Det gamle testamente 2022
28. november–4. desember. Nahum; Habakkuk; Sefanja: “Hans gange er som i eldgammel tid”


“28. november–4. desember. Nahum; Habakkuk; Sefanja: ‘Hans gange er som i eldgammel tid’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“28. november–4. desember. Nahum; Habakkuk; Sefanja”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Jesus ser opp på stjernene

“Hans gange er som i eldgammel tid” (Habakkuk 3:6). In the Beginning Was the Word [I begynnelsen var Ordet], av Eva Timothy

28. november–4. desember

Nahum; Habakkuk; Sefanja

“Hans gange er som i eldgammel tid”

Din kjærlighet til Skriftene kan ha stor innflytelse på barna du underviser. La dem se hvor takknemlig du er for Guds ord.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna bytte på å stå og late som de er en profet i Det gamle testamente som står “på varden” som Habakkuk (Habakkuk 2:1). Be dem fortelle de andre barna noe de lærer om Jesus Kristus og hans evangelium.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Habakkuk 2:3

Gud vil alltid oppfylle sine løfter.

Profeten Habakkuk var bekymret over ugudeligheten han så blant Judas folk (se Habakkuk 1:2–4). Herren forsikret ham om at hans løfter ville bli oppfylt i hans beleilige tid (se Habakkuk 2:3).

Mulige aktiviteter

  • Gi noen eksempler på ting som er gode, men først etter at vi har ventet – for eksempel frukt som må modnes eller deig som må stekes. Hva ville skje hvis vi prøvde å spise frukten eller deigen før den var klar? Fortell om profeten Habakkuk, som ønsket å vite når Herren ville stoppe ugudeligheten han så rundt seg. Les Herrens svar for barna, som finnes i Habakkuk 2:3. Understrek at Habakkuk måtte vente på at Herrens løfter skulle bli oppfylt, akkurat slik vi noen ganger må. Fortell om en gang da du måtte vente på en velsignelse.

  • Hjelp barna å komme på ting Gud har lovet – for eksempel at Jesus Kristus vil vende tilbake til jorden eller at vi kan bo hos Gud igjen. For hvert eksempel ber du barna gjenta ordene “Vent på det! For komme skal det.”

Habakkuk 2:14

Jeg kan bidra til å fylle jorden med kunnskap om Jesus Kristus.

Habakkuk profeterte om den dagen da hele verden ville vite om Jesus Kristus. Denne profetien begynner å bli oppfylt i vår tid. Overvei hvordan du kan hjelpe barna å være en del av dens oppfyllelse.

Mulige aktiviteter

  • Vis en tom krukke, og gi hvert barn en liten gjenstand. Be hvert barn fortelle om noe Jesus gjorde eller underviste, og deretter legge gjenstanden sin i krukken. Les Habakkuk 2:14 høyt, og forklar at akkurat slik barna fylte krukken med sin kunnskap om Herren, kan vi også fylle verden med kunnskap om ham.

  • Vis barna et verdenskart (se Kart fra Kirkens historie, nr. 7, “Verdenskart”). Hjelp dem å finne stedet hvor de bor og steder hvor misjonærer de kjenner, har virket. Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader ønsker at alle mennesker over hele jorden skal vite om Jesus Kristus. Hvordan kan vi bidra til å undervise andre om Jesus? Fortell barna om ting du har sett dem gjøre som lærer deg om Jesus Kristus. Hjelp dem å komme på andre ting de kan gjøre.

  • Syng en sang sammen om å dele evangeliet med andre, for eksempel “Mitt ønske er å være misjonær” (Barnas sangbok, 90). Hva kan vi fortelle andre om Jesus Kristus? Du finner noen forslag i Trosartiklene.

Sefanja 2:3

“Søk Herren”.

Sefanja sa at vi skulle søke Herren i tider med stor ugudelighet, som i disse siste dager. Grunn på hvordan du vil oppmuntre barna til å søke ham.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Jesus, og les Sefanja 2:3 for barna. Be dem forme hendene rundt øynene som briller og se på bildet hver gang du leser ordet “søk”. Forklar at profeten Sefanja ønsket at folket skulle søke Herren. Hvordan søker vi Herren? Hvor kan vi finne ham?

  • Bruk denne ukens aktivitetsside, eller finn på en annen lek som oppmuntrer barna til å søke Herren. Spill eller syng en sang sammen knyttet til dette emnet, for eksempel “Jeg søker Herren i unge år” (Barnas sangbok, 67). Drøft hva sangen lærer oss om hvordan vi kan finne Jesus Kristus i vårt liv.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Nahum 1:7

“Herren er god, et vern på trengselens dag.”

Vi står alle overfor våre egne “trengselens dager”. Hvordan vil du hjelpe barna å vende seg til Herren, “[ta] sin tilflukt til ham” og finne åndelig sikkerhet på sine vanskelige dager?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av en borg eller festning. Hva er noen grunner til at man kan trenge en festning? Be barna lese Nahum 1:7 for å finne ut hva profeten Nahum sa er som en borg eller festning for oss. Hva kan Frelseren beskytte oss mot?

  • Be barna lage en tegning av seg selv og sin familie inne i en borg eller festning. Be dem skrive ord rundt borgen som beskriver noen av de onde innflytelsene i verden. Be dem skrive ord inne i borgen som beskriver Jesus Kristus. Hva ber han oss gjøre for å motta hans styrke og beskyttelse? (se Lære og pakter 35:24).

    Bilde
    steinfestning

    “Herren er god, et vern på trengselens dag” (Nahum 1:7).

Habakkuk 3:17–19

Jeg kan ha glede i Jesus Kristus, selv om ting ikke går så bra.

Habakkuk beskrev noen prøvelser som hans folk kunne bli utsatt for, herunder trær eller vinranker som ikke bærer frukt. Han sa så at selv om disse tingene skjedde, “vil [jeg] fryde meg i Herren”.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Habakkuk 3:17 og merke seg prøvelsene som beskrives i dette verset. Hva ville en person føle hvis disse tingene skjedde? Hjelp barna å komme på prøvelser som de kan komme ut for. Les så vers 18–19 sammen for å finne ut hva Habakkuk sa han ville føle selv om disse tingene hendte ham.

  • Hjelp barna å finne andre eksempler på personer i Skriftene som frydet seg over Herren selv i vanskelige tider. De kan finne eksempler i Apostlenes gjerninger 16:19–25, Mosiah 24:10–15 og president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Takknemlig i alle omstendigheter” (Ensign eller Liahona, mai 2014, 70–77), spesielt avsnittet “Vi skulle være takknemlige i våre omstendigheter”. Hvorfor var disse menneskene i stand til å være glade i vanskelige tider? Hvordan kan vi følge deres eksempel?

Sefanja 3:14–20

De som følger Jesus Kristus, vil finne fred og glede.

Sefanja 3:14–20 beskriver den gledesfylte dagen da Jesus Kristus, “Israels konge”, vil regjere blant sitt folk, og vi vil “[juble] over [ham] med fryderop” (vers 15, 17).

Mulige aktiviteter

  • Les Sefanja 3:14 sammen. Be så hvert barn velge et av versene i Sefanja 3:15–20 og studere det og merke seg noe som kan hjelpe oss å “gled[e] og fryd[e oss]”. Be dem fortelle hva de finner ut.

  • Hjelp barna å finne salmer eller barnesanger som hjelper dem å “gled[e] og fryd[e seg] av fullt hjerte” (Sefanja 3:14). Syng noen sanger sammen, og oppmuntre barna til å snakke om gleden de finner i Jesu Kristi evangelium.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna skrive ned henvisningen til et skriftsted de ønsker å dele med familien (eller skriv den for dem).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å gjenkjenne Ånden. Prøv å legge merke til øyeblikk da barna kan føle Åndens innflytelse. Når dette skjer, kan du hjelpe dem å forstå at disse følelsene kommer fra Den hellige ånd.