Oude Testament 2022
2–8 mei. Exodus 35–40; Leviticus 1; 16; 19: ‘De heiligheid van de Heere’


‘2–8 mei. Exodus 35–40; Leviticus 1; 16; 19: “De heiligheid van de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘2–8 mei. Exodus 35–40; Leviticus 1; 16; 19’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
São Paulotempel (Brazilië)

2–8 mei

Exodus 35–40; Leviticus 1; 16; 19

‘De heiligheid van de Heere’

Denk bij uw gebedsvolle Schriftstudie deze week aan de kinderen die u lesgeeft. De Heilige Geest kan u ingeven welke leringen ze nodig hebben en hoe u die aan ze kunt uitleggen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Doe de namen van de kinderen in een bakje. Laat een kind een van de namen pakken en vraag het kind met die naam wat hij of zij pas uit het Oude Testament heeft geleerd. Bespreek met de kinderen hoe ze door de dingen die ze leren dichter bij Jezus Christus kunnen komen. Ga door tot iedereen een beurt heeft gehad.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Exodus 36:1

Ik kan met het werk van de Heer helpen.

Kleine kinderen hebben gaven die ze voor het werk van de Heer op aarde kunnen inzetten. Hoe kunt u bij de kinderen het verlangen opwekken om iets te doen met wat de Heer ze gegeven heeft?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Exodus 36:1 aan de kinderen voor. Vraag ze te luisteren naar wat de Heer aan Bezaleël en Aholiab gaf om ze bij de bouw van het ‘heiligdom’ (de tabernakel) te helpen. Vertel elk kind over een gave die hij of zij heeft (vraag zo nodig hun ouders). Getuig dat God elk van zijn kinderen gaven heeft ‘gegeven’.

  • Vertel de kinderen waarom u met het werk van de Heer wilt helpen. Laat ze manieren bedenken waarop zij ook van dienst kunnen zijn (bijvoorbeeld een voorouder leren kennen, iemand over Jezus vertellen, of een familielid helpen). Noteer hun ideeën op strookjes papier en doe die in een bakje. Laat elk kind een strookje pakken en uitbeelden wat erop staat.

Exodus 40:17–34

Ik kan Gods aanwezigheid in heilige plaatsen voelen.

De Heer gebood de Israëlieten de tabernakel te bouwen, zodat Hij ‘in hun midden [kon] wonen’ (Exodus 25:8). U kunt de kinderen meer over de heilige plaatsen vertellen die God ons tegenwoordig heeft gegeven, zodat we zijn aanwezigheid kunnen voelen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een afbeelding van de oude tabernakel zien (zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen). Laat de kinderen verschillende onderdelen van de tabernakel op de afbeelding aanwijzen, zoals de kandelaar of de altaren. Leg uit dat deze dingen bedoeld waren om de Israëlieten aan de Heer te laten denken (zie Exodus 40:17–34 voor meer informatie over de tabernakel). Welke heilige plaatsen hebben we tegenwoordig die ons aan de Heer laten denken?

  • Laat een afbeelding van een tempel zien en lees Exodus 25:8 aan de kinderen voor. Leg uit dat God ons in deze tijd heilige plaatsen heeft gegeven waar we dicht bij Hem kunnen zijn. Laat de kinderen een aantal van die plaatsen noemen. Vraag de kinderen hoe ze zich voelen als ze aan die heilige plaatsen denken. Leg uit dat we ons ook dicht bij God kunnen voelen als we bidden, waar we ook zijn.

  • Voer samen de activiteit op de doe-pagina uit. Zing daarbij samen een liedje over de tempel, zoals ‘Ik kijk graag naar de tempel’ (Kinderliedjes, p. 99).

    Afbeelding
    Rometempel (Italië)

    De tempel wijst ons net als de oude tabernakel op de Heiland.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Exodus 35:20–29; 36:1

God heeft me gaven gegeven om met zijn werk te helpen.

Ieder kind van onze hemelse Vader kan iets aan zijn werk bijdragen. De kinderen die u lesgeeft, leren wellicht met uw hulp in te zien hoe ze met hun gaven iets in Gods werk kunnen betekenen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een afbeelding van de tabernakel zien (zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen). Vraag de kinderen welke materialen misschien voor de bouw van de tabernakel nodig waren. Lees met de kinderen Exodus 35:20–29 en laat ze opletten hoe de benodigde materialen werden verschaft. Getuig dat ieder kind iets aan het werk van de Heer kan bijdragen.

  • Laat de kinderen in Exodus 36:1 lezen wat de Heer gaf aan wie geroepen waren om met de bouw van de tabernakel te helpen. Vraag de kinderen wat de Heer ze heeft gegeven om met de opbouw van zijn koninkrijk te helpen (draag zo nodig suggesties aan). Hoe kunnen we die dingen ten dienste van anderen gebruiken?

Exodus 40:17–33

Ik kan meer op Jezus Christus en onze hemelse Vader gaan lijken.

De tabernakel zorgde niet alleen voor Gods aanwezigheid onder de Israëlieten, maar leerde ze ook hoe ze meer op God konden gaan lijken.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Exodus 40:17–33 onderdelen van de tabernakel opzoeken en sommige daarvan op een afbeelding van de oude tabernakel aanwijzen (zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen). Laat de kinderen zelf een tekening van de tabernakel maken. Leg uit hoe elk onderdeel van de tabernakel iets over de Heiland en onze hemelse Vader duidelijk kan maken. De ark van de getuigenis herinnert ons bijvoorbeeld aan Gods geboden, het altaar aan het offer van Jezus Christus, de kandelaar dat de Heiland het licht van de wereld is enzovoort.

  • Laat de kinderen in Exodus 25:8 lezen waarom de Heer wilde dat de Israëlieten een ‘heiligdom’ (of tabernakel) bouwden. Vraag ze in welke plaatsen en situaties ze de aanwezigheid van de Heer kunnen voelen. Hoe helpen die plaatsen ons om meer op onze hemelse Vader en Jezus Christus te gaan lijken?

Leviticus 1:1–4

Dankzij de verzoening van Jezus Christus kan ik vergeving krijgen.

De dierenoffers in het Oude Testament waren bedoeld om de Israëlieten te leren dat vergeving dankzij de verzoening van Jezus Christus mogelijk is.

Mogelijke activiteiten

  • Toon afbeeldingen van Jezus Christus in Gethsémané en aan het kruis (zie Evangelieplatenboek, nr. 5657). Leg uit dat de Heer de Israëlieten gebood om offers te brengen, zodat ze leerden dat ze dankzij de verzoening van Jezus Christus vergeving van hun zonden konden krijgen. Lees met de kinderen Leviticus 1:1–4. Laat ze letten op woorden of zinsneden die ze aan het offer van Jezus Christus doen denken.

  • Toon een afbeelding van Jezus Christus die de mensen in Amerika bezoekt (bijvoorbeeld Evangelieplatenboek, nr. 82). Leg uit dat Jezus Christus na zijn kruisiging en opstanding de mensen in Amerika leerde waarom ze geen dieren meer hoefden te offeren. Lees samen 3 Nephi 9:19–20 en vraag de kinderen wat we in plaats daarvan moeten offeren. Wat betekent het om een gebroken hart en een verslagen geest als offer te brengen? Voor het antwoord op die vraag kunnen ze bijvoorbeeld onder ‘Gebroken hart’ in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org) kijken. Laat ze overdenken hoe ze een gebroken hart en een verslagen geest als offer aan de Heer kunnen brengen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om onze hemelse Vader deze week te vragen hoe zij in het gezin aan zijn werk kunnen bijdragen.

Ons onderwijs verbeteren

Wijs de kinderen op onze hemelse Vader en Jezus Christus. Uw belangrijkste doel moet zijn om het geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus van de kinderen die u lesgeeft te versterken. Hoe brengt u ze het begrip bij dat naleving van de leringen van het evangelie ze helpt om meer op de Vader en de Zoon te lijken?