristus‹ og blive ›helliggjort‹ ved udgydelsen af hans blod, så vi ›bliver hellige, uden plet‹ (Moro 10:32-33). Sikke et løfte! Sikke et mirakel! Sikke en velsignelse!« (»Renset ved omvendelse«, Liahona, maj 2019, s. 92).

Gør undervisningen bedre

Find ressourcer, der understøtter principperne. Udover forslagene i dette oplæg kan du se efter kirkens videoer, musik og kunst for at undervise i principper i Lære og Pagter 88. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 17-18).