Kom, følg med meg
20.–26. januar. 1 Nephi 11–15: “Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft”


“20.–26. januar. 1 Nephi 11–15: ‘Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“20.–26. januar. 1 Nephi 11–15”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
folk som spiser av frukten fra livets tre

Sweeter Than All Sweetness [Søtere enn alt som er søtt], av Miguel Ángel González Romero

20.–26. januar

1 Nephi 11–15

“Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft”

Begynn din forberedelse ved å lese 1 Nephi 11–15. Skriv ned dine tanker og inntrykk om skriftstedene og prinsippene du vil oppfordre klassemedlemmene til å snakke om. Forslagene nedenfor kan være til hjelp.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Disse kapitlene inneholder prinsipper som klassemedlemmene gjerne kan overveie når de deler evangeliet med andre. Vurder å skrive spørsmål som de følgende på tavlen, og be klassemedlemmene fortelle om ting de fant mens de leste denne uken, som kan bidra til å besvare disse spørsmålene:

  • Hva er frafallet og gjenopprettelsen?

  • Hvorfor er Mormons bok nødvendig?

  • Hvordan kan jeg selv få kunnskap om Guds sannheter?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Nephi 11:1–5, 13–33

Gud sendte Jesus Kristus som et uttrykk for sin kjærlighet.

  • En engel viste Nephi symboler og hendelser i Frelserens liv som viser Guds kjærlighet. Det kan være til hjelp å granske disse symbolene og hendelsene som klasse og snakke om hvordan de viser Guds kjærlighet til oss. Er det noen bilder, videoer eller andre visuelle hjelpemidler du kan vise som skildrer noen av hendelsene i disse versene? (se for eksempel biblevideos.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan hjelper Frelserens liv og forsoning deg å forstå Guds kjærlighet til deg?

1 Nephi 12–15

Gud vil hjelpe oss å motstå Satans innflytelse.

  • Klassens medlemmer kan noen ganger føle seg som menneskene i Nephis syn, som vandret i den mørke tåken eller ble spottet av dem som var i den store og rommelige bygningen. Du kan gjerne spørre dem hvorfor den mørke tåken er et godt symbol på fristelse (se 1 Nephi 12:17), og hvorfor den store og rommelige bygningen er et godt symbol på verdens stolthet og tomme innbilning (se 1 Nephi 12:18). Deretter kan du fordele kapittel 12–15 blant klassemedlemmene og be dem lete etter vers som lærer oss hvordan Gud vil hjelpe oss å overvinne fristelser, forfengelighet og stolthet (se for eksempel 1 Nephi 13:34–40; 14:14).

  • Hvordan kan du hjelpe klassen til å bedre forstå kraften som kommer fra Guds ord? (se 1 Nephi 15:24). Du kan gjerne be dem snakke om spørsmål som de følgende: Hva lærte Nephi om Guds ords kraft? Hvordan prøver Satan å undergrave Guds ord? (se 1 Nephi 13:26–29). Hva gjorde Herren og hans profeter for å beskytte hans ord? Som en del av diskusjonen kan du gjerne be noen klassemedlemmer fortelle hvordan de studerer Skriftene og hva de gjør for å gjøre Guds ord til en del av hverdagen.

1 Nephi 13

Herren beredte veien for gjenopprettelsen av sin kirke.

  • En tidslinje kan kanskje hjelpe klassen å forstå Nephis syn om hendelsene i forbindelse med gjenopprettelsen. Du kan be klassemedlemmene om å lage en på tavlen, med hendelser som de finner beskrevet i 1 Nephi 13. Hvilke av disse hendelsene har allerede funnet sted? Hvilke pågår nå? Vurder å dele sitatet av USAs første president, George Washington, under “Ytterligere ressurser”, som viser at han forsto Guds innflytelse på den amerikanske revolusjonen, en hendelse som beredte veien for gjenopprettelsen.

  • Hvordan vil klassemedlemmene anvende 1 Nephi 13 til å forklare for noen av en annen tro hvorfor gjenopprettelsen var nødvendig? (se for eksempel 1 Nephi 13:26–29, 35–42). Hvilke andre skriftsteder kan klassemedlemmene bruke til å hjelpe andre å forstå hvorfor gjenopprettelsen var nødvendig? (noen eksempler finnes i Veiledning til Skriftene, “Gjengivelsen av evangeliet”). Klassemedlemmene kan ha nytte av å rollespille hvordan de ville forklare for noen hvorfor gjenopprettelsen var nødvendig og hvordan den har velsignet dem.

1 Nephi 13:20–41

Mormons bok lærer oss klare og meget verdifulle sannheter.

  • Det kan være nyttig å bruke 1 Nephi 13:20–41 til å innlede en drøfting om hvorfor vi trenger Mormons bok. Klassen kan gjerne nevne noen av de “klare og verdifulle ting” som gikk tapt fra Bibelen og ble gjengitt gjennom Mormons bok (du finner noen eksempler i vers 26 og 39 eller i listene under “Ytterligere ressurser”). Du kan også be klassemedlemmene fortelle hvordan disse gjengitte “klare og meget verdifulle ting” har hjulpet dem å komme nærmere Gud.

    Bilde
    familie som leser Skriftene

    Ånden kan hjelpe oss til å oppdage “klare og meget verdifulle sannheter.”

  • Vurder å vise videoen “Mormons bok – en bok fra Gud” (ChurchofJesusChrist.org) og be klassemedlemmene fortelle hva denne videoen lærer oss om hvorfor vi trenger Mormons bok. Du kan også be klassemedlemmene tegne på tavlen illustrasjonen som er beskrevet i eldste Tad R. Callisters sitat under “Ytterligere ressurser”. Klassemedlemmene kan så fortelle hvordan Mormons bok har hjulpet dem til å forstå Jesu Kristi evangelium.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å oppmuntre klassen til å lese 1 Nephi 16–22 den kommende uken, kan du nevne at disse kapitlene inneholder en beretning som kan inspirere og hjelpe dem når de må gjøre noe som virker umulig.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Mormons bok-videoer.

Finn videoer som skildrer hendelser fra 1 Nephi 11–15 blant Mormons bok-videoene på ChurchofJesusChrist.org eller i Gospel Library-appen.

Guds hånd i den amerikanske revolusjonen.

George Washington sa: “Den mann må virkelig være dårlig som faktisk kan se på hendelsene i forbindelse med den amerikanske revolusjonen uten å føle den varmeste takknemlighet til universets store opphavsmann, hvis guddommelige inngripen på våre vegne så ofte ble tilkjennegitt” (Brev til Samuel Langdon, 28. sep. 1789, founders.archives.gov/documents/Washington/05-04-02-0070).

President Russell M. Nelsons Mormons bok-lister

Fra “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?” (Ensign eller Liahona, nov. 2017, 60–63).

Mormons bok tilbakeviser forestillinger som at:

  • Åpenbaring tok slutt med Bibelen.

  • Spedbarn trenger å bli døpt.

  • Lykke kan finnes i ugudelighet.

  • Individuell godhet er tilstrekkelig for opphøyelse (ordinanser og pakter er nødvendig).

  • Adams fall plettet menneskeheten med “arvesynd.”

Mormons bok klargjør vår forståelse om:

  • Vår førjordiske tilværelse.

  • Døden. Den er en nødvendig del av Guds store plan for lykke.

  • Det etterjordiske liv, som begynner i paradis.

  • At det oppstandne legemet, gjenforenet med sin ånd, blir en udødelig sjel.

  • At Herren vil dømme oss i henhold til våre gjerninger og vårt hjertes ønsker.

  • Hvordan ordinanser skal utføres: For eksempel dåp, nadverden og overdragelse av Den hellige ånd.

  • Jesu Kristi forsoning.

  • Oppstandelsen.

  • Englers viktige rolle.

  • Prestedømmets evige natur.

  • At menneskers adferd påvirkes mer av ordets makt enn av sverdets makt.

Vi trenger Mormons bok.

Eldste Tad R. Callister har sagt:

“Bibelen er ett vitne om Jesus Kristus, Mormons bok et annet. Hvorfor er dette andre vitnet så viktig? Følgende illustrasjon kan være til hjelp: Hvor mange rette linjer kan man trekke gjennom ett punkt på et papir? Svaret er uendelig. Tenk dere at dette ene punktet symboliserer Bibelen, at hundrevis av rette linjer trukket gjennom dette punktet symboliserer ulike tolkninger av Bibelen og at hver av disse tolkningene symboliserer et kirkesamfunn.

Men hva skjer om det på samme papir er et annet punkt som symboliserer Mormons bok? Hvor mange rette linjer kan man trekke mellom disse to referansepunktene – Bibelen og Mormons bok? Bare én. Bare én tolkning av Kristi læresetninger overlever disse to vitners vitnesbyrd” (“Mormons bok – en bok fra Gud”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 75).

Vi kan forbedre vår undervisning

Led inspirerte drøftinger. Alle har noe å tilføre klassedrøftinger, men noen ganger får ikke alle anledning. Prøv å finne måter å øke klassemedlemmenes muligheter til å bære sitt vitnesbyrd på. (Se Undervisning på Frelserens måte, 33.)