Kom, følg med meg
13.–19. april. Mosiah 1–3: “Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker”


“13.–19. april. Mosiah 1–3: ‘Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“13.–19. april. Mosiah 1–3”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Kong Benjamin underviser sitt folk

Minerva K Teichert (1888–1976), King Benjamin’s Farewell Adress [Kong Benjamins avskjedstale],1935, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University of Art

13.–19. april

Mosiah 1–3

“Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker”

Det finnes mange prinsipper i Mosiah 1–3 som du kan drøfte med klassen. Be om veiledning for å få vite hvilke prinsipper som vil være mest meningsfylte for dem du underviser.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

For å gi klassemedlemmene anledning til å snakke om sitt personlige eller familiens studium av Mosiah 1–3, kan du be dem dele et vers med en annen som de synes er inspirerende.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosiah 2:1–9

Det krever forberedelse å motta Guds ord.

  • Én måte å innlede til drøfting om å forberede seg til å motta Guds ord på kan være å snakke om konsekvensene av å forberede seg – eller ikke forberede seg – til andre ting. Klassemedlemmene kan for eksempel utveksle erfaringer med hvordan deres forberedelse eller mangel på forberedelse påvirket en opplevelse de har hatt på skolen eller på jobben eller i forbindelse med en annen aktivitet. Etter utvekslingen kan du be halve klassen lese Mosiah 2:1–9 og se etter ting kong Benjamins folk gjorde for å forberede seg til å motta Guds ord. Den andre halvparten kan granske de samme versene og merke seg hva kong Benjamin gjorde som viser hva han følte med hensyn til Guds ord og behovet for å dele det med andre. Be så hver gruppe legge frem sine tanker. Hva kan vi lære av disse versene som kan hjelpe oss å motta Guds ord?

Mosiah 2:10–26

Når vi tjener andre, tjener vi også Gud.

  • Kong Benjamin var en eksemplarisk tjener for Gud og for menneskene rundt seg. Hva kan klassemedlemmene lære av ham som kan hjelpe dem i deres anstrengelser for å tjene andre? Vurder å innlede samtalen ved å be klassemedlemmene nevne hindringer man kan oppleve når man ønsker å utføre tjeneste for andre – for eksempel grunner til at vi ikke utfører tjeneste eller grunner til at tjenesten vår ikke er så nyttig som den kunne ha vært. Deretter kan de studere Mosiah 2:10–26 og lage en liste over sannheter kong Benjamin underviste om å tjene andre som kan hjelpe dem å overvinne hindringene de nevnte. Hva kan enkeltpersoner og familier gjøre for å fokusere på tjeneste i hverdagen? Vurder å dele historien av president Thomas S. Monson under “Ytterligere ressurser” som ett forslag.

  • En salme som “En stakkars sorgbetynget mann” (Salmer, nr. 11) eller en video som “The Old Shoemaker” [Den gamle skomakeren] (ChurchofJesusChrist.org) kan underbygge budskapet som finnes i Mosiah 2:17 – når vi tjener andre, tjener vi Gud. Hvordan kan du bruke slike ressurser til å forsterke kong Benjamins budskap? Klassemedlemmene kan gjerne dele erfaringer de har hatt med tjeneste for andre, eller med å motta noens Kristus-lignende tjeneste. Som en del av drøftelsen kan du vurdere å dele dette sitatet av president Henry B. Eyring: “Når vi hjelper noen, føler Frelseren det som om vi har strakt oss ut for å hjelpe ham” (“Er ikke dette den faste jeg finner behag i?Ensign eller Liahona, mai 2015, 22). Hvorfor tror du at vi tjener Gud når vi tjener andre mennesker?

Bilde
to kvinner som omfavner hverandre

Tjeneste for andre hjelper oss å føle Guds kjærlighet.

Mosiah 2:38–41

Lykke kommer av å holde Guds bud.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å “tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger,” kan det være nyttig å begynne med en definisjon av lykke. Hvordan vil klassemedlemmene beskrive lykken som kommer av lydighet mot Gud? De kan gjerne tenke seg at de har en venn som sier at han eller hun er lykkelig uten å holde budene. Be dem lese Mosiah 2:38–41 og drøfte hvordan de kan hjelpe vennen å forstå forskjellen på verdslig lykke og evig lykke. Hvilke erfaringer eller eksempler fra andre mennesker kan klassemedlemmene dele som er et eksempel på evig lykke?

Mosiah 3:1–20

Frelse kommer bare “i og gjennom Kristi navn.”

  • Kong Benjamins budskap inneholder mektige og beskrivende profetier om Jesu Kristi fødsel, tjenestegjerning og sonoffer. Du kan gjerne be klassemedlemmene dele vers fra Mosiah 3:1–20 som gjør spesielt inntrykk på dem og hjelper dem å forstå Frelseren og hans misjon. Be dem fortelle hvorfor disse versene gjør inntrykk på dem.

  • Innledningen til Mormons bok lærer oss at “frelsesplanen beskrives” i boken. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hvordan kong Benjamins preken bidrar til å oppnå denne hensikten med Mormons bok, kan du skrive på tavlen Jesus Kristus gjør frelse mulig. Klassemedlemmene kan gjennomgå Mosiah 3:1–20, og deretter kan du eller de skrive på tavlen sannhetene de lærer om frelsesplanen. Spør klassemedlemmene hva de lærer om hvordan Jesus Kristus gjør frelsesplanen mulig. Gi så klassemedlemmene tid til å gjennomgå Mosiah 3:18–19 og fortelle hva vi må gjøre for å bli hellige og motta frelse. Hvordan hjelper Jesu Kristi forsoning oss å gjøre dette? Be klassemedlemmene uttrykke sine følelser om Frelserens rolle i frelsesplanen.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Har klassemedlemmene noensinne hatt en opplevelse da en læresetning fra en tale, en leksjon eller et skriftsted forandret dem? Fortell dem at i Mosiah 4–6 kommer de til å lese om den dramatiske virkningen som sannhetene kong Benjamin forkynte, hadde på folket hans.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Tjene andre.

President Thomas S. Monson sa:

“For noen år siden leste jeg en artikkel skrevet av legen Jack McConnell. Han vokste opp i åsene i Sydvest-Virginia i USA som et av syv barn av en metodistprest og en hjemmeværende husmor. Deres omstendigheter var svært beskjedne. Han fortalte at i sin barndom pleide faren hver dag når familien satt ved middagsbordet, å spørre familiemedlemmene etter tur: ‘Og hva har du gjort for noen i dag?’ Barna var fast bestemt på å gjøre en god gjerning hver dag slik at de kunne rapportere til faren at de hadde hjulpet noen. Dr. McConnell kaller denne rutinen sin fars mest verdifulle arv, for denne forventningen og disse ordene inspirerte ham og hans søsken til å hjelpe andre resten av sitt liv. Etter hvert som de vokste og ble modnere, gikk deres motivasjon for å yte tjeneste over til et indre ønske om å hjelpe andre.

“I tillegg til dr. McConnells lysende legekarriere … opprettet han en organisasjon han kaller Volunteers in Medicine [Frivillige medisinere], som gir pensjonert helsepersonell en mulighet til å arbeide som frivillige ved gratisklinikker for personer uten helseforsikring. Dr. McConnell sier at hans fritid siden han pensjonerte seg ‘har utviklet seg til 60-timers uker med ubetalt arbeid, men [han] har mer energi og føler en tilfredsstillelse i livet som ikke fantes tidligere’. [Jack McConnell, “And What Did You Do for Someone Today?” Newsweek, 18. juni 2001, 13.] …

“Naturligvis kan ikke alle være som dr. McConnell og opprette helseklinikker for å hjelpe fattige, men trengende mennesker finnes overalt rundt oss, og vi kan alle gjøre noe …

Mine brødre og søstre, vi er omgitt av mennesker som trenger vår oppmerksomhet, vår oppmuntring, vår støtte, vår trøst og vår vennlighet – enten det er familiemedlemmer, venner, bekjente eller fremmede. Vi er Herrens hender her på jorden, med befaling om å tjene og bygge opp hans barn. Han er avhengig av oss alle … Må vi stille oss selv det spørsmål som møtte dr. Jack McConnell og hans brødre og søstre ved middagsbordet hver kveld: ‘Hva har jeg gjort for noen i dag?’” (“Hva har jeg gjort for noen i dag?Ensign eller Liahona, nov. 2009, 84–87).

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær et redskap for Ånden. Din hensikt som lærer er ikke å lage en presentasjon, men å hjelpe andre å motta Den hellige ånds innflytelse – den egentlige læreren. (Se Undervisning på Frelserens måte, 10.)