Oude Testament 2022
12–18 december. Maleachi: ‘Ik heb u liefgehad, zegt de Heere’


‘12–18 december. Maleachi: “Ik heb u liefgehad, zegt de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘12–18 december. Maleachi’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Christusbeeld

12–18 december

Maleachi

‘Ik heb u liefgehad, zegt de Heere’

De Heer houdt van de kinderen die u lesgeeft. Hoe laat u de kinderen zijn liefde voelen terwijl u de leer in het boek Maleachi overbrengt?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Lees het volgende uit Maleachi 1:2 voor: ‘Ik heb u liefgehad, zegt de Heere.’ Laat elk kind één manier noemen hoe het weet dat de Heer van hem of haar houdt. Bedank het betreffende kind en getuig van de liefde van de Heer voor dat kind.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Maleachi 3:10–12

Mijn hemelse Vader zegent mij als ik tiende betaal.

Ook al verdienen de kleine kinderen in uw klas nog geen geld, ze kunnen al wel over de zegeningen van tiende leren.

Mogelijke activiteiten

  • Tel samen met de kinderen tien kleine voorwerpen, zoals de muntstukken op de doe-pagina voor deze week. Laat ze één van de voorwerpen aan de kant leggen. Leg uit dat dit lijkt op de tiende die we aan de Heer geven. We geven Hem een tiende van wat we krijgen. Getuig dat de Heer ons zegent als we tiende betalen. Zing met de klas een liedje over tiende, zoals ‘Mijn tiende’ (Liahona, oktober 2006, K13).

  • Teken een venster op het bord en lees vervolgens Maleachi 3:10 voor. Laat de kinderen naar het venster wijzen wanneer u de woorden ‘vensters van de hemel’ zegt. Leg uit dat onze hemelse Vader ons grote zegeningen geeft als we tiende betalen. Bespreek met de kinderen waarom we tiende betalen, terwijl ze de doe-pagina voor deze week inkleuren.

  • Vertel een verhaal uit de Vriend of uw eigen leven over tiende betalen. Laat de kinderen letten op de zegeningen van tiende betalen.

Maleachi 4:5–6

We worden in gezins- en familieverband aan elkaar verzegeld in de tempel.

Dankzij de priesterschapssleutels van de verzegelbevoegdheid, die Elia aan Joseph Smith in de Kirtlandtempel overdroeg, kunnen gezinnen voor eeuwig verenigd worden. Houd in uw onderricht rekening met de gevoelens van kinderen bij wie het gezin niet in de tempel is verzegeld.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Maleachi 4:5 voor. Vertel dat deze belofte werd vervuld toen Elia aan Joseph Smith verscheen in de Kirtlandtempel (zie ‘Hoofdstuk 40: Visioenen in de Kirtlandtempel’, in Verhalen uit de Leer en Verbonden, 157). Laat een afbeelding van deze gebeurtenis zien (zie Evangelieplatenboek, nr. 95). Vraag de kinderen Elia en Joseph Smith aan te wijzen. Leg uit dat wij dankzij Elia’s komst in gezins- en familieverband aan elkaar in de tempel verzegeld kunnen worden. Getuig van het belang om als gezin aan elkaar verzegeld te worden.

  • Vertel hoeveel u van uw gezin houdt en laat zo mogelijk een foto zien. Vraag enkele kinderen naar hun gevoelens voor hun familieleden. Zing met de klas een liedje over het gezin , zoals ‘Ons gezin kan eeuwig zijn’ (Kinderliedjes, p. 98). Getuig dat onze hemelse Vader graag wil dat gezins- en familieleden aan elkaar verzegeld worden, en dat we onder andere daarom tempels hebben. Maak de kinderen duidelijk dat we dankzij Jezus Christus zelfs verzegeld kunnen worden aan familieleden die tijdens hun leven niet naar de tempel konden gaan. Laat ze hun gezin of familie samen in de hemel tekenen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Maleachi 3:8–12

Mijn hemelse Vader zegent mij als ik tiende betaal.

Tiende betalen is meer een kwestie van geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus dan van financiën. Wat begrijpen de kinderen in uw klas over tiende? Hoe wakkert u het geloof bij ze aan om tiende te betalen?

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf vragen over tiende op het bord zoals: Wat is tiende? Hoe betaal ik tiende? Waar wordt onze tiende voor gebruikt? Wat zijn de zegeningen van tiende betalen? Laat de kinderen in Maleachi 3:8–12 en ‘Tiende’ in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org) zoeken naar antwoorden en die opschrijven. Laat ze hun antwoorden met elkaar uitwisselen. Wat voor mensen worden we door tiende te betalen?

  • Vertoon de video ‘Jesus Teaches about the Widow’s Mites’ (ChurchofJesusChrist.org), of lees met de klas Markus 12:41–44. Wat vindt de Heer volgens dit verhaal van onze offergaven?

  • Teken een venster op het bord en laat de kinderen er zegeningen in schrijven die iemand door tiende te betalen kan ontvangen (zie Maleachi 3:10–12 voor ideeën). Vraag ze naar een persoonlijk voorbeeld van hoe zij of hun familieleden zijn gezegend door trouw tiende te betalen. U kunt ook een voorbeeld uit uw eigen leven geven van uw toegenomen geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus door tiende te betalen.

Afbeelding
Elia verschijnt aan Joseph Smith en Oliver Cowdery in de Kirtlandtempel

Illustratie, Elia verschijnt aan Joseph Smith en Oliver Cowdery in de Kirtlandtempel, Robert T. Barrett

Maleachi 4:5–6

‘Ik zend tot u de profeet Elia.’

Maleachi’s profetie over de profeet Elia werd vervuld toen Elia in de Kirtlandtempel aan Joseph Smith verscheen en hem de priesterschapssleutels gaf waardoor gezinnen en families eeuwig aan elkaar verzegeld kunnen worden. Nodig desgewenst iemand in uw les uit die verantwoordelijk is voor tempelwerk en familiegeschiedenis in de wijk (zoals een lid van het quorumpresidium ouderlingen of het ZHV-presidium) om deze leer toe te lichten. Houd rekening met de gevoelens van kinderen bij wie het gezin niet is verzegeld.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf elke zinsnede uit Maleachi 4:5–6 op een apart strookje papier. Geef de strookjes aan de kinderen en laat ze de zinsneden in de juiste volgorde plaatsen. Lees de verzen met de klas en bespreek vragen als: Wie beloofde de Heer te zenden? Wanneer zou deze persoon volgens de Heer komen? Wat zou deze persoon volgens de Heer doen? Waarom moest deze persoon komen? Waar werd deze profetie vervuld? (Zie Leer en Verbonden 110:13–16.)

  • Schrijf op het bord een vraag zoals: Wat betekent het hart van de kinderen tot hun vaders terugbrengen? (Zie Maleachi 4:6.) Laat de kinderen over die vraag nadenken terwijl ze de video ‘Their Hearts Are Bound to You’ (ChurchofJesusChrist.org) bekijken. Vraag ze vervolgens naar hun gedachten over de vraag op het bord. Bespreek ervaringen die u en de kinderen met familiegeschiedenis hebben gehad.

  • Toon de afbeelding van Elia uit het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Wat weten de kinderen over de gebeurtenis in deze afbeelding? (Zie ook Leer en Verbonden 110:13–16.) Getuig dat gezinnen en families dankzij de door Elia herstelde verzegelbevoegdheid voor eeuwig verenigd kunnen worden – ook als ze op aarde die kans niet hadden. Als u eerder aan een verzegeling hebt deelgenomen, voor uzelf of een overledene, vertel dan wat u tijdens die verordening voelde. Vraag de kinderen naar hun gevoelens voor hun familieleden en Gods plan waardoor gezinnen en families eeuwig samen kunnen zijn.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vraag wat de kinderen vandaag in de les hebben geleerd en wie daar iets over wil zeggen. Moedig alle kinderen aan om thuis iets te vertellen over Maleachi’s leringen.

Ons onderwijs verbeteren

Betrek de kinderen bij gesprekken over het evangelie. U zult creatief moeten zijn om kleinere kinderen bij gesprekken over het evangelie te betrekken. Laat ze bijvoorbeeld een bal doorgeven en hun antwoord op een vraag geven wanneer ze de bal vasthouden.