Det gamle testamente 2022
26. september–2. oktober. Jesaja 50–57: “Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret”


“26. september–2. oktober. Jesaja 50–57: ‘Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“26. september–2. oktober. Jesaja 50–57”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Kristus bærer tornekronen og blir spottet av en soldat

The Mocking of Christ [Kristus blir spottet], av Carl Heinrich Bloch

26. september–2. oktober

Jesaja 50–57

“Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret”

Jesaja 50–57 inneholder vakkert språk som barna du underviser, kanskje ikke forstår. Når du forbereder deg til å undervise, kan du grunne på de enkle sannhetene disse ordene lærer oss, og hvordan du kan hjelpe barna å lære dem.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be hvert barn fortelle hvordan de vet at Jesus Kristus er glad i dem. Be dem fortelle hva de gjør for å vise at de er glad i Jesus.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Jesaja 53:4

Jesus Kristus led for meg fordi han er glad i meg.

Ved sitt sonoffer led Jesus Kristus for våre synder og påtok seg “våre sykdommer” og “våre piner”. Hvordan vil du vitne for barna om Frelserens forsoning?

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av Frelseren som lider på korset og i Getsemane (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 56, 57 eller kapittel 51–53 i Historier fra Det nye testamente). Be barna beskrive det de ser på bildene og fortelle hva de vet om det som foregår. Hvorfor led Jesus for oss?

  • Les Jesaja 53:4 for barna: “Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret.” Vis barna en tung gjenstand (eller et bilde av en), og be dem late som om de løfter noe tungt. Forklar at “sykdommer” og “piner” (eller sorg) kan føles tungt og vanskelig å bære. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus vil hjelpe oss å bære disse tingene fordi han er glad i oss.

Jesaja 55:6

Jeg kan søke Herren og påkalle ham.

Overvei hvordan du kan hjelpe barna å forstå hva det vil si å “søke” Jesus gjennom hele livet.

Mulige aktiviteter

  • Gjem et bilde av Jesus et sted i rommet, og be barna finne det. Les ordene “Søk Herren mens han er å finne” fra Jesaja 55:6. Be barna nevne hvordan de kan søke Herren – noe som betyr at de prøver hardt å lære om ham og komme nærmere ham. Hver gang et barn svarer, gjemmer du bildet igjen og ber barnet “søke” etter det.

  • Hjelp barna å lære teksten til sangen “Jeg søker Herren i unge år” (Barnas sangbok, 67) eller en annen sang om å komme nærmere Frelseren. Bruk denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å velge noe de vil gjøre for å søke Herren.

  • Les ordene “Kall på ham den stund han er nær” fra Jesaja 55:6. Hvordan kan vi kalle på vår himmelske Fader? Be barna snakke om hva de sier i sine bønner. Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader er glad i dem og hører dem når de ber.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Jesaja 51–52

Herren oppfordrer meg til å “kle [meg] i styrke”.

I Jesaja 51 og 52 brukte Herren uttrykk som “våkn opp”, “stå opp” og “kle deg i styrke” for å inspirere sitt folk til å leve opp til sitt guddommelige potensial. Tenk over hvordan disse uttrykkene kan inspirere barna du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Før leksjonen kan du skrive på tavlen noen utsagn fra Jesaja 51–52 som uttrykker handlinger Herren ønsket at hans folk skulle gjøre, for eksempel “løft deres øyne”, “våkn opp”, “stå opp”, “ryst støvet av deg” og “bryt ut i jubel” (Jesaja 51:6, 17; 52:2, 9). La barna etter tur rollespille ett av utsagnene mens resten av klassen prøver å gjette hva handlingen er. Etter hvert rollespill kan du vise barna utsagnet i Skriftene og snakke med dem om den åndelige betydningen av utsagnet. Hva ber Herren oss om å gjøre? Hvordan kan vi gjøre hver av disse tingene?

  • Be barna lese Jesaja 51:1, 4, 7 og merke seg hvem Herren taler til og hva han ønsker at de skal gjøre. Hva vil det si å “hør[e] på” Herren? For å illustrere kan du be et av barna gi enkle instruksjoner som de andre må følge. Hvorfor er det noen ganger vanskelig å lytte til og adlyde Herren? Hvordan kan vi vise Herren at vi “hører på” ham?

Bilde
skulptur av Kristus som bærer kors

Because of Love [På grunn av kjærlighet], av billedhuggeren Angela Johnson

Jesaja 53:3–9

Jesus Kristus påtok seg mine synder og sorger.

Hvordan kan du bruke Jesajas ord til å hjelpe barna å forstå bedre hva Frelseren gjorde for dem?

Mulige aktiviteter

  • Vis noen bilder som viser Jesu Kristi lidelse og død (se for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 56, 57, 58). Les Jesaja 53:3–6,9 sammen, og be barna se etter uttrykk som beskriver hendelsene på bildene. Bær vitnesbyrd om at flere hundre år før Jesus Kristus led for oss, underviste profeter som Jesaja om disse viktige hendelsene. Hvorfor ville det være viktig for folk å vite disse tingene så mange år i forveien? (se Alma 39:15–19).

  • Be barna lese Jesaja 53:4–7 og finne ord som beskriver hva Frelseren led for oss. Be dem skrive disse ordene på tavlen. Hvorfor opplevde han våre “sykdommer”, “piner” og “misgjerninger”? (se også Alma 7:11–12). Fortell barna hvordan Frelseren har hjulpet deg å bære dine sykdommer og piner. La dem fortelle hva de føler for Frelseren og hva han har gjort for dem.

Jesaja 55:7–9

Herrens veier er høyere enn mine veier.

Når vi forstår at Herrens tanker og veier er høyere enn våre, blir det lettere å stole på ham.

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hvem de ville gått til hvis de hadde et vanskelig problem, og hvorfor. Les Jesaja 55:8–9 sammen med barna, og be dem lytte etter hvorfor vi skulle søke Herrens veiledning når vi trenger hjelp.

  • Tegn himmelen og jorden på tavlen, og merk dem himmel og jord. Be så barna lese Jesaja 55:9 for å finne ut hva Herren sammenlignet med himmelen og jorden, og be dem legge til disse andre ordene på tegningene. Hva vil det si at Herrens veier og tanker er “høyere” enn våre? Hvorfor er det viktig å vite dette?

  • Snakk med barna om noen av Herrens veier som er høyere enn våre veier. Hva er for eksempel hans måte å behandle syndere på? (se Markus 2:15–17). Hva er hans måte å lede andre på? (se Matteus 20:25–28). Hvordan er hans veier forskjellige fra andres veier? Fortell barna hvordan du har lært å stole på Herrens høyere veier og tanker.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Foreslå for barna at de setter seg et mål som kan hjelpe dem å komme nærmere Jesus Kristus, basert på noe de har lært i klassen i dag. Be dem dele dette målet med et familiemedlem.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp yngre barn å lære av Skriftene. For å hjelpe yngre barn å lære av Skriftene, kan du fokusere på et enkelt vers eller til og med bare en viktig setning. Noen ganger kan du lese et skriftsted og be barna reise seg eller rekke opp hånden når de hører et bestemt ord eller uttrykk du ønsker å fokusere på.