Kom dan en volg Mij
20–26 april. Mosiah 4–6. ‘Een grote verandering’


‘20–26 april. Mosiah 4–6: “Een grote verandering”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘20–26 april. Mosiah 4–6’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2020

Afbeelding
Koning Benjamin onderwijst zijn volk

In dienst van uw God, Walter Rane

20–26 april

Mosiah 4–6

‘Een grote verandering’

Bestudeer Mosiah 4–6 en schrijf uw ingevingen op. Wanneer u ingevingen krijgt, kunt u zich net als ouderling Richard G. Scott afvragen of er nog meer is dat u moet weten. (Zie ‘Hemelse inspiratie ontvangen’, Liahona, november 2009, 8.)

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

U kunt uw klassikale bespreking beginnen door uw klas te vragen welke lering van koning Benjamin uit Mosiah 4–5 ze voortaan beter willen toepassen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Mosiah 4:1–12

We kunnen door Jezus Christus vergeving van zonden krijgen en behouden.

  • Sommige mensen hebben het verkeerde idee dat bekering weinig moeite vergt; anderen geloven dat het teveel moeite kost. Om de klas duidelijk te maken wat er nodig is om vergeving van zonden te krijgen, kunt u ze vragen in de leringen van koning Benjamin in Mosiah 4:1–12 te zoeken naar de voorwaarden die onze hemelse Vader aan de vergeving van onze zonden stelt. Vraag de klasleden om hun bevindingen op het bord te zetten. Vraag ze om een analogie te bedenken die verklaart wat ze hebben geleerd. Ze kunnen bijvoorbeeld vergeving van zonden vergelijken met een schuldeiser die een schuld ‘vergeeft’ of kwijtscheldt. Of ze kunnen het behouden van een vergeving van zonden vergelijken met voor iets zorgen dat voortdurend onderhoud nodig heeft, zoals een tuin of een huis.

  • Vraag de klas eventueel wat ze tegen iemand zouden zeggen die zich afvraagt of bekering de moeite waard is. Hoe zouden ze iemand helpen die ontmoedigd is en denkt dat zonde en zwakheid overwinnen onmogelijk is? U kunt uw klas op zulke gesprekken voorbereiden door ze te vragen om enkele minuten in de woorden van koning Benjamin in Mosiah 4:1–12 naar beginselen te zoeken die nuttig zijn voor iemand die zich in soortgelijke omstandigheden bevindt. Dan kunnen ze de gevonden beginselen voorlezen aan iemand die naast hen zit.

Mosiah 4:11–27

Als we ons bekeren, worden we met de liefde van God vervuld.

  • Hoe kunnen we weten of we vergeving van onze zonden hebben ontvangen? Koning Benjamin beschreef enkele gevolgen van een ware bekering. Vraag de klas die in Mosiah 4:13–16 op te zoeken. U kunt ze ook vragen te evalueren hoe goed zij zelf de leringen in deze verzen naleven. Waaraan zien ze dat ze zich aan het bekeren zijn? Hoe veranderen onze relaties met anderen als we door bekering tot Christus komen? Misschien kan de klas vertellen hoe ze dit zelf hebben waargenomen.

  • U kunt Mosiah 4:11–12 en 14–16 gebruiken om te bespreken wat rechtschapen ouderschap inspireert. Wat staat er in deze verzen waardoor we betere ouders kunnen worden?

  • Als u zich geïnspireerd voelt om de leringen van koning Benjamin over de zorg voor de armen en behoeftigen te bespreken, kunt u de klas vragen beurtelings een vers uit Mosiah 4:16–27 voor te lezen. Na elk vers kan de lezer in zijn of haar eigen woorden samenvatten wat koning Benjamin heeft gezegd. De toespraak ‘Zijn wij niet allen bedelaars?’ van Jeffrey R. Holland (Liahona, november 2014, 40–42) kan een aanvulling op deze bespreking vormen. Hoe kunnen we gehoor geven aan de raad van koning Benjamin om niet harder te lopen dan we kracht hebben? (Zie Mosiah 4:26–27.) Hoe houdt het gebod ‘van [ons] bezit aan de armen [te geven]’ verband met de vergeving van onze zonden?

Mosiah 4:29–30

Wij moeten op onze gedachten, woorden en daden letten.

  • Soms lijkt het alsof het makkelijker zou zijn geweest als de Heer ons een gedetailleerde lijst met alle mogelijke zonden had bezorgd. In plaats daarvan vertelt Hij ons op te letten en ‘in het geloof [te volharden] in hetgeen u hebt gehoord over de komst van onze Heer’ (Mosiah 4:30). Om dit beginsel klassikaal te bespreken, stelt u de klas vragen als de volgende: Hoe beïnvloeden onze gedachten, woorden en daden onszelf en anderen? Wat betekent het om in het geloof te volharden? Welk advies kunnen we aan elkaar geven waardoor we beter op onszelf kunnen letten?

Mosiah 5:1–7

De Geest van de Heer kan een grote verandering in ons hart teweegbrengen.

  • Om een bespreking te beginnen van de ongekende verandering die het evangelie van Jezus Christus ons kan brengen, kunt u de klas vragen enkele redenen op te noemen waarom het vaak zo moeilijk is blijvend te veranderen. Vraag ze dan Mosiah 5:1–5 te lezen en let op de ‘grote verandering’ die het volk van koning Benjamin onderging. Welke beginselen over een verandering van hart leren we van hun ervaring? Vraag eventueel enkele klasleden om te vertellen hoe de Heilige Geest hen heeft geholpen om hun hart te veranderen. Of u kunt een van de video’s in de ‘Bijkomende leermiddelen’ tonen.

    Afbeelding
    Christus geneest een zieke vrouw

    De Heiland kan ons hart en ons leven veranderen. Genezende handen, Adam Abram

  • Na een bespreking van de beginselen in Mosiah 5:1–7 kan de klas zich afvragen waarom hun verandering van hart niet zo indrukwekkend of onmiddellijk lijkt als die van het volk van koning Benjamin. Ouderling D. Todd Christofferson behandelt deze vraag in zijn verklaring in de ‘Bijkomende leermiddelen’. Wat kunnen we van ouderling Christofferson over bekering leren?

Mosiah 5:5–15

God vraagt me verbonden met Hem te sluiten.

  • De klas kan aan de hand van Mosiah 5:5–15 de zegeningen begrijpen die ze ontvangen als ze verbonden met God sluiten en nakomen. U kunt ze vragen deze verzen te bestuderen terwijl ze de doopverbonden en de verordening van het avondmaal in gedachten houden, en te vertellen wat ze hebben geleerd. (Zie ook LV 20:77, 79.)

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Veel van uw klasleden ondervinden misschien beproeving, of hebben onlangs een persoonlijke beproeving ondervonden. Vertel hun dat ze in Mosiah 7–10 gaan lezen over mensen die hebben geleerd om in perioden van beproeving op de Heer te vertrouwen.

Afbeelding
Leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Video’s op ChurchofJesusChrist.org over een ‘grote verandering’ (Mosiah 5:2).

  • ‘Dagelijks brood: verandering’

  • ‘Een verandering van hart’

  • ‘Een grote verandering: bekering’

Verandering is vaak een proces.

Ouderling D. Todd Christofferson sprak over de grote verandering van hart die in de Schriften staat beschreven:

‘U kunt zich afvragen: Waarom onderga ik die grote verandering niet wat sneller? U moet bedenken dat de buitengewone voorbeelden van het volk van koning Benjamin, Alma en anderen in de Schriften inderdaad buitengewoon zijn, en niet standaard. Voor de meesten van ons zijn de veranderingen geleidelijker en is er meer tijd nodig. In tegenstelling tot onze lichamelijke geboorte is de wedergeboorte meer een proces dan een gebeurtenis. En deelname aan dat proces is het belangrijkste doel van het sterfelijk leven.

‘Maar laten we onszelf niet rechtvaardigen als onze inspanningen achteloos zijn. Laten we niet tevreden zijn als we nog de neiging hebben om kwaad te doen. Laten we iedere week waardig aan het avondmaal deelnemen en de hulp van de Heilige Geest inroepen om de laatste sporen van onzuiverheid te verwijderen. Ik getuig dat als u voortgaat op het pad van de geestelijke wedergeboorte, de verzoenende genade van Jezus Christus uw zonden en de smet van die zonden zal wegnemen, verleidingen hun aantrekkingskracht zullen verliezen en u door middel van Christus heilig wordt, zoals Hij en onze Vader heilig zijn.’ (‘Wederom geboren’, Liahona, mei 2008, 78.)

Ons onderwijs verbeteren

Zoek goede voorbeelden op in de Schriften. Let als u de toespraak van koning Benjamin aan zijn volk leest, op hoe hij dat doet. Zo kunt u een betere leerkracht worden. Wat deed koning Benjamin bijvoorbeeld om te zien of zijn volk begreep wat hij ze leerde?