Kom, følg med meg
13.–19. juli. Alma 32–35: “Så dette ord i deres hjerter”


“13.–19. juli. Alma 32–35: ‘Så dette ord i deres hjerter’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“13.–19. juli. Alma 32–35”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
frø i et barns hånd

13.–19. juli

Alma 32–35

“Så dette ord i deres hjerter”

Uansett hvor mange ganger du har lest Alma 32–35, les kapitlene om igjen når du forbereder deg til å undervise. Vær mottagelig for ny innsikt fra Ånden.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe klassemedlemmene til å dele det de har lært av å lese Alma 32–35 hjemme, kan du gi dem noen minutter til å gjennomgå disse kapitlene igjen og skrive på tavlen temaer eller emner som de har lagt merke til. Drøft som klasse hvorfor disse temaene eller emnene er betydningsfulle.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Alma 32:1–16

Vi kan velge å være ydmyke.

  • Innled en drøfting om ydmykhet slik den undervises i Alma 32:1–16, ved å be klassemedlemmene nevne opplevelser som kan gjøre en person ydmyk (Alma 32:2–5 gir ett eksempel). Noen av klassemedlemmene kan kanskje være villige til å dele egne erfaringer med å lære ydmykhet. Hvordan kan det å bli “nødt til å være ydmyke” (Alma 32:12) være en velsignelse? Uttalelsene om ydmykhet i “Ytterligere ressurser” kan være til hjelp i drøftingen. Dere kan også lese Lære og pakter 112:10 eller som klasse synge en salme om ydmykhet, som for eksempel “Vær du ydmyk” (Salmer, nr. 53).

Alma 32:17–43; 33

Vi utøver tro på Jesus Kristus ved å så og gi næring til hans ord i vårt hjerte.

  • Noen ganger tenker vi på tilbedelse bare som det vi gjør i formelle situasjoner som for eksempel en kirkebygning (se Alma 32:5, 9, 11), men Almas definisjon på tilbedelse er mye videre. Han underviste for eksempel at å utvikle og utøve tro på Jesus Kristus er en viktig form for tilbedelse som kan finne sted utenfor en formell setting. For å hjelpe klassen til å forstå dette prinsippet kan du tegne et blide av et frø og et tre på tavlen og drøfte spørsmål som dette: Hva representerer frøet? (se Alma 32:28; 33:22–23). Hvordan kan vi plante frøet – eller vitnesbyrdet om Jesus Kristus og hans forsoning – i vårt hjerte og gi det næring? (se Alma 32:36–4333). Hvilke erfaringer kan vi dele der våre bestrebelser på å følge Frelseren frembragte dyrebar frukt? Hvilken innflytelse har Almas læresetninger på måten vi tilber vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • “Eksperimentet” som Alma beskrev for å hjelpe zoramittene til å utvikle tro på Jesus Kristus, kan også hjelpe oss til å finne ut om andre prinsipper i evangeliet er sanne. For å hjelpe klassen til å forstå Almas eksperiment, kan dere snakke om hva et eksperiment er. Det er kanskje noen i klassen som har utført et eksperiment før, og som kan hjelpe til med denne forklaringen. Hva er hensikten med et eksperiment? Hvordan ligner et eksperiment på det Alma innbød folket til å gjøre i Alma 32:26–36? Klassemedlemmene kan kanskje dele forskjellige måter de har “eksperimentert” med Guds ord på. Hvordan har de fått vite at “[Guds ord] må være godt”? (Alma 32:28).

  • Hva ville Alma ha sagt til noen som ønsker å få eller styrke sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus? For å finne svar på dette spørsmålet, kan du dele klassen inn i to grupper. En gruppe kan lese Alma 32:26–36 for å finne ut hva Alma ville ha sagt til noen som prøver å få et vitnesbyrd, og den andre gruppen kan lese Alma 32:36–43 for å finne ut hva han ville ha sagt til noen hvis vitnesbyrd er blitt svekket. Deretter kan en person fra hver gruppe etter tur representere Alma og rollespille hvordan man kan hjelpe noen til å få eller styrke sitt vitnesbyrd.

Alma 31:13–23; 33:2–11; 34:17–29

Vi kan tilbe Gud i bønn, når som helst og hvor som helst.

  • Du kan gjerne hjelpe klassen til å se forskjellen mellom Alma og Amuleks læresetninger om bønn og tilbedelse, og zoramittenes falske lære. Klassemedlemmene kan gjennomgå Alma 31:13–23 og skrive på tavlen hva zoramittene trodde om bønn og tilbedelse. De kan deretter se etter sannheter i Alma 33:2–11 og 34:17–29 som står i motsetning til disse oppfatningene. Hva lærer disse versene oss om hvordan vi kan forbedre våre bønner og vår tilbedelse?

  • Du kan oppfordre til en drøfting om bønn ved å skrive ord som Hvem? Hva? Når? Hvor? Hvorfor? og Hvordan? på tavlen. Klassemedlemmene kan granske Alma 33:2–11 og 34:17–29 for å finne svar på disse spørsmålene angående bønn. De kan for eksempel besvare spørsmål som disse: Hvor kan vi be? Hva kan vi be om? De kan også finne svar i ordene i en salme om bønn, for eksempel “Da du styrket fra ditt leie” eller “O bønnestund, o bønnestund” (Salmer, nr. 58, 55). Hvordan kan vi forbedre våre bønner?

Alma 34:9–17

Frelserens sonoffer er “altomfattende og evig”.

  • Amulek brukte ordene “altomfattende” og “evig” flere ganger for å beskrive det offer Jesus Kristus gjorde for å sone for våre synder. Du kan gjerne be klassemedlemmene om å finne disse ordene i Alma 34:9–14 og deretter slå dem opp i en ordbok. På hvilke måter er Frelserens offer altomfattende og evig? (se Hebreerne 10:10; 2 Nephi 9:21; Mosiah 3:13). Ifølge Alma 34:15–17, hva må vi gjøre for å motta velsignelsene som er knyttet til Frelserens offer? Hva betyr det å “utøve deres tro til omvendelse”? (Alma 34:17).

Alma 34:32–35

“Ikke […] utsett […] deres omvendelsesdag inntil enden.”

  • En analogi som den følgende kan hjelpe klassemedlemmene til å grunne på farene ved å utsette vår omvendelse: Be dem forestille seg at de har fått en invitasjon til å delta i en begivenhet som krever mange års trening og forberedelse, som for eksempel en konkurranse i de olympiske leker eller en musikalsk fremførelse (velg noe som er meningsfylt for klassen din), men at denne begivenheten skal finne sted i morgen. Drøft med klassen hvorfor de sannsynligvis ikke vil lykkes under begivenheten selv om de bruker resten av dagen på å forberede seg. Hvordan angår dette eksempelet Amuleks advarsler i Alma 34:32–35? Hvorfor kan det være farlig å utsette våre bestrebelser på å omvende og forandre oss? Be klassemedlemmene grunne på hva de kan gjøre som “forberedelse for evigheten” (vers 33) og legge planer for å gjøre det uten utsettelse.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å inspirere klassemedlemmene til å lese Alma 36–38 den kommende uken, kan du påpeke at Alma var “meget bedrøvet over sitt folks synder”, så han samlet sine sønner og underviste dem “om det som angår rettferdighet” (Alma 35:15–16). De neste kapitlene i Alma gir en beretning om hva Alma ble inspirert til å undervise sine sønner om.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Hva vil det si å være ydmyk?

“Å være ydmyk er å takknemlig erkjenne din avhengighet av Herren – å forstå at du har et konstant behov for hans støtte … Det er ikke et tegn på svakhet, engstelse eller frykt, men snarere på at du vet hvor din sanne styrke ligger” (Tro mot pakten [2004], 173).

Eldste Quentin L. Cook forklarte: “Når vi virkelig tenker på Gud Faderen og Kristus, Sønnen, hvem de er og hva de har gjort på våre vegne, blir vi fylt med ærbødighet, ærefrykt, takknemlighet og ydmykhet … Ydmykhet innebærer også å være takknemlig for våre mange velsignelser og guddommelig hjelp. Ydmykhet er ikke en eller annen stor og identifiserbar prestasjon, eller engang å overvinne en stor utfordring. Det er et tegn på åndelig styrke. Det er å ha den stillferdige vissheten om at vi, dag for dag og time for time, kan stole på Herren, tjene ham og oppnå hans hensikter” (“Hver dag på jord”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 52, 54).

Skriftsteder om tro.

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på Skriftene. Selv om det finnes mange tilleggsressurser som kan berike en drøfting, husk at det er Skriftene som er kilden til læren. Hjelp medlemmene å finne sannheter i Skriftene. (Se Undervisning på Frelserens måte, 21.)