Oude Testament 2022
24–30 oktober. Ezechiël 1–3; 33–34; 36–37; 47: ‘Ik [zal u] een nieuwe geest in uw binnenste geven’


‘24–30 oktober. Ezechiël 1–3; 33–34; 36–37; 47: “Ik [zal u] een nieuwe geest in uw binnenste geven”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘24–30 oktober. Ezechiël 1–3; 33–34; 36–37; 47’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Jezus leidt schapen

Kom dan en volg Mij, Scott Sumner

24–30 oktober

Ezechiël 1–3; 33–34; 36–37; 47

‘Ik [zal u] een nieuwe geest in uw binnenste geven’

U hebt niet de tijd om alle beginselen in Ezechiël te behandelen. Zoek geestelijke leiding om te weten wat u zeker moet bespreken, en moedig de kinderen aan om thuis door te gaan met leren.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat enkele kinderen om de beurt iets tekenen wat ze onlangs uit de Schriften hebben geleerd. De andere kinderen kunnen dan raden wat de tekeningen voorstellen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Ezechiël 3:17

Profeten zijn als wachters die ons voor gevaar waarschuwen.

Ezechiël was als een wachter. Hij waarschuwde de Israëlieten voor gevaren die zij niet konden zien. Leg uit dat onze profeten in deze tijd ook als wachters zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Lees voor wat de Heer in Ezechiël 3:17 tegen hem zei. Vraag ze gebaren te maken die bij de woorden passen, zoals wijzen naar hun ogen, oren en mond wanneer u de woorden ‘wachter’, ‘hoort’ en ‘mond’ voorleest.

  • Neem de kinderen mee op een trektocht door het lokaal en ga zelf voorop. Waarschuw ze voor zogenaamde gevaren onderweg, zoals rivieren om overheen te springen, takken om voor te bukken of dieren om te mijden. Laat de kinderen om de beurt voorop gaan. Bespreek dat onze profeet ons waarschuwt voor gevaren die wij niet kunnen zien.

  • Laat een afbeelding van de huidige profeet zien terwijl u met de klas een liedje over profeten zingt, zoals de laatste strofe van ‘Volg de profeet’ (Kinderliedjes, p. 58–59). Vertel hoe de profeet als een wachter voor u is.

Ezechiël 37:15–19

De Schriften leren mij meer over Jezus Christus.

Ezechiël vergeleek het huis van Israël met twee stukken hout die één werden. Die stukken hout symboliseren ook de Bijbel en het Boek van Mormon, die eensgezind van Christus getuigen.

Mogelijke activiteiten

  • Geef sommige kinderen een exemplaar van het Boek van Mormon en anderen van de Bijbel. Vat Ezechiël 37:15–19 samen met de uitleg dat Ezechiël van de Heer op twee stukken hout moest schrijven, die de Bijbel en het Boek van Mormon voorstellen. Lees vers 17 voor en laat ieder kind iemand opzoeken met een ander Schriftuurlijk boek, en beide ‘bij elkaar’ brengen, ‘zodat ze in [hun handen] één worden’. Bespreek hoe de Bijbel en het Boek van Mormon ons geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus versterken.

  • Laat de kinderen aan de hand van afbeeldingen uit het Evangelieplatenboek of uit eerdere uitgaven van Kom dan en volg Mij verhalen over Jezus vertellen uit de Bijbel en het Boek van Mormon. Vraag waarom ze dankbaar zijn dat we deze twee Schriftuurlijke boeken hebben.

Afbeelding
woestijn en Dode Zee

Ezechiël zag een visioen waarin water uit de tempel stroomde dat de Dode Zee gezond maakte.

Ezechiël 47:1–12

Er gaan grote zegeningen van de tempel uit.

Ezechiëls visioen van het gezondmakende water dat uit de tempel stroomt, maakt de kinderen duidelijk dat tempels ons zegeningen doen toevloeien.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een glas water zien. Waarom is water goed voor ons? Vertel over Ezechiëls visioen van het water dat uit de tempel stroomt (zie Ezechiël 47:1–12). Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen (zie ook de video ‘And the River Will Grow’, ChurchofJesusChrist.org). Noem zegeningen die u, net zoals het water in Ezechiëls visioen, vanuit de tempel toevloeien.

  • Laat de kinderen tekenen dat ze naar de tempel gaan. Zing met de klas een liedje over de zegeningen van de tempel, zoals ‘Ons gezin kan eeuwig zijn’ (Kinderliedjes, p. 98). Wat staan er voor zegeningen van de tempel in dit liedje?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Ezechiël 2:3–4; 3:7; 36:26–27

Dankzij Jezus Christus kan ik mijn hart veranderen.

Ezechiël maakte met woorden als ‘nieuw hart’ en ‘nieuwe geest’ duidelijk wat voor verandering de Heiland bij ons teweegbrengt.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Ezechiël 2:3–4; 3:7 zoeken naar woorden die de Israëlieten omschreven. Laat ze vervolgens in Ezechiël 36:26–27 lezen hoe de Heiland aanbood om ze te helpen veranderen. Welke woorden kunnen het ‘nieuwe hart’ en de ‘nieuwe geest’ omschrijven die Hij ons geeft? (Zie bijvoorbeeld Mosiah 3:19; 5:2.)

  • Vraag wat mensen die ‘hardleers’ of verstokt van hart zijn (Ezechiël 2:4; 3:7) wel en niet zouden doen. Hoe zouden ze bijvoorbeeld op raad van een ouder of de profeet reageren? Wat zouden ze doen als ze iemand in nood zien? In hoeverre handelen we anders wanneer de Heiland ons hart verzacht heeft?

Ezechiël 37:19–23

De Bijbel en het Boek van Mormon brengen ons ‘bijeen’ tot Jezus Christus.

Ezechiëls ‘stuk hout van Juda’ (de Bijbel) en ‘stuk hout van Jozef’ (het Boek van Mormon) brengen Israël samen bijeen tot de Heiland (zie Ezechiël 37:19).

Mogelijke activiteiten

  • Houd een bijbel en een exemplaar van het Boek van Mormon omhoog. Vraag waarom het goed is dat we beide boeken hebben. Lees Ezechiël 37:19 voor en leg uit dat ‘het stuk hout van Jozef’ naar het Boek van Mormon verwijst, dat geschreven is door de nakomelingen van Jozef van Egypte. ‘Het stuk hout van Juda’ verwijst naar de Bijbel, die voornamelijk door de Joden is geschreven. Lees vervolgens vers 21–23 en 2 Nephi 3:12 met de klas, en noem de zegeningen die we dankzij beide boeken hebben.

  • Plaats een afbeelding van Christus midden in het lokaal en laat de kinderen hun stoel op verschillende plekken langs de muren neerzetten. Laat ze vervolgens in de Gids bij de Schriften teksten in de Bijbel en het Boek van Mormon opzoeken die over Jezus Christus gaan (doe het desgewenst voor). Als ieder kind een Schrifttekst heeft genoemd, mogen ze hun stoel dichter naar de afbeelding van Jezus verplaatsen. Ga door tot iedereen weer tot Hem ‘bijeen’ is gebracht.

Ezechiël 47:1–12

Tempelzegeningen kunnen ons hart en onze familie genezen.

Het water dat in Ezechiëls visioen uit de tempel stroomde, bracht alles tot leven waarmee het in aanraking kwam. Zo ook kunnen de zegeningen die voortvloeien uit de tempel ons geestelijke genezing en eeuwig leven brengen.

Mogelijke activiteiten

  • Zet enkele kernwoorden en zinsneden met betrekking tot Ezechiël 47:1–12 op het bord, zoals tempel, beek, moerassen, Dode Zee, zeer veel vis en fruitbomen. Laat de kinderen naar keuze een van die dingen tekenen. Lees de verzen vervolgens samen en laat ze hun tekening omhoog houden wanneer dat onderwerp genoemd wordt. Welke zegeningen vloeiden voort uit de beek in dit visioen? (Zie vers 8–9, 12.) Leg uit dat die zegeningen symbool staan voor de zegeningen die onze hemelse Vader en de Heiland in petto hebben voor wie hun tempelverbonden nakomen.

  • Vertoon de video ‘And the River Will Grow’ (ChurchofJesusChrist.org). Of lees met de klas wat ouderling Dale G. Renlund heeft gezegd over Ezechiëls visioen in ‘Familiegeschiedenis en tempelwerk: verzegeling en genezing’ (Liahona, mei 2018, 47–48.) Vertel hoe u dankzij familiegeschiedenis en de tempel genezing door de Heiland hebt ervaren. Vraag de kinderen naar hun gevoelens over de tempel.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vraag de kinderen thuis iets te bespreken wat ze vandaag geleerd hebben en iets waar ze meer over zouden willen weten.

Ons onderwijs verbeteren

Stimuleer thuisstudie. ‘Een van uw doelen als leerkracht is wie u onderwijst aan te moedigen om zelf ervaring op te doen met de Schriften – zowel individueel als in gezinsverband.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 36.)